PDA

View Full Version : Snarendilemma, advies zeer welkom



MeetTheDecline
3 maart 2003, 18:32
Het zit zo: ik moet over 3 dagen optreden, maar ik weet niet of ik voor dit optreden nog mijn snaren moet vervangen. Ze zitten er al zo'n 3 maanden op, maar ik ben bang dat wanneer ik er nu nog nieuwe snaren opzet, de gitaar tijdens het optreden snel ontstemd raakt. We hebben voor het optreden wel een backup-gitaar, voor als er snaren springen, maar ik speel toch veel liever op mijn eigen gitaar...

Static-M
3 maart 2003, 18:43
ik denk dat het ontstemmen op zich wel meevalt. Ik heb er meestal maar twee daagies last van. Toch zou ik het niet aanraden denk ik!

SnaeR
3 maart 2003, 18:45
ff wat GHS Fast Fret erover, en goed poetsen. Dan kunnen ze erweer ff tegenaan.


:B

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: SnaeR op 2003-03-03 18:46 ]</font>

andy
3 maart 2003, 19:17
vervangen die snaren.
en rek ze lekker op als je ze er op zet. Er flink aan trekken en steeds opnieuw stemmen.
Je bent een uurtje kwijt, maar dan ontstemmen ze niet meer. Ik doe het al jaren zo.

MeetTheDecline
3 maart 2003, 19:20
maar springen nieuwe snaren dan ook minder snel?

hoofd
3 maart 2003, 19:26
gewoon erop zetten, flink oprekken (op de juiste manier) en spelen. Of ze sneller knappen weet ik niet, maar het speelt een stuk fijner en het klinkt lekkerder, vind ik. Maar ik laat mijn snaren ook maar een maand ofzo op m'n gitaar zitten.

the joshua tree
3 maart 2003, 19:41
Op 2003-03-03 19:26, schreef mtlhead:
gewoon erop zetten, flink oprekken (op de juiste manier) en spelen. Of ze sneller knappen weet ik niet, maar het speelt een stuk fijner en het klinkt lekkerder, vind ik. Maar ik laat mijn snaren ook maar een maand ofzo op m'n gitaar zitten.


haha

ik speel al 7 maanden op het zelfde setje snaren :grin: :grin:

als ik dit lees twijfel ik er aan of het eens tijd wordt om een nieuw setje er op te zetten.

moretel
3 maart 2003, 19:57
Ik doe het altijd twee of drie dagen voor een optreden en soms de ochtend.
Als je netjes je snaren verwisseld rekken ze nauwelijks, dat is nl. een kwaal van oude snaren die dan moeilijker te stemmen zijn.
Als er nieuwe snaren opzitten zijn ze na een paar uur wel uitgerekt hoor, als ze dan blijven ontstemmen is het of een tremelo probleem of teveel en slecht om de stemmechanieken gebonden.

lord bean
3 maart 2003, 20:32
yep.. gewoon vervangen..

Pegasus
3 maart 2003, 21:03
Zorg er bij het vervangen voor hoogstens maar 2 a 3 omwentelingen van de snaar om het asje. Dan valt er namelijk bijna niets op te rekken en is je gitaar vrijwel direct na het snaren verwisselen weer op stemming.

roppie
3 maart 2003, 21:21
ik brak 5 minuten voor een optreden een snaar...dat was dus te laat. :sad: "k heb die nieuwe snaar nog vijf minuten op lopen rekken maar 't was te laat. Na ieder nummer was ie volop ontstemd, haalt de vaart nogal uit een optreden.

McCloud
3 maart 2003, 22:20
Ik zet meestal op de dag van een optreden nieuwe snaren op m'n gitaren. Als ik het 2 of 3 dagen van te voren doe zijn ze al weer zwart (ik schijn aggressief zweet in m'n handen te hebben, word er knettergek van). Daarna ga ik een uur of 2 zitten spelen, veel bends, etc. Dan houd je gitaar het echt wel uit. Ik heb trouwens wel een stemapparaat naast m'n effectenpedals staan om tijdens een optreden in ieder geval de mogelijkheid te hebben om te stemmen zonder het publiek ermee te irriteren.

pim1234
3 maart 2003, 22:28
ik heb trucje geleerd hoe de tech van satriani zijn snaren oprekt....je pakt je duim onder de 7e fret en duwt met je middelbinger vanboven af op de 5e fret..dan druk je met links fret 1 in en rek je op diezelfde manier op fret 8 met de duim en fret 6 met de wijsvinger....doe dat bij alle frets.....is 100%%opgerekt

Droffie
3 maart 2003, 22:35
Yep vervangen die hap.
Je gaat toch niet met 3 maanden oude snaren het podium op...

sash
3 maart 2003, 22:37
3 maanden?! Jezus, daarmee MAG je gewoon het podium niet op haha. Ik ververs ze om de 2 weken en als ik een paar optredens heb gehad in een week, elke week.

Bouke
3 maart 2003, 23:38
Hey,

idd gewoon vervangen, klinkt lekkerder met nieuwe snaren mijns inziens en als je het oprekken op de volgende manier doet heb je (zeer waarschijnlijk) geen problemen met ontstemmende snaren:

1. Vervang de snaren 1 voor 1 en om en om, te beginnen bij de hoge e-snaar, dan de b, dan de d, enz.

2. Stem de snaar (en de rest van de snaren) meteen nadat je 'm vervangen hebt. Zo blijft alles op gelijke spanning en krijg je nooit grote verschillen.

3. Druk 'm in op de eerste positie en til de snaar met je andere hand behoorlijk op. Schuif nu je vinger van de eerste naar de laatste positie (hou de snaar dus op het fretboard). Zo rek je snaren het veiligste op. Je trekt 'm niet over andere windingen op de stemmechanieken en hij komt niet uit de sleuf van de topkam. Doe dit een paar ker per snaar en stem 'm elke keer.

4. Nadat je alles hebt vervangen en opgerekt speel je nog een tijdje om je er van te verzekeren dat 'ie niet meer ontstemt.

Bij mij werkt dit erg prima en zo durf ik best een uur voor een gig de hele gitaar te hersnaren, geen probleem.

Laat je gitaar als je aankomt op je gig meteen acclimatiseren, dus wennen aan temperatuur en vocht en doe dit ook met je back-up!! Meteen op de standaard dat ding en stem ze terplekke als ze een tijdje hebben kunnen wennen.

Succes!

Bouke

Neals
3 maart 2003, 23:53
dat acclimatiseren heb ik zelf nog nooit aan gedacht... vrijdag maar weer eens proberen

andy
4 maart 2003, 00:27
Laat je gitaar als je aankomt op je gig meteen acclimatiseren, dus wennen aan temperatuur en vocht en doe dit ook met je back-up!! Meteen op de standaard dat ding en stem ze terplekke als ze een tijdje hebben kunnen wennen.

Succes!

Bouke


Dat is inderdaad ook een goeie tip, doen/

MeetTheDecline
4 maart 2003, 21:01
ik ben begonnen met de lage e...
maakt toch niet zo heel veel uit?

gigagitarist
4 maart 2003, 23:02
ik zet een paar uur voor n optreden een nieuw setje erop en dat is geen probleem. Wanneer er een snaar breekt (en dat gebeurt nogal eens), zet ik er in de pauze een nieuwe op en ga ik weer vrolik verder op die gitaar.

bloodboiler
19 april 2003, 17:34
Gewoon nieuwe snaren opleggen en uitrekken tot ze niet meer onstemmen.
Dit kan wel effe duren vooral als je gitaar met een tremelo is uitgerust.