PDA

View Full Version : Opname problemen Cubase/Firestudio/Laptop etc.



koentrend
21 september 2008, 16:10
Ik heb een tijdje niet meer opgenomen en ben weer begonnen.
Mijn gear: Laptop(Vista)/Cubase SX3/Firestudio/Axiom49/KRK6

Anders dan voorheen is dus de laptop, eerst had ik een pc.
Ik heb alles aangesloten en ben begonnen met wat simpele opnames (akoestische gitaar etc.) (Voor het testen van de setup)

Wat me opvalt is dat Cubase hapert en soms ruist, dit hoor ik ook terug in de opgenomen tracks.. Zowel audio als midi.

Mijn laptop is snel genoeg (2gig intern).
Herkent iemand dit probleem en wat heb je eraan gedaan.
De ruis en haperingen MOETEN weg!
Thenx voor de tips!

MjS
21 september 2008, 18:23
Ik zie zo direct twee mogelijke oorzaken:

1. Je draait Vista, Cubase SX3 is daar niet compatible mee. Het kan zijn dat het werkt, maar het kan ook problemen opleveren (heb zelf problemen mee gehad).

2. Je firewire chipset is een andere dan die van Texas Instruments (TI). Het is een bekend probleem dat andere chipsets meer problemen geven.

Probeer eens een andere DAW-software (Vista compatible) om te checken of het aan SX3 ligt.

Succes, ik weet hoe frustrerend het kan zijn... Ik ben uiteindelijk gewoon van Firewire afgestapt (had een Mackie Satellite) en ben voor een USB interface met Cubase LE4 gegaan. En na 2 weken upgegrade naar Studio 4. Wil niet meer anders!

koentrend
21 september 2008, 19:34
Dank voor je antwoord!
Noem eens een voorbeeld van DAW-software? Waar staat DAW voor?

Welke USB interface heb jij uiteindelijk gekocht???
Is Cubase Studio 4 wel beter compatible met Vista?
Greetz.





Ik zie zo direct twee mogelijke oorzaken:

1. Je draait Vista, Cubase SX3 is daar niet compatible mee. Het kan zijn dat het werkt, maar het kan ook problemen opleveren (heb zelf problemen mee gehad).

2. Je firewire chipset is een andere dan die van Texas Instruments (TI). Het is een bekend probleem dat andere chipsets meer problemen geven.

Probeer eens een andere DAW-software (Vista compatible) om te checken of het aan SX3 ligt.

Succes, ik weet hoe frustrerend het kan zijn... Ik ben uiteindelijk gewoon van Firewire afgestapt (had een Mackie Satellite) en ben voor een USB interface met Cubase LE4 gegaan. En na 2 weken upgegrade naar Studio 4. Wil niet meer anders!

MjS
21 september 2008, 19:52
Sorry voor het niet nader verklaren! DAW staat voor Digital Audio Workstation. Het digitale systeem waar je mee werkt dus. In jouw geval laptop+software+interface.

Cubase (Studio, LE of volledige versie) 4 is volledig Vista compatible. De meeste softwarepakketten zijn dit tegenwoordig, maar als je Cubase gebruikt zou ik daar lekker bij blijven. Upgraden van SX3 naar 4 is een stuk goedkoper dan zomaar aanschaffen trouwens!

Mijn interface is de Tascam US-144, een goedkope USB-interface met 2 ingangen (mic/line), midi in/out, spdif in/out, 2x tulp out en headphones out. Werkt prima. Meer kanalen (8) krijg je bij de Tascam US1641. Maar er zijn meer merken dan Tascam.

koentrend
21 september 2008, 20:06
Dus Cubase 4 zou voor mij de uitkomst zijn en waarschijnlijk de oplossing voor mijn problemen???
Niemand ergens een versie van C4 via de newsservers? of...





Sorry voor het niet nader verklaren! DAW staat voor Digital Audio Workstation. Het digitale systeem waar je mee werkt dus. In jouw geval laptop+software+interface.

Cubase (Studio, LE of volledige versie) 4 is volledig Vista compatible. De meeste softwarepakketten zijn dit tegenwoordig, maar als je Cubase gebruikt zou ik daar lekker bij blijven. Upgraden van SX3 naar 4 is een stuk goedkoper dan zomaar aanschaffen trouwens!

Mijn interface is de Tascam US-144, een goedkope USB-interface met 2 ingangen (mic/line), midi in/out, spdif in/out, 2x tulp out en headphones out. Werkt prima. Meer kanalen (8) krijg je bij de Tascam US1641. Maar er zijn meer merken dan Tascam.

MjS
21 september 2008, 22:21
Dus Cubase 4 zou voor mij de uitkomst zijn en waarschijnlijk de oplossing voor mijn problemen???
Niemand ergens een versie van C4 via de newsservers? of...

Nope, Cubase 4 niet. Maar ik zou ook gewoon voor een legale versie gaan. Probeer op een andere manier wat je probleem precies is...! Zoek een andere pc met Vista en kijk of het daar wel werkt. Kijk op een pc met XP of het werkt, etc.

Thoom42
21 september 2008, 23:14
We gaan op dit forum niet vragen om illegale versies koentrend! Dat doe je maar ergens anders. Hier werken we alleen met legale versies. Mocht je toch illegaal spul willen hebben, prima, maar je moet er hier niet om gaan vragen.

Mr.Bluesbreaker
22 september 2008, 00:10
Download een legale trialversie van Cool Edit Pro desnoods om te checken of het in de combinatie Vista->SX3 zit, of is dat een open deur?

MjS
22 september 2008, 01:14
Download een legale trialversie van Cool Edit Pro desnoods om te checken of het in de combinatie Vista->SX3 zit, of is dat een open deur?

+1, ik kon niet op legale Vista-DAW software met trial komen.

koentrend
22 september 2008, 10:16
Het is niet dat ik perse illegaal wil installeren, meer dat ik mijn probleem wil oplossen en dus wil weten, voordat ik daar veel geld aan spendeer, of het probleem zou zijn opgelost met Cubase 4.
Is er van Cubase (studio) 4 geen H2O versie ergens?
Nogmaals.... Het is om mijn probleem op te lossen.
Ik hou jullie op de hoogte.

pol
22 september 2008, 10:55
ik gebruik cubase SX3 onder vista en heb geen enkel probleem, ik denk toch dat het aan je firewirechip of de drivers ervan, misschien is die niet compatibel met de firestudio.

kan je nergens even een usb interface lenen om te testen ?

Thoom42
22 september 2008, 13:34
ik gebruik cubase SX3 onder vista en heb geen enkel probleem, ik denk toch dat het aan je firewirechip of de drivers ervan, misschien is die niet compatibel met de firestudio.

kan je nergens even een usb interface lenen om te testen ?


Ik denk inderdaad ook dat het de chipset is! Probeer sowieso nieuwe drivers, installeer je drivers opnieuw en kijk dan of hij het doet.

koentrend
24 september 2008, 12:39
Ik heb inmiddels een legale versie Cubase Le gevonden.
Tis wat veroudert, maar het werkt wel op mijn VISTA.
Ik zit erover na te denken om een upgrade te kopen naar Cubase 4.

rjong999
24 september 2008, 17:18
We gaan op dit forum niet vragen om illegale versies koentrend! Dat doe je maar ergens anders. Hier werken we alleen met legale versies. Mocht je toch illegaal spul willen hebben, prima, maar je moet er hier niet om gaan vragen.
Zeg, praat even voor jezelf! Ik heb hoofdzakelijk illegale software en daar ben ik over het algemeen heel tevreden over, als ik het zelf allemaal zou moeten betalen had ik het allemaal niet genomen maar met freeware gewerkt, maar als ik gratis illegaal kan downloaden doe ik dat dus wel, ik benadeel daar niemand mee.

pol
24 september 2008, 17:30
Thoom heeft gelijk, dit forum kan in de problemen komen als iedereen hier zomaar links naar illegale software gaat posten.

duckman
24 september 2008, 17:50
Zeg, praat even voor jezelf! Ik heb hoofdzakelijk illegale software en daar ben ik over het algemeen heel tevreden over, als ik het zelf allemaal zou moeten betalen had ik het allemaal niet genomen maar met freeware gewerkt, maar als ik gratis illegaal kan downloaden doe ik dat dus wel, ik benadeel daar niemand mee.

ik benadeel daar niemand mee???... daar denkt bijv. Steinberg anders over en de programeurs die daar werken.

MjS
24 september 2008, 18:11
ik benadeel daar niemand mee???... daar denkt bijv. Steinberg anders over en de programeurs die daar werken.

Nou, als je het toch al niet ging kopen benadeel je in feite niemand er mee door het te downloaden. Maar je kunt niet controleren of mensen daadwerkelijk de software niet gebruikt hadden als ze ervoor hadden moeten betalen.

pol
24 september 2008, 18:17
en ze zijn weer vertrokken.

kijk, als je serieus antwoord wil op je vragen hier begin je gewoon niet over illegale software, het kan niemand schelen dat je dat gebruikt, ga het alleen niet in het rond roepen of deze discussie begint elke keer opnieuw en je krijgt geen antwoord op je oorspronkelijke vraag. is gewoon not done om hier op een audioforum over te beginnen.

rjong999
24 september 2008, 18:45
Thoom heeft gelijk, dit forum kan in de problemen komen als iedereen hier zomaar links naar illegale software gaat posten.
Hoezo, denk je dat dat verboden is dan ? Je mag geen software voor illegale verspreiding aanbieden. Als je vertelt waar dat gebeurt is dat toch niet verboden ? Als iemand een snuifje coke wil kopen en je verwijst hem naar een kroeg waar gedealt wordt, denk je dan dat dat verboden is ?

Iets relevanter is dat het in strijd is met de huisregels, en daar heb je je natuurlijk wel aan te houden.

On topic: Een maat van me draait al een tijdje met Cubase 4 (Studio) op Vista met een Firewire interface, geen problemen hoor.

rjong999
24 september 2008, 18:47
Nou, als je het toch al niet ging kopen benadeel je in feite niemand er mee door het te downloaden. Maar je kunt niet controleren of mensen daadwerkelijk de software niet gebruikt hadden als ze ervoor hadden moeten betalen.
Off-topic dan: ik heb o.m. de volledige Waves collectie eens gedownload, kijk naar mijn bankrekening en vraag je af of ik die zou kunnen kopen... :)

Dirk_Hendrik
24 september 2008, 19:11
Ik ben het met je eens dat dit soort software duur is Rob. Daarna kun je je wel afvragen of dat een legitimatie is om het dan maar te downloaden en alsnog te gebruiken. M.i niet.

Daarbij wel gesteld dat ik ook geen heilige ben en software die ik hobbymatig gebruik ook vaak "illegaal" gebruik. Allse software waar ik m'n brood mee verdien is wel betaald. Tot de vrijwillige donatie voor een applicatie als Iview aan toe.

koentrend
24 september 2008, 19:45
Wat een impact heeft die ene vraag van mij.....
Maargoed, heb je nog leuke links Rob:)

rjong999
24 september 2008, 19:46
Ik ben het met je eens dat dit soort software duur is Rob. Daarna kun je je wel afvragen of dat een legitimatie is om het dan maar te downloaden en alsnog te gebruiken. M.i niet.

Daarbij wel gesteld dat ik ook geen heilige ben en software die ik hobbymatig gebruik ook vaak "illegaal" gebruik. Allse software waar ik m'n brood mee verdien is wel betaald. Tot de vrijwillige donatie voor een applicatie als Iview aan toe.
Ik zou ook niet willen beweren dat het gebruik van onbetaalde software op enige manier gelegitimeerd zou kunnen worden, ik denk dat iedereen wel snapt dat het niet mag. Want hoewel de firma Waves dan misschien niet benadeeld wordt, zou je natuurlijk wel kunnen zeggen dat door het illegale gebruik van Waves (wat je zelf nooit had gekocht) je wel een oneerlijke concurrentie neerzet voor andere leveranciers die meer in mijn prijsklasse verkoen en waarvan ik de spullen misschien wél aangeschaft had als ik het spul van Waves niet gedownload had. Zoals Microsoft ook een aantal malen de markt naar zich toegetrokken heeft door software waar andern van moesten leven zelf gratis op de markt te brengen, daarmee de concurrentie effectief de nek omdraaiende.
Alle software waar ik mijn brood mee verdien is trouwens ook gewoon betaald, alleen in de hobbysfeer kijk ik er nog wel eens anders naar.

Pas nog een legale versie van Line6 Gearbox gekocht ! En ik ben nu aan het sparen voor Revalver MkIII :)

rjong999
24 september 2008, 19:51
Wat een impact heeft die ene vraag van mij.....
Maargoed, heb je nog leuke links Rob:)
Ik neem wel eens een gratis abonnementje op http://www.usenext.com/. Dat is niet illegaal ofzo, gewoon een newsgroup reader. Kost je 1 euro voor een proefabonnement van twee weken en 5GB.
Ik ken geen links naar illegale software en zou ze, conform de huisregels, hier ook niet posten, en evenmin wil ik, conform de huisregels, aanzetten tot het gebruik van illegale software of het gebruik ervan legitimeren of promoten.

Ik geef toe in het verleden wel eens illegale software gebruikt te hebben. Het vlees is zwak. :)

Thoom42
24 september 2008, 21:14
Gebruiken van illegale software moet je lekker doen. Prima. Maar als jij illegale software download met torrents of via newsgroups verspreid je het ook. Want alles wat jij daar download, wordt ook gebruikt als uploads, waardoor andere gebruikers het weer kunnen gebruiken. Zo doe je zelf ook mee aan het verspreiden van illegale software. Over illegale software wordt op dit forum niet gesproken. Vragen als: "waar kan ik dit of dat programma downloaden" worden door de moderators niet geaccepteerd.

bert k
24 september 2008, 21:35
Illegale software is volgens de forumregels niet toegestaan. De discussie erover is al vaker gevoerd.

Als plaatstvervangend mod gooi ik dit topic dicht.