PDA

View Full Version : Hout



Jurp
21 september 2008, 15:53
Ik ben van plan zelf een elektrische gitaar te bouwen, maar ik weet niet waar ik mijn hout moet kopen. Kan iemand mij een paar goede adressen/nummers/websites geven?

st.robot
21 september 2008, 17:04
hey welkom

ik weet niet waar je woont, maar ik haal mijn hout in belgië bij thys hout, in nederland haalt veel volk hier z'n hout bij fijnhouthandels in amsterdam of arnem ( correct me if i'm wrong)

tip: zoekfunctie gebruiken, ge komt hier geweldig veel goeie info tegen

en veel succes me 't bouwen

barno
21 september 2008, 18:39
hey st robot, Thys hout, wat heeft die zoal ?- vind niet veel info op zijn site. ik kan hier in Limburg Hoeselt (Slagmolen) enkel essen, sipo en esdoorn vinden (gelukkig kom je daar al heel eind mee).

ernieman
21 september 2008, 19:30
www.goudengids.be
www.goudengids.nl

Gewoon even kijken in de juiste rubriek, even bellen of mailen om te vragen of ze de desbetreffende houtsoort hebben, en voila... wat kan het leven toch simpel zijn.

st.robot
21 september 2008, 20:12
@ barno

thys hout is niet echt een speciaalzaak hoor. Het hout dat ik daar al ben gaan halen is best goed hout maar niet echt kwaliteitshout met oog op instrumentenbouw. Tot nu toe heb ik daar enkel essen en esdoorn gaan halen en zoals je zegt staat er op de site voor de rest niet veel info, ik zou zeggen: stuur is 'n mailtje.

Jurp
28 september 2008, 14:03
Nou, ik heb een paar problemen. Ik woon namelijk in Friesland, dus hout uit België halen is niet echt een optie. Daarnaast heb ik een heel erg beperkt budget (uiterlijk €200). Is het ondanks deze problemen nog mogelijk een gitaar te bouwen?

no 1 hops
28 september 2008, 14:22
Nou, ik heb een paar problemen. Ik woon namelijk in Friesland, dus hout uit België halen is niet echt een optie. Daarnaast heb ik een heel erg beperkt budget (uiterlijk €200). Is het ondanks deze problemen nog mogelijk een gitaar te bouwen?burgum inlandse houthandel
http://www.inlands-hout.nl/
akkrum zit ook een houthandel maar wat die heeft weet ik zo niet.
het is ook maar net wat je zoekt

Jurp
28 september 2008, 15:11
Mijn bedoeling is trouwens om een electrische gitaar te bouwen, maar dan wel met een al complete hals. Weet iemand een adres voor halzen en/of pickups/andere electronica?

jan jansen
28 september 2008, 15:55
Mijn bedoeling is trouwens om een electrische gitaar te bouwen, maar dan wel met een al complete hals. Weet iemand een adres voor halzen en/of pickups/andere electronica?


gebruik eens de knop zoeken en kijk anders eens de antwoorden gegeven op je vraag....ik zou gewoon naar burgum gaan...een waar houtparadijs...koop een stuk essen en een stuk esdoorn....,lijkt me stug dat je meer dan 50 euro kwijt bent....,

no 1 hops
28 september 2008, 16:30
gebruik eens de knop zoeken en kijk anders eens de antwoorden gegeven op je vraag....ik zou gewoon naar burgum gaan...een waar houtparadijs...koop een stuk essen en een stuk esdoorn....,lijkt me stug dat je meer dan 50 euro kwijt bent....,
en ga dan even met zijn tweeën, want als je beloofd de stapel ook weer netjes op te bouwen kan je zelf tussen de planken uitzoeken heb ik begrepen.

Jurp
29 september 2008, 19:16
Heel erg bedankt! Nu ben ik alleen nog maar op zoek naar een goedkope gitaarhals (Les Paul Style)!
Suggesties?

G.G.
29 september 2008, 19:18
Heel erg bedankt! Nu ben ik alleen nog maar op zoek naar een goedkope gitaarhals (Les Paul Style)!
Suggesties?

Een balk kwartiers gezaagd mahonie meenemen.

EDIT: oops, je wilt een complete hals kopen. Kijk eens bij voxhumana of guitarsupplies of tonefactory voor een paddlehead, dan blijf je nog een beetje binnen budget ( al is het wel heel krap met €200).

Jurp
15 oktober 2008, 18:56
Super bedankt voor jullie hulp, maar uit 'budgetoverweging' heb ik besloten om een telecaster te bouwen i.p.v. een les Paul. Als iemand tips heeft, altijd welkom!!

KoenB
15 oktober 2008, 19:00
http://stores.ebay.com/diyguitars dit zijn voor zover ik hoor van dit forum aardige spullen voor een klein prijsje. Kun je misschien toch nog aan een cheape LP-hals komen en alsnog een LP bouwen ;)

no 1 hops
15 oktober 2008, 19:04
om ff heel eerlijk te zijn heb je twee keuzes, helemaal zelf of iet kopen dat in basis al knap is en daar ga je mee verder.
op tdpri heeft men lovende woorden over de sx tele's (daar ook wel rondo genoemt).
kosten hier in nederland bij JIC 129 euro
http://www.jic.nl/Digitalogus2008/sx/sx2008body.html#vg

G.G.
15 oktober 2008, 19:10
Super bedankt voor jullie hulp, maar uit 'budgetoverweging' heb ik besloten om een telecaster te bouwen i.p.v. een les Paul. Als iemand tips heeft, altijd welkom!!

Jurp, je moet iets specifieker gaan zijn met je vragen, want dit wordt een eindeloos en wazig onderwerp.

Je vragen zijn echt vééééél te algemeen en niet te beantwoorden. Stel een concretere vraag, of ik gooi hem op slot.

Jurp
19 oktober 2008, 15:32
Goed:
Ik heb maar 200 euro en ik moet een telecaster bouwen. Ik wil mijn hout kopen in Burgum (tenzij iemand betere suggesties heeft). Waar haal ik goedkoop een hals en elementen vandaan? Tot nu toe is de goedkoopste hals die ik gezien heb €80.-

barno
19 oktober 2008, 16:20
200 euro voor een telecaster? krap maar kan als je de hals zelf bouwt en goedkope elementen en hardware derop zet.

Yoshida
19 oktober 2008, 16:21
Goed:
Ik heb maar 200 euro en ik moet een telecaster bouwen. Ik wil mijn hout kopen in Burgum (tenzij iemand betere suggesties heeft). Waar haal ik goedkoop een hals en elementen vandaan? Tot nu toe is de goedkoopste hals die ik gezien heb €80.-

Ik weet niets over jouw leeftijd en persoonlijke situatie, maar ik ben nu ook bezig met het assembleren van een gitaar. Dit project smeer ik uit over meerdere maanden. Niet alleen zodat ik dan meer tijd kan vinden om het goed te doen, maar ook uit budget overwegingen. Ik heb nu het meerendeel van de onderdelen verzameld zonder mijn spaarrekening aan te hoeven spreken, het zijn niet de duurste onderdelen maar wel erg goed bruikbaar.
Zo is het ook met bouwen lijkt me: koop wat je nu nodig hebt, spaar tijdens het bouwen voor de volgende lading onderdelen. Als je bezig bent met bouwen heb je toch geen tijd om geld uit te geven. ;)

Als je nu beknibbelt dan heb je over een maand of twee weer geld voor een halve gitaar en trek je je haren uit je hoofd omdat je zo weinig geduld had. (ff kort door de bocht maar zo denk ik erover)

Gothra
19 oktober 2008, 16:59
Weet iemand trouwens ook waar ik een neckthrough hals kan kopen? En NIET zeggen bij voxhumana want daar verkopen ze die rotdingen voor 800 euro (heb gemaild). Warmoth maakt geen neckthroughs.

Thx

Robrock
19 oktober 2008, 20:08
Stewmac heeft er één
www.stewmac.com item 3181 €181,-

Gothra
19 oktober 2008, 20:18
Stewmac heeft er één
www.stewmac.com item 3181 €181,-

hmm hij heeft geen locking nut/ sharkfins, toch bedankt!

Robrock
19 oktober 2008, 20:20
Pas je hem toch aan, komen er een paar tientjes materiaal bij en een paar uurtjes werk bij . Ben je in ieder geval nog steeds veel goedkoper dan €800,-

Gothra
19 oktober 2008, 20:26
Zou ik kunnen doen, ben alleen niet zó goed met hout^^ zou niet weten hoe ik er een locking nut van moet maken

oknarb180
19 oktober 2008, 23:13
Goed:
Ik heb maar 200 euro en ik moet een telecaster bouwen. Ik wil mijn hout kopen in Burgum (tenzij iemand betere suggesties heeft). Waar haal ik goedkoop een hals en elementen vandaan? Tot nu toe is de goedkoopste hals die ik gezien heb €80.-


Tja,

Kijk gewoon effies op MP ofzo, daar is nog wel eens een Richwood o.i.d. voor een euri of 75 te krijgen. Dan heb je in ieder geval een redelijke basis. Hiervan gebruik je de hals, de rest verpats je weer en dan hoef je alleen nog maar een plank te kopen om een body uit te zagen, en wat tele-hardware natuurlijk.

Je kunt ook gewoon minder snel bouwen en elke maand wat extra euri's aan de kant leggen.
Dan heb je nu een budget van 200 euro, en over 2 maanden misschien wel 300 euro.

Er is er maar 1 op het forum die het voor elkaar krijg om met ruim een week een hele volledige gitaar incl de hals zelf te bouwen, de rest doet er al gauw een paar maanden over. En er zijn er zelfs die er jaren over doen.

vr.gr.

Branko

Branko

G.G.
20 oktober 2008, 06:03
Jurp, het is eerder al gezegd, probeer de bouw over wat tijd uit te smeren zodat je budget misschien iets hoger kan worden. 200 uro is net wat aan de lage kant.

Ter indicatie mijn tele:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=107510&highlight=esquire

Koste me €329, maar dan heb ik wel Wilkinson hardware, graphtech nut, dual action halspen, eendelige essen body, nitro lak, binding etc... Het kan met weinig geld, maar €200 vind ik wel een hele uitdaging.

Jurp
20 oktober 2008, 14:54
Het is niet een kwestie van een week, maar ik moet rond eind december klaar zijn met de gitaar. Mijn budget is btw €250 euro. Het enige probleem is eigenlijk de hals. De meeste electronica krijg ik via school en ik doe het hele project samen met een klasgenoot. De hals en de elementen zijn het grootste probleem.

*samengevat*

Nodig:
-Telecaster hals
-Telecaster elementen

Hedge
20 oktober 2008, 15:09
Volgens mij moet het lukken met GFS elementen van Guitarfetish en een hals uit de koopjes hoek van GuitarSupplies....

Jurp
20 oktober 2008, 15:34
Bedankt! We hebben nu de geschikte elementen gevonden, maar bij Guitarsupplies zijn in de koopjeshoek alleen maar stratocaster halzen te koop. Maar is het ook mogelijk (ja, tuurlijk is het mogelijk, maar is het praktisch?) om een stratocaster hals op een tele te zetten?

Jurp
20 oktober 2008, 16:08
Bedankt! We hebben nu de geschikte elementen gevonden, maar bij Guitarsupplies zijn in de koopjeshoek alleen maar stratocaster halzen te koop. Maar is het ook mogelijk (ja, tuurlijk is het mogelijk, maar is het praktisch?) om een stratocaster hals op een tele te zetten?

Wij hebben besloten om een 'cheape' telecaster te kopen van richwood, de hals en elementen gebruiken en zelf de body bouwen (met hout uit burgum). Is dit een goed idee?

Yoshida
20 oktober 2008, 16:11
Wij hebben besloten om een 'cheape' telecaster te kopen van richwood, de hals en elementen gebruiken en zelf de body bouwen (met hout uit burgum). Is dit een goed idee?

Steek het resterende budget in betere pickups als je klaar bent.
Een nieuwe brug kan ook zorgen voor meer sustain.

Verder een prima plan denk ik, bijna iedere geschikte houtsoort is beter dan waar ie nu van gemaakt is. Ik speel al een half jaar op een DiMavery tele van €90 en heb voor evenveel aan nieuwe onderdelen gekocht.

Jurp
22 oktober 2008, 13:23
Burgum is een beetje ver, dus is er misschien dichter bij Sneek een plaats waar we hout kunnen halen voor de body? Of zijn we dan genoodzaakt om bij de gamma hout te halen?

no 1 hops
22 oktober 2008, 14:11
Burgum is een beetje ver, dus is er misschien dichter bij Sneek een plaats waar we hout kunnen halen voor de body? Of zijn we dan genoodzaakt om bij de gamma hout te halen?akkrum zit ook nog een

Jurp
22 oktober 2008, 14:50
We hebben voor telecasters meerdere bruggen gezien, Namelijk bruggen met 3 verstelbare delen en bruggen met 6 verstelbare delen. Zit er veel verschil tussen deze bruggen?

Yoshida
22 oktober 2008, 15:02
We hebben voor telecasters meerdere bruggen gezien, Namelijk bruggen met 3 verstelbare delen en bruggen met 6 verstelbare delen. Zit er veel verschil tussen deze bruggen?

Die 'delen' zijn zadels. Ik heb mijn brug met 3 zadels vervangen voor een met 6 zadels. Betere finetune mogelijkheden en meer sustain (laatste kan door Elixir snaren komen).

Jurp
22 oktober 2008, 15:06
tnx
Welk hout kunnen we het beste gebruiken? Ik ging van esdoorn uit, maar ik zie net dat telecasters voornamelijk van Els, Es of Populier zijn (en linde?).

Yoshida
22 oktober 2008, 15:44
tnx
Welk hout kunnen we het beste gebruiken? Ik ging van esdoorn uit, maar ik zie net dat telecasters voornamelijk van Els, Es of Populier zijn (en linde?).

Zie houttopic voor klankeigenschappen, maar de pickups en gekozen pots/caps doen meer. Geen idee waar mijn tele van is gemaakt. Hij was goedkoop. Mijn strat krijgt essen body en (om het zwarte) ebben fretboard.

Kim Wilson
22 oktober 2008, 15:54
Zie houttopic voor klankeigenschappen, maar de pickups en gekozen pots/caps doen meer. Geen idee waar mijn tele van is gemaakt. Hij was goedkoop. Mijn strat krijgt essen body en (om het zwarte) ebben fretboard.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het karakter van je gitaar wordt toch door het hout bepaald, en dat hoor je door al je pickups en pots heen.

Yoshida
22 oktober 2008, 15:57
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het karakter van je gitaar wordt toch door het hout bepaald, en dat hoor je door al je pickups en pots heen.

Klopt, de houtsoort draagt bij aan het geluid, en naar mijn mening is dit verschil kleiner dan dat tussen een goede en een goedkope pickup. Als je budget krap is dan ben ik altijd van mening geweest dat dure pickups meer effect hebben dan een dure houtsoort. Persoonlijk ga ik voor een góede houtsoort en góede pickups, en hoewel dit niet het duurste spul is zie ik dat wel terug in mijn budget.

Robrock
22 oktober 2008, 16:12
+1 kim wilson
attack, klankkleur en sustain worden in hoge mate bijgedragen door de gekozen houtsoorten en de bouwwijze. De elementen hebben een bijdrage maar dit wordt door een heleboel mensen niet herkend. Zie ook het stuk op de homepage van gitaarnet van Rikkers gitaarbouw.

Quote:Wij repareren veel gitaren en ontmoeten dus ook veel mensen die erg blij zijn met hun goedkope elementjes. En dat is natuurlijk prima. En soms is het inderdaad zo dat zo'n pickup het verrassend goed doet op bepaalde gitaren. Maar als wij veel arbeid steken in het maken van een mooi instrument zullen we niet snel een goedkope pickup erop schroeven, en daar zijn natuurlijk hele goede redenen voor unquote

Ik ben van mening dat een "slecht"gebouwde gitaar van mindere houtsoorten niet echt zomaar opgewaardeerd kan worden met goede elementen zoals Yoshida stelt. Uiteindelijk zal alles op elkaar afgestemd moeten zijn en is het eindproduct een som van alle componenten.

Terug naar je vraag esdoorn is te zwaar voor een hele body, zou ik niet doen, essen is een goede keus en redelijk betaalbaar. Kies wel hout wat goed gedroogd is. Succes
m.v.g.
Rob

Yoshida
22 oktober 2008, 16:20
+1 kim wilson
attack, klankkleur en sustain worden in hoge mate bijgedragen door de gekozen houtsoorten en de bouwwijze. De elementen hebben een bijdrage maar dit wordt door een heleboel mensen niet herkend. Zie ook het stuk op de homepage van gitaarnet van Rikkers gitaarbouw.

Quote:Wij repareren veel gitaren en ontmoeten dus ook veel mensen die erg blij zijn met hun goedkope elementjes. En dat is natuurlijk prima. En soms is het inderdaad zo dat zo'n pickup het verrassend goed doet op bepaalde gitaren. Maar als wij veel arbeid steken in het maken van een mooi instrument zullen we niet snel een goedkope pickup erop schroeven, en daar zijn natuurlijk hele goede redenen voor unquote

Ik ben van mening dat een "slecht"gebouwde gitaar van mindere houtsoorten niet echt zomaar opgewaardeerd kan worden met goede elementen zoals Yoshida stelt. Uiteindelijk zal alles op elkaar afgestemd moeten zijn en is het eindproduct een som van alle componenten.

Terug naar je vraag esdoorn is te zwaar voor een hele body, zou ik niet doen, essen is een goede keus en redelijk betaalbaar. Kies wel hout wat goed gedroogd is. Succes
m.v.g.
Rob

Je hebt niet veel berichten, maar wat je zegt is raak. Complimenten en excuses.

barno
22 oktober 2008, 16:47
sommige dingen zijn erg logisch: elementen versterken de resonantie die een gitaar geeft tegen/in het hout. Als dat hout crap is, dan is het niet alleen zo dat de klank niet verbetert door er betere pups op te zetten, het is zelfs goed mogelijk dat de klank nog slechter wordt want goede pups hebben in prinicpe betere specs inzake natuurlijke klankversterking. Dus de crapsound wordt alleen maar in de verf gezet ...

Yoshida
22 oktober 2008, 18:07
sommige dingen zijn erg logisch: elementen versterken de resonantie die een gitaar geeft tegen/in het hout. Als dat hout crap is, dan is het niet alleen zo dat de klank niet verbetert door er betere pups op te zetten, het is zelfs goed mogelijk dat de klank nog slechter wordt want goede pups hebben in prinicpe betere specs inzake natuurlijke klankversterking. Dus de crapsound wordt alleen maar in de verf gezet ...

haha lol, net zoals je met de juiste potmeters en condensatoren de goede kwaliteiten van het hout benadrukt. Ik heb me door mijn gitaarleraar laten zeggen dat dat neerkomt op mierenneuken, maar als je gitaar echt persoonlijk is kan je het niet nauw genoeg nemen.

Ik leer met de week meer :satisfie: bedankt

no 1 hops
22 oktober 2008, 21:25
haha lol, net zoals je met de juiste potmeters en condensatoren de goede kwaliteiten van het hout benadrukt. Ik heb me door mijn gitaarleraar laten zeggen dat dat neerkomt op mierenneuken, maar als je gitaar echt persoonlijk is kan je het niet nauw genoeg nemen.

Ik leer met de week meer :satisfie: bedanktvoor een gedeelte is het ook mierenneuken.
want we hebben het nu over 1 deel van het hele geluids signaal.
alles wat er na de gitaar komt is minstens zo belangrijk of zelf heel bepalend.
kabel bijvoorbeeld, pracht gitaar, pracht amp en 6 euro gitaar snoer is vragen om telleurstelling.
als 1 van die drie genoemde niet in verhouding is krijg je gewoon niet alles eruit wat er inzit.

aan de andere kant is dat waar nu veel geld voor betaald word, vintage guitars ,niet altijd alles wat geproduceerd is ook zo kritisch geproduceerd als waar we nu wel op letten.
hendrix had een strat een versterker , wat trapbakjes en kabel en deed daar zijn 'ding' mee.
waarschijnlijk zouden velen die nu van alles uitpluizen om 'de sound' te krijgen als ze de keuze hadden die keuzes niet bewust maken als ze niet wisten wat hij gebruikte en wat daar de specs van waren.
(hoop dat ik een beetje begrijpelijk hier zit te typen)