PDA

View Full Version : Koch Twintone breekt wel erg snel op?



Herman
20 september 2008, 18:57
Hey,

Sinds een tijdje valt het mij op dat op repeteer volume bij het cleane kanaal van m'n koch wel al erg veel oversturing is. Hij staat dan op 25Watt, en het kanaal een kwart open.

Ik zou denken dat hij dan toch nog niet echt heel erg hoort op te breken? Gewoon clean spelen zit er eigenlijk niet echt meer in, (het is ook geen clean met een randje, maar eerder met een behoorlijke rand). Ik heb ook niet het idee dat dit altijd al zo was. Helemaal clean is hij op repeteer volume nooit geweest, maar dat vond ik juist erg fijn. Maar ik heb dus het idee dat het tegenwoordig wel erg veel oversturing is.

Zouden het de buizen kunnen zijn? En dan de pre-amp of powerbuizen?

En dan nog een vraagje, wat niet per se in verband staat met de eerste vraag. Maar als ik een cabinet (1x12'') onder m'n Koch zou gooien, zou dat ook invloed hebben op het clean blijven op volume van de amp? Ik zit al een tijdje te twijfelen om de versterker eens te proberen met een kastje er onder. Tips?

Mitch
20 september 2008, 19:06
Een 1x12 combo combineren met een extra 1x12 klinkt gewoon lekker, is een prima combinatie. Het zorgt niet echt voor veel meer headroom, maar lekkerder klinken doet het zeker.

Dan over je probleem: zou beide kunnen zijn. Een geleidelijke afname van clean headroom inderdaad aan de buizen liggen. Pre amp is natuurlijk het makkelijkst zelf uit te sluiten: koop in ieder geval 1 buisje en test deze eens in de 1e, 2e en laatste positie. Dan heb je zowel de 1e trap als de fasedraaier een keer vervangen. Klinkt dat niet veel beter dan is de kans groot dat je eindbuizen aan vervanging toe zijn.
Inkoppertje: als je meer headroom wil, waarom zet je 'm dan niet op 50W?

Chris Winsemius
20 september 2008, 19:56
+1 voor wat Mitch poste en controleer het ook even met puur gitaar + kabel.

Mocht dit allemaal niet voldoende helpen: contact (Rowin van) Koch even, de mensen van Koch staan echt achter hun amps en helpen Koch-bezitters graag zover ik weet en hoor.

Succes!

TimmU
20 september 2008, 20:25
Kun je hem niet beter dan gewoon op de 50 watt stand zetten?

Herman
20 september 2008, 21:06
Dat van die cab was meer een nieuweschierigheids vraagje, niet perse als oplossing bedoeld zegmaar ;). Ik moet zeggen: de volgende repetitie ga ik hem inderdaad even naar 50Watt schakelen en kijken wat dat doet, máár dat moet het remedie niet zijn. Het was namenlijk niet iets wat altijd al zo was.

Bedankt voor het mee denken iig, en meer reacties zijn altijd welkom! :)

@Chris, bedoel je zonder effectenbak oid? Want dit heb ik al geprobeerd, en dat is het niet.

Herman
22 september 2008, 15:24
Schaamteloze bump,

Iemand nog andere ideeën wat het zou kunnen zijn?

Chris Winsemius
22 september 2008, 15:28
Mijn opmerking betreffende de effekten was bedoeld om eventuele storingen/defekten daar in uit te sluiten.

Heb je 'm al op de 50 Watt stand geprobeerd?

Indien ja en nog steeds problemen: Koch contacten.

Herman
22 september 2008, 17:00
50Watt stand staat ie nu op, maar ik durf hem hier zo nog niet ff op repeteer volume open te gooien. Maar ik woon op een boerderij en ben vanavond alleen thuis, dus zal eens kijken wat ie dan doet op hoog volume. Ik post mijn bevindingen dan wel even, en mocht het blijven zal ik die lui van Koch eens een mailtje sturen. Bedankt voor het mee denken!

Herman
23 september 2008, 15:33
Zojuist dat ding ff open gegooid op 50watt, lijkt hij het een stuk minder te hebben. Om toch nog even te dubbel checken: mailtje naar Koch it is!

oorzaak
23 september 2008, 21:38
Heb zelf goede ervaringen met contact met Koch, snelle reactie en goede info. Ik heb een Twintone II. Clean blijft clean. Op hogere volumes wordt het cleane geluid naar mijn idee wel wat dieper, wat donkerder van toon. Op zich is dat ook wel de charme van buizen, alle beïnvloedt elkaar. Maar een clean kanaal dat zomaar over de rooie gaat is natuurlijk niet in de haak. Succes ermee.

Frits

pimmetje
24 september 2008, 09:01
Op 50watt blijf de mijne (TT1) sowieso clean tot op heel flink volume.
Op 25watt ook wel, al gaat dan toch wat sneller meespelen welke gitaar ik gebruik.... ik weet niet hoe die hummers op je PRS qua output zijn...

the sure thing
24 september 2008, 11:14
Ik vermoed toch een voorversterkerbuis (of eind versterker buis?). De Koch twintone dient op zeer luid volume nog clean te blijven! Ook in de 25W stand.

arjanb01
24 september 2008, 11:21
Yep voorversterkerbuis inderdaad. Testje: tik zachtjes met een potloodje tegen de buizen aan en als je het getik door de luidspreker hoort, dan zijn je buizen aan vervanging toe.

Herman
24 september 2008, 12:02
Potloodje tegen buizen levert niks op. Maar dit heb ik wel eens eerder gehad wanneer ik dacht dat er een buisje gaar is, en ben toen toch alle pre-amp buizen bji langs gegaan met een vers buisje, en kijken of er dan verbetering was (was een soort mee trillend geluid leek wel, kan het niet goed uitleggen, maar bleek dus ook een buisje te zijn).

Mag ik hieruit concluderen dat de kans niet zo groot is dat een van de powerbuizen aan vervanging toe is? Anders bestel ik binnenkort een keer een 4tal pre-amp buizen en vervang ik ze alle 4 eens tegelijk.

Bedankt voor de reacties!