PDA

View Full Version : omhulsel van voorversterkerbuis



p-bar
20 september 2008, 17:34
Ik heb me onlangs een harley benton GA5 aangeschaft. maar als ik hem luid zet dan trilt er iets mee op bepaalde frrequenties. ik heb hem eens opengemaakt en ik heb gevonden waar het probleem zit.
rond de pre amp buis (12AX7) zit er een metalen omhulsel met een veer erin. ik veronderstel dat dat is om ze op haar plaats te houden. het is de veer die trilt. Hoe kan ik dat trillen tegengaan? mag dat omhulsel eraf? of is er dan gevaar dat de buis eruit valt?

p-bar
20 september 2008, 18:04
ik heb het omhulsel er eens afgehaald, maar het trilt nog. ik heb dan ook eens de veren afgehaald die rond de eindversterker buis zitten, maar het is nog steeds niet opgelost.

aiaiai

caliban
20 september 2008, 18:35
Kan goed zijn dat het iets in de speaker is dat meetrilt.

BrianMay
20 september 2008, 19:07
Het zou ook kunnen zijn dat de filamenten binnen in je buis gewoon meetrillen.

caliban
20 september 2008, 19:13
Het zou ook kunnen zijn dat de filamenten binnen in je buis gewoon meetrillen.
Ik kan me niet voorstellen dat die zo veel geluid gaan maken, dat je het boven de sound van je amp uithoort.

BrianMay
20 september 2008, 19:16
Ik kan me niet voorstellen dat die zo veel geluid gaan maken, dat je het boven de sound van je amp uithoort.

Ik heb het zelf weleens gehoord, zo;n buis kan best hard rinkelen, wel zo hard dat je het wel duidelijk door de muziek hoort.

p-bar
20 september 2008, 19:35
als ik tegen de preampbuis tik, dan maakt die een 'bel' geluid. ring ring :)
tis zoiets dat er ook bovenuit komt als ik speel. is dat buisje nu al aan vervanging toe? het is nog maar nieuw

zjanke
20 september 2008, 20:25
Kan een productiefout zijn. Even terug naar de winkel en omruilen.

caliban
20 september 2008, 21:33
Komt waarschijnlijk van Thomann, dus dan is het niet even terug naar de winkel.
Dat belgeluid wat je hoort is dat langs je speaker of in de buis, want als het langs de speaker is kan het gewoon microfonie zijn, en is het een teken dat je een andere preampbuis moet steken.
En ik weet niet of Thomann voor een kapotte buis garantie geeft, of als ze dit wel doen, je de hele amp moet terug sturen, of ze gewoon een buisje opsturen.

BrianMay
20 september 2008, 22:55
als ik tegen de preampbuis tik, dan maakt die een 'bel' geluid. ring ring :)
tis zoiets dat er ook bovenuit komt als ik speel. is dat buisje nu al aan vervanging toe? het is nog maar nieuw

Precies, dat is het geluid dat ik bedoelde. Waarschijnlijk is het gewoon een buisje van slechte kwaliteit. Het bel geluid kan op zichzelf niet echt kwaad, maar het is natuurlijk wel hinderlijk.
Je zou eens kunnen proberen hem om te wisselen voor een ander buisje.

johanb
21 september 2008, 13:35
ik heb een keer gehad dat de transformator iets los zat ,ik zou met een schroevendraaier alle schroefjes even aandraaien die je van binnen tegenkomt

Realeigo
21 september 2008, 13:53
Komt waarschijnlijk van Thomann, dus dan is het niet even terug naar de winkel.
Dat belgeluid wat je hoort is dat langs je speaker of in de buis, want als het langs de speaker is kan het gewoon microfonie zijn, en is het een teken dat je een andere preampbuis moet steken.
En ik weet niet of Thomann voor een kapotte buis garantie geeft, of als ze dit wel doen, je de hele amp moet terug sturen, of ze gewoon een buisje opsturen.

Ik weet zeker dat het goedkoper is om ff een nieuw buisje te kopen bij de locale dealer dan de amp op te sturen naar Thomann.

caliban
21 september 2008, 15:57
Ik weet zeker dat het goedkoper is om ff een nieuw buisje te kopen bij de locale dealer dan de amp op te sturen naar Thomann.
Dat bedoelde ik ook, dat Thomann voor een buisje te laten vervangen, de transportkosten niet gaat willen betalen (wat ze in principe wel doen als er iets stuk gaat binnen de garantieperiode dacht ik)