PDA

View Full Version : Gibson Les Paul , jaren vijftig , zien en horen?



spike53
20 september 2008, 17:05
================================================== =====================

Pepe
20 september 2008, 17:24
Leslie West fan hu?
Ja, de junior is een geweldig gitaartje. Maar euh... ik zou het niet erg vinden als die zangert gewoon zijn t-shirtje aan zou houden :)

Squier4ever
20 september 2008, 17:25
dit kan net zo goed in het offtopic filmpjes topic. zeker zonder link is het behoorlijk kansloos.

keef
20 september 2008, 18:05
http://www.youtube.com/watch?v=M1c6pZLM06o

Kan het zijn dat deze gitaar al een aantal malen te koop is aangeboden in de afgelopen jaren......? Komt me bekend voor.

Eko
20 september 2008, 18:05
Het geluid is inderdaad mooi. Zal minder te maken hebben met de leeftijd en de lak en meer met een wat ouder instrument wat mooier klinkt door de (opengedraaide) amp. Een versterker die minder wattage heeft kun je gewoon wat verder openzetten. De P90 geeft al snel dit soort klanken met een goede amp.

Pepe
20 september 2008, 18:15
Het geluid is inderdaad mooi. Zal minder te maken hebben met de leeftijd en de lak en meer met een wat ouder instrument wat mooier klinkt door de (opengedraaide) amp. Een versterker die minder wattage heeft kun je gewoon wat verder openzetten. De P90 geeft al snel dit soort klanken met een goede amp.

Yep, mijn LPjr klinkt niet veel anders.. P90 op een blok mahonie.
De goldtop met P90 is weer een ander verhaal, die maple top geeft daar toch een flinke twist aan

renier
20 september 2008, 18:29
De dikke fifties neck is één van de oorzaken voor de geweldige sound en sustain .Ook de nog originele lak draagt daaraan bij .


wat een onzin. weet je zeker dat het niet aan de originele half-bakkelieten handgebakken pickupswitchknop ligt? of aan de pre-interbellum loodhoudende stemmechaniekschroefjes?

het is gewoon een goeie les paul, goed bespeeld over een goed afgestelde buizenbak, c'est ca. die werden 50 jaar geleden gemaakt, en die worden nu nog gemaakt. dat eeuwige gezwets over de droogheid van hout, long neck-tenons en lak componenten...

Pepe
20 september 2008, 19:08
dat eeuwige gezwets over de droogheid van hout, long neck-tenons en lak componenten...

U bespeelt een koreaanse epi? :seriousf:

Mitch
20 september 2008, 19:24
Een versterker die minder wattage heeft kun je gewoon wat verder openzetten.
Een 2205 heeft 'minder' vermogen? 't Is maar wat je minder noemt...Krijg ook niet de indruk dat -ie op het bescheiden podium erg hard staat.

Leuk filmpje overigens!

Agent_Smith
20 september 2008, 20:17
http://www.youtube.com/watch?v=M1c6pZLM06o

Kan het zijn dat deze gitaar al een aantal malen te koop is aangeboden in de afgelopen jaren......? Komt me bekend voor.

Ik dacht precies hetzelfde idd. Zo te zien is het 'm. Imo de lelijkste junior die ik ooit gezien heb (qua paintjob uiteraard), maar is het uiterlijk van een gitaar absoluut ondergeschikt aan de kwaliteit als instrument. Als de gitaar super is, wat maakt het dan uit hoe deze eruit ziet, toch?

Dirkdewaard
20 september 2008, 21:36
Klinkt als een niet-origineel elementje. :o

Wel lekker geluidje :)

bass blom
20 september 2008, 21:48
P90 rulez big time :cheerup:

maar IMO gaat een gitaar als hij veel bespeeld wordt ook gewoon lekkerder klinken, als door een soort wazig wonder ofzo :chicken:

maar waar speelt ie over? ik zie een klein marshalltje staan en iets van tweed?

MarkV
20 september 2008, 22:46
maar waar speelt ie over? ik zie een klein marshalltje staan en iets van tweed?


Het is een 1957 Les Paul jr (één P90 element) over een Marshall combo (2205 amp) , zonder effecten !

+10 tekens

Jay75
21 september 2008, 01:33
Die lui zien er echt niet uit jezus

Mitch
21 september 2008, 11:49
Oordelen over uiterlijk mag in Off Topic :sneaky:

Het blijft wel een grappig fenomeen dat wat destijds werd uitgebracht als een budgetversie nu als zeer mooi en waardevol wordt geacht. Zullen ze niet op gerekend hebben destijds... Begrijp me goed: ik vind dit ook een hele lekkere sound hoor!

Pepe
21 september 2008, 14:23
Ja, de Les Paul is in basis al een goed recept dus als je daar fancy dingen op bezuinigd hou je een goed geluid itt de Musicmaker die opnieuw ontworpen is en absoluut ook klinkt als een budget strat met nadruk op budget.
De esquire die de denkwijze van de junior volgt is wel weer top.

Met terugwerkende kracht had de Musicmaker gewoon een strat met vaste brug en een humbucker moeten zijn, dat was echt geniaal geweest.

pol
21 september 2008, 15:11
voor dat geluid moet je toch niks speciaals qua materiaal hebben.

Ik vind er niks aan eigenlijk.

Spitfire
21 september 2008, 15:37
voor dat geluid moet je toch niks speciaals qua materiaal hebben.

Ik vind er niks aan eigenlijk.

Helemaal mee eens

Luke-wannabe
21 september 2008, 17:01
Erg lekker geluid! Alleen jammer dat er van die onzijdige muziek mee word gemaakt.

vulvasonic
21 september 2008, 23:22
Ik blijf het lastig vinden om aan de hand van een YouTube filmpje, zeker wanneer het een 'gebrekkige' live registratie betreft, geluid goed te kunnen beoordelen. Voor mij had het zomaar een willekeurige gitaar over een willekeurige versterker kunnen zijn geweest, waarmee ik niet wil zeggen dat die jongen met zijn apparatuur geen geweldig geluid zou hebben. Ik kan het alleen op deze manier niet beoordelen.

Realeigo
21 september 2008, 23:28
Dezen klinkt wel fantastisch voor zover dat kan :chicken:

http://www.youtube.com/watch?v=5A-g_pKx8tU&feature=user

Aan uit de filmpjes van de TS kan je er echt niet uit opmaken of het nou gaat om een echte 57 junior op een eind sixties marshall of een japanse namaak op een behringer stack..

Pepe
22 september 2008, 00:30
Ja, dat zijn geen juniors natuurlijk.


Dit ook niet (http://www.youtube.com/watch?v=kdqMrqJVwt8) -maple top en CC pickup- maar met mijn ogen dicht zou ik zweren dat het er eentje was.

Ook een goeie droge duojet sound even later.

Leuk topic wordt dit, een goeie junior sound die NIET van een junior komt

Spitfire
22 september 2008, 00:48
En het is maar net wat je mooi vind natuurlijk. Dit (http://nl.youtube.com/watch?v=EFce5O-Z26U) is voor mij zo'n beetje het toppunt van een vette sound, maar ik ken meer mensen die het verschrikkelijk vinden dan die het mooi vinden.

vulvasonic
22 september 2008, 01:01
En het is maar net wat je mooi vind natuurlijk. Dit (http://nl.youtube.com/watch?v=EFce5O-Z26U) is voor mij zo'n beetje het toppunt van een vette sound, maar ik ken meer mensen die het verschrikkelijk vinden dan die het mooi vinden.

Gelukkig zijn er duizenden geluiden die waanzinnig mooi zijn, mits gebruikt onder de juiste omstandigheden in de muziek waartoe het zich leent.
Voor mij bestaat er niet zoiets als 'het mooiste geluid', net zomin als er een 'beste gitarist(e)' bestaat, of de 'beste zanger(es)'.

Orpheo
22 september 2008, 01:05
En het is maar net wat je mooi vind natuurlijk. Dit (http://nl.youtube.com/watch?v=EFce5O-Z26U) is voor mij zo'n beetje het toppunt van een vette sound, maar ik ken meer mensen die het verschrikkelijk vinden dan die het mooi vinden.

verschrikkelijk, inderdaad ;) vet? neuh, eerder gruizig en fuzzy, maar goed, daar staat hij ook om bekend, dat is echt zijn sound :D nja, bedoel je vet als ik 'dik, dicht gesmeerd, vol' of vet als in 'gaaf, cool, te gek'. dat laatste zeker wel, maar dat eerste niet.

Spitfire
22 september 2008, 01:06
verschrikkelijk, inderdaad ;) vet? neuh, eerder gruizig en fuzzy, maar goed, daar staat hij ook om bekend, dat is echt zijn sound :D nja, bedoel je vet als ik 'dik, dicht gesmeerd, vol' of vet als in 'gaaf, cool, te gek'. dat laatste zeker wel, maar dat eerste niet.

Dat laatste dus ;)

Orpheo
22 september 2008, 01:12
Dat laatste dus ;)

ah, ja, dan ben ik 't met je eens! tis een gaaf geluid. ik moet er echter niet aan denken 't de hele avond lang te moeten horen. hij heeft ergens een frequentietje zitten waar ik koppijn van krijg. maar goed, dat heb ik ook met mijn held Michael Schenker, dus dat zegt niks over de kwaliteit van de sound of gitarist maar iets over mij(n oren) : D

barno
22 september 2008, 01:57
tja jack white speelt op een een onbekend budgetgitaartje uit de 60's met wat objectief toch enigszins als een rotklank kan omschreven worden, maar de man is een fantastisch muzikant, is de verpersoonlijking van "cool" en dus is die rotklank plots een superklank, zo gaat dat in een business die wordt gemaakt door verkoopscijfers...

btw ik vind het fantastisch klinken.

Orpheo
22 september 2008, 08:21
tja jack white speelt op een een onbekend budgetgitaartje uit de 60's met wat objectief toch enigszins als een rotklank kan omschreven worden, maar de man is een fantastisch muzikant, is de verpersoonlijking van "cool" en dus is die rotklank plots een superklank, zo gaat dat in een business die wordt gemaakt door verkoopscijfers...

btw ik vind het fantastisch klinken.

wat maar weer bewijst dat tone in de vingers zit,toch?

pol
22 september 2008, 09:34
Jack White weet heel goed wat die doet, en weet zijn gitaren en versterkers toch zeer goed uit te kiezen, die vent is geniaal.

maar dat beginfilmje hier vond ik toch zeer matig, zowel qua geluid als qua gitaarspel.

ieme
22 september 2008, 18:40
ik heb een junior uit 1957 en een junior uit 2007, zit niet heel veel verschil in hoor... live zal je het in ieder geval niet horen!

Deze gitaar uit t filmpje ken ik volgens mij wel, is verkocht bij Purple Guitars Scheveningen

Riky
22 september 2008, 19:47
Jack White weet heel goed wat die doet, en weet zijn gitaren en versterkers toch zeer goed uit te kiezen, die vent is geniaal.

maar dat beginfilmje hier vond ik toch zeer matig, zowel qua geluid als qua gitaarspel.

hij is goed, maar dat geswitch van gitaar naar piano klinkt altijd zo abrubt. Ik vinde de band (hij en drummeres) live niet lekker strak en ook behoorlijk saai.... maar ook dat is een mening;)

EDIT: Ontopic: ff youtubben en zag dit flimpje:

http://www.youtube.com/watch?v=fZFAnCuOi20

echt vette sound! Brain may achtig! Lekkere cleane overdrive, maar toch dik genoeg om er lekker mee op los te rammen!

Mr.Fingers
2 januari 2009, 15:49
Heerlijke rechtoerechtaan rocksound! (wel een lelijke burst imho!)

Brewskie
2 januari 2009, 15:53
Gefeliciteerd, Spike.

Leuk filmpje. Je gitaar komt mooi uit met je witte kleding. :dance: Die zanger lijkt wel op Chris Robinson van de BlackCrowes, als hij uithaalt.


(wel een lelijke burst imho!)

Nou ja, de burst is niet lelijk. Jij vindt 'm lelijk. Te veel zwart, te weinig burst ?

robert-gitarist
2 januari 2009, 15:55
Wow wie nog een keer zegt dat die burst van Epiphone lelijk is... :D ;)

Verder mooie plank, tof geluidje. Lp jr's zijn gewoon rete sexy!

bert k
2 januari 2009, 17:38
Twee topics over dezelfde gitaar samengevoegd.