PDA

View Full Version : clou poederbeits samen met thinner methode



no 1 hops
20 september 2008, 15:50
in mijn body project
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=110766
loop ik tegen een vraag aan.

zover ik van de topics van fred dons onthouden heb is het laten leven van nerf een methode van bv acryl verf aanbrengen (bv zwart of donkerbruin )
na een minuut of 10 deze zoveel mogelijk weghalen met thinner en daarna stainen.
dit zou beter werken dan stainen en weer schuren.
nu heb ik een aantal zakjes poederbeits van clou kunnen bemachtigen.
zijn al opgelost in heet water.

is nu de methode
nerf aanpakken via de acryl /thinner methode.
daarna evt verdunt stainen met de clou stain.
daarna afwerken met danish , plastic coat of andere blanke lak.

ik ga ervan uit dat je de clou kan verdunnen met water of moet dat met wat anders?
dit is om de kleur iets minder intens te maken

het gaat hem om deze body
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/guttlin2/gefreesdenbandschuur.jpg

Robrock
20 september 2008, 16:34
Stainen met acryl en thinner kan. Ik heb daar zelf niet zoveel succes mee gehad. Je kan ook direct met donkerbruin of zwart aan de gang met stain (beits) dit laten drogen en dan schuren tot alleen de nerf nog gekleurd is. Kleur van het stainen van de nerf is afhankelijk van je uiteindelijk kleur. Voor blauw, groen of rood wordt vaker met zwart de nerf ingekleurd.

http://i276.photobucket.com/albums/kk17/Robrock_photos/archtop1back.jpg

deze is met bijvoorbeeld met donkerbruine (Stewmac) stain behandeld daarna met amber en tabacco geburst.

Let wel op dat er vóór het stainen geen krassen van het schuren meer aanwezig zijn want die worden ook gestaind!

Succes met je project, hij wordt mooi.

M.v.g.
Rob

no 1 hops
20 september 2008, 16:49
dank je robrock.
die van jouw ziet er ook mooi uit

maar zover ik van ferd dons begrepen heb haalt de schuur methode toch een stuk van levendige effect eruit.
misschien omdat het thinner gebeuren de verf verder indringen laat?
moet misschien maar eens met wat hout een proef doen, zien of dat wat uitmaakt of niet

superfly
20 september 2008, 16:57
http://i309.photobucket.com/albums/kk381/zupervlieg/hansclones.jpg
De linker heb ik gestaind zwarte beits van clou verdunt met water. Laten drogen, afschuren tot alleen de nerf gekleurd blijft. En daarna hel gele clou water beits erover, daarna drupje goud kleur uit een potje en mahonie kleur clou water beits en dan wat spelen met geel en mahonie kleur. Gevolg was wel dat de faux binding op een aantal punten wat doorgelekt is (smetjes pigment in het blanke maple) volgende keer (de rechter) ga ik het met clou met alcohol proberen (verdampt sneller).
De acryl aanbeveling van Fred heb ik ook eens geprobeerd maar dat kleurde mijn maple te egaal donker. Proef stukjes maken kijken wat het wordt, weer kaalschuren en nog eens met een andere verhouding proberen is "the way to go"
Wim

no 1 hops
20 september 2008, 18:03
mooie warme kleur.
moet ik die clou zien als mengstof met water of alcohol?
dus eigenlijk zo weinig mogelijk puur gebruiken?

Pepe
20 september 2008, 18:36
Je kan een paar methodes uitproberen op een stukje hout.
Ik heb gestaind met acryl en ook olieverf. Dat laatste gewoon zwart, opbrengen en gelijk met een droge doek afvegen. Tis een beetje schilderen, hier wat bij, hier wat meer eraf. De clou aanbrengen gaat hetzelfde. Je moet een beetje handig zijn, losse pols maar dat geeft wel het mooiste resultaat.

Als je stained met acryl moet je dat flink verdunnen met water, je kan verschillende kleuraccenten over elkaar heenleggen, tis geen sunburst natuurlijk maar meer het accenturen van delen ipv van de nerf alleen. Een combinatie van die twee kan awsome uitpakken maar ook desatreus naar gelang je skills en creatief vermogen.

Aflakken met transparant geeft het mooiste resulaat als je dat op de chinese manier doet. De ene dag een dun laagje aanbrengen wat je de volgende dag weer afschuurt. Dat hou je een paar weken vol. Uiteindelijk krijg je een substantiele 3D laag waar de nerf in laagjes in terugspiegelt.

Dat wordt eigenlijk nooit gedaan met muziekinstrumenten wegens te bewerkelijk maar tis verreweg de mooiste manier van lakken.

aaronstonebeat
21 september 2008, 01:02
Ik heb inmiddels een beetje ervaring met blauwe Clou. Ik heb het volgens de aanwijzing opgelost in een achtste liter heet water en dat laten afkoelen. Opvallend vond ik al meteen de intensiteit van de kleur, manometer wat is dat spul blauw! (en helemaal als je het aan je vingers krijgt)
Ik neem aan dat meer water de kleur verdunt. Maar in mijn geval wou ik de kleur juist wat donkerder hebben. Dus heb ik meerdere lagen aangebracht en dat werkt prima (volgens de handleiding moet het in één laag).
Ook heb ik ontdekt dat de combinatie van eerst het hout licht bevochtigen en aanbrengen met een lapje (itt een kwast) het mooiste resultaat geeft. Het bevochtigen is belangrijk, anders blijf je alle aanzetten zien.

Een andere ervaring (door gestoei met de verkeerde soort finishing resin) is dat je je gebeitste hout met een bandschuurmachine in een paar minuten weer bijna geheel blank hebt. De achterkant van mijn body is op die manier 3 keer gestaind en ik heb steeds een beetje nerf laten zitten. Mooi resultaat.

Ik ben erg benieuwd hoe-ie wordt, Hops!

aaronstonebeat
21 september 2008, 01:05
Ik heb gestaind met acryl en ook olieverf.

Ik heb wel vaker geschilderd met olieverf. Ik weet dat het soms weken moet drogen voor het niet meer afgeeft en dat je minstens een jaar moet wachten voor je een eindvernis aanbrengt. Wel heel erg mooi spul.

Hoe heb je dat dan met je gitaar gedaan?

Pepe
21 september 2008, 01:16
Ik heb wel vaker geschilderd met olieverf. Ik weet dat het soms weken moet drogen voor het niet meer afgeeft en dat je minstens een jaar moet wachten voor je een eindvernis aanbrengt. Wel heel erg mooi spul.

Hoe heb je dat dan met je gitaar gedaan?

Nee, we hebben het over stainen. Olieverf verdunnen met terpetijn, inwrijven en gelijk weer wegwrijven. De verf blijft in de porien zitten die groter zijn in de tekening dan in het vlakke hout dus dat contrast wordt groter. Door de verdunning is de olie snel droog. Normaal gesproken is het geen goed idee om dan met een waterbasis lak daarover heen te gaan maar het geeft geen probleem, genoeg hechting.
Acryl werkt hetzelfde maar door de verdunning is er minder pigment dus minder contrast, daar heeft olieverf geen last van, dat werkt veel beter.
Als je met Acryl vaker stained om hetzelfde effect te bereiken kleurt de rest ook mee dus dat werkt niet voor het contrast.

Een olieverf schilderij is een heel ander verhaal. Als je niet verdunt dan kunnen die dikke klodders nog maanden lang zacht blijven.

Pepe
21 september 2008, 01:32
Een andere ervaring (door gestoei met de verkeerde soort finishing resin) is dat je je gebeitste hout met een bandschuurmachine in een paar minuten weer bijna geheel blank hebt. De achterkant van mijn body is op die manier 3 keer gestaind en ik heb steeds een beetje nerf laten zitten. Mooi resultaat.

Ik ben erg benieuwd hoe-ie wordt, Hops!

Ja, dat bedoel ik. Beetje aanbrengen tot een vlak geheel ontstaat en dan weer weghalen en bijdoen. Ipv wegschuren kan je ook met een vochtige doek werken zolang de beits nog nat is. Zo werk je langzaam naar het goeie resultaat toe, losse pols.
Dat in 1 keer aanbrengen... dat wordt geadviseerd om dat bij grote oppervlakten je absoluut die aanzetten gaat zien, je kan dat nooit behappen in de korte tijd dat de beits droogt.

aaronstonebeat
21 september 2008, 01:34
@Pepe,

Dank voor de toelichting!
Ik ben nu een paar maanden bezig met gitaren bouwen en dus met afwerking; met allemaal spul dat ik nog niet eerder heb gebruikt, een hele leergang. Olieverf ken ik al heel lang (en ik vind het lekker spul op de een of andere manier), we hebben er nog steeds een massa van in huis, maar ik had het nog niet in verband gebracht met gitaarafwerking (acrylverf al wel).
Plots zie ik weer een hele reeks nieuwe mogelijkheden!

Pepe
21 september 2008, 01:44
Haha, ik heb nog stapels acryl liggen van mijn kunstenaarsjaren. Ik heb mijn houten vloer op die manier gestained, veel gelen, oker, rood, oranje, zwart en wit tot er een tamelijk authentiek vintage tele butterscotch kleurtje ontstond.

Ik wilde oud hout en geen lullig nieuw pakket gedoe. Tis gewoon vurenhout van de gamma maar je zou zweren dat het uit een oude treinwagon komt.

no 1 hops
21 september 2008, 08:22
dat ik ook de methode om bv een plywood body een ander uiterlijk te geven.
decoratieve schilders technieken noemen ze dat geloof ik.
je kan dan de ondergrond evt opzetten in acryl en daarna verder met olieverf

heb dat met een hondo alleen met acryl gedaan
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=99558&highlight=hondo

gisteren ook nog eens even deze video beken en ook daar komt het eerst inwassen met water naar voren
ga dat maar eens proberen denk ik
http://www.taunton.com/finewoodworking/SkillsAndTechniques/SkillsAndTechniquesArticle.aspx?id=30182