PDA

View Full Version : Het Ohm mysterie



Bloodline
19 september 2008, 21:31
Ohm's, kabinetten en versterkers. Ik wordt er soms gek van dus ik vraag dit forum om wat opheldering.

Heb ik het zo goed:

Stel ik heb een cabinet met 16 ohm, kan ik daar dan een 8 ohm versterker output op aansluiten ?

Het gaat er bij mij hoofdzakelijk om wat nou wel kan en wat nou niet kan.

Stel ik heb een 8 ohm kast, kan daar dan 16 ohms op ? Omdat 8 toch onder de 16 zit ? Of is het juist andersom !>!

guitarnijboer
19 september 2008, 22:03
Dit is toch niet zo raadselachtig als het lijkt hoor:

De versterker dient voor een optimale vermogensoverdracht dezelfde impedantie te hebben als de aangesloten belasting.

Belasting betekent hier een luidspreker, een luidspreker kast, meerdere kasten of whatever. Als de gecombineerde impedanie van alles wat je aan je versterker hangt maar overeenkomt met de uitgangsimpedantie van je amp.

Zo sluit je dus op je 8 ohm versterker uitgang bijvoorbeeld een 8 ohm speaker(kast) aan voor de optimale vermogensoverdracht. 2 x een 16 ohm speaker kast zou ook kunnen omdat 2 speaker(kasten) van 16 ohm gecombineerd een 8 ohm belasting vormen. (indien parrallel aangesloten)

Buizenversterkers gaan niet direct stuk van een mismatch. Een 16 ohm kast aansluiten op een 8 ohm versterkeruitgang kan zonder problemen, alleen kan de versterker dan niet meer zijn maximale vermogen leveren.

Een 8 Ohm kast op de 16 ohm uitgang zorgt voor een hogere belasting van de eindbuizen, voeding etc. en ook hier kan de versterker niet meer zijn maximale vermogen leveren. De kans dat je versterker direct stuk gaat is erg klein, maar een versterker iets lichter belasten heeft de voorkeur boven een versterker te zwaar belasten.

Alles hangt ook een beetje af van de kwaliteit van je versterker. Een versterker met krap bemeten trafo's kan minder goed tegen overbelasting dan bijvoorbeeld eentje met grote oversized trafo's. Een London City speelt nog jaren vrolijk door met een 4 ohm kast aan de 16 ohm uitgang. Iets wat ik niet snel langdurig zou proberen met mijn ENGL.

Het beste is natuurlijk gewoon de impedantie van de versterker gelijk te hebben aan die van de aangesloten speakerkast, maar dat zal je nu wel duidelijk zijn.

the sure thing
19 september 2008, 22:10
Zou je dan het volgende kunnen vragen: wat is "schadelijker" : een 8 Ohm versterker op een 4 Ohm kast aansluiten, of op een 16 Ohm kast aansluiten? Of is beide "even erg"?

Agent_Smith
19 september 2008, 22:18
Op een 4 ohm kast is 'schadelijker' dan op een 16 ohm, neem ik aan. Toch, nijboer?

Rick trodat
19 september 2008, 22:31
Bloodline check ff het impedantie FAQ. Staat alles in. Ligt namelijk ook of je buizen hebt of niet. Die moeten altijd een match hebben. Voor transistor maakt dit minder uit. Wist het eerst ook niet maar alles staat erin.

Mitch
20 september 2008, 00:22
Bijna ;) Maar check inderdaad even de sticky, die staat er niet voor niets.

guitarnijboer
20 september 2008, 01:27
Op een 4 ohm kast is 'schadelijker' dan op een 16 ohm, neem ik aan. Toch, nijboer?

Ja, een 8 ohm uitgang op een 4 ohm kast betekent dat je de versterker overbelast. Een 8 ohm uitgang op 16 ohm kast betekent dat de versterker te licht belast is, maar dit is niet schadelijk (belastend :) ) voor de versterker.
Een echt veel te lichte belasting vinden buizenversterkers overigens niet fijn.

Ik dacht overigens dat we het hier als vanzelfsprekend over buizenversterkers hadden (daar ga ik altijd maar gewoon van uit) In dit geval geld mijn eerste post.

Bij transistor versterkers geld dat je iedere belasting kunt aansluiten die gelijk is aan of hoger is dan de impedantie van de versterker. Een hogere impedantie betekent dat je versterker minder vermogen kan leveren, maar is nooit schadelijk. Een lagere belasting aansluiten op een transistorversterker betekent veel eerder dat je versterker stuk zal gaan. Transistoren / Fet's zijn wat dat betreft meer "unforgiving' dan buizen.

Bloodline
20 september 2008, 10:38
Bloodline check ff het impedantie FAQ. Staat alles in. Ligt namelijk ook of je buizen hebt of niet. Die moeten altijd een match hebben. Voor transistor maakt dit minder uit. Wist het eerst ook niet maar alles staat erin.


Zal ik even doen, en bedankt voor de antwoorden !

pol
20 september 2008, 11:14
het hangt sterk van versterker tot versterker af, sommige kunnen tegen dat mismatchen door transfo's en circuit dat wat overbemeten is, anderen weer wat minder.

solidstate is bijna nooit een probleem natuurlijk, die hebben enkel een minimum impedantie, is meestal 2 of 4 ohm, en daar mag je dan niet onder gaan.

piezo
20 september 2008, 12:00
Bijna ;) Maar check inderdaad even de sticky, die staat er niet voor niets.Maar is nog steeds niet verbeterd na mijn aanmerkingen per PB, vriend Mitch.

kalmah
20 september 2008, 12:48
http://www.eastwoodamps.nl/Speakers%2520en%2520ohms.html

mss heb je hier wat aan?

Mitch
20 september 2008, 12:51
Maar is nog steeds niet verbeterd na mijn aanmerkingen per PB, vriend Mitch.
Haha, nee, inderdaad, ik heb de PBs overigens nog wel en zal er meteen werk van maken! Zijn een beetje in de vergeethoek terecht gekomen :nervous:
Kijk maar of -ie je zo beter bevalt!

Bloodline
25 september 2008, 13:10
Aanstaande zaterdag heb ik dus een show.
Er zijn 2 cabinetten: 1tj 8 h, en 1tje 4 ohm.
Ik heb zelf ook nog een cab met 8 ohm.
Kan mijn amp nou op beide cabs geluid krijgen ?


achterkant amp:

www.mendelb.com/MF.JPG

Bloodline
25 september 2008, 13:11
transistor wel te verstaan.

pol
25 september 2008, 13:13
neen.

De totale impedantie voor die versterker mag niet lager dan 8ohm gaan, dus wil je 2 cabs aansluiten gaat dat enkel met 16 ohm versies.

cabs in serie aansluiten zou wel gaan, maar is nogal moeilijk, zou je al een apart kastje voor moeten waarmee je van 1 jack naar 2 jacks in serie gaat.

Bloodline
25 september 2008, 13:16
ok bedankt !
Ik vermelde het verkeerd btw. Het was namelijk:

(organisator festival )

Koch 4 ohm/ 8 ohm of stereo 2x8 ohm
Mesa het zelfde.

dus praktisch 2x 8 ohm.

gaat dus niet ?

shit :D

pol
25 september 2008, 13:23
normaal gaat die modefour zelfs niet werken op 4 ohm, er zit een beveiliging op die de eindtrap uitschakelt dan.

Bloodline
25 september 2008, 14:19
ok, dankje wel!