PDA

View Full Version : Stratocaster pickups in serie



Lexvandoef
19 september 2008, 21:17
Even een vraagje hiero, aangezien ik het in de search niet kon vinden. En op de seymour duncan site kan ik het voor een strat zo 1,2,3 ook niet vinden, wel voor een tele.

Als je normaal de tussenstandjes op een strat aan zet dan zijn de elementen parallel gewired toch?
Zoja, weet iemand dan hoe ik het een en ander moet verbinden om de elementen in serie met elkaar te kunnen wiren? En dan gaat het eigenlijk alleen maar om de brug+mid, neck+mid zou mooi mee genomen zijn, maar hoeft niet. En het moet gebeuren door middel van een push-pull pot.

Het gaat trouwens om een setje Fender CS '54's, die in mijn strat zitten.

rebulie
19 september 2008, 21:30
Ik heb het net een paar weken geleden uitgevogeld voor een stratprojectje en het geeft een prachtig beefy geluid.
foto's van de lichtblauwe strat op
http://www.roel-betty.nl/hebbedingetjes.html
Het schema staat onderaan de pagina. Ik heb echter de middelste tonepot laten vervallen in ruil voor één master-tonepot.

Lexvandoef
19 september 2008, 21:38
Dat idee kreeg ik dus ook nadat ik je site had bekeken, ik zie echter nergens een schema staan, zou je die misschien kunnen emailen naar me?

Edit: in Internet Explorer zie ik het wel, thnx! :)

Wat vind je trouwens van het geluid? Wordt het enigszins humbuckerig of niet?

rebulie
19 september 2008, 21:43
Ja, lekker vol geluid, maar ook weer niet te heftig. Ik heb dit bedacht omdat ik de bridgepup tamelijk onbruikbaar vind, dun en schril. Op deze manier heb je een lekker breed assortiment van geluiden.
Het schema staat onderaan de pagina( sinds een paar minuten) en daar heb ik het over een 3wayswitch, maar het werkt ook gewoon bij een 5wayswitch.

Lexvandoef
19 september 2008, 21:57
Jep, heb het schema al gevonden :)

Ik vind mijn brugpickup trouwens niet echt onbruikbaar, maar ik mis die humbucker lompheid wel een beetje in mijn strat, compenseert die series wiring dat wel een beetje?

rebulie
19 september 2008, 22:10
Tja, ik ben niet zo goed in het omschrijven van geluid.
Ik ben een fan van stratocasters en tubescreamers, maar soms speel je een nummer wat net een beetje meer prik moet hebben. Een Les Paul bijv zou dan beter klinken, maar die heb ik niet. Deze schakeling geeft je strat dat beetje extra zonder dat je nu direct je overdrive op loei moet zetten.
Er zijn voor telecasters van die 4wayswitches die dit kunstje voor de tele doen. Ik vind het met een strat 10 x beter....
Je zou hem kunnen komen beluister, maar ik heb hem net verkocht aan een jongen in Rotterdam. Misschien mag je daar even komen testen:seriousf:

Lexvandoef
19 september 2008, 22:16
Thnx, ik snap je uitleg wel redelijk. Ik heb trouwens (gelukkig) wel de beschikking over 2 les paul's, en nog een tele naast mijn strat, maar ik met repetities wil ik eigenlijk slechts 1 gitaar mee nemen, en als ik dan mijn strat wat extra power zou kunnen geven voor de palmmuted nummers zou dat wel handig zijn.

Ik ga het binnenkort proberen, bedankt!

barno
20 september 2008, 00:21
@rebulie

even je site bekeken, ik ben helemaal niet voor blauw op strats (behalve daphne natuurlijk) maar die swamp ash donker blauwe: verrry beautiful ...

rebulie
20 september 2008, 01:14
Dankjewel. Zoals een kennis van mij, een britse nederlander,
het zo mooi zei:"Ik ben een shitguitarist, maar ik hou van de goeie guitarstuff". :seriousf: