PDA

View Full Version : Swamp ash zwaarder dan swamp ash ?!



rebulie
19 september 2008, 20:51
Hallo forummers,
Ik heb de afgelopen tijd twee strats opgebouwd uit verzamelde (marktplaats, ebay) onderdelen.
Voor de eerste heb ik een merkloze swamp ash body gekocht, vederlicht, prachtig afgewerkt en slechts 45 euro. LOL(met hoofdletters en uitroeptekens)
Voor de tweede heb ik een mooie transparant blauwe Mighty Mite body gekocht. Hij is mij verkocht als zijnde van swamp ash en iemand anders vertelde mij dat Mighty Mite alleen maar swamp ash bodies heeft.
Maarrrrrr, deze blauwe is loodzwaar. Het is net of je een LesPaul om je nek hebt hangen.
Nu is mijn vraag dus is swamp ash er in verschillende gewichten?
foto's op http://www.roel-betty.nl/hebbedingetjes.html

niekb
19 september 2008, 21:20
Er zijn verschillende soorten Essen.
Rock ash is zwaarder dan Swamp ash.

Mijn Mustang is van Rock ash en weegt 3,7 kg ondanks de 3 cm dunne body.

jan jansen
19 september 2008, 22:12
Er zijn verschillende soorten Essen.
Rock ash is zwaarder dan Swamp ash.

Mijn Mustang is van Rock ash en weegt 3,7 kg ondanks de 3 cm dunne body.


rock ash groeit niet aan een boom... :hippie: :hippie: ...afhankelijk waar de essen boom heeft gestaan is het hout zwaarder of lichter.Net als je de binnenkant van de boom hebt zeg de kern is zwaarder dan de buitenzijde....

JJ

rebulie
19 september 2008, 22:27
Niet dat ik wil afdwalen van het topic, maar aangezien de blauwe body in kwestie mooi is en goed klinkt is hij mij te zwaar.
Ik wil dus een lichtere body kopen, maar ik wil wel kwaliteit.
Een gewone massieve body zonder fineer enzo. Wat is volgens jullie de beste keus?

aaronstonebeat
19 september 2008, 23:29
Eén van mijn favoriete gitaren is al jaren een Epiphone G-400; kopie van een '62 Gibson SG. Dun en licht, klinkt en speelt geweldig.

Gewicht van het gebruikte materiaal is niet de enige factor, van belang is ook de hoeveel materiaal die is gebruikt.
SG's zijn dun, maar ik denk dat in semihollow- of hollowbodygitaren nog minder hout is verwerkt; 't is net welk geluid je wil, maar als gewicht voor jou zwaar weegt, zijn er veel alternatieven

barno
20 september 2008, 00:29
zou die blauwe strat toch geen hard ash kunnen zijn ? Ik heb altijd de indruk dat tekening op swamp iets minder geprononceerd is ,en deze heeft wel uitgesproken tekening - overigens heel mooi

(swamp ash is lichter dan hard ash omdat het door biotoop sneller groeit, dacht ik)

vulvasonic
20 september 2008, 01:15
(swamp ash is lichter dan hard ash omdat het door biotoop sneller groeit, dacht ik)

Ik heb altijd begrepen dat de benaming 'swamp ash' diende om aan te tonen dat het een stuk essen betreft dat uit het onderste deel van de boom gehaald is. Dat deel heeft grovere poriën dan het deel bovenaan de stam, omdat het moet zorgen voor de voeding van de hele boom. Daardoor is het ook lichter dan het hout bovenin, dat veel dichter is.

Maar misschien heb ik maar een deel van het verhaal opgepikt.

G.G.
20 september 2008, 01:18
Ik heb altijd begrepen dat de benaming 'swamp ash' diende om aan te tonen dat het een stuk essen betreft dat uit het onderste deel van de boom gehaald is. Dat deel heeft grovere poriën dan het deel bovenaan de stam, omdat het moet zorgen voor de voeding van de hele boom. Daardoor is het ook lichter dan het hout bovenin, dat veel dichter is.

Maar misschien heb ik maar een deel van het verhaal opgepikt.

Volgens mij klopt dit. Dat is ook altijd wat ik gedacht heb.

barno
20 september 2008, 09:40
dit komt van de AF-site

Amerikaans Essen uit de moerassen van de Zuidelijke staten. Door het warme en vochtige klimaat groeit dit hout zeer snel. Daardoor heeft het grotere jaarringen en is het lichter in gewicht en vaak wat minder wit van kleur dan het hout uit de koudere noordelijke staten

Meneer I.
20 september 2008, 10:13
Beetje off-topic: leuke info op je link btw!

Als het hout echt zo zwaar is denk ik eerder dat het elzen is (alder). Ik heb twee alder tele's en die zijn echt retezwaar, nog zwaarder dan een LP die ik op een blauwe maandag heb gehad.

Ik zal ze straks eens wegen.

jan jansen
20 september 2008, 12:48
Beetje off-topic: leuke info op je link btw!

Als het hout echt zo zwaar is denk ik eerder dat het elzen is (alder). Ik heb twee alder tele's en die zijn echt retezwaar, nog zwaarder dan een LP die ik op een blauwe maandag heb gehad.

Ik zal ze straks eens wegen.


elzen is meestal lichter dan essen.Net wat ik zij is het hout van binnen zwaarder dan aan de buitenkant.Hoe lichter het hout is des te steviger.

Ik heb een bas gemaakt van Essen,en das een herniapakket zo zwaar is die geworden,terwijl een telecaster gitaar van dezelfde boom een stuk lichter is,

JJ