PDA

View Full Version : Neckpickup omdraaien



Bernardduur
19 september 2008, 17:51
Hey allen!

Via via hoorde ik dat het omdraaien van de neck pickup behalve dan een phase issue ook een heel ander geluid moet geven. Vandaag dus even gedaan en damn, wat een verschil. Mn neck pickup is ineens een stuk opener geworden, minder bass met meer mids. Vroeger gaf mn hollowbody in de neck positie een toon die met OD wel te gebruiken was maar erg modderig werd; nu hij omgedraaid is klinkt het fantastisch!!!!!!

Iemand hier ervaring mee?

jimihattricks
19 september 2008, 18:00
puur omdraaien van de pickup zonder de wiring te veranderen geeft toch niet opeens een out of phase sound? of ben ik nu gek...?

maarja, wel tof dat je blij bent met je nieuwe sound!

no 1 hops
19 september 2008, 18:14
in mijn oude jarock zit dit zo standaard af fabriek en het klinkt niet verkeerd, dat klopt

RoelTM
19 september 2008, 18:19
enne, bedoel je hiermee het omdraaien van de pup zelf, de aarde en signaal draad omdraaien of beide??? :dontgeti:

Mitch
19 september 2008, 18:38
Hier heb ik me ook een tijdje in geprobeerd in te lezen, maar aangezien al mijn middelbare school natuurkunde ruimschoots is weggezakt zag ik door de bomen het bos niet meer. Ik dacht eerlijk gezegd ook dat met puur het omdraaien van het pickup de boel eigenlijk niet wezenlijk anders is. Het omdraaien van de magneet t.o.v. de spoelen zorgt in de middenstand wél voor de uit fase stand, maar dan zit je er dus aan vast. Uiteindelijk heb ik voor mijn LP ervoor gekozen om het gewoon elektrisch uit fase te zetten, maar dan schakelbaar. Wel zo prettig...
Dat je hals humbucker op zichzelf, dus niet inde middenstand, anders klinkt zou wel kunnen, als de spoelen bijvoorbeeld niet erg evenredig zijn gewonden. Anders zie ik er geen verklaring voor.

Bernardduur
19 september 2008, 18:40
enne, bedoel je hiermee het omdraaien van de pup zelf, de aarde en signaal draad omdraaien of beide??? :dontgeti:

Alleen omdraaien!

barno
19 september 2008, 18:46
alleen omdraaien kan toch enkel een klein verschil geven bij humbuckers omdat de polen dan op een andere plaats tov de snaren komen, dacht ik.

jimihattricks
19 september 2008, 19:06
alleen omdraaien kan toch enkel een klein verschil geven bij humbuckers omdat de polen dan op een andere plaats tov de snaren komen, dacht ik.

my thought exactly.. spreken we hier dan van een soort placebo-effect? in de zin van, ik denk dat het werkt, ergo het werkt?

aaronstonebeat
19 september 2008, 19:12
Ik snap het ook niet helemaal.
Wat heb je omgedraaid? Zit de pickup nu ondersteboven in z'n cavity of heb je de aansluitingen verwisseld? Of beide? Het tweede zou het element idd uit fase zetten met het brugelement.
Het eerste lijkt mij ook alleen maar een marginaal effect te kunnen hebben.

Rormo
19 september 2008, 19:18
Enige wat anders is, is de hoogte van de pooltjes tov de snaren volgens mij...

Bernardduur
19 september 2008, 19:27
Ik snap het ook niet helemaal.
Wat heb je omgedraaid? Zit de pickup nu ondersteboven in z'n cavity of heb je de aansluitingen verwisseld? Of beide? Het tweede zou het element idd uit fase zetten met het brugelement.
Het eerste lijkt mij ook alleen maar een marginaal effect te kunnen hebben.

Ik heb dus alleen de pickup omgedraaid; hij zit nu ondersteboven in de cavity. En het is zeker geen placebo effect...........

Geen faseverschil btw; tussenpositie klinkt gewoon anders........

hezz
19 september 2008, 19:28
Zo moeilijk is het niet heren, gewoon de pickup horizontaal (buik v. gitaar omhoog) 180' gedraaid. Wat voor een humbucker is het eigenlijk? Met een enkel rijtje pooltjes of dubbel?

Realeigo
19 september 2008, 19:39
Sorry,

Tientekens

Bernardduur
19 september 2008, 20:12
Zo moeilijk is het niet heren, gewoon de pickup horizontaal (buik v. gitaar omhoog) 180' gedraaid. Wat voor een humbucker is het eigenlijk? Met een enkel rijtje pooltjes of dubbel?

Bare Knuckle Mule zonder cover

Agent_Smith
19 september 2008, 22:14
Vroeger (jaar of 15 geleden) wel een tijd gedaan bij een LP die ik toen had. Maakte absoluut geen enkel verschil in geluid bij mij. Was puur voor het gezicht.

snaarplukker
19 september 2008, 23:00
Ik heb dus alleen de pickup omgedraaid; hij zit nu ondersteboven in de cavity. En het is zeker geen placebo effect...........

Geen faseverschil btw; tussenpositie klinkt gewoon anders........
In dat geval is het geluidsverschil niet in je oren maar tussen je oren. ;)

Cees

aaronstonebeat
19 september 2008, 23:17
Bernard,
Ik denk dat je je claim met geluidsfragmenten moet staven; het lijkt onwaarschijnlijk.
Ik kan me dit nog voorstellen:
- je neckhumbucker heeft spoelen die veel van elkaar verschillen en polepieces die of ver naar binnen of naar buiten staan
- het hele magneetveld van de pickups verandert omdat je nu ipv van een n-z/n-z een n-z/z-n combinatie hebt (of andersom)

Maar in het laatste geval zou 't mij waarschijnlijk lijken dat je dan ook bij beide pickups individueel verschil in geluid hoort.
Klinkt je brugpup nu ook anders?

Laat horen! Het interesseert me oprecht.

Bernardduur
20 september 2008, 00:27
Brug klinkt nog hetzelfde.

Ik zal morgen eens proberen samples te maken!

Orpheo
20 september 2008, 00:38
Bernard,
Ik denk dat je je claim met geluidsfragmenten moet staven; het lijkt onwaarschijnlijk.
Ik kan me dit nog voorstellen:
- je neckhumbucker heeft spoelen die veel van elkaar verschillen en polepieces die of ver naar binnen of naar buiten staan
- het hele magneetveld van de pickups verandert omdat je nu ipv van een n-z/n-z een n-z/z-n combinatie hebt (of andersom)

Maar in het laatste geval zou 't mij waarschijnlijk lijken dat je dan ook bij beide pickups individueel verschil in geluid hoort.
Klinkt je brugpup nu ook anders?

Laat horen! Het interesseert me oprecht.

magneetveld is hetzelfde. nja, eigenlijk 'wel', maar omdat de spoelen reverse wound zijn van de humbucker (ten opzichte van elkaar) pikken ze toch gewoon het magneetveld op, ongeacht de positie van de magneten.

no 1 hops
20 september 2008, 07:56
dan is dit toch hetzelfde fabeltje als van die lp van peter green?

het enige wat verandert ten opzichte van de pickups is de polariteit positie van de magneten.
maar in de jarock zat de neckpup farieksmatig 180 graden gedraait en het gaatje waaruit de draden kwamen aan de bovenkant (koste dus ook nog extra draad) en niet zoals gebruikelijk aan de onderkant richting de potmeters

Orpheo
20 september 2008, 11:20
dan is dit toch hetzelfde fabeltje als van die lp van peter green?

het enige wat verandert ten opzichte van de pickups is de polariteit positie van de magneten.
maar in de jarock zat de neckpup farieksmatig 180 graden gedraait en het gaatje waaruit de draden kwamen aan de bovenkant (koste dus ook nog extra draad) en niet zoals gebruikelijk aan de onderkant richting de potmeters

peter green heeft de magneet zelf omgedraaid, zodat ie echt een ander veld opwekte.

interessander
20 september 2008, 12:31
Uit de Dimarzio FAQ:

Does it matter which direction I install my pickup?
Most humbuckers are symmetrical and their sound does not change at all when installed backwards, but some have a slightly different sound if you install them in the opposite direction from normal. It’s not a matter of right or wrong, but a matter of taste for such a subtle difference, if you can hear the difference at all. Those models include the Air Norton™, Air Zone™, Evolution® neck, bridge and 7-string, FRED®, Humbucker from Hell™, DLX Plus™ neck and bridge models, Virtual P-90™, Blaze™ neck and bridge models and Tone Zone 7™.
The Steve’s Special™, the Bluesbucker® and the MegaDrive™ have distinctly different sounds if you turn them around, and there is no ‘right’ installation direction. The Bluesbucker® is brighter-sounding with the adjustable screw coil towards the bridge, while the MegaDrive™ is brighter-sounding with the adjustable screw coil towards the neck. The Steve’s Special™ is brighter-sounding if the coil on the pickup’s cable exit side is toward the bridge.

kalmah
20 september 2008, 12:40
Vet! Kijken of m'n brugelement er beter op gaat klinken. Ziet er alleen niet uit toch? dat de schroefjes allebei naar de hals toestaan, of beide naar de brug.
Mja, zie je van 'n afstand ook weer niet.

Wat gebeurt er trouwens als de beide pickups omdraaid? Neck met bridge of andersom?

Mitch
20 september 2008, 12:46
dan is dit toch hetzelfde fabeltje als van die lp van peter green?
Fabeltje? Sorry hoor, maar dan moet je je er iets meer in verdiepen. Beetje rare uitspraak gezien je andere topics, maar goed. Die pup stond dus magnetisch uit fase omdat de magneet andersom in de pup zat en ook de spoelen waren redelijk asymmetrisch gewonden. Zoals al eerder aangegeven kan dat voor een iets andere helderheid zorgen als de pup dan omgekeerd zit gemonteerd. Het hals element kan dan dus al een tikkie helderder klinken én in de middenstand zijn de humbuckers uit fase. Afhankelijk van hoe je je volume potmeters dan zet krijg je een wat hollere sound.

Aethelred
20 september 2008, 14:34
Vet! Kijken of m'n brugelement er beter op gaat klinken. Ziet er alleen niet uit toch? dat de schroefjes allebei naar de hals toestaan, of beide naar de brug.
Mja, zie je van 'n afstand ook weer niet.

Wat gebeurt er trouwens als de beide pickups omdraaid? Neck met bridge of andersom?

Ik heb mn brug omgedraaid om zo net wat meer mids te krijgen, en ik heb er zeker geen spijt van, op eerste gezicht ziet het er een beetje odd uit, maar t went. Nu heeft mn gitaar lekkere rocksound, maar mn neck laat ik lekker staan.

no 1 hops
20 september 2008, 16:00
Fabeltje? Sorry hoor, maar dan moet je je er iets meer in verdiepen. Beetje rare uitspraak gezien je andere topics, maar goed. Die pup stond dus magnetisch uit fase omdat de magneet andersom in de pup zat en ook de spoelen waren redelijk asymmetrisch gewonden. Zoals al eerder aangegeven kan dat voor een iets andere helderheid zorgen als de pup dan omgekeerd zit gemonteerd. Het hals element kan dan dus al een tikkie helderder klinken én in de middenstand zijn de humbuckers uit fase. Afhankelijk van hoe je je volume potmeters dan zet krijg je een wat hollere sound.ik reageerde een beetje cynisch op de negatieve opmerkingen erover.

dus ik verbaas mij er niet over dat het verschil kan maken.
vind de jarock wat dat betreft ook niet modderig klinken juist open
moet daarbij ook denken aan de mod die ik ooit gemaakt heb met een oude dimarzio waarbij de tonepot gebruikt werd met de coilsplit functie om langzaam de humbucker naar coil split te kunnen draaien en terug