PDA

View Full Version : Koude handen?



hezz
19 september 2008, 16:21
Ik merk de laatste tijd van mezelf dat ik echt totaal niet kan spelen met een beetje koude handen, dan worden ze erg lomp, stroef en komt er helemaal niks meer van! Maar hoe doen gitaristen op buitenpodia het en hoe gaan jullie daar mee om? Zijn er speciale truukjes om je handen echt snel op te warmen of te houden?

FruscianteFan
19 september 2008, 16:28
Goed eten werkt vaak al om je handen warmer te maken. Als je dat niet doet of als dat niet werkt, kun je je handen eens wassen met lekker warm water. Maar dat kan weer niet altijd. Ik heb voor mezelf een aardige oplossing gevonden in handschoenen (zonder vingertoppen uiteraard). Het is even wennen, maar ik vind het erg fijn als het kouder is.

arcane
19 september 2008, 16:41
http://en.wikipedia.org/wiki/Hand_warmer

Die dingen zijn handig, had ik in de winter standaard op zak als ik op de trein moest wachten ofzo.

Die dingen zijn echt meteen warm (of beter gezegd heet). Misschien een oplossing voor je?

Gewoon herbruikbaar, erg goedkoop (paar euro bij de xenos ofzo).

Mitch
19 september 2008, 17:03
Afzien, extra shirtje aan en even gauw je handen onder je oksels als het kan :satisfie:

Eko
19 september 2008, 17:31
Zorgen dat je met warme handen begint. ( eventueel handschoenen dragen voor opkomst). Flink bewegen op het podium, zorgen dat je lichaam warm draait.

arcane
19 september 2008, 18:04
stoppen met roken;) (als je rookt dan.)

snaarplukker
19 september 2008, 23:12
Even in je handen wrijven en dan er stevig tegenaan spelen. ;)

Cees

RobertoL
20 september 2008, 11:43
Dat gaat volgens mij niet snel genoeg. Bij mij blijven mijn handen een kwartier of langer gewoon ijskoud. Hoe gaat het sneller?

eggen_h
22 september 2008, 12:48
even van tevoren inspelen doet wonderen lijkt me, heb je ze in 10 minuten weer soepel en warm..

Sinner
22 september 2008, 13:18
Handschoenen aan ruim voordat je op moet. Ziet er niet uit, maar geef toe wat is belangrijker er backstage cool uit zien of on stage lekker spelen? :satisfie:

Kim Wilson
22 september 2008, 13:22
Je handen al wrijvend omhoog houden. Doordat je ze omhoog houdt, zorgt je lichaam dat er extra kracht wordt gezet om bloed in je handen te krijgen. Als je ze dan weer omlaag doet, krijgen je handen een extra stoot bloed.

Rutger
22 september 2008, 14:10
Er gewoon op gaan zitten!

Little Jay
22 september 2008, 15:14
he man, ik heb dat probleem ook vaak, zelfs in de zomer koelen m'n handen vaak al heel erg af als de zon onder is...

Het is een kwestie van doorbloeding: te weinig warm bloed dat door je handen stroomt maakt ze koud (duh....:-). De tips hierboven om de doorbloeding te bevorden zijn volgens mij allemaal heel bruikbaar.

Bedenk ook dat zenuwen en spanning de doorbloeding van je handen negatief beïnvloeden! (dus een pilsje om te relaxen kan ook helpen!).

Zelf doe ik altijd het volgende:

Vóór het spelen:
- voldoende warm aangekleed zijn
- ruim van te voren inspelen, letterlijk warmspelen in dit geval
- handen goed wassen met niet te koud water en stevig afdrogen
- het bloed naar je handen dirigeren door handenwrijven, schudden, bewegen, armen kruislinks slaan tegen je rug. De tip van Kim Wilson kende ik nog niet, ga ik ook eens proberen
- en ja, het pilsje! Maar niet teveel want drinken en goed spelen gaat bij mij niet echt samen (ja ik weet het, weinig rock'n'roll.....)

Tijdens het spelen: bewegen! Meestal heb ik er tijdens het spelen trouwens geen last meer van. Buiten spelen in de winter doe ik gewoon niet, of er moet een vette kachel of lichtinstallatie staan die veel warmte afgeeft.