PDA

View Full Version : Faceplate bedrukken



Rutger
19 september 2008, 09:04
Hey,

Ik heb een blanco alu faceplate op m'n versterker die ik nog steeds ergens moet laten bedrukken. De faceplate zelf heb ik dus al geponst en wel, de woordjes volume/bas/mid/treble/presence/master/standby/power en de cijfertjes 1-10 moeten alleen nog op de juiste plek om de knoppen heen gedrukt worden. Nu weet ik wel uit m'n hoofd welk knopje waarvoor dient maar t staat toch wel zo leuk he :)

Vraag is alleen hoe, waar en door wie ik dat kan laten doen en of dat voor de burger betaalbaar is.


Shit, dit moet natuurlijk onder Werkbank, excuus....

almarvk
19 september 2008, 09:44
Geen probleem. Ik verplaats 'm voor je.

KoenB
19 september 2008, 11:44
http://www.newtone-online.nl/catalog/index.php?cPath=86&osCsid=a22f5f24e1580f096a3c0704c0386539

Misschien kun je dit kopen. Je typt alles netjes uit, print het op dit velletje papier, en vervolgens spray je een laagje blanke lak over de geprintte kant. Dat laat je drogen, vervolgens leg je het in water. Dan weekt het los. Even voorzichtig opbrengen, laten drogen en er met een dun laagje blanke lak overheen spuiten (gewoon over het hele paneeltje) zodat het er niet af slijt. De kleur van dat spul is trouwens doorzichtig, niet wit zoals het plaatje je misschien doet vermoeden.

Ik heb het gebruikt om een custom gitaar logo te maken. Het beviel me erg goed! Strak resultaat en het is erg makkelijk.

Rutger
19 september 2008, 11:49
Da's op zich een mooie oplossing. Maar blijft dat wel mooi zitten op een faceplate? En krijg je er niet makkelijk blaasjes onder?

KoenB
21 september 2008, 12:32
Als je ondergrond goed vlak is moet het lukken. Zodra je het er op plakt moet je de blaasjes VOORZICHTIG wegstrijken met een natte vinger. Je kan ze ook met een dun naaldje lekprikken en platdrukken. Bij mij ontstonden er maar weinig blaasjes trouwens. En voor t geld hoef je t niet te laten, ik zou het gewoon proberen!

Rutger
22 september 2008, 10:22
En als t niks wordt, is het makkelijk verwijderbaar?
Ik zie dat ze decal papier alleen in kleine velletjes verkopen, ik zal toch zo'n 45cm moeten hebben voor de volle lengte van de faceplate.

Zijn er daarnaast nog ideeen om m echt te (laten) drukken? Mocht t met een decal niet lukken

Kim Wilson
22 september 2008, 11:51
Die decals gaan er overigens wel weer vrij makkelijk af. Ik ken het principe vanuit de modelbouw, en het is niet echt sterk. Je kunt het natuurlijk altijd afwerken met een laagje blanke lak, dan blijft het wel zitten.

Over het aanbrengen zou ik me niet al teveel zorgen maken, dat gaat echt wel zonder bubbels. Veel water gebruiken, dan komt het goed.

SimonS
22 september 2008, 18:16
je zou 't kunnen etsen

beus
22 september 2008, 18:54
etsen, daar zit ik aan te denken voor een faceplate die ik nog moet maken. heb je daar toevallig ook ervaring mee? hoe maak je de afbeelding en wat voor een zuur?

Aart

KoenB
22 september 2008, 23:34
En als t niks wordt, is het makkelijk verwijderbaar?
Ik zie dat ze decal papier alleen in kleine velletjes verkopen, ik zal toch zo'n 45cm moeten hebben voor de volle lengte van de faceplate.

Zijn er daarnaast nog ideeen om m echt te (laten) drukken? Mocht t met een decal niet lukken

Ga je zo'n enorme graphic bouwen dan? Ik neem aan dat je alleen maar dingen als Gain Volume Mid etc hoeft te maken, dan kun je gewoon kleine stukjes uitknippen natuurlijk.

Rutger
23 september 2008, 09:42
Ik dacht er eigenlijk aan om een decal over de volle breedte van de faceplate te maken, met daar op dan inderdaad de gebruikelijke onderschriften volume, bas, mid, etc. t Lijkt me dat alles dan een stuk netter op de faceplate komt en je anders overduidelijk de naden zult zien zitten.

Etsen lijkt me erg bewerkelijk... al hoewel je me daardoor wel op het idee van lasergraveren hebt gebracht. Er zijn tal van kleine bedrijfjes die dat doen voor sportprijzen, naambordjes e.d. Eens kijken of ze dat ook voor weinig voor een priveklusje willen doen :)

Kim Wilson
23 september 2008, 10:04
Die decals zijn wel zo dun, als je de faceplate afwerkt met blanke lak, zie je daar niks meer van.

Rutger
23 september 2008, 10:08
Is dat zo? Ik kan me namelijk decals op gitaren herinneren waarbij je het wel heel duidelijk ziet. Maar wellicht was dat dan niet zo netjes afgewerkt.

Eerst even kijken of ik het kan laten graveren, dat lijkt me het mooist, en dan ga ik dat maar ns proberen :)

KoenB
23 september 2008, 13:11
Na 1 laagje lak zie je het misschien nog, maar na 2-3 zie je het echt niet meer. Het is echt een nette oplossing. Graveren is natuurlijk ook gaaf, maar gelijk lastiger en vooral duurder.

Rutger
23 september 2008, 14:27
Bedankt voor alle tips! Ze graveren alleen RVS, dus dat gaat m niet worden...
Maar ns wat decalpapier bestellen en dan eerst met de backplate beginnen, die moet ook nog bedacht ik me net.