PDA

View Full Version : kan dit?



gitaarfan
18 september 2008, 14:32
Oke, een vraagje voor de knutselaars onder ons.....

Dit is wat ik wil, maar weet niet zeker of het kan, Dus uw mening wordt erg gewaardeerd :)

Ik heb nu een originele stock epiphone black beauty 3. De elektronica begint af en toe een beetje te haperen dus ik wil hem eens een goede opknapbeurt geven en zo'n beetje alles vervangen wat er te vervangen valt, de pick-ups, potmeters, pick-up switch, output jack, en dan ook maar gelijk de tuners en de topkam.
Voor de pickups heb ik het volgende in gedachte (even buiten beschouwing welke het worden): De neck en brug pickup wil ik gewoon zo wiren en schakelen als bij een 2 pickup LP, dus met de 3 selector switch de opties neck, neck-brug, brug waarbij ik ze allebei ook single coil kan schakelen met push-pull volumepotmeters (welke weerstand waarde moet ik voor die dingen hebben??)
Vervolgens wil ik het middelste element apart aan-uit kunnen switchen, ook met een push-pull pot (de master tone of z'n eigen volumepot) kan je op deze manier een element aan-uit zetten, of moet ik m altijd aan hebben en dan volume regelen met volumepot?
Als laatste (ik heb immers nog 1 push pull pot over, de master tone of volume van de middelste pick-up) wil ik de neck en brug pickup uit fase kunnen schakelen met een push pull-pot.
(Edit) Als laatste nog de vraag hoe ik op de nieuwe pups (als ze niet met verkrijgbaar zijn) er gouden kapjes op kan zetten? gewoon kwestie van aan de plaat vast solderen? Wil de gitaar namelijk visueel wel zo veel mogelijk origineel houden.

Oh ja, wie heeft er ook een goed idee voor welke locking tuners ik kan nemen zonder gaatjes erbij te hoeven boren enzo.....?? (einde Edit)

Ik hoop dat jullie hier een beetje wijs uit kunnen worden en mij een beetje kunnen uitleggen hoe ik dit dan allemaal moet solderen enzo.... (ga maar uit van 4 conductor wiring van alle pups)

Alvast bedankt voor jullie input!!

Groetjes

RoelTM
18 september 2008, 14:36
dat kan allemaal, en voor humbuckers moet je volgens mij 500k ohm hebben...

maar van die brug humbucker.. of je die single coil kunt maken, én serie/parallel kunt switchen weet ik niet...

EDIT, je zei in/uit fase, sorry, ja dat kan allemaal :)
ben je een beetje thuis met schematjes maken?

EDIT 2: damn, ik moet echt beter leren lezen ;)
"Ik hoop dat jullie hier een beetje wijs uit kunnen worden en mij een beetje kunnen uitleggen hoe ik dit dan allemaal moet solderen enzo...."
nee dus...

ik zal wel ff kijken of ik een schematje voor je kan knutselen, geloof da'k wel tijd heb
vindt het namelijk wel een interessant projectje...

gitaarfan
18 september 2008, 14:40
Dat zou absoluut helemaal geweldig zijn als je dat in elkaar kan knutselen :cooler: :hippie:

RoelTM
18 september 2008, 14:44
nog even een klein vraagje, je wil dus 3x volumepot (voor elke pup 1) en 1x (master) tone?

gitaarfan
18 september 2008, 14:50
Ja, dat was wel mijn idee, of is dat niet handig om 1 of andere reden? (meestal heb ik altijd m'n tone gewoon vol open, dus....)

RoelTM
18 september 2008, 14:55
tone pot is altijd handig, en ik had al zo'n idee dat het 3+1 moest zijn

aaronstonebeat
18 september 2008, 14:57
Als je je tone altijd vol open hebt, kun je die ook weglaten. Dan zou je kunnen gaan voor 3x pupvolume en 1x master volume. Als je dan een mooie blend hebt gevonden van 2 of 3 pups kun je die met het mastervolume harder en zachter zetten.

Just a thought.

RoelTM
18 september 2008, 14:59
how wacht, je wil de brug én de neck pup uit fase zetten met 1 schakelaar?
ten eerste kan dat naar mijn weten niet, en heeft het geloof ik ook geen zin, omdat ze dan toch allebij hetzelfde staan...

wat ik wel kan doen is de (bijv) brug pup faseschakelen, of een ook van de middelste humbucker een singlecoil schakelaar maken...

gitaarfan
18 september 2008, 15:10
Is het niet zo dat als je 1 van die 2 elementen uit fase schakelt dat de brug en de neck dan uit fase staan met elkaar, en dus met 1 schakelaar toe kan? Dus als ze allebei aan staan, dan uit fase met elkaar. dan hoeft er toch maar een schakelaar aan 1 van de 2? of heb ik dat fout? in eerste post misschien wat verkeerd uitgelegd, hoop dat t zo beter is :)

@ Aaron: Meestal heb ik m vol open ja, maar wil wel de mogelijkheid houden om ermee te "spelen" cq. variëren.

RoelTM
18 september 2008, 15:13
Is het niet zo dat als je 1 van die 2 elementen uit fase schakelt dat de brug en de neck dan uit fase staan met elkaar, en dus met 1 schakelaar toe kan? Dus als ze allebei aan staan, dan uit fase met elkaar. dan hoeft er toch maar een schakelaar aan 1 van de 2? of heb ik dat fout? in eerste post misschien wat verkeerd uitgelegd, hoop dat t zo beter is :)

@ Aaron: Meestal heb ik m vol open ja, maar wil wel de mogelijkheid houden om ermee te "spelen" cq. variëren.
aah, op die manier :) ik zal t fase schakelaartje aan de brug maken
mocht je m aan een andere willen, gewoon letterlijk kopiëren wat je ziet ;)

RoelTM
18 september 2008, 16:09
http://img393.imageshack.us/img393/3509/schemawc9.jpg









sorry dat ie een beetje onoverzichtelijk is, maar er zijn gewoon zoveel draadjes ;)

toelichting:

- Neck: de rode + witte draad gaan naar de middelste van de schakelaar. de onderste gaat naar de aarde bovenop de pot.
de groene gaat ook naar de aarde op de pot. de zwarte gaat naar het linker lipje (van onderaf gezien, de draaiknoppen zitten dus aan de andere kant)
het middelste lipje gaat naar de schakelaar, de rechtse gaat ook naar de aarde.

- Midden: rood en wit zijn met elkaar verbonden, vaak van te voren al gebeurt. groen gaat weer naar de aarde.
zwart gaat weer naar het eerste lipje (de 3e weer naar de aarde)
maar nu gaat de 2e naar de schakelaar (midden). bovenste gaat naar de aarde, onderste naar de toneknop (kom ik later nog wel op terug)

- Brug: rood, wit en schakelaar (op volumepot) zelfde als neck. maar hier gaat de groene naar de middelste linker van de fase schakelaar. de rechter middelste is de zwarte draad vanaf de pick-up.
de andere 4 zijn kruislings met elkaar verbonden. die onder de groene gaat naar de aarde, die onder de zwarte draad zit (ik heb hem blauw gemaakt) gaat naar de volumepot van de brug, 1e lipje. daar is het weer hetzelfde als de neck, en gaat er een draadje vanaf het middelste lipje naar de schakelaar.

- Tone knop: het groene ding is een condensator. er zitten 2 pootjes aan, 1 zit aan de aarde, de ander aan het middelste lipje. het linker lipje wordt niet gebruikt. Op het rechter lipje komen de draden van de switch en de volumepot van de middelste Pick-up samen (oranje+ dikke zwarte)
van daar gaat (ook op het 3e lipje) een (rode) draad naar de output.

verder is alles verbonden met de aarde, en alle aarde's met elkaar. (die 3 streepjes, die draden moet je zorgen dat alle pots/switches/output/brug met elkaar verbonden zijn)

verder heb ik 1 foutje gemaakt zie ik.

EDIT: foutje verbeterd :satisfie:

RoelTM
18 september 2008, 16:50
Als laatste nog de vraag hoe ik op de nieuwe pups (als ze niet met verkrijgbaar zijn) er gouden kapjes op kan zetten? gewoon kwestie van aan de plaat vast solderen? Wil de gitaar namelijk visueel wel zo veel mogelijk origineel houden.
Bij GFS verkopen ze erg goedkope maar ook erg goede pick-ups.
http://store.guitarfetish.com/humbuckers.html

ook in goudkleur. om die kapjes erop te zetten moet je ze ook helemaal waxen + vastsolderen enzo... niet echt gemakkelijk volgens mij...


ojah, die gekleurde draadjes die uit de pickups komen, zijn voor elk merk anders...
ik heb ze genomen van Seymour Duncan, waar ik ook de plaatjes vandaan heb.
als je ze bij GfS besteld (die gouden) heb je wél dezelfde kleurcode's, en kun je dit schema gebruiken

gitaarfan
18 september 2008, 17:44
Dit is helemaal geweldig man!!!

Bedankt voor de moeite, en als ik het geld bij elkaar heb om dit leuks te financieren ga ik er mee aan de slag :) (studentje hè....)

En qua pups zat ik te denken aan een duncan '59 in de neck, Duncan Distortion in de brug, en midden (voor het clean) een hum. from hell van DiMarzio. Maar moet nog ff wat verder kijken of ik nog iets beters zie :)
Bedankt voor de tip!

Groetjes

(en nog een allerlaatste vraagje, wat moet de weerstand zijn van de tonepot? ook 500K? en hoe zat het ook alweer met lineaire en logaritmische pots?)

RoelTM
19 september 2008, 16:53
volume is log, tone is lin
en voor humbuckers moeten 500k gebruikt worden.
en ik geloof dat voor tone 250k moest... maar dat weet ik niet 100% zeker (eerder rond de 70 - 80% ;) )

en let wel op, dat als je die DiMarzio pup's koopt, dat de kleurcode's van de draden anders zijn hè...

zie hier een kleur code schema (ik heb de seymour duncan kleuren gebruikt, die overigens hetzelfde zijn als de pups bij GFS (http://store.guitarfetish.com/) )

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=color_codes

RoelTM
20 september 2008, 11:01
een wat overzichtelijkere versie van het schema (ik heb alleen de positie van de potmeters en switches enzo verandert, het schema is voor de rest hetzelfde (zie uitleg in vorige schema-post))





http://img89.imageshack.us/img89/3283/schema2fg3.jpg

gitaarfan
21 december 2008, 13:07
ff een bump,

ik ben (eindelijk) bezig met het bestellen van de spullen die ik nodig heb en daar horen o.a. een paar potmeters bij. ik wil 3x 500K log push/pull voor volume, en 1x 500K push/pull lineair voor tone. heb al rondgekeken op voxhumana en tonefactory maar daar staat nergens duidelijk alle info bij. dus, de grote vraag..... welke moet ik hebben???

thnx voor de hulp

oh, en welke waarde condensator moet ik hebben, 0,022 of 0,047 mfd? wat is het verschil??

gitaarfan
23 december 2008, 11:12
niemand die enig idee heeft???

aaronstonebeat
23 december 2008, 11:24
Hoe lager de waarde van de condensator, hoe meer hoog dat ie doorlaat. Zoals condensatoren normaal in passieve toonregelingen gebruikt worden, betekent dat dat de kleinere meer hoog laat verdwijnen naar de aarde.

In een typische fender setup met single coils vind je 0,022 microfarad; in een typische gibson setup met humbuckers vind je 0,047 microfarad.

aaronstonebeat
23 december 2008, 11:53
PS
Misschien kan ik het nog beter andersom formuleren: hoe kleiner de waarde, hoe meer laag wordt tegengehouden.

Een condensator heeft een bepaalde tijd nodig om op te laden. Stel dat is bv. 1/100 seconde, dan kunnen frequenties lager dan 100 Hz er niet doorheen (vereenvoudigd voorgesteld). Hoe kleiner de waarde van de condensator, hoe korter de oplaadtijd en daardoor hoe hoger de grens komt voor frequenties die er nog doorheen kunnen.

gitaarfan
25 december 2008, 10:25
thnx :) snap ik dat ook weer