PDA

View Full Version : snaren rariteit



Soul.
18 september 2008, 00:17
Hey

Ik heb overlaatst een acoustisch gitaartje gekocht. Een cuenca 30.
Nu ondervondt ik vandaag bij het stemmen dat mijn hoge E snaar juist gestemt stond maar mijn stem apparaat van E naar A zat te springen. Bij het spelen hoorde ik een soort echo of nagalmen als ik mij hoge E los speel (hoge mi). Blijkt dat wanneer ik mijn hoe E aansla dat mijn A snaar mee begint te trillen.. Ik vindt dit maar een vreemd gedoe. Iemand nog ooit dit meegemaakt? Ik hoop niet dat ik men gitaartje al trug naar de winkel kan dragen.. heb haar nog maar een week :(

Sterik
18 september 2008, 00:39
dit is normaal, er komt een trilling van de snaar, en die zet simpelweg een andere snaar in trilling
daarom demp ik ook altijd de rest van de snaren af bij het stemmen
hier hoef je je absoluut geen zorgen om te maken :)

Soul.
18 september 2008, 00:44
danku voor de snelle reactie : )

en voor de geruststelling. Ik ben van electrisch metal gescheur naar klassiek acoustisch overgeschakeld. om een of andere reden vloeit er veel meer liefde uit mij via mijn acoustisch beesje dan door men electrische :p daarom dat ik me al direct zorgen maakte ^^

anyways hartelijk dank voor de reactie

dadgad
18 september 2008, 01:04
Hallo Soul,

Snaren trillen niet in maar 1 frequentie, het is altijd een
grondtoon met boventonen: 2e harmonische, 3e enz.
Als alleen de grondtoon zou klinken dan zou een snaar heel
dun klinken, en vooral heel kleurloos, neutraal.
De boventonen maken het geluid van een trillende snaar
juist zo interessant :)

De 2e harmonische is het duidelijkst te horen, die heeft na
de grondtoon de grootste amplitude. De 3e is al minder, en
hogere boventonen zijn steeds slechter te horen - die tonen
zijn al snel te hoog om door de klankkast goed versterkt te
worden.

De 3e harmonische van de A snaar is E (daar maak je
gebruik van als je met flageolettonen stemt) - dus de A
snaar is gevoelig voor die frequentie en kan mee gaan
trillen !

Het is dan ook aan te raden om als je je gitaar stemt de
snaren waar je niet mee bezig bent zo veel mogelijk te
dempen. Zeker als je een electronisch stemapparaat
gebruikt, want de ingebouwde microfoontjes in die dingen
zijn veel gevoeliger voor hoge tonen dan voor lage, en
pakken dus (te) makkelijk boventonen op.

Er is dus niets abnormaals aan de hand met je gitaar - je
moet er alleen mee om leren gaan.

Greetz,

Han.

Soul.
18 september 2008, 07:53
dankuwel dadgad, ik had al een vermoeden dat het om frequencies gingen van de E snaar die de A deden trillen, maar zo geleerd als jou ben ik niet ^^ hartelijk dank voor de verduidelijking : )

M Kactus
18 september 2008, 08:23
Hey

Ik heb overlaatst een acoustisch gitaartje gekocht. Een cuenca 30.
Nu ondervondt ik vandaag bij het stemmen dat mijn hoge E snaar juist gestemt stond maar mijn stem apparaat van E naar A zat te springen. Bij het spelen hoorde ik een soort echo of nagalmen als ik mij hoge E los speel (hoge mi). Blijkt dat wanneer ik mijn hoe E aansla dat mijn A snaar mee begint te trillen.. Ik vindt dit maar een vreemd gedoe. Iemand nog ooit dit meegemaakt? Ik hoop niet dat ik men gitaartje al trug naar de winkel kan dragen.. heb haar nog maar een week :(

Dan ben je vast naar het opendeurweekend geweest ;) Hoe valt de gitaar voor de rest mee ? Afwerking, klank...

Soul.
18 september 2008, 09:32
voor de rest is het echt een prachtig gitaartje. De verkoper wou mij een Camps verkopen die meer als het dubbel koste, maar deze kwijnde weg in het niets toen ik mijn ceunca hoorde. Zo'n warm vol geluid, heerlijk gewoon. Echte klasse moet ik zeggen. Afwerking is ook knap vakmanschap. Nergens geen schoonheids foutjes gevonde, zelfs geen lijmranden te vinden. De actie ligt ook perfect, stemmen gaat heel gemakkelijk, en ze houd haar toon goed vast. Sustain van de toon blijft ook knap lang klinken. Ik had niet gedacht dat ik voor zo weinig geld zo'n klasse gitaar zou hebben. Ben er echt gelukkig mee : ) zeker en vast een aanrader.

Nobilta
18 september 2008, 10:49
Veel plezier met je klassieke gitaar.
Ik heb een Cuenca 40R. Een goede prijs/kwaliteit gitaar.
Als ik ben afgestudeerd aan de muziekacademie (of misschien wel eerder) doe ik me een goede concertgitaar kado.