PDA

View Full Version : action van een ukelele afstellen?



fretman72
18 september 2008, 00:11
Hallo allemaal!
Ik heb een goedkope ukele gekocht bij Wessing in Den Bosch, om eens te proberen of het wat voor me is. Het is een JW, prijs 25 euro. Een klein probleempje nu, de action is zo hoog dat ik een extra pitch verschil krijg als ik de snaar tegen de frets aandruk. Is de action van een ukelele af te stellen en kan ik dat zelf?

Ik speel al een tijdje gitaar en experimenteer nu ook met een Dobro met slide. Zijn er enthausiaste uke-/gitaar-/dobrospelers in DB en omstreken op dit forum?

Ik hoop een reactie te krijgen.

:noob: :hippie:

ACSlater
18 september 2008, 13:28
Ik denk dat je de top en brugkam wel wat verder kan invijlen maar pas op: te diep vijlen = een nieuwe kam kopen. Voor wat dat laatste betreft kun je je afvragen of dat zin heeft. Je had beter iets meer geld uit kunnen geven voor een Lanikai ukelele van Hohner. Dat is ook geen topper maar wel een goeie instapper die fijn speelt en redelijk geïntoneerd is.

Javaca
18 september 2008, 21:59
Hier nog een ukelelefan.
Leuke instrumenten, wat je er ook op speelt, het klinkt altijd grappig.

Intoneren is soms lastig. Het verlagen van de actie is zelf te doen.
Kijk idd uit om niet te diep te gaan. Begin met het aftekenen van de hoogte van een fret (meestal zo'n 1 mm) op de topkam. Vijl dan de slots dieper tot zo'n halve mm boven de lijn.
Verlaag het brugzadel tot de gewenste actie is bereikt.
Ga van hieruit langzaam verder, maar niet te diep, want dan krijg je buzz.

De actie mag zo'n 3-4 mm zijn.

-Yves-
19 september 2008, 16:58
Tja, en als je de actie in orde hebt is het vast weer wat anders. Je krijgt het ding niet gestemd, de stemmechanieken werken niet naar behoren, de snaren breken op de kam, er komt geen klank uit, enz...
Het gevolg is dat zulke instrumentjes niet motiveren zodat het bijna altijd niets wordt. Nadien zit je met een stuk upgraded speelgoed dat je zelfs niet meer verkocht krijgt.
Mijn advies: Informeer je op voorhand, kijk op het net en stel vragen op forums. Koop een echt instrument dat bijgevolg ook een heel stuk duurder is. Valt het wat tegen, dan kan je het altijd voor een goede prijs van de hand doen. Kwaliteit blijft immers altijd kwaliteit.

Dit is niet persoonlijk bedoeld. Ik viseer hier met name de muziekhandels die vaak uit onkunde gewoonweg rommel verkopen. Dat heet dan de speciaalzaak. Om (betaalbare) kwaliteit te vinden moet je tegenwoordig goed zoeken en al te vaak bestellen.

Maar om toch niet te veel off topic te gaan:
Ik vrees dat het veranderen van de actie niet het enige probleem zal zijn. De oplossingen staan hier al boven.

Hoe speel je "slide" op je dobro? Is het zoals een gitaar of één die je op de schoot moet nemen.
Hoe dan ook, misschien ken je hem al en heb je dit al gezien. http://nl.youtube.com/watch?v=h0dVqmegKBw
Het is en blijft DE grootmeester van de dobro: Jerry Douglas.

Succes