PDA

View Full Version : Tom Delonge Sound



MJR
17 september 2008, 22:35
Ik ben (nog steeds) een enorme blink182 fan en heb daarom laatst ook eindelijk mijn droomgitaar kunnen kopen: de Tom Delonge Stratocaster van Fender. Het lukt me wel om de sound van het Enema of the State album uit mijn buizenversterkertje te halen, maar de sound in dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=uxCqBa6jnr4) vind ik helemaal bruut. Is dit een effect? Of moet ik m'n versterker anders instellen? Zo ja, hoe?

Trouwens, die strat van hem in die clip is ook retevet... 8-)

casper innosence
17 september 2008, 23:51
volgens mij is dit meer n vraag voor in het moderne versterker gedeelte van dit board.

Tom DeLonge gebruikte live meestal een Mesa Boogie (dual?) Rectifier en een Marshall JCM 8/900.

Voor zover ik hoor gebruikt ie alleen maar een overdrive (uit zn amp).

Ik weet niet wat voor versterker je hebt?

Orpheo
18 september 2008, 00:24
als 't gaat om een benijdenswaardige tone; dan liever dit:

http://nl.youtube.com/watch?v=mJ7amOCI6DI&feature=related

barno
18 september 2008, 00:29
als 't gaat om een benijdenswaardige tone; dan liever dit:

http://nl.youtube.com/watch?v=mJ7amOCI6DI&feature=related

and your point is? dit heeft toch geen bal te maken met waar TS het over heeft..

Squier4ever
18 september 2008, 00:30
wat voor versterker heb je, dat is wel handig om erbij te vermelden.

Spitfire
18 september 2008, 00:56
and your point is? dit heeft toch geen bal te maken met waar TS het over heeft..

Volgens mij was het een verkapte 'kijk, ik behoor tot de muzikale elite want ik luister jazz'-post

Anyway, wat ik hoor is veel treble, weinig mids en zorgen dat je gain laag staat. Ik heb namelijk heel vaak dat ik denk een sound te vormen, maar later blijkt bijna altijd dat ik de gain (gevoelsmatig) te hoog instel.

Squier4ever
18 september 2008, 01:00
nogmaals is het handig om te weten wat voor versterker je zelf hebt. dan kunnen we mss gericht advies geven.

Orpheo
18 september 2008, 01:02
Volgens mij was het een verkapte 'kijk, ik behoor tot de muzikale elite want ik luister jazz'-post

Anyway, wat ik hoor is veel treble, weinig mids en zorgen dat je gain laag staat. Ik heb namelijk heel vaak dat ik denk een sound te vormen, maar later blijkt bijna altijd dat ik de gain (gevoelsmatig) te hoog instel.

nee, niks elite. eerder zo van 'er is beter dan alleen maar beuk beuk beuk', en ja, ik heb 't ook via een omweg geleerd.

Squier4ever
18 september 2008, 01:05
nee, niks elite. eerder zo van 'er is beter dan alleen maar beuk beuk beuk', en ja, ik heb 't ook via een omweg geleerd.

beuk beuk of niet, ik moet eerlijk toegeven dat ik de sound in het filmpje van de TS best lekker vind (rectumfrier of wat het ook is)

Orpheo
18 september 2008, 01:19
beuk beuk of niet, ik moet eerlijk toegeven dat ik de sound in het filmpje van de TS best lekker vind (rectumfrier of wat het ook is)

hm nee, ik vond 't schel. weinig punch, niet echt strak, weinig mids, geen strak laag, weinig laag zelfs. geef mij dan maar het love 'em or leave 'em van the scorps, of als 't gaat om bruut (en toch niet superveel gain (beschikbaar)), victims of illusions, of dopamine van Hughes/Iommi...

Luke-wannabe
18 september 2008, 01:37
@ Orf: Wat maakt jouw mening nou uit in dit draadje? De ts vraagt hoe die gast zijn sound krijgt, en jij gaat lopen verkondigen dat de Scorpions een fijne sound hebben :stop:
Begrijp ik niks van.

OT: Deze sound behaal je denk ik d.m.v. flink wat hoog/prescence, een halfje mid en een klein beetje laag af. Niet te veel overdrive, maar net genoeg voor die 'attack'.

Orpheo
18 september 2008, 01:40
@ Orf: Wat maakt jouw mening nou uit in dit draadje? De ts vraagt hoe die gast zijn sound krijgt, en jij gaat lopen verkondigen dat de Scorpions een fijne sound hebben :stop:
Begrijp ik niks van.

OT: Deze sound behaal je denk ik d.m.v. flink wat hoog/prescence, een halfje mid en een klein beetje laag af. Niet te veel overdrive, maar net genoeg voor die 'attack'.

kerel, als je niet wilt lezen, en niet wilt begrijpen wat ik zeg, is dat toch niet mijn probleem?

Luke-wannabe
18 september 2008, 01:43
kerel, als je niet wilt lezen, en niet wilt begrijpen wat ik zeg, is dat toch niet mijn probleem?
Ach ja je zal wel weer eens gelijk hebben. Hier gaan we weer. Kap toch eens met het opdringen van jouw mening.

barno
18 september 2008, 01:49
kijk orpheo, ik vind de klank van scorpions absolute verschrikkelijk for a fact. Ben jij nu iets met die opmerking? dacht het niet.

Ergo: TS heeft ook niks aan jouw gedoceer.

Orpheo
18 september 2008, 01:50
Ach ja je zal wel weer eens gelijk hebben. Hier gaan we weer. Kap toch eens met het opdringen van jouw mening.

als jij 't wilt zien als opdringen, beats me. er wordt ons gitaristen zoveel opgedrongen; door bedrijven en door elkaar. daar hoor ik je dan weer niet over miepen, mar wel over 't feit dat ik zeg dat er meer bands zijn dan alleen blink, en dat er gasten zijn met een veel benijdenswaardigere tone.

Mr_Moustache
18 september 2008, 01:54
Er is volgens mij ook een Tom Delonge signature gitaar van Epiphone. Dat is een semi hollow body met een gibson dirty fingers humbucker in bridge/midden positie (volgens mij er een beetje tussen)

Mischien dat dat het verschil in sound kan maken?

Lexvandoef
18 september 2008, 01:56
als jij 't wilt zien als opdringen, beats me. er wordt ons gitaristen zoveel opgedrongen; door bedrijven en door elkaar. daar hoor ik je dan weer niet over miepen, mar wel over 't feit dat ik zeg dat er meer bands zijn dan alleen blink, en dat er gasten zijn met een veel benijdenswaardigere tone.

Dat kan wel zo zijn, maar als de TS vraagt hoe je die Tomm Delonge tone kan krijgen, dan is het knap onzinnig en opdringerig om dan met voorbeelden van 'betere' tones te komen ipv die knul te helpen.

Luke-wannabe
18 september 2008, 02:05
+1 waar heb je het over man!! Die gast vraagt iets, en jij zegt dat ie beter iets anders kan gaan spelen (basically).

Q: Ik wil graag een recept voor Pizza, kan iemand dat geven?
A: Nee man, Pizza is goor! Je kunt beter patat eten!

Mr_Moustache
18 september 2008, 02:12
http://www.thomann.de/nl/prod_bdb_AR_120078.html?image=1

http://www.thomann.de/nl/epiphonetom_delonge.htm

daar is ie, de Epi Tom Delonge.

Orpheo
18 september 2008, 02:29
ja jullie hebben gelijk.

Squier4ever
18 september 2008, 12:43
http://www.thomann.de/nl/prod_bdb_AR_120078.html?image=1

http://www.thomann.de/nl/epiphonetom_delonge.htm

daar is ie, de Epi Tom Delonge.

die zal in verhouding minder doen dan goeie settings op een amp.

almarvk
18 september 2008, 13:03
@Orpheo: beetje rustig aan aub. We weten het nu wel.

jimihattricks
18 september 2008, 18:46
werkt alleen als je ook een suck knop op je amp hebt zitten.. die moet namelijk op 11 staan

Jorikjet
18 september 2008, 19:43
als jij 't wilt zien als opdringen, beats me. er wordt ons gitaristen zoveel opgedrongen; door bedrijven en door elkaar. daar hoor ik je dan weer niet over miepen, mar wel over 't feit dat ik zeg dat er meer bands zijn dan alleen blink, en dat er gasten zijn met een veel benijdenswaardigere tone.
plaats eens een foto van je les pauls :satisfie:

LP_CL
19 september 2008, 15:52
Sucky tone als je't mij vraagt, maar hier is alvast een start:

EQ: mids VOL open, klein beetje treble, geen bas. Gain: weinig

gitaar: zorg dat je iets dun klinkends hebt, zoals idd een tom delonge strat.

zang: zorg dat je telkens net niet de correcte toonhoogte zingt


Dat moet je pretty close brengen.

MJR
22 september 2008, 19:54
Sorry, beetje laat met reageren. Ik heb zelf een Mega Amp 60W buizenversterker. Hij ziet er goedkoop uit (is 'ie ook), maar hij klinkt erg goed. Een kennis van mij had 'm uitgezocht toen ik begon met gitaar spelen, hij speelt al 30 jaar gitaar en zei dat dit retegoed was voor 't geld, dus dat neem ik maar voor waar aan... :)

En ik weet wel dat Blink 182 muzikaal gezien van erg laag niveau is, maar ik vind ze gewoon vet 8) . Dat afzeiken van Blink ben ik wel gewend :satisfie: Ze nemen zichzelf tenminste niet zo serieus en da's koel :hippie: . Sommige bands zijn drukker met het praten over goede muziek en sounds, dan dat ze dat ook daadwerkelijk maken. Dan kun je beter de lolbroek uit gaan hangen...

soup
23 september 2008, 00:54
Ik heb wat meer filmpjes gekeken en ik moet zeggen dat hij beter bij zijn fender was gebleven ipv over te schakelen naar zijn Gibson maakt de sound alleen maar erger.

MJR
23 september 2008, 09:50
Het is maar net waar je van houdt, ik vind zijn sound, gezien de muziekstijl echt geweldig. Ik heb zelf ook op die Gibson van hem gespeeld, en ik moet zeggen dat die met distortion echt bruut klinkt. Clean is het absoluut een ramp, maar daar koop je deze gitaar niet voor. Ik snap uberhaupt niet waarom je deze Gibson zou kopen, want 1600,- is gewoon veel te veel geld voor een gitaar die maar één ding kan.
De Epiphone ga ik nog wel kopen... :cooler:

treblemaster
23 september 2008, 15:40
Inderdaad MJR, gewoon schijt hebben aan wat anderen vinden van Blink182. Over smaak valt niet te twisten!
Als je een buizenversterker hebt met een goed clean basis geluid, moet je naar mijn idee vrij makkelijk in de buurt van zijn sound kunnen komen met het juiste overdrive/distortion pedaal. Haal je nu de distortion rechtstreeks uit je versterker of gebruik je een pedaal? (zo ja, welke?).

Misery Signals
23 september 2008, 16:01
als 't gaat om een benijdenswaardige tone; dan liever dit:

http://nl.youtube.com/watch?v=mJ7amOCI6DI&feature=related
Een Jazzbak door een Marshall Anniversary... Ik denk dat er voor Jazz wel iets betere bakken bestaan. Zelfs de clean van mijn Bogner Uberschall klinkt pakken beter als dit, zeer matige cleansound heeft die voor de rest vrij virtuoze gitarist.

Ik vind de Blink182 sound echt goed, zoals blijkt op die hun live-cd. Enkel super erg dat hij 't helemaal verpest door vals te zingen en zo ongelofelijk slecht te spelen.

MS

MJR
24 september 2008, 16:54
Ik heb 't nu allemaal voor elkaar op m'n versterker. Gain op 6, Laag op 3, Midden op 5 en Treble op 9. Klinkt heerlijk, gewoon puur versterker geluid.
Het was achteraf gewoon een kwestie van de Gain wat terugdraaien, de rest verschilt niet zoveel van de sound die Tom normaal gesproken heeft.
En wat blink182 betreft: het is gewoon zonde dat die lui niet meer bij elkaar zijn. Die band had het gewoon, ik weet niet waarom. Het ging hun niet om de beste muziek te maken, maar zoals Mark Hoppus altijd zei: 'It was all about having a good time with my friends...' Als je het live album van hun hoort, dan begrijp je 't wel. Het ging om de sfeer en humor in hun muziek en tijdens hun liveshows. En op de funsongs na, hadden ze ook veel goede lyrics.
Tom Delonge kon wel zuiver zingen, hoewel zijn zangtalent altijd wel te wensen overhieldt. Het kon hem niks schelen, daarom klinkt hij vaak zo vals. Bovendien stond hij vaak met iets te veel drank in z'n maag op 't podium. Zijn gitaarspel is live ook niet zo strak als op de plaat, maar dat maakt 't juist zo mooi vind ik; het is echt zoals punkrock gespeeld hoort te worden, lekker nonchalant. Hier klinkt hij overigens al een stuk beter: klikkerdeklik! (http://www.youtube.com/watch?v=in2ZNp8lZTI&feature=related)
Mark Hoppus is live veel beter, en over Travis Barker is iedereen het denk ik wel eens... Ik hoop dat die gast snel herstelt van die brandwonden na zijn vliegtuigcrash, anders dan loopt het nieuwe album van (+44) te veel vertraging op! :satisfie:

Herman
24 september 2008, 17:43
Tom Delonge kon wel zuiver zingen, hoewel zijn zangtalent altijd wel te wensen overhieldt. Het kon hem niks schelen, daarom klinkt hij vaak zo vals.

Ik denk niet dat dat de reden is waarom hij vals zong, maar toch eerder dat hij gewoon niet kán zingen. Ik moet wel zeggen, de ene keer is het een stuk beter dan de andere keer.

Verder vin dik Blink toch ook wel een leuke band nog steeds, en het laatste album vind ik zelfs erg goed. Ze zijn in elk geval op hun hoogtepunt gestopt! Daarnaast vind ik z'n gitaarsound op zich ook niet verkeerd.

Vind het bij Angels & Airwaves live wel weer triest, maargoed.. dat is een ander verhaal.

Orpheo
24 september 2008, 18:13
Een Jazzbak door een Marshall Anniversary... Ik denk dat er voor Jazz wel iets betere bakken bestaan. Zelfs de clean van mijn Bogner Uberschall klinkt pakken beter als dit, zeer matige cleansound heeft die voor de rest vrij virtuoze gitarist.

Ik vind de Blink182 sound echt goed, zoals blijkt op die hun live-cd. Enkel super erg dat hij 't helemaal verpest door vals te zingen en zo ongelofelijk slecht te spelen.

MS

en de grap is, die dingen staan er voor de 'show' hij speelt gewoon over de PA met wat pedalen.

Riky
24 september 2008, 18:37
Travis Barker is iedereen het denk ik wel eens... Ik hoop dat die gast snel herstelt van die brandwonden na zijn vliegtuigcrash, anders dan loopt het nieuwe album van (+44) te veel vertraging op! :satisfie:

Vliegtuig crash?? Ik heb wat gemist dus?? ff googlen!

EDIT: Hier heb ik dus overheen gelezen op google! Dat is wel heftig zeg! Volledig herstellen? Bedoelen ze daarmee geen littekens? Als hij die wel krijgt zal hij nog moeilijk krijgen met drummen! Verbrande huid rekt niet meer namelijk. Het zal je maar gebeuren:O

Kietterd
24 september 2008, 18:40
Vliegtuig crash?? Ik heb wat gemist dus?? ff googlen!Yep. 4 van de 6 inzettende zijn dood.

MJR
26 september 2008, 11:49
Jup, flinke brandwonden aan zijn torso, stond op z'n myspace. Ach, Trav heeft ook getoured met een gebroken voet en heeft de eerste tour van Plus 44 ook met een gebroken arm gedaan. Die man zit nu waarschijnlijk te trommelen met twee stokjes op de rand van z'n bed... :D
Ik geloof niet dat Tom Delonge over de PA speelde, dat kan gewoon niet. Tom Delonge en Mark Hoppus waren allebei gitaarfreaks, kijk maar op tomdelongeguitar.com. Mark en Tom hebben op de meeste albums veel gitaren gebruikt om de gitaarpartijen in te spelen, en als je zo'n freak bent, dan ga je live echt niet over de PA spelen.
Tom Delonge kon wel degelijk zuiver zingen, want voor zover ik weet had hij in de studio na een paar pogingen zijn zang al correct opgenomen. Mark Hoppus had er meer moeite mee, die was soms dagen bezig...
Ik ben het ermee eens dat het laatste album van Blink steengoed was, hoewel veel mensen die ik ken hem 'slecht' vonden. Vaak was het argument: 'Dit is geen Blink 182', maar dat vind ik ronduit een kutstatement om dit album te beoordelen. De magie van Blink zat in de dynamiek tussen de stemmen van Mark Hoppus en Tom Delonge, en dat kwam in dit album nog meer naar voren. Ik bedoel, Delonge zingt niet altijd even zuiver, maar zijn stem is uniek en perfect voor deze muziekstijl. In dit album zijn ze voor 't eerst serieus met muziek aan het experimenteren geweest en ook de teksten gaan veel dieper. Bovendien was Travis Barker monsterlijk goed op die plaat. Blink 182 komt ooit nog wel weer bij elkaar, ik ben benieuwd wat het dan gaat worden. Angels and Airwaves vind ik niks (te ver gezocht, teveel effecten en ik haad syntesizers...), Plus 44 vind ik geweldig ('echt' geluid), ik ben benieuwd hoe die combinatie wordt... :D

Riky
26 september 2008, 12:05
wie zegt er dat hij over PA speelt?

Orpheo
26 september 2008, 12:18
wie zegt er dat hij over PA speelt?

ik zei dat over johnny A

Einzeln
26 september 2008, 12:37
Dit is echt heel grappig: Je opent een willekeurig onderwerp over iets waarvan je weet dat je er niets mee hebt. En dan zeg je: "Jesus redt." En dat heeft er dan niets mee te maken. Maar je zegt;" Het is wel zo, en ik was net als jullie. Er is geen mooier geluid dan dat van Jesus." En belangrijker;" Jesus speelde helemaal geen gitaar en hij kon aan een kruis hangen zonder dat hij het kruis vasthield. Dat is pas knap."

Riky
26 september 2008, 12:56
ik zei dat over johnny A

ja precies;) daarom vroeg ik mij ook af wie dat had gezegd over Tom

MJR
26 september 2008, 22:34
Ik moet dus beter lezen... :D