PDA

View Full Version : House of the rising sun?



wlinart
17 september 2008, 20:04
hallo,
Even een klein vraagje:
Bij House of the rising sun.
Welke toonladder kun je hiervoor gebruiken?
Groetjes,
Wouter

grayfink
17 september 2008, 20:10
G# aeolisch.



Onzin natuurlijk. Maar er zijn geen wetten voor en je speelt maar wat je leuk vind klinken. In de praktijk zal dat wel A mineur zijn mits je de versie van The Animals bedoelt. Er zijn namelijk vele versies van, is al een heel oud liedje.

grayfink
17 september 2008, 20:11
Wat doe ik eigenlijk in dit subforum? :eek: Ik heb nergens verstand van.:nervous:

EuroCinema
17 september 2008, 20:45
Eigenlijk is dit een heel leuk voorbeeld van hoe je ladders kunt gebruiken. Het hele nummer staat in A mineur. Maar als je de harmonie "netjes"wilt volgen, heb je drie verschillende Am ladders nodig.

Op het moment dat het D-akkoord komt, verschijnt de noot F#: terts van D en grote sext van Am. Je kunt hierover dus Am dorisch gebruiken.

Dan komt de F. De noot f zit niet in Am dorisch, wel in Am aeolisch. Dus die ladder kun je daar gebruiken.

Even later komt de E. Deze is majeur en bevat dus de noot g#. Die zit niet in Am aeolsich of dorisch, wel in A harmonisch mineur en A melodisch mineur.

Een andere manier om het te benaderen is Am pentatonisch spelen over alle akkoorden (de F en F# zitten daar allebei niet in dus no problem) en over de E de g in Am penta vervangen door een g#.

En zo kan er nog veel meer. Check John Scofield's versie van dit nummer maar eens! Het was het eerste liedje dat m'n pa me leerde, dus ik vond het een beetje een beginnersding. Maar toen ik Scofield in new York zag spelen, liet hij er 10 minuten lang zoveel ideeen en technieken op los dat ik van mijn stoel viel!

-=JEROEN=-
17 september 2008, 23:18
Begin lekker met A pentatonisch mineur. En zodra je merkt dat een bepaalde toon wat wringt, verhoog of verlaag hem dan een half (1 fret).

Dootch
22 september 2008, 14:00
Onzin natuurlijk. Maar er zijn geen wetten voor en je speelt maar wat je leuk vind klinken. In de praktijk zal dat wel A mineur zijn mits je de versie van The Animals bedoelt. Er zijn namelijk vele versies van, is al een heel oud liedje.


Het was ook één van mijn eerste liedjes (lang geleden in de middeleeuwen).
Maar als ik me wel herinner spelen de animals niet in Am maar in Bm !

Am is natuurlijk wat makkelijker voor beginners. En het zingt ook makkelijker voor het grootste deel van de mannelijke bevolking.

CowGuitar
22 september 2008, 21:14
Begin lekker met A pentatonisch mineur. En zodra je merkt dat een bepaalde toon wat wringt, verhoog of verlaag hem dan een half (1 fret).Nee joh! Juist dan lekker die toon aanhouden!

budje
22 september 2008, 21:39
het leuke is, dat ik al 30 jaar gitaarspeel en geen idee hebben waar jullie het over hebben!!!

EuroCinema
23 september 2008, 10:05
Nee joh! Juist dan lekker die toon aanhouden!

Voorwaarde is wel dat je daar heel intelligent bij kan kijken. Anders denkt iedereen dat je gewoon niet kan spelen. :)

Dootch
23 september 2008, 11:35
Voorwaarde is wel dat je daar heel intelligent bij kan kijken. Anders denkt iedereen dat je gewoon niet kan spelen. :)

Mijn leraar heeft me geleerd om die zelfde noot dan nog eens heel ernstig opnieuw te spelen, dan is iedereen overtuigd dat het juist is! :sneaky:

eddyvanbuiten
23 september 2008, 12:22
Mijn leraar heeft me geleerd om die zelfde noot dan nog eens heel ernstig opnieuw te spelen, dan is iedereen overtuigd dat het juist is! :sneaky:

Haha, ja opzich wel gelijk in..
Je kunt altijd wel een noot pakken die Hélemaal niet in de toonladder pakt, maar dan kun je hem inderdaad beter minimaal 2x spelen, om de luisteraars te laten denken dat het zo hoort.
Goed trucje om fouten te verdoezelen.

EuroCinema
23 september 2008, 12:33
Ik kende vroeger een jazzgitarist die enorm goed outside kon spelen, dus veel noten van buiten de ladder/harmonie gebruikte. Zegt een metalgitarist tegen hem: "weet je wat ik zo goed van jou vind? Als je een fout maakt, speel je gewoon door alsof er niks aan de hand is." :seriousf: Om die "foute" noten te leren spelen had-ie zich jaren kapot gestudeerd!

artnaz
23 september 2008, 12:56
Haha, wat sneu zeg! :seriousf:

wlinart
24 september 2008, 19:35
hallo,
Bedankt voor alle reacties.
Ik snap het nu.
groetjes,
Wouter