PDA

View Full Version : elementen voor linkshandige strat



beruk
17 september 2008, 17:07
Ik wil binnenkort mijn mex strat laten (laten omdat ik als alleen maar kijk naar een soldeerbout, het ding al dienst weigert) oppimpen met andere elementen. Nu ben ik zelf erg onder de indruk van de fender samarium of Seymour duncan ssl5.
Ik zag tot mijn verassing dat voor de laatste een speciale versie voor lh gitaren geschikbaar is. Betekend dat nu dat je alleen elementen in een lh gitaar kan laten inbouwen die daarvoor speciaal gemaakt zijn? Ligt dat aan de staggered poles?

Barkeepert
17 september 2008, 17:42
Bij singlecoil wel, bij humbuckers maakt het niet uit.

Puerco
17 september 2008, 17:59
Waarom bij single coils niet??? Moet geen probleem zijn hoor...
Jimi Hendrix had zijn hele gitaar ondersteboven (behalve de snaren) en ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat hij een slechte sound had. En die van Jimi waren inderdaad staggered.....
Inderdaad is het wel zo dat je met staggered elementen die stagger dan andersom hebt en de gitaar dus eigenlijk "uit balans" klinkt, maar voor Jimi werkte het!

Mr.Fingers
17 september 2008, 18:00
bij een strat zit je inderdaad met die "staggered polepieces", je kan RH in LH gitaar zetten, maar dan zit je met het "hendrix-effect", nl bassnaren die erg goed doorkomen, en trebblesnaren die dat minder doen.

RoelTM
17 september 2008, 18:21
je kunt ze toch ook omdraaien?

Puerco
17 september 2008, 18:33
Omdraaien werkt niet omdat aan één kant zo een V vormig puntje zit waar de draad op gesoldeerd zit. Er zijn ook pickups zonder zo een puntje eraan maar simpeler zou het gewoon zijn om dan pickups met "flat polepieces" te nemen, alle magneetjes dus net zo hoog, dan maakt het geen moer uit (of gewoon het "hendrix" effect voor lief te nemen en mischien vind je het zelfs wel geweldig klinken).

RoelTM
17 september 2008, 18:42
Omdraaien werkt niet omdat aan één kant zo een V vormig puntje zit waar de draad op gesoldeerd zit. Er zijn ook pickups zonder zo een puntje eraan maar simpeler zou het gewoon zijn om dan pickups met "flat polepieces" te nemen, alle magneetjes dus net zo hoog, dan maakt het geen moer uit (of gewoon het "hendrix" effect voor lief te nemen en mischien vind je het zelfs wel geweldig klinken).
maar dat v vormige puntje geld dan toch alleen voor strat-achtigen met zonder slagplaat?
want met slagplaat zit er ruimte zat onder de slagplaat waar dat v vonmpje kan zijn
en zo niet, dan maak je ruimte...

RoelTM
17 september 2008, 18:43
http://www.vintagekramer.com/Focus/classic-underthepickguard%20pickup.jpeg
ik zie nu dit plaatje...
met slagplaat erop kun je hier best wat uit frezen, zonder wordt dat lelijk...

beruk
18 september 2008, 09:43
Dank! Ik zit niet echt te wachten op het hendrix effect en frezen in een gitaar als het niet persé noodzakelijk is is ook geen optie. Het zullen dus ws de seymour duncans worden.