PDA

View Full Version : Adobe Audition 1.5, instellingen e.d?



Reel Big Fish
17 september 2008, 13:36
Hallo allemaal!

Ik vind het erg leuk om zelf muziek te maken en het op te nemen op een voor mij goed luisterbare manier. Echter ben ik nu van plan wat betere opnames te maken, zodat ook anderen er misschien van kunnen genieten. Dit wil ik gaan doen mbv Adobe Audition 1.5 en Guitarport. De drums doe ik (voorlopig) met Rhythm Rascal.

1. Nu zat ik te kijken en als ik een nieuw spoor aanklik, kan ik kiezen uit een aantal settings, waaronder 16 bit of 32 bit. Ik ben dus een ontiegelijke n00b maar welke moet ik kiezen om het allemaal zo mooi mogelijk te laten klinken? Hoe meer is namelijk niet in alle gevallen hoe beter...?!

EDIT: na wat zoeken lijkt mij 32 bit, dus de hoogste, in dit geval toch het beste!

2. Stel ik heb mijn nummer helemaal ingespeeld en het is naar mijn mening af, als wat voor file moet ik nu opslaan want er zijn een hele hoop mogelijkheden en ook verschillende wav formats, als ik het zo mag noemen?

Voorlopig zijn dit even genoeg vragen. Alvast bedankt voor het lezen en het antwoorden!

Thoom42
17 september 2008, 15:49
32 bit is inderdaad goed. Als je denkt dat je nummer helemaal af sla je al je verschillende sporen op, je maakt een mixdown (edit, mixdown files). Dan begin je met masteren en kun je nummer opslaan in mp3, wav, wma, van alles! Ik gebruik meestal wav. Ook is het van belang, maar dat vraagt Adobe wel, om je Session op te slaan. Als je later nog wat wilt veranderen kan dat gemakkelijk.

Reel Big Fish
17 september 2008, 16:08
Oké, maar in principe maakt het niet uit wát voor .wav file ik selecteer om hem onder te saven, dat is allemaal gelijk aan elkaar?

Bedankt!

Thoom42
17 september 2008, 16:24
Oké, maar in principe maakt het niet uit wát voor .wav file ik selecteer om hem onder te saven, dat is allemaal gelijk aan elkaar?

Bedankt!

Nouja, in zoverre...Een mp3tje is kleiner dan een wav file. Maar heb Adobe even niet bij de hand, maar wat voor soorten wav kun je kiezen?

Han S
17 september 2008, 17:58
Je kunt als je computer en geluidskaart dat trekt de hoogste kwaliteit krijgen bij de hoogst mogelijke bitrate, maar ook de samplerate is belangrijk. Ik neem op met 96khz omdat dat het hoogst mogelijke is. Dit kost je veel meer ruimte op de schijf, maar het klinkt echt beter en als je gaat bewerken hem je veel meer materiaal.

Overigens is het ronduit onzin om met 32.96 op te nemen en het dan naar een MP3 te mixen. Dat is met een snelle auto stapvoets gaan rijden.

Reel Big Fish
17 september 2008, 18:20
Bedankt voor de reacties. Ik heb even een screenshot gemaakt van de soorten waaronder ik het op kan slaan:

http://img398.imageshack.us/img398/8271/soortenuc9.jpg

Er zijn er dus nog meer, maakt het uit welke .wav ik kies?

Nogmaals bedankt!

Han S
17 september 2008, 18:30
Degene die je blauw hebt. (PCM staat vor Pulse Code Modulatie)

Thoom42
17 september 2008, 18:48
Ja, inderdaad, die je blauw hebt is goed. Han, waarin merk je verschil als je met 44,1, 48 of 96khz opneemt? Ja, in kwaliteit, dat snap ik, maar waar dan precies in?

harrie-beton
17 september 2008, 19:31
Hoe hoger de sampling rate hoe "natuurlijker" het klinkt omdat er meer samples per seconde worden genomen - je moet ook oren en speakers hebben die dat weergeven kunnen. Een vuistregel van mij is niet hoger samplen dan het dubbele van je microfoons. Bijna alle cd's die in je kast liggen zijn opgenomen met een ADAT op 48 khz. Of 44,1 khz. Zo beroerd klinken die niet.

Thoom42
17 september 2008, 20:16
Ik gebruik normaal ook altijd 44,1 omdat dat dat onder andere hier vaak wordt gezegd dat dat de meest gangbare formaat is om mee op te nemen.

Han S
17 september 2008, 20:26
Je moet begrijpen wat de kreet 'sample rate' inhoudt. Je zou het in Jip en Janneke taal als volgt kunnen vertalen: de convertor maakt per seconde een groot aantal 'foto's' van je geluidsgolf. Als je op 44.1 opneemt maakt hij 44.100 foto's van je geluidsgolf. Neem je met 96k op dan maakt hij 96000 foto's per seconde van je geluidsgolf. En als je van die plaatjes dan weer geluid moet maken heb je een preciezer en scherper geheel. Vergelijk het met een camera op 2 megapixels of 5 megapixels.

Wat ik voor verschil hoor is dat er een betere stereo image is met meer voor en achtergrond en het hoog is zachter, het verschil tussen schuurpapier met korrel 400 en 120 zeg maar.

bert k
17 september 2008, 20:37
Klopt, maar als je het op een CD wilt zetten moet je terug naar 44.100/16 bits, omdat dat het standaard CD formaat is. Dat doe je dus als laatste, dan heb je al je bewerkingen op de beste kwaliteit uitgevoerd.

Thoom42
17 september 2008, 20:52
Klopt, maar als je het op een CD wilt zetten moet je terug naar 44.100/16 bits, omdat dat het standaard CD formaat is. Dat doe je dus als laatste, dan heb je al je bewerkingen op de beste kwaliteit uitgevoerd.

Dus neemt iedereen maar gelijk al met 44.100 op, omdat je het later toch naar cd-formaat moet. Ik begin het verhaal te begrijpen. Bedankt voor de kinderlijke, maar oh zo duidelijke uitleg Han! Dus als ik het goed begrijp heeft het niet zoveel zin om in 96khz op te nemen, omdat je het later toch terugzet naar 44,1.

bass blom
17 september 2008, 20:59
Dus neemt iedereen maar gelijk al met 44.100 op, omdat je het later toch naar cd-formaat moet. Ik begin het verhaal te begrijpen. Bedankt voor de kinderlijke, maar oh zo duidelijke uitleg Han! Dus als ik het goed begrijp heeft het niet zoveel zin om in 96khz op te nemen, omdat je het later toch terugzet naar 44,1.

heeft absoluut wel zin omdat je voordat je je eindmix uitpoept nog het 1 en ander aan bewerkingen, galm, plugins, compressie etc.. doet.
in hoe hogere bit/samplerate je dat doet, hoe beter het werkt. :satisfie:

Thoom42
17 september 2008, 21:02
Dus jullie nemen veelal op met 96khz?

Han S
17 september 2008, 21:15
Je moet je voorstellen dat je een brief moet schrijven. Je hebt 26 letters om je gedachten gestalte te geven in die brief. Maar nu moet je het doen met 18 letters, of met 12 letters.

Of je moet een schilderij maken met 30 tubes verf, of met 12 tubes.

Stel je een sinustoon voor, zo'n glfje dat wel wat op de isle lijkt daar op je keyboardje van je computer, die toets naast de 1 en !, dus deze: ~.

Nu heb je een toon van 20khz, dat is dus 20000 van die golfjes per seconde en die ga je 44.100 maal per seconde sampelen cq 'opmeten'. Je hebt ruwweg nu het bovenste en onderste deel van dat golfje maar op één plek kunnen meten en met die gegevens moet je er later weer een geluidsgolfje van maken.

Snap je dat als je dat golfje 192000 keer per seconde opmeet, dat je dan veel meer meetpunten hebt en hem dus veel makkelijker weer kunt reconstrueren?

Dit is een beetje heel erg populair uitgelegd, want het is veel ingewikkelder, maar zo snap je het. Overigens maakt de computer van elke hoge toon een sinus en ook met die twee meetpunten krijg je een perfecte sinus op de scoop.

Thoom42
17 september 2008, 21:19
Ja, ik snap je verhaal Han. Je hebt het duidelijk uitgelegd. Ook snap ik dat het veel lastiger is, maar zo snap ik het in ieder geval wel. Het aantal meetpunten is met 96khz gewoon veel groter. Ik heb per ongeluk een poosje mijn interface op 48khz gehad en in mijn session opgenomen met 44,1. Hoe heeft hij alles dan opgenomen? met 48 of met 44,1?

bert k
17 september 2008, 21:38
Ik denk 44.1, de interface past zich meestal aan aan het programma.

Maar ik zou voor het opnemen rustig voor 96 gaan, en op 24 bit. Vroeger was dat minder fijn vanwege grote bestanden, maar de harde schijven zijn groot genoeg tegenwoordig. (Ik zat vroeger met een harde schijf van 256 Megabyte, en dat was best luxe...)

Thoom42
17 september 2008, 21:48
Ik denk 44.1, de interface past zich meestal aan aan het programma.

Maar ik zou voor het opnemen rustig voor 96 gaan, en op 24 bit. Vroeger was dat minder fijn vanwege grote bestanden, maar de harde schijven zijn groot genoeg tegenwoordig. (Ik zat vroeger met een harde schijf van 256 Megabyte, en dat was best luxe...)

Haha! 256 MB! Stevig Harrie! En hoe zet ik ze bij de eindmix om in 44,1 in Adobe Audition 1.5?

bert k
17 september 2008, 22:09
Na het maken van de eindmix op F11 drukken, kan je kiezen.

Thoom42
17 september 2008, 22:13
Na het maken van de eindmix op F11 drukken, kan je kiezen.

OK, dankjewel. Kort samengevat: neem alles op in 96khz, maak je mixdown, ben je tevreden, zet hem om in 44,1 en branden maar!

Han S
17 september 2008, 22:20
Ik denk 44.1, de interface past zich meestal aan aan het programma.

Maar ik zou voor het opnemen rustig voor 96 gaan, en op 24 bit. Vroeger was dat minder fijn vanwege grote bestanden, maar de harde schijven zijn groot genoeg tegenwoordig. (Ik zat vroeger met een harde schijf van 256 Megabyte, en dat was best luxe...)

Ik werk af en toe nog met een Atari TT en die heeft een harde schijf van: let op:: 4 megabite. En dat is zat voor wat midi bestandjes.

Een harde schijf van 500 gig kost tegenwoordig geen 60 euro.

bert k
18 september 2008, 00:35
OK, dankjewel. Kort samengevat: neem alles op in 96khz, maak je mixdown, ben je tevreden, zet hem om in 44,1 en branden maar!
Het kan nog makkelijker: je kan Audition ook je CD laten branden, dan zet hij hem vanzelf om... :)

Thoom42
18 september 2008, 01:07
Ok, thanks! En in een ander topic wordt er al flink over gesproken. Moet ik opnemen in 32 bit of 16? En wat is het verschil?

Han S
18 september 2008, 09:37
Ok, thanks! En in een ander topic wordt er al flink over gesproken. Moet ik opnemen in 32 bit of 16? En wat is het verschil?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1810325&postcount=59

bert k
18 september 2008, 10:37
32 bit, gewoon zo hoog mogelijk. Later met F11 kan je het in 1 keer terugzetten.

Thoom42
18 september 2008, 20:35
32 bit, gewoon zo hoog mogelijk. Later met F11 kan je het in 1 keer terugzetten.

En dat kan ook als mijn interface 24bit/96khz is?

bert k
18 september 2008, 21:17
Ja hoor. Die 32 bit is alleen maar het rekenmodel in Adobe, met floating point toestanden. De bestanden worden gewoon 24 bits. (Ik begrijp dat net niet helemaal, maar het werkt goed.)