PDA

View Full Version : Nieuwe ECC83: E813CC van Techtube Valves



SimonS
16 september 2008, 22:31
Ik vond dit zojuist, een nieuwe set buizen die 'opvolgers' zijn van de ECC81, ECC82 en ECC83 dubbele triodes.

http://www.techtubevalves.com/index.php

ik zie in de datasheet een paar verschillen: lagere gloeistroom, lagere interne capaciteiten, lagere anode stroom (bij 250V Va etc), etc.

Wat vinden jullie? Interessante toevoeging op de markt of niets bijzonders?

birt
16 september 2008, 22:45
ze worden gemaakt in de originele Mullard fabrieken van Blackburn, maar wel volgens nieuwere methodes. als je de binnenkant bekijkt zie je dat die heel erg verschilt van de oude 12AX7. het is een dual planar triode, zoals die vooral gebruikt worden in UHF. ze zijn ook minder makkelijk microfonisch.

TechTube heeft massas ervaring met CRT kathodes. hun productiemethodes daarvoor zijn zeer goed en efficient. en dat passen ze nu toe bij het maken van deze buisjes.

http://www.el34world.com/Forum/index.php?action=dlattach;topic=4590.0;attach=4417 ;image

SimonS
17 september 2008, 12:06
Denk je dat het een waardevolle toevoeging is? Ik zat te denken dat wanneer de interne capaciteit een stuk lager is, het frequentiebereik veranderd. En je misschien zelfs wel bestaande schema's aan moet passen om goed te werken...

iWishmaster
17 september 2008, 12:36
Denk je dat het een waardevolle toevoeging is? Ik zat te denken dat wanneer de interne capaciteit een stuk lager is, het frequentiebereik veranderd. En je misschien zelfs wel bestaande schema's aan moet passen om goed te werken...
Goed werken zullen ze wel, alleen ze zullen het geluid veranderen.

birt
17 september 2008, 14:57
wel van eentje staat de datasheet online. vergelijk die met een datasheet van een 12AX7. normaal gezien kan je daar wel het meest uit afleiden.

Frits van Mourik
17 september 2008, 23:11
Ik vind het hoogst belangwekkend, dat een fabrikant de moeite neemt om een concept van zo'n 50 jaar oud nieuw leven in te blazen.
De opbouw doet (heel) in de verte aan nuvistors denken.
Ben erg benieuwd naar de prijs...

SimonS
19 september 2008, 19:21
ik ben bang dat de prijs flink tegen zal vallen... niettemin is het leuk dat een oud concept vernieuwd (en verbeterd) wordt!

iWishmaster
19 september 2008, 21:10
Ik vind het hoogst belangwekkend, dat een fabrikant de moeite neemt om een concept van zo'n 50 jaar oud nieuw leven in te blazen.
De opbouw doet (heel) in de verte aan nuvistors denken.
Ben erg benieuwd naar de prijs...
+1 !

Van mij mogen ze wel eens compleet nieuwe (eind)buis maken. Bijvoorbeeld eentje waarbij je niet meteen 50 of 100 watt, output hebt. Dat is gewoon teveel als je wat eindbuizen oversturing wilt. (ik weet dat el84s en 6v6s een heel eind komen als je er 4 gebruikt, maar toch).

30W met 2 buizen in pushpull bijv., zonder dat ze bijna red-platen of te koud draaien.
Of 1 buisje dat 30 watt in class A produceert! Zou een mooie variatie in geluid zijn.

t zal alleen erg moeilijk aan de man te krijgen zijn na zoveel jaar tzelfde

Chris Winsemius
20 september 2008, 09:46
30W met 2 buizen in pushpull bijv., zonder dat ze bijna red-platen of te koud draaien.

2 x 6L6, KT66 of EL34, cathode-biased en/of niet al te hoge B+.


Of 1 buisje dat 30 watt in class A produceert! Zou een mooie variatie in geluid zijn.

Met 1 x KT88 SE class A kun je +/- 20 Watt halen.

Negative K3 fan
23 september 2008, 19:43
je kunt ook buizen parallel zetten en dan heb je nog steeds single ended class A

Mitch
23 september 2008, 21:27
+1 !

Van mij mogen ze wel eens compleet nieuwe (eind)buis maken. Bijvoorbeeld eentje waarbij je niet meteen 50 of 100 watt, output hebt. Dat is gewoon teveel als je wat eindbuizen oversturing wilt. ....
Of 1 buisje dat 30 watt in class A produceert! Zou een mooie variatie in geluid zijn.

Huh? Wil je nou juist meer of minder vermogen uit een eindbuis?
Volgens de laatste berichten moet de ECC83 equivalent GBP30 gaan kosten. Ten opzichte van een een NOS Mullard goedkoop, ten opzichte van de nieuwe productie meuk zullen mensen het al gauw 'duur' vinden.
Ik ben zeer benieuwd hoe het gaat klinken...