PDA

View Full Version : Gitaarles 1 arm



Annefleur
3 maart 2003, 14:08
Ik ben geboren met alleen een rechterarm. Is het dan mogelijk om gitaar te leren spelen? (Linkerarm loopt tot elleboog.) Zo ja, weten jullie iemand die les geeft aan mensen met zo'n handicap?

Alvast bedankt voor een reactie!

Izegrim
3 maart 2003, 14:41
Poeh... Lijkt me lastig, maar misschien kun je linkshandig leren spelen zodat je met je rechterhand akkoorden kunt pakken. En misschien kun je dan met behulp van een protese aanslaan. Dan lijkt het me dat je wel begeleidingsakkoorden kunt leren spelen. Maar dit is wel een suggestie van iemand die er geen verstand van heeft. Ga wel uit van je mogelijkheden en niet je beperkingen. Succes!

hoofd
3 maart 2003, 14:50
ja, een linkshandige gitaar nemen (dan pak je de akkoorden enzo met je rechterhand). Melodielijnen zou moeten lukken d.m.v. tappen (met je vingers de snaren "intikken", snel erop slaan en weer loslaten, als je dat met genoeg kracht en snelheid doet kan het erg goed klinken).
Ik weet verder ook niet wat de mogelijkheden zijn met een protese, akkoorden aanslaan moet denk ik wel lukken (kwestie van alle snaren aanslaan).
Succes in ieder geval!!

Harry
3 maart 2003, 15:32
ik heb wel eens een gitarist gezien met 1 arm, die sloeg aan met zijn rechterhand, en met zijn linkerarm (tot net voorbij de elleboog) hield hij een slide vast (een metalen staafje, voor het geval je de term niet kent). Die speelde een knap stukje steelgitaar. Misschien is dat een optie.

JV
3 maart 2003, 15:53
op de meeting was er ook een man met een stompje op zijn rechterhand (al weet ik niet wie het op het forum is) en dat ging prima op de bas. een prothese met plectrum lijkt me voldoende en dan linkshandige gitaar

is altijd te proberen

Izegrim
3 maart 2003, 15:56
Wat Harry zegt is zo gek nog niet. In feite speel je dan barré's. Maar dan moet je je gitaar daar naar stemmen en misschien wordt het later weer saai. Als je een links en een rechtshandige gitaar hebt kun je behoorlijk plukken èn begeleiden...

iwan
4 maart 2003, 17:29
Hey! Tof dat je wil gitaarspelen! Welkom!
Van het net:
CeDell Davis, a man in his mid 70s who is probably unique among bluesmen - and most likely other recorded guitarists, too - in that he has overcome the handicap of a right hand crippled by polio by playing left handed slide guitar with a knife cradled in the damaged hand. The result is a style that pretty much overlooks conventional tunefulness - and even in-tuneness - in favour of pure lowdown gutbucket soulfulness, and though his albums are initially difficult, they are well worth hearing.

Dus slide gitaar moet kunnen, denk ik!
Succes!

michielv
6 maart 2003, 12:00
Humm... een kennis van me heeft precies hetzelfde en zij wil ook graag gitaar leren spelen. Op zich had ik ook al aan het idee van linkshandig spelen en aan de linkerarm een soort prothese (desnoods een plectrum vasttapen met duct tape) maar we waren er nog niet helemaal uitgekomen...

vulvasonic
6 maart 2003, 12:23
Ik heb bij Schreeven (Nijmegen) wel es een man gezien die een gitaar kwam uitproberen en ook hij had maar 1 arm. Die gozer kon verschrikkelijk goed spelen en had een geheel eigen stijl, gedwongen door zijn beperkingen. Hij sloeg helemaal niet aan maar deed gewoon alles met die ene hand (tapping, hammerons, pulloffs, dat soort dingen).
Hij zocht dus een gitaar met een lage actie en een lange sustain.

Het kan dus wel, al zal het niet gemakkelijk zijn.

wanna1
6 maart 2003, 20:49
heb ooit eens een man zien spelen met alleen
zijn voeten "baby baby it's a wild world van mr big" ik denk dat menigeen op dit forum daar nog van had kunnen leren.
Dus alles is mogelijk
iets met slide misschien
of tapping

wat ook kan is wel een rechtshandige gitaar en dan met vershillende stemmingen, dan kun je heel wat accoorden tokkelen op 100.000 verschillende manieren
dit vereist wel enig denkwerk en kennis van gitaren.
hoi

Ic3gl0vE
25 maart 2003, 19:09
kan een ebow strumming patterns uitvoeren? als dat het geval is, zou je zo'n ding op je gitaar kunnen zetten en dan heb je geen hand nodig om aan te slaan

Negative K3 fan
25 maart 2003, 19:18
Op 2003-03-03 15:53, schreef JV:
op de meeting was er ook een man met een stompje op zijn rechterhand (al weet ik niet wie het op het forum is) en dat ging prima op de bas. een prothese met plectrum lijkt me voldoende en dan linkshandige gitaar

is altijd te proberen


Ja die vent kon een behoorlijk potje bassem, maar volgens mij was hij neit van het forum.