PDA

View Full Version : Nu eens andersom: van buizen naar transistor



jaapjan1986
16 september 2008, 21:46
Ik aan het spelen met de gedachte mijn buizenversterker te verkopen en over te stappen op transistor. De reden? Een buizenversterker heeft onderhoud nodig. Dit doe ik niet zelf omdat ik daar ivm werk geen tijd voor heb en omdat ik een hekel heb aan klussen. Het aanbod van plekken waar je een versterker kunt laten onderhouden houdt vervolgens niet over: gedoe om er te komen, wekenlang je versterker kwijt, enz. Blegh, gedoe.

Wat zoek ik dan in een versterker? Ik geniet erg van de geluidjes die ik uit mijn zorgvuldig samengestelde pedalenplankje kan halen. Alles wat ik nodig heb is dus een mooi clean basisgeluid. Ik vind het wel belangrijk dat wat ik met mijn rechterhand doe (aanslag e.d.) GOED te horen is: ik haat een vlak en levenloos geluid, en bij funken wil ik een lekkere attack horen. Het ding moet hard genoeg gaan om mezelf op middelgrote podia te kunnen horen; dit lukte me met 20 watt buizen echter ook al. Geen stack, liefst een 1x12 combo! En het moet er niet al te plastic uitzien, maar een beetje stijlvol. Ik speel funk met een tele.

Een heel verhaal, ik hoop dan ook dat iemand het boeiend genoeg vind om te lezen, haha. De vraag mag duidelijk zijn: zijn er goede transistor amps op de markt die voldoen aan mijn eisen? Ik wil eens gaan luisteren of daar dan lekkere soundjes uit te halen zijn, en overwegen of ik buizen het gedoe waard vind.

caliban
16 september 2008, 21:50
Wat voor onderhoud heb je er dan aan? Net alsof je iedere maand prul ermee hebt. Dat wil zeggen dat je versterker niet in orde is.

pimmetje
16 september 2008, 21:55
Idd... en als je 'm weken kwijt bent voor een eenvoudige buizenwissel met bias, dan is er wat mis met je techneut.
En een slechte techneut is de overstap van lampen naar torren niet waard :D.

arcane
16 september 2008, 21:57
ik heb zelf voor thuis (eerder voor bandsituaties) een Hughes & Kettner Attax 100 (oude model met blauwe stof ipv tolex).

Dat is een transistor versterker met een buisje in de pre-amp, deze hoef je echt nooit te vervangen (naja, misschien een keer in de tien jaar, en dat is zelf te toen, aangezien je niet hoeft te biassen).

Deze versterker is mijn ogen (of oren;) ) echt prima. Een mooie clean, mooie crunch en een mooie rock overdrive (2 modes).

100 watt, gaat hard zat, eventueel aan te sluiten op een extra cabinet. Reageert op de pedalen die ik gebruik prima (wah, bad monkey, acoustic simulator, en met na enig getweak in de eq in de metalzone zelf dat ding).

-Edit-

Zo een dus:
http://www.lecoinsono.com/upload/Attax100(85).jpg

Roel#1
16 september 2008, 22:00
Ik gebruik een Digitech RP350 om m'n geluid mee te maken. Verder heb ik na een review van Harmony Cental een tweedehands Marshall 3315 versterker gekocht. 150 Transistorwattjes over een 2x12 box en op laag volume (ik woon op recreatiepark) heerlijk geluid. Hoef er niets meer aan te veranderen.

En vette buizenbak blijft altijd interessant, maar ik heb ook een rack met Engl530, Marshall 9001 en Mesa V Twin met een Peavey 2x50 buizenwatts versterker. Maar dit stond eigenlijk altijd te hard.
Als ik ooit eens in een (serieuze) band ga spelen zal ik er wel gebruik van maken. Voorlopig staat 't werkeloos in de kast. Eigenlijk ook jammer.

Mr.Bluesbreaker
16 september 2008, 22:06
Het moelijke bij de meeste transistorversterkers vind ik vaak de overdrive, clean is vaak heel ok. Tech 21 ben ik altijd wel fan van geweest als het transistor moet, en een Fender Rock Pro combo (ok, 1 ECC83 in de pre amp maar dat kost niets) klonk ook nooit verkeerd. Die laatste haal je voor erg weinig 2e hands.

MarkS
16 september 2008, 22:15
Los van het imho "non-argument" om niet voor buizen te kiezen:
Transistor + clean + 1x12" + geen plastic: Charlie Dadi Jr!

http://www.guitare-village.com/matos/05_01_2006/charlie.jpg

Noid
16 september 2008, 22:59
Sessionette 75? Kan loeihard clean (en heeft gewoon een goede sound). De sessionette 30 gaat al erg hard (zeker voor een transistorbak).

Roland Jazz Chorus? Te clean naar mijn smaak, maar zeker testen als je de kans krijgt.

Peavey Bandit 65 of 112?

PeteRS
16 september 2008, 23:01
Ach ja, als je alleen clean speelt zonder randje. Waarom niet. Met de zoekfunctie vind je de usual suspects (Roland JC, Fenders, Session etc) wel.

Edit: Noid je was me net voor....

caliban
16 september 2008, 23:03
Hoe is de jazz chorus eigenlijk met pedalen?

ColourofFire
16 september 2008, 23:07
Onderhoud????

Ik hoef nooit wat aan mijn amp te doen, 1x per jaar nieuwe preamp buizen, en 1x per 2 of 3 jaar eindbuizen...

Baker
17 september 2008, 00:13
En dat is nog veel, pre-amp buizen hoeven nog minder vaak dan eindbuizen...

pol
17 september 2008, 00:13
slaat nergens op.

de enige reden om voor solidstate te kiezen is dat de amps goedkoper zijn nieuw, stukken kun je daar evengoed mee hebben.

ga eens kijken wat er allemaal bij een doorsnee amptech staat, solidstates genoeg te vinden

probleem met solidstate's is meestal wel dat ze vooral goedkoop gemaakt worden, slechtere speakers gebruiken etc..., moest dat evenwaardig zijn allemaal zou het nog wel meevallen.

caliban
17 september 2008, 00:15
Onderhoud????

Ik hoef nooit wat aan mijn amp te doen, 1x per jaar nieuwe preamp buizen, en 1x per 2 of 3 jaar eindbuizen...
Wat doe jij dan met preampbuizen??

pol
17 september 2008, 00:28
dat vraag ik me ook af... die dingen gaan jaren mee en worden nog eerder microfonisch dat dat het geluid verzwakt.

vulvasonic
17 september 2008, 01:50
Er zijn vele gitaristen die voor een absoluut clean geluid JUIST kiezen voor een goede (en meestal dure) transistor versterker. Echter, deze versterkers - en dat geldt helemaal voor de betaalbare transistorbakjes - reageren doorgaans goed op effecten, BEHALVE de scheurpedalen.

Om toch een goed scheurgeluid te behouden kun je, zoals reeds een aantal malen eerder opgemerkt, het best op zoek gaan naar een van de vele transistor versterkers met 1 voorversterkerbuisje voor het scheurkanaal.

Zelf heb ik een Fender Performer 2000 gehad. En dat ding klonk mooier dan menig volwassen buizenbak. Sterker, ik mis de rijkdom aan harmonische boventonen die dat ding wist te produceren. Op de tweedehands markt moet je ze voor een prikkie kunnen kopen.

peter_heijnen
17 september 2008, 03:32
Alles wat ik nodig heb is dus een mooi clean basisgeluid. Ik vind het wel belangrijk dat wat ik met mijn rechterhand doe (aanslag e.d.) GOED te horen is: ik haat een vlak en levenloos geluid, en bij funken wil ik een lekkere attack horen. Het ding moet hard genoeg gaan om mezelf op middelgrote podia te kunnen horen; dit lukte me met 20 watt buizen echter ook al. Geen stack, liefst een 1x12 combo! En het moet er niet al te plastic uitzien, maar een beetje stijlvol. Ik speel funk met een tele.
Mooi clean, allesbehalve levenloos, hard zat, 1x12, stijlvol....AC15!

Helemaal niks biasen van de eindbuizen, gewoon inprikken en klaar.

pannekoek
17 september 2008, 07:37
ik zou zeggen:

fender ultimate chorus:

http://www.harmony-central.com/Events/WNAMM00/Fender/Ultimate-Chorus.jpg

ultieme transistor voor lage prijs, komt egt hele vette sounds uit.

mooi clean
vette crunch en overdrive, mooie reverb erbij

en hij gaat ook ontzettend hard als je wilt

Grooveyard21
17 september 2008, 09:12
Hoe is de jazz chorus eigenlijk met pedalen?

ruk, clean is ok, alleen zodra je er een drive pedaaltje voorgooit is het 2 x niks.

Heibel
17 september 2008, 09:19
Een heel verhaal, ik hoop dan ook dat iemand het boeiend genoeg vind om te lezen, haha. De vraag mag duidelijk zijn: zijn er goede transistor amps op de markt die voldoen aan mijn eisen? Ik wil eens gaan luisteren of daar dan lekkere soundjes uit te halen zijn, en overwegen of ik buizen het gedoe waard vind.

Ik vond het zeker interessant, aangezien ik zelf ook heb gekozen voor transistor. Ik kan je vertellen dat uit een goede transistor versterker niet onder hoeft te doen voor een buizen en dat er zelfs voordelen tegenover staan. Ik heb twee goede tips voor je:

Sessionette 75, klassieker onder de transistorversterkers, erg hard en clean, maar er zit ook een bruikbare crunch in. Effectsloop en een aantal aparte mogelijkheden die de meeste versterkers ontberen, zoals een soort harmonisch filter voor de drive sectie en de mogelijkheid om beide kanalen te combineren. Redelijk goed 2e hands verkrijgbaar voor rond de € 200.
Trace Elliot Supertramp, hier ben ik zelf bij uitgekomen. Heb deze nu in verschillende bandsituaties gebruikt en ben erg tevreden. Deze is 2,5 kanaals d.m.v. een boost in de drive sectie. Clean een warm en vol geluid en makkelijk om er een lekker randje aan te krijgen. Met een Strat of tele klinkt deze versterker wat mij betreft waanzinnig mooi. Reageert ook zeer goed op pedalen, zowel in de loop als direct. Enige nadeel is dat hij moeilijk verkrijgbaar is, maar wel rond dezelfde prijs als de sessionette. Ik heb er destijds slechts twee kunnen vinden. En ben uiteindelijk naar belgie moeten gaan.

Hoop dat je hier iets aan hebt..

mazzel

Heibel
17 september 2008, 09:24
probleem met solidstate's is meestal wel dat ze vooral goedkoop gemaakt worden, slechtere speakers gebruiken etc..., moest dat evenwaardig zijn allemaal zou het nog wel meevallen.

Daar heb je absoluut een punt. Dit is ook de reden dat solid state zo'n slechte naam heeft. De betere transistor versterkers zijn gemaakt van vergelijkbare materialen en onderdelen als buizen. Niks krassig of dun geluid..en vaak mooie en orginele drivesecties. (Lab, Sessionette en Trace Elliot Supertramp)

jaapjan1986
17 september 2008, 09:31
Jep ik moet ook eens in de drie jaar zo ongeveer. Maar dat vind ik al gedoe: noem het een non-argument, of mij een aansteller. ;)

Feit blijft dat ik goede transistors wil horen, om opnieuw de afweging buizen/transistor te kunnen maken. Oja en dat houten ding ziet er zeker wel stijlvol uit! :cooler:

En dank voor de tips tot nu toe!

Kim Wilson
17 september 2008, 09:52
Wat Vulvasonic al zei, de Fender Performer. Ik heb de Performer 650 gehad, en de drive die daar in zat was echt heerlijk. Ook het clean was gewoon erg goed. Met een Performer 1000 heb je genoeg vermogen om in een bandje te spelen.

BartL
17 september 2008, 09:54
Ik zit met dezelfde gedachte als de topic starter. Speel in een bandje, maar ben slechts een heel matige gitarist en eigenlijk haal ik niet alles uit mijn huidige amp wat erin zit. Heb al eens een princeton chorus gehad voor thuis en ik vond dat clean echt prachtig. Wellicht dat ik ook op zoek ga naar zo een performer of ultimate chorus. Nog meer aanbevelingen in dit gebied? (Wellicht in de richting van Fender?)

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=ppHscHYrJcA& Fender performer 1000, NICE!!

iWishmaster
17 september 2008, 10:50
Mijn gitaarleraar speelt al jaren over een Fender Showman (dacht ik). Hele mooie clean en hard zat, wel een lomp ding ...

the sure thing
17 september 2008, 12:42
De Roland jazz chorus reageert slecht op distortionpedaaltjes....

Diegene die ik qua tranistor het beste vind klinken, is de marshall valvestate series. En dan de 1e.... er zit een voorversterkerbuisje in, maar die gaan JARENLANG mee.... Deze amps reageren erruug goed op pedaaltjes. Je kan de 1x12 80W versie (ben type nr ff kwijt: de 8008 of de 8080 of zo) voor EUR 250 overal 2e hands kopen.

Je argumenten echter over buizenversterkers snijden geen hout. Ik heb ook een zorgvuldig gekozen pedalenplankje waar ik AL mijn geluiden uit haal. Ik heb daarom ook een OUDE 1 kanaals Fender buizen amp. Buizen gaan jaren lang mee: stel je voor dat je 1x per 3 jaar je je versterker een week kwijt bent. SO WHAT? En je woont in Zoetahmeah, dus genoeg amp goeroes bij jou in de buurt!

Ik heb ook een keer de overstap van buizen naar transistor gemaakt: in de huiskamer was het een heerlijk geluid, maar op de buhne werd het transistorgeluid weer zo plat en dynamiekloos, dat ik binnen 6 maanden weer aan de buizen was! Ik ga nooit meer terug naar transistor.

Heibel
17 september 2008, 13:01
Diegene die ik qua tranistor het beste vind klinken, is de marshall valvestate series. En dan de 1e.... er zit een voorversterkerbuisje in, maar die gaan JARENLANG mee.... Deze amps reageren erruug goed op pedaaltjes. Je kan de 1x12 80W versie (ben type nr ff kwijt: de 8008 of de 8080 of zo) voor EUR 250 overal 2e hands kopen.


Het is de 8080..inderdaad een prima versterker om mee te beginnen..Ik heb hier jarenlang in allerlei situaties mee gespeeld, maar uiteindelijk werd de sound me te iel..Met name clean miste ik 'n wat breder spectrum. Daarnaast is de eq erg beperkt. Wat je zegt over pedaaltjes klopt imho niet..Vond juist dat de 8080 niet goed reageerde op met name drive pedalen..en ik miste een boostmogelijkheid..

Maar eerlijk is eerlijk, om te beginnen is het een erkend werkpaardje...

caliban
17 september 2008, 13:13
Een valvestate is een van de betere opties als je transistor wil, maar naar mijn mening is heel het 'ik wil terug naar solid state ding' moeilijk doen om moeilijk te doen.

Nicolaas
17 september 2008, 14:22
Waarom geen 2 x 12? Heb je wel een FM 100 voor je staan :D

the sure thing
17 september 2008, 15:38
Het is de 8080..inderdaad een prima versterker om mee te beginnen..Ik heb hier jarenlang in allerlei situaties mee gespeeld, maar uiteindelijk werd de sound me te iel..Met name clean miste ik 'n wat breder spectrum. Daarnaast is de eq erg beperkt. Wat je zegt over pedaaltjes klopt imho niet..Vond juist dat de 8080 niet goed reageerde op met name drive pedalen..en ik miste een boostmogelijkheid..

Maar eerlijk is eerlijk, om te beginnen is het een erkend werkpaardje...... ik vond m dus juist prima op pedaaltjes reageren. Ik vind met name de contourknop van de valvestate geweldig....

Maar goed: ik heb ooit de switch van buizen naar transistor gemaakt en dat doe ik dus nooit meer! Lang leve buizen!!!!!!!!

pol
17 september 2008, 15:40
ja, met die contourknop ging die valvestate van aanvaardbaar tot stofzuiger..

the sure thing
17 september 2008, 16:08
ja, met die contourknop ging die valvestate van aanvaardbaar tot stofzuiger..haha! Met die contourknop kon je veel verpesten ja :). Gelukkig zit een vergelijkbare knop op de VintageModern van Marshall. Ik wou dat die knop op elke amp zat! Ik vind zoiets super bruikbaar.

Eko
17 september 2008, 16:18
Ik zou inderdaad Sessionette of Tech 21 eens proberen. De betere keus in transistorland. Sommige versies zijn bijna niet van buizen te onderscheiden. Bijkomend voordeel: je rug blijft langer heel.
Of het helemaal het buizengeluid heeft , ik denk van niet. Maar clean zijn ze zeker goed in te zetten.

tabmaniac
17 september 2008, 16:27
haha! Met die contourknop kon je veel verpesten ja :). Gelukkig zit een vergelijkbare knop op de VintageModern van Marshall. Ik wou dat die knop op elke amp zat! Ik vind zoiets super bruikbaar.

vooral op die valvestates maakt een verschil van een mm al een kutgeluid!

crapton
17 september 2008, 22:18
Peavey Bandit prima amp voor t geld

Line6 Spiders, Line6 Vetta

Swan
17 september 2008, 22:52
ik heb niets nuttigs toe te voegen maar wat een onzinreden! je vervangt je snaren vast ook nooit, misschien kan je beter keyboard gaan spelen?

LPplayer
17 september 2008, 23:05
Ik zou zeggen ga voor

Randall G3 75 watt
Supergoede versterkers echt heel veelzijdig. Van Funk to Rock
van Jazz tot Metal. Luister maar op www.myspace.com/simonsays2real :P Bekijk maar de video's. Allemaal Randall G3
Peaveay Bandit ook een goede transistor die goed op pedaaltjes reageert. Drvie van de Bandit is voor transistor ook echt okay.

guitarnijboer
18 september 2008, 00:49
Ha Ha Ha


Probeer eens een Avora, Gorilla of berhinger versterker. Die hebben helemaal geen onderhoud nodig! Als ze stuk zijn gewoon wegflikkeren en voor drie tientjes een nieuwe kopen. Heerlijk gewoon!

Heibel
18 september 2008, 08:49
ik heb niets nuttigs toe te voegen maar wat een onzinreden! je vervangt je snaren vast ook nooit, misschien kan je beter keyboard gaan spelen?

Volgens mij heeft de topicstarter een serieuze vraag gesteld. Dit soort reacties (zonder persoonlijk te willen zijn..) geven blijk van een grote kortzichtigheid. Sinds het begin van de electrische gitaar en de versterking ervan hebben er innovaties plaatsgevonden om het geluid van de gitaar te verbeteren. De komst van transistors is er een van. Buizen techniek is puur technisch gezien inferieur aan transistor. Dat die onvolkomenheid van buizen een mooi geluid oplevert zijn we het allemaal over eens. Dat wil echter niet zeggen dat wanneer iemand een bewuste keuze maakt voor een transistor versterker dit meteen een stomme keuze is. Een goede kwaliteit transistor versterker kan zich 100% meten met een buizenversterker. Daarbij komt dat veel "buizenpuristen", driekwart van hun geluid lijken te halen uit een heel arsenaal aan pedalen. Een keer raden waar die technisch uit bestaan...juist, transistor!! Als gitarist zijnde wil je het best mogelijke geluid dat past bij je spel. De uiteindelijke keuze voor een bepaald instrument of versterker (al dan niet buizen of transistor) is van volkomen ondergeschikt belang!!
Ik ben persoonlijk al heel erg lang tevreden met transistorversterkers en heb legio buizenbakken uitgeprobeerd. Ik vind buizen geweldig, maar tot nu toe ben ik nog niet overtuigd geraakt dat een investering van €1000 voor een goede buizenbak mijn geluid ook per definitie beter maakt.

Anyway aan de topicstarter, ga gewoon door met je zoektocht, je hebt legitime redenen om je horizon te verbreden.

Mazzel

LPplayer
18 september 2008, 09:21
Helemaal mee eens.
Je moet gewoon nemen wat bij je past.
Ik heb ook die Randall genomen, omdat hij minder onderhoud vereist een volwassen sound heeft. Ik had toen ook de mogelijkheid om een andere buizencombo te nemen, maar koos toch voor de veelzijdigheid van dit beestje.
De echt natuurlijke oversturing van buizen vind ik nog wel beter, maar voor sommige hi-gain vind ik transistor beter.
Het hangt er vanaf wat bij je past.


Volgens mij heeft de topicstarter een serieuze vraag gesteld. Dit soort reacties (zonder persoonlijk te willen zijn..) geven blijk van een grote kortzichtigheid. Sinds het begin van de electrische gitaar en de versterking ervan hebben er innovaties plaatsgevonden om het geluid van de gitaar te verbeteren. De komst van transistors is er een van. Buizen techniek is puur technisch gezien inferieur aan transistor. Dat die onvolkomenheid van buizen een mooi geluid oplevert zijn we het allemaal over eens. Dat wil echter niet zeggen dat wanneer iemand een bewuste keuze maakt voor een transistor versterker dit meteen een stomme keuze is. Een goede kwaliteit transistor versterker kan zich 100% meten met een buizenversterker. Daarbij komt dat veel "buizenpuristen", driekwart van hun geluid lijken te halen uit een heel arsenaal aan pedalen. Een keer raden waar die technisch uit bestaan...juist, transistor!! Als gitarist zijnde wil je het best mogelijke geluid dat past bij je spel. De uiteindelijke keuze voor een bepaald instrument of versterker (al dan niet buizen of transistor) is van volkomen ondergeschikt belang!!
Ik ben persoonlijk al heel erg lang tevreden met transistorversterkers en heb legio buizenbakken uitgeprobeerd. Ik vind buizen geweldig, maar tot nu toe ben ik nog niet overtuigd geraakt dat een investering van €1000 voor een goede buizenbak mijn geluid ook per definitie beter maakt.

Anyway aan de topicstarter, ga gewoon door met je zoektocht, je hebt legitime redenen om je horizon te verbreden.

Mazzel

jaapjan1986
18 september 2008, 17:20
ik heb niets nuttigs toe te voegen maar Maak jij vaak zinnen die daarmee beginnen? Ik gelukkig niet.

Randall RG en Peavy Bandit vind ik vrij flut klinken helaas... Van Fender en Tech21 heb ik idd wel meer goede verhalen gehoord.

Ome Keith
18 september 2008, 17:59
Heb zelf helemaal geen problemen met onderhoud buizenbakken (buizen vervangen als het echt te erg wordt) maarre, als het dan toch een mooie klinkende transistor amp moet zijn.........

Charlie.

Vriend heeft 80 watter met rode knoppen (origineel), ziet er niet uit imho. Vergeten radio uit een frans bejaardenhuis maar klinkt heel erg goed. Zowel clean als met pedalen.

AvdMeer
18 september 2008, 20:45
Om maar even bij dit topic in te haken;
Ik ben ook opzoek naar een transistorversterker met gewoon een mooi clean geluid met eventueel een rauw randje.
Ik las ergens iets over iemand met een tech21 die er een Reussenzehn pre-amp met buis voor had hangen; kan zoiets in de buurt komen van bijvoorbeeld het geluid van een ac30? Of 'verpesten' de transistoren van de tech21 het geluid van de Reussenzehn dan weer?

the sure thing
18 september 2008, 20:47
; kan zoiets in de buurt komen van bijvoorbeeld het geluid van een ac30? .... hier noem je ook ongeveer een van de meest dynamiekvolle buizenversterkers die er is....

blindfaith85
18 september 2008, 23:49
Kijk eens naar de Hugh en Ketner Blue serie. Met name de xxR types met gewone veren reverb en geen digitale zooi. Heb er laatst 1 gehaald, wilde goede oefen amp, dus was ana het kijken voor fender blues junior, maar toch met de H&k naar huis gegaan

zeppo
19 september 2008, 11:19
ik zou zeggen:

fender ultimate chorus:

http://www.harmony-central.com/Events/WNAMM00/Fender/Ultimate-Chorus.jpg

ultieme transistor voor lage prijs, komt egt hele vette sounds uit.

mooi clean
vette crunch en overdrive, mooie reverb erbij

en hij gaat ook ontzettend hard als je wilt
Ik kan idd bevestigen dat dit een erg fijne versterker is, heb 'm zelf ook. Gaat met 2 x 65 watt ook snoeihard. Ben echter niet echt te spreken over de vervorming, maar daarvoor heb je tegenwoordig de keuze 1001 verschillende pedaaltjes, die deze versterker prima slikt.

pietvanbuiten
21 september 2008, 02:31
Los van het imho "non-argument" om niet voor buizen te kiezen:
Transistor + clean + 1x12" + geen plastic: Charlie Dadi Jr!

http://www.guitare-village.com/matos/05_01_2006/charlie.jpg

jah....die klonken geweldig, volgens mij had danny lademacher er
ook zo een vroeger

TIMBER
29 oktober 2008, 11:48
Dat wil echter niet zeggen dat wanneer iemand een bewuste keuze maakt voor een transistor versterker dit meteen een stomme keuze is.


Helemaal mee eens.. ik gebruik afwisselend een Marshall TSL100 en een Trace Elliot Supertramp in combinatie met een PODxt. Beide amps hebben zo hun voordelen en nadelen. Tis mar net wat je wilt van je amp.

Mitch
29 oktober 2008, 11:59
Goh verrek, is het alweer eind oktober?!

JeroenSchaaf
29 oktober 2008, 12:05
Jah tijd gaat ontzettend snel ;)

TIMBER
29 oktober 2008, 12:25
Oh sorry wist niet dat het verboden was om op wat oudere topics te reageren..!!

JeroenSchaaf
29 oktober 2008, 12:26
Is het niet ;) Dit valt nog reuze mee, je hebt ook mensen die reageren nog op een topic van 5 jaar geleden!

TIMBER
29 oktober 2008, 12:42
Zat gewoon wat met de zoekfunctie te klooien en stuitte op dit topic. Vond eind september nu niet echt lang geleden om op te reageren, vooral niet in dit forum.

DaveItUp
29 oktober 2008, 13:33
Pas noodgedwongen op een H|H IC 100 topje gespeeld ipv op m'n superlead. Daar kwam me een lekkere crunch uit. Damn. Veel volume en aanwezigheid ook.

Verder ken ik Sunn transistor amps die je buizenbak gewoon jankend naar huis sturen. Wat dat betreft...

TimmU
29 oktober 2008, 14:41
sunn is erg gaaf inderdaad.

DaveItUp
29 oktober 2008, 14:52
De mijne helaas tijd geleden verkocht. Volgend jaar maar weer eens 1 op de kop tikken.

Shaggy
30 oktober 2008, 22:24
Oh sorry wist niet dat het verboden was om op wat oudere topics te reageren..!!

huhuhuh

Ik heb em net gelezen, doe ik zelden maar vond het een interessante topic.. soms kopen mensen buizen om de buizen en de trend en ik vroeg me net af waar ik bij hoor..

Ik denk dat ik wel een buizenneuker ben geworden.. heb jarenlang met plezier op transistor gespeeld live via een multieffect.

Maar een goede transistor ala polytone, jazzchorus ofzo zou ik best willen bezitten. De nieuwe generatie multieffecten met ingebouwde sims vind ik ook beter klinken via een transistor eindtrap.

Roel#1
23 januari 2009, 08:43
Ben inmiddels benieuwd of de TS al geslaagd is in z'n zoektocht.
Zo niet, ben ik benieuwd naar z'n ervaringen in zijn zoektocht.

FruscianteFan
24 januari 2009, 14:03
Ik vind het opvallend om te lezen dat het moeilijk is om een transistorversterker te vinden die goed op scheurpedalen reageert, terwijl buizen veel makkelijker met die dingen omgaat. De eerste versterker waarvan ik hoor dat hij moeite heeft met mijn Blackstar drive-pedaal, is namelijk mijn Fender Blues Junior. That's right, buizenoverdrive voor buizenversterker en het klinkt niet naar wens. Het zal de nieuwigheid, het lage volume of de speaker zijn.

Oh, en dat pedaal heb ik niet gekocht omdat er een buis in zit, maar omdat ik hem zo lekker vond klinken. Maar toen was mijn eerste buizenamp nog niet in beeld ;)

Edit: net even wat opgenomen om het terug te horen en waar ik het geluid beleef als wollig en 'dozig', klinkt het op opname juist vol en bruut. Ik denk dat ik gewoon een behoorlijk schel geluid gewend ben.

the sure thing
24 januari 2009, 18:11
Ik vind het opvallend om te lezen dat het moeilijk is om een transistorversterker te vinden die goed op scheurpedalen reageert, terwijl buizen veel makkelijker met die dingen omgaat. De eerste versterker waarvan ik hoor dat hij moeite heeft met mijn Blackstar drive-pedaal, is namelijk mijn Fender Blues Junior. That's right, buizenoverdrive voor buizenversterker en het klinkt niet naar wens. Het zal de nieuwigheid, het lage volume of de speaker zijn.

Oh, en dat pedaal heb ik niet gekocht omdat er een buis in zit, maar omdat ik hem zo lekker vond klinken. Maar toen was mijn eerste buizenamp nog niet in beeld ;)

Edit: net even wat opgenomen om het terug te horen en waar ik het geluid beleef als wollig en 'dozig', klinkt het op opname juist vol en bruut. Ik denk dat ik gewoon een behoorlijk schel geluid gewend ben.
Fenders reageren OVER HET ALGEMEEN wat moeilijker op dist. pedalen dan bijv. Marshalls. Mijn oude JCM800 slikte elk dist. en overdrive pedaal, mijn oude Fender top is een stuk kritischer!

FruscianteFan
25 januari 2009, 22:18
Fenders reageren OVER HET ALGEMEEN wat moeilijker op dist. pedalen dan bijv. Marshalls. Mijn oude JCM800 slikte elk dist. en overdrive pedaal, mijn oude Fender top is een stuk kritischer!Net gerepeteerd, en op een beetje volume reageert de Blues Junior echt een stuk beter op m'n overdrive. Gewoon, zoals het moet klinken!

Bobstra
26 april 2009, 16:50
Roland heeft imho goed klinkende transistor versterkers, vooral de cube serie;)