PDA

View Full Version : Eerste noten na RSI!



Guitarmania
16 september 2008, 21:07
Na 9 maanden niet gespeeld te hebben, heb ik gisteren een kwartiertje de gitaar ter hand genomen! Tranen in mijn ogen. Wat heerlijk! Ging me nog redelijk af.

9 maanden niet gespeeld... mensen, ik wil het jullie besparen. Daarom, voor de wat ouderen onder ons: het advies: leg dat kreng bij het eerste structurele pijntje meteen weg voor een tijdje. Er is licht aan het einde van de RSI-tunnel.

Nog een advies: Let niet alleen op op wat je tijdens oefenen en spelen doet. Veel gebeurt tijdens je slaap. Als de hersencellen en je spieren allemaal nieuwe verbindingen aan het maken zijn. Als je met stress gaat slapen, stress je die celvorming. Na een nachtje slaap kun je zomaar tot nieuwe inzichten komen, en ik ben regelmatig 's ochtends wakker geworden met het besef dat ik ineens iets kon op de gitaar. Omgekeerd geldt het echter ook. Je kunt ook veel verkloten tijdens je slaap.

Ga dus met een relaxed gemoed naar bed.

chubbyfan
16 september 2008, 21:54
gefeliciteert,ik moet er niet aan denken om een DAG niet te spelen,laat staan 9 maand,nu maar hopen dat het niet weer gebeurt,sterkte ermee

Alberto
17 september 2008, 21:05
Proficiat dat je er terug bovenop bent. Ik kan me niet voorstellen hoe het voelt om ergens te lijden aan RSI maar heb er al heel wat over gehoord. Geen lachertje... Mijn vroegere leraar had/heeft er ook last van. Altijd maar repetitieve bewegingen met zijn rechterhand voor het oefenen van flamenco. Hij kon 'a m i' op een laag tempo niet meer spelen want zijn vingers 'weigerden'. Ik weet niet hoe jij het precies hebt maar heeft een osteopaat geholpen? Veel plezier met het terug bespelen van je gitaar.

Mi-J'Den
17 september 2008, 21:42
Felicitaties zijn dan inderdaad op zijn plaats, dus bij dezen. Ik ken het verhaal aangezien ik er bij vlagen een tijd last van heb, en dan een tijd niet meer. Het is bij mij idd ook samen met perioden van stress en/of toegenomen vermoeidheid. Als je dan niet meer kan spelen is datgene ook weg waar je weer energie van kunt krijgen. Anyway, ik hoop voor je dat het goed blijft gaan en dat het ook niet meer terugkomt. Zelf hou ik er wel rekening mee dat het een zwakke plek blijft.

Strangegun
17 september 2008, 22:28
RSI klachten heb ik op deze leeftijd ook al gehad een half jaar terug, pijn aan mijn pols, schouder, vingers, voelt alsof je spieren ontstoken zijn gelukkig viel het allemaal bij mij mee na een andere houding.


mooi dat je er vanaf gekomen bent, ken een leraar die heeft er 3 jaar last van gehad.

Guitarmania
19 september 2008, 22:55
Thanx guys, wat heb ik gisteren potverdommense lekker zitten spelen. Het is toch het mooiste wat er is, om lekker met die vingertjes over die hals te razen. Ik zou bijna zeggen: je hebt er geen geluid bij nodig! Puur fysiek ratelen over die hals.