PDA

View Full Version : invloed werk op je vingers



rock 'n roll
16 september 2008, 21:07
Ik weet dat er al veel geschreven is over zere vingers en eelt kweken.
Nu in de zomermaanden las ik vrij veel en daar komen natuurlijk af en toe brandwonden bij kijken, nu weer 3de graad brandwonde op het topje van mij linker ringvinger dus gitaar spelen zonder pijn niet mogelijk.

Dus nu vroeg ik me af wat voor werk de meeste mensen hier eigenlijk doen, of zijn jullie allemaal professioneel muzikanten?

En hoeverre jullie speciaal zorg dragen voor je handen tijdens het werk, laat maar komen misschien leer ik er nog van bij.

matto
16 september 2008, 21:57
Ik ben onderhoudsmonteur aan installaties voor verwarming/electra/ water en zwembad installaties.
Het werk varieert van solderen op een printplaatje tot aan sleutelen aan joekels van pompen.
Ik loop continu met wondjes aan mijn handen,en mijn vingers doen vaak zeer van het beuken met een zware hamer om onderdelen ergens uit te te kunnen krijgen.
Maar niet getreurd ik heb dusdanig veel plezier in mijn werk en aan het muziekmaken dat het me niet zo veel uitmaakt als een van de beide bezigheden eens een keer iets te lijden heeft van het andere.:satisfie:

arcane
16 september 2008, 22:00
Ik ben leraar op een ROC. Ik krijg geen last van mijn vingers, het enige wat er mee doe is schrijven met een stift, schrijven met een krijtje en typen op het toetsenbord.

Tho
16 september 2008, 22:07
Ik ben leraar op een ROC. Ik krijg geen last van mijn vingers, het enige wat er mee doe is schrijven met een stift, schrijven met een krijtje en typen op het toetsenbord.

Sorry voor de offtopic, maar ik moet het gewoon vragen. Toch niet op ROC Midden Nederland aan de Vondellaan in Utrecht?

chubbyfan
16 september 2008, 22:11
Ik ben terrazzowerker en ik maak aanrechtbladen en vloeren,,ik werk dus altijd met cement ,dan kan ik wel handschoenen aantrekken (ik probeer het zoveel mogelijk)maar dat werkt niet fijn,ik denk dat dit zo,n beetje het slechtste werk is voor je handen,gewoon vaak wassen
en als ik naar huis ga smeer ik ze in met niveazalf anders krijg ik geheid kloven

Arvoitus
16 september 2008, 22:16
Als vakkenvuller heb ik redelijk vaak scherp karton in me handen/vingers. Dus die lijden er flink aan.

Gewoon normaal werken, ik probeer wel de vingertopjes van me linkerhand te sparen. Als ik toch een snee krijg in me vingers dan speel ik gewoon zoals ik normaal ook doe. Alleen wat minder sliden.
Als je ooit moet optreden dan heb je ook last van dat ene wondje, en dan zul je ook moeten spelen.

Ik weet niet of het verder van toepassing is, maar probeer eens met handschoenen te werken?

arcane
16 september 2008, 22:17
Sorry voor de offtopic, maar ik moet het gewoon vragen. Toch niet op ROC Midden Nederland aan de Vondellaan in Utrecht?


Hehe, nee Graafschap College in Doetinchem

rock 'n roll
16 september 2008, 22:25
Tjah het is niet echt werken het is eigenlijk mijn nummer 1 hobby in de zomermaanden. Misschien kennen jullie bloemencorso wel, het komt ten slotte uit nederland.

Deze zomer hebben we dit ding gebouwd:
http://i87.photobucket.com/albums/k160/denikke/DSC_5725.jpg

Die dingen zijn helemaal opgebouwd met betonijzer dat geplooid word en dan gelast. Ik gebruik wel regelmatig handschoenen maar dat is nog geen garantie tegen brandwonden en om ijzer te plooien werk het niet makkelijk.


het blijft het leukste wat er is zo'n ding bouwen dus de wonden neem ik er wel bij voor die 3 maanden, maar vroeg me gewoon af hoe werkende mensen dit ervaren.

Mr.Bluesbreaker
17 september 2008, 00:24
Ik ben uitvoerend musicus, producent en gitaardocent.
Best goed voor je vingers:D

Maar zonder dollen: wanneer ik met bands op pad ben, dan is het sjouwen met backline en instrumenten geblazen en gaan je vingers en vooral onderarmspieren het hard te verduren krijgen. Goed schoonmaken en zorgen dat je verantwoord dingen tilt; geen dingen >25 kilo in je eentje, niet uit je rug tillen, etc.

Handschoenen in de winter ook een gewoonte van maken; beter voor de bloedsomloop en je snelheid en soepelheid loop anders echt terug, klinkt raar maar het is geen onzin. Ook als je pianist, violist of wat dan ook bent.

hubert
17 september 2008, 12:16
Sorry voor de offtopic, maar ik moet het gewoon vragen. Toch niet op ROC Midden Nederland aan de Vondellaan in Utrecht?

Bedoel jij heel misschien stefan?

En ik zit (helaas) veel achter het toetsebord. Af en toe wel last van mijn rechterhand in de vingers, maar gitaarspelen is daar ideaal voor.

Eko
17 september 2008, 16:05
Weekendprofessional ha, ha! Zonder dollen , ik ben vertegenwoordiger en lijdt niet zo erg onder mijn werk. Wel ben ik ze de laatste jaren beter gaan verzorgen. Een handcreme is zomers geen uitzondering meer. Droge huid springt sneller kapot en dat duurt te lang om te helen. Dus beter in cinditie houden. Ook nagels worden prima bijgehouden.

Alberto
17 september 2008, 20:52
Ik ben schrijnwerker. Vrij risicovol beroep voor de vingers :) een kwestie van je hoofd er bij te houden. Ik heb vorig jaar met de paneelzaag een stuk van mijn vingertop afgezaagd (rechter wijsvinger) en gelukkig de binnenzijde van mijn vinger. Lang niet kunnen spelen maar sinds het vlees is terug gegroeid speel ik terug zoals vroeger, hoewel ik mezelf erop betrap dikwijls mijn ringvinger i.p.v. mijn wijsvinger te gebruiken. Omdat het soms toch nog een héél klein beetje pijn doet.
Maar verder kan ik geen voorzorgsmaatregelen treffen. Handschoenen werkt niet fijn, je mist feeling bij nauwkeurig werken. Gewoon opletten, want je krijgt ze niet meer terug!

Dj_Tuning
17 september 2008, 22:59
Ik ben verspaner/monteur in de machinebouw. En loop dus ook elke dag met sneetjes in mijn vingers rond. Maar het is eigenlijk alleen echt lastig als een snaar steeds in een sneetje terecht komt, verder niet..

lefthandstrat
19 september 2008, 14:04
Ik ben trainer/coach/consultant en geef o.a. verkooptrainingen, communicatietrainingen, beurstrainingen voor verkopers en salesmanagement en heb field en job coaching opdrachten. Daar krijg ik nu niet echt eelt van op mijn vingers dus kans op beschadigingen aan mijn handen en vingers zijn te verwaarlozen. Ik let wel extra op mijn vingers als ik in en rond het huis klus en als ik sport (vechtsport).

MetalPunk
19 september 2008, 16:30
Ik zelf heb nog een aardig probleem gehad met de werk/gitaar spelen combi.
Heb gewerkt als stucadoor, kkreeg na een tijdje gigantisch pijnlijke gewrichten door steeds maar muren afmessen en in de vrije tijd veel gitaar spelen, bandrepetities, gitaarles geven. Kortom, continu mijn vingers en wutnot belasten.

Na dit een half jaar met moeite gedaan te hebben was het zo erg dat als ik een vuist maakte van me hand ik kracht moest zetten om hem weer open te krijgen.

Naar de dokter geweest en die stelde mij voor een keuze, andere job of stoppen met gitaar spelen. Uiteraard gestopt met stucadoren, 2 maandjes rust genomen en toen was ik weer de oude. Gelukkig.

Sami
20 september 2008, 11:49
Ik heb als hobby diverse vechtsporten en dat is ook niet even bevorderlijk voor de gewrichten die je gebruikt bij gitaarspelen. Ook de handen krijgen het zwaar te verduren bij het stoten, dus voor mij is ook regelmatig een dagje overslaan.

vincedepooh
20 september 2008, 12:10
Hoi ik ben meubelmaker ook niet het ideale beroep voor een gitarist. Ik heb een keer met een lamellofrees in mijn linker vingertop gezeten. Het is wel weer goed genezen. Verder heb ik wel eens lak of lijm aan mijn handen en zijn mijn handen iets opgezwollen door het werken. Over het algemeen heb ik er niet zo veel last van maar het kan zijn dat stress op je handen wel invloed heeft op je gitaarspel.

Verder werk ik in een omgeving waar veel lawaai is. Daarnaast oefen ik met een band en ga ik naar concerten. Goed de oren beschermen dus! Ook niet onbelangerijk.

toon-
20 september 2008, 14:13
Ik ben keeper en heb regelmatig wel eens een omgeslagen vinger. Speelt ook niet lekker.

2350
20 september 2008, 15:46
Mijn werk heeft wel eens te lijden onder hele nachten in de oefenruimte hangen of speuleh op een doordeweekse avond in een kroeg aan het eind van de wereld.

Javaca
20 september 2008, 18:46
Werk bij een bouwmarkt, is enkel uitkijken bij de zagerij en met tillen.


Tjah het is niet echt werken het is eigenlijk mijn nummer 1 hobby in de zomermaanden. Misschien kennen jullie bloemencorso wel, het komt ten slotte uit nederland.

Deze zomer hebben we dit ding gebouwd:
http://i87.photobucket.com/albums/k160/denikke/DSC_5725.jpg

Die dingen zijn helemaal opgebouwd met betonijzer dat geplooid word en dan gelast. Ik gebruik wel regelmatig handschoenen maar dat is nog geen garantie tegen brandwonden en om ijzer te plooien werk het niet makkelijk.


het blijft het leukste wat er is zo'n ding bouwen dus de wonden neem ik er wel bij voor die 3 maanden, maar vroeg me gewoon af hoe werkende mensen dit ervaren.
Het bekende bloemencorso van loenhout :)
Ken de verhalen van m'n klasgenoten er nog over.
Je moet tijdens het lassen ook van de Duvel afblijven ;)

bagheera
20 september 2008, 19:04
ik ben kok van beroep.
ik probeer toch vooral zuinig te zijn op men linker hand jammer genoeg als je jezelf snijd snij je meestal in je linker hand ik probeer me ook niet te verbranden.
Ik ben daar dus wel mee bezig :B

teajay
24 september 2008, 23:38
ik werk niet.. godzijdank

Rutger
25 september 2008, 12:20
Ik heb een keurige kantoorbaan waarbij ik door veel te typen het eelt op mijn vingertoppen netjes bijhou :D

Sjel
25 september 2008, 17:57
Tjah het is niet echt werken het is eigenlijk mijn nummer 1 hobby in de zomermaanden. Misschien kennen jullie bloemencorso wel, het komt ten slotte uit nederland.

Deze zomer hebben we dit ding gebouwd:
http://i87.photobucket.com/albums/k160/denikke/DSC_5725.jpg

Die dingen zijn helemaal opgebouwd met betonijzer dat geplooid word en dan gelast. Ik gebruik wel regelmatig handschoenen maar dat is nog geen garantie tegen brandwonden en om ijzer te plooien werk het niet makkelijk.


het blijft het leukste wat er is zo'n ding bouwen dus de wonden neem ik er wel bij voor die 3 maanden, maar vroeg me gewoon af hoe werkende mensen dit ervaren.

Buurtschap Zuidhoek, als ik me niet vergis :-)

Maar het klopt van die pijnlijke vingers. Van beroep ben ik journalist, dus dat valt nogal mee voor de handjes. Maar het afgelopen jaar heb ik tijdens de weekends mijn eigen huis gebouwd. En ik kan je verzekeren: als je de hele dag met betonblokken hebt gesjouwd, dan is 's avonds twee uur optreden geen pretje.

Liquid_Metal
28 september 2008, 10:07
Ik ben universitair student biologie en zit dus voornamelijk in de boeken, achter de pc en met notitieblok. Geregeld ook veldwerk, maar dat is vaak te vergelijken met tuinieren of wandelen.
Geen fysiek-intensieve studie dus. En zo zal het ook zijn als baan. Veel lopen, lezen en typen/schrijven. Schrijven is trouwens wel goed voor je onderarmspieren, dus dat komt gitaarspelen ten goede ;).

Gjalt
20 oktober 2008, 00:55
Heey,

Ik ben part-time sous chef in een restaurant, ook wel 's een mes in m'n vingers gehad, of het grote ronddraaiende vlees snijmes wat er ook in de slagerij staat (dat is zeker geen pretje)

voor de rest zit ik nog gewoon op school en daar is weinig gevaarlijks aan (wel zoveel mogelijk gymlessen proberen te skippen rond belangrijke optredens.)

J.G.
24 oktober 2008, 14:54
Ik ben metser, dus constant ruwe handen, kloven en zwart gekleurde nagels van er met de hamer net niet naast te kloppen :confused:
Ik probeer wel zoveel mogelijk handschoenen te dragen, maar ik vind het niet leuk om mee te werken.

pupanus1
24 oktober 2008, 16:19
ik ben digital media designer, dus niet echt stressvol voor mn handen (tenzij ik RSI krijg :()

Mufftin
31 oktober 2008, 23:56
ik ben kok van beroep.
ik probeer toch vooral zuinig te zijn op men linker hand jammer genoeg als je jezelf snijd snij je meestal in je linker hand ik probeer me ook niet te verbranden.
Ik ben daar dus wel mee bezig :B

ik had hetzelfde altijd, Snijwonden en brandwonden op mijn linkerhand

rijsberman
1 november 2008, 00:53
Ik heb als beleidsadviseur een kantoorbaantje. Met tien vingers typen is niet slecht voor je vingers :)

Verder m'n linkerwijsvinger wel eens gebroken met rugby. Da's minder.

Mountainbiken en skien is niet heel erg bedreigend voor de vingers, maar met een gebroken sleutelbeen is het toch niet lekke spelen. Lang terug alweer, gelukkig.

richwoodplayer
1 november 2008, 09:49
ik werk in een slagerij :D
en probeer ik dus zo min mogelijk in me linker hand te snijden..

De Beer
2 november 2008, 14:53
Ik ben geluidstech. en Taxi chauffeur dus dat is allemaal niet zo schadelijk. op wat til en beul werk bij dat eerste na dan.

Dat ik daar bij last heb van Jicht is voor zowel gitaar spelen en werken wat onhandig. Soms kan ik gitaar spelen wel een maandje vergeten omdat ik een flinke ontsteking in één van mijn handen/armen heb.
Als ik eens wat in mijn knie of voet heb, heb ik dan weer wel flink tijd om te gitaren omdat ik dan niet kan werken/lopen,
Handig!:dance: