PDA

View Full Version : testverslagje



humbucker
16 september 2008, 17:19
Dag gitaarnetters,

ik ben op zoek naar een nieuwe gitaar. Ik weet echter nog niet wat ik precies zoek. Ik heb wel een idee van sound, het moet vooral funken, bluesen en rocken (denk aan de rhcp). Daarom ben ik gisteren eens een heleboel dingen gaan testen (strat's en tele's) waarvan hier een verslagje volgt.

Thuis speel ik over een AC15 maar die hadden ze jammer genoeg niet meer staan. Dus heb ik alle gitaren getest over een peavey classic 30 met alle eqknoppen op 12 uur.

TESTVERSLAG:

1) Fender strat highway one:
Als eerste heb ik een highway one van de haak gehaald. Deze strat had een rosewood toets en (uiteraard) maple neck. Het ding heeft een vlotte, satijngelakte hals maar wel jumbo frets. Persoonlijk is dat voor mij een minpuntje, aangezien ik daar niet goed mee overweg kan. Voor de rest was het ding goed afgewerkt, alle knoppen en switches deden goed hun ding. En de matte nitrolak geeft een heel ander uitzicht aan de gitaar. Clean klonk goed, maar niet zo goed als ik verwachtte. Mijn Squier blijft helemaal niet zo ver achter. Voor overdrive la même histoire. De gitaar reageert dan wel weer goed op het gebruik van de tonepots. Al bij al een leuk gitaartje, maar niet voor mij, vooral vanwege de jumbofrets.

2) Fender Standard Strat (mex):
Vervolgens een Standard van de haak gehaald. Dit ding is inderdaad gewoon standaard. Hij doet zijn werk, maar verwacht er niets meer van. Het halsprofiel is net als bij de highway one een satijngelakte "C"-hals. Alleen heeft de standard medium jumbo frets waardoor ik hem persoonlijk beter bespeelbaar vond. Jammer genoeg zijn de pickups van dit ding zo dood. Clean is flets. Overdrive klinkt gewoon niet lekker, vol genoeg (ook al is het dan een SC-gitaar, een strat moet gewoon beter klinken als dit!).

3) Fender Lite Ash stratocaster:
Vervolgens heb ik een Fender lite ash strat geprobeerd. En ik was aangenaam verrast. Buiten de finish vond ik er eigenlijk niet echt een minpuntje op. Je moet natuurlijk houden van de Birdseyemaple hals, maar dat is voor mij niet echt een probleem. De satijngelakte C-shape hals ligt lekker in de hals en alsmede door de mediumjumbo frets speelt dit ding gewoon héél lekker!
De pickups (semour duncans) klinken heel vol! Lekker jazzy, bluesy op het halselement. Hiermee kreeg ik een heel mooi clean uit de Peavey. Lekker funky op het middenelement. En in de brugpositie kreeg ik er een hele lekkere scheur uit! Echt een ideaal stratje voor dat geld!

4) Fender Custom Shop '66 Stratocaster NOS.
Ten slotte heb ik een Fender CS getest om een vergelijkingsbasis te hebben. Deze strat heeft Custom '66 pick-ups en door de nitrogelakte C-shape nek (die iets dikker was als de andere halzen) speelde ie echt heerlijk! Enig eventueel minpuntje is de 3-way switch, maar ik miste hem niet eerlijk gezegd. De afwerking van deze gitaar was schitterend. Gewoonweg perfect eigenlijk. Het clean was echt lekker, met name op het halselement kreeg ik er een schitterende bluesy sound uit. De brug was lekker trebly, maar niet overdreven, gewoon zoals een strat hoort te klinken! Het ding rockte gewoon!


Conclusie wat betreft de stratjes is dat een custom shop toch nog steeds absolute top blijft. Tegenvallend vond ik de Highway one, maar dit kwam vooral omdat ik de jumbofrets niet lekker vindt spelen. Qua sound was hij wel ok! Verrassend vond ik de Lite Ash strat. Ik vond hem beter spelen en klinken dan de highway one, die toch wel ongeveer 2x zo duur is. Jammer genoeg is hij maar verkrijgbaar in 3 finishes. Wat voor sommige mensen wel eens een terughoudend effect kan hebben. De standard staat vanonder aan het rijtje.

Jammer genoeg heb ik niet meer strats kunnen bespelen. Ik had namelijk ook nog graag de classic-series bespeeld en de American Standard/Deluxe. Maar deze waren niet meer op voorraad, helaas.
Dus wat doe je als je nog wat tijd over hebt? Dan probeer je eens een Tele!


1) Fender Standard Mex Tele.
Op het halselement een beetje plat en op het brugelement een schelle bak! Ik kreeg er maar weinig bruikbaars uit. De bespeelbaarheid was wel goed. Alleen de afwerking van dit ding was embarmelijk. De neckpocket was veel te groot uitgezaagd. aan de cutaway zijde was er een gapende leegte van bijna een halve cm! Een typisch maandagmorgen gevalletje?! Ik hoop in ieder geval voor Fender dat niet alle standaard mex tele's zo afgewerkt zijn!

2) Fender Deluxe Blackout Tele.
Deze tele heeft 3 pickups, een beetje als een strat dus, zeker in combinatie met de 6-saddle-bridge. Vooral op het middenelement heb je een stratsound. De hals geeft een aardig jazzy soundje, terwijl de brugpositie lekker trebbly is! Dit is eigelijk ideaal voor iemand die echt een super Alround gitaar zoekt. Deze gitaar kan ongeveer alles! Maar of ie alles even goed kan... Dat betwijfel ik. Dit model was wel keurig afgewerkt en het ding reageerde ook lekker op het terugdraaien van de tonepots ed.

3) Fender American Standard Tele.
Een gewoon goede Tele was dit. Zonder poespas. 2 pickups, 3way Switch. Zowel schredden als bluesen kan hierop! Funken ging zonder problemen. In deze gitaar vond ik het geluid wat ik onder Tele versta.

4) Fender '72 Telecaster Custom.
Een tele met een humbucker in de hals en een SC in de brug. Veelzijdig instrument! Door de humbucker krijg je in de hals een lekker vettige blues sound. Zet je de switch in de middenpositie dan krijg je een combinatie van deze donkere hals pickup en de trebbly brugpickup wat een erg bruikbare sound opleverd. De brugpickup is dan weer ideaal om te funken en op het overdrivekanaal kreeg ik er een lekkere scheur uit! Een lekkere bak maw!

Dit waren alle tele's die ik getest heb. De baja was er jammer genoeg niet, anders had ik deze ook eens aan de tand gevoeld. De enige echte tele vond ik de USA standard. De Deluxe Blackout is een veelzijdig instrument maar gaf bij mij de indruk van "net niet". De Custom heeft met zijn halshumbucker en brugpickup een lekkere combinatie waardoor dit ook de veelzijdigste van de test is. De mex Standard verliest door zijn krakkemikkige afwerking en iele sound veel punten en staat als laatste in dit rijtje.

Ik weet dus nog steeds niet wat ik wil. Het enige positieve is dat mijn gas wat gedaald is. Voor een strat is het nog steeds hoog, voor een tele heel wat minder!


groeten,

Humbucker



ps: Hulde voor iedereen die mijn review heeft doorgespit :D

Mr.Fingers
16 september 2008, 17:26
Volgende keer zeker de classic (player) eens proberen, zowel de strat als tele, en misschien ook eens een jazzmaster?

(Kaulille is limburg hé, misschien eens een dagje naar muziek&visie in Antwerpen gaan, daar hebben ze heel erg veel Fender strats & tele's!)

humbucker
16 september 2008, 17:28
ja die waren nog niet binnen. Een jazzmaster en een mustang hingen er ook. Die ga ik volgende keer maar even testen, ik moet toch nog terug om mijn amplug te gaan halen.

Mr.Fingers
16 september 2008, 17:31
mustang is nog scheller als een telecaster vaak, en heeft een kortere hals (24", ipv de 25.5" van een strat, tele, jazzmaster). Jazzmaster moet je zeker eens geprobeerd hebben (ik ben al overtuigd ;) )

janpetrarca
17 september 2008, 09:08
Leuke en bruikbare review.

8-)

yalexw
17 september 2008, 09:10
Goede review, dat de highway one zo tegenvalt verbaast mij een beetje.

Meneer I.
17 september 2008, 11:44
3) Fender American Standard Tele.
Een gewoon goede Tele was dit. Zonder poespas. 2 pickups, 3way Switch. Zowel schredden als bluesen kan hierop! Funken ging zonder problemen. In deze gitaar vond ik het geluid wat ik onder Tele versta.

Daar gebruik ik mijn USA std ook voor, funky en rock (ik speel bijna geen blues), inderdaad gewoon goede basic tele sound. Voor de vettere sounds en zwaardere rock gebruik ik een zelfbouw tele met P90 in de nek en een splittable humbucker in de brug. Deze twee complementeren elkaar prima.

Goede review trouwens, al zal e.e.a. wel smaakgebonden zijn. Bij mij is inmiddels het GAS voor een strat erbij weer wat weggezakt.

Laat even weten welke gitaar je uiteindelijk gekocht hebt.

JimiDylan
17 september 2008, 11:55
Ik zou dan zeker voor de Tele custom gaan, die is echt heerlijk. Anders kan je ook een Mexican Fender Deluxe Player proberen, ik heb er zelf een en die dingen zijn echt super!!!

crapton
17 september 2008, 22:00
Leuke review! Misschien volgende keer de prijzen erbij zetten... is ook belangrijk.

Ik heb zelf een Lite Ash Strat en dat is een prima ding, zeker voor t geld (500 €). Goed afstellen is nog een kunst omdat dit geen compound radius nek is kan ie niet te laag. Meteen die lelijke zwarte slagplaat eraf gegooid wat een meuk (nieuw in USA besteld 15$), 1 tone pot eraf, een tremstopper erop (15 €) en nieuwe snaargeleiders bovenaan (7$). Nu blijft ie (zeker voor een Strat) perfect op stemming, ondanks flink geleur aan de zwengelstengel. Hout en afwerking zijn prima - komt uit een machine dus mag je wel verwachten. SD PU's zijn lekker, niet te dun of schel.

humbucker
30 september 2008, 17:53
ik zit met een probleem..

Ik ben vrij zeker dat ik een '60ies RI strat wil kopen, maar nu is de vraag nog welke... Een mex of een usa?

Volgens mij is het enige verschil hier tussen de lak en tuners (mex: ping, usa: gotoh). De mexicaanse is namelijk afgelakt met polylak, terwijl de usa nitro afgelakt is en met een mooie case (en bijhorende candy) geleverd wordt. Nu kost de mex ongeveer 600-700 euro , terwijl voor de usa 1600-1700€ wordt gevraagd. Wat verantwoord dan dit prijsverschil? De vermelding Made in U.S.A. op de headstock + betere tuners en iets andere pickups? Of zie ik iets over het hoofd? Qua klank liggen de 2 instrumenten toch niet erg ver uit elkaar ofwel? Ik heb namelijk alleen nog maar de mexicaan getest omdat ze de usa niet op voorraad hebben.

mvg

Mr.Fingers
30 september 2008, 18:02
usa: ping tuners (ja, ook), nitrolak, cloth wire, koffer, candy, goede vintage elementen
mex: ping tuners, polylak, plastiekdraad, gigbag, geen candy, gewone standard elementen.

En er staat geen Made in USA op de headstock, op de headstock staat niets, zelfs geen serienummer, die staat op de neckplate. Bij de mexicaan staat achteraan de kop "made in mexico" en de serienummer.

de USA is qua feel & klank iets geheel anders als de mexicaan, maar de 1000€ meer niet waard

humbucker
30 september 2008, 18:47
ja ok, niet op de headstock, maar dat was meer bij wijze van spreken.
Ik had ook al zoiets van 1000€ verschil, zoveel meer gitaar kan een usa toch niet zijn.. Qua feel en klank iets geheel anders zeg je... Hoe bedoel je dit?

Mr.Fingers
30 september 2008, 19:20
ja ok, niet op de headstock, maar dat was meer bij wijze van spreken.
Ik had ook al zoiets van 1000€ verschil, zoveel meer gitaar kan een usa toch niet zijn.. Qua feel en klank iets geheel anders zeg je... Hoe bedoel je dit?

nitrolak voelt "satijnachtig" aan tov de polylak van de mexicaan, het is maar waar je fan van bent. De amerikaan klinkt wel meer "vintage" als een mexicaan (iets donkerder, wat meer ballen,...)

jerome
30 september 2008, 20:52
1000 Euries is een hoop geld.
Maar als van de Amerikaan de elementen gelijk helemaal goed zijn en hij klinkt helemaal te gek, dus veel beter als de Mex en je hebt het geld zou ik voor de Amerikaan gaan.
Maar er is één manier om er achter te komen: op allebei spelen, en het liefst op meerdere exemplaren.
En als je gelijk een kick van een gitaar krijgt moet je m imho gelijk kopen en als je twijvelt moet je m niet kopen.
Geld is imho dan minder belangrijk.
Dat ben je gauw vergeten als je een goede plank naar jouw zin hebt gekocht
Maar met een mindere gitaar blijf altijd maar denken "had ik toch maar die andere gekocht..."

soup
30 september 2008, 21:17
Hoeveel kosten die CS's eigenlijk?

rond de 3000 euro en hoger?

Orpheo
30 september 2008, 21:39
Hoeveel kosten die CS's eigenlijk?

rond de 3000 euro en hoger?

2000, dan heb je al een leuke.

humbucker
1 oktober 2008, 08:26
Hoeveel kosten die CS's eigenlijk?

rond de 3000 euro en hoger?

diegene die ik bespeeld heb kwam dacht ik rond de € 2400,-

Verder kan ik mij wel vinden in de uitleg van Jerome. Ik moet gewoon eerst eens spelen op een US and A model! Weet er iemand waar die ergens in Belgisch Limburg hangen (of eventueel Antwerpen, de stad)?

Liquid_Metal
1 oktober 2008, 08:49
1000 Euries is een hoop geld.
Maar als van de Amerikaan de elementen gelijk helemaal goed zijn en hij klinkt helemaal te gek, dus veel beter als de Mex en je hebt het geld zou ik voor de Amerikaan gaan.
Maar er is één manier om er achter te komen: op allebei spelen, en het liefst op meerdere exemplaren.
En als je gelijk een kick van een gitaar krijgt moet je m imho gelijk kopen en als je twijvelt moet je m niet kopen.
Geld is imho dan minder belangrijk.
Dat ben je gauw vergeten als je een goede plank naar jouw zin hebt gekocht
Maar met een mindere gitaar blijf altijd maar denken "had ik toch maar die andere gekocht..."

Helemaal mee eens. Gitaarspelen is passie nummer 1 en daar gaat dus geld in zitten. Een mindere gitaar zul je waarschijnlijk eerder vervangen en dan ben je dus alsnog even duur of duurder uit. Wel belangrijk natuurlijk dat je zeker weet dat het de juiste gitaar is. Daar kun je in het begin van je 'carriere' nog niet over oordelen (hebben we al ns een heel topic aan gewijd) maar als je langer speelt weet je, bewust of onbewust, wat je wil.
Je moet er wel 100% van overtuigt zijn. Ik heb al wel ns dingen gekocht waar ik niet geheel achter stond. Die zijn binnen niet al te lange tijd ook weer weg :P.

Mr.Fingers
1 oktober 2008, 10:59
diegene die ik bespeeld heb kwam dacht ik rond de € 2400,-

Verder kan ik mij wel vinden in de uitleg van Jerome. Ik moet gewoon eerst eens spelen op een US and A model! Weet er iemand waar die ergens in Belgisch Limburg hangen (of eventueel Antwerpen, de stad)?

Muziek&Visie (stijfselrui) in Antwerpen heeft de '57 ReIssue hangen, en de '62 dacht ik in stock

Beat-Shop (aan de Sudermanstraat (vlakbij groenplaats) heeft een hele rist custom-shop fenders hangen

humbucker
1 oktober 2008, 16:05
aha, misschien eens een dagje naar antwerpen schieten dan.. Niemand die er ergens anders nog weet hangen?

Kakihara
1 oktober 2008, 16:41
Het zou me verbazen moesten ze bij Jacky Claes in Hasselt geen Amerikaantjes hebben hangen.

humbucker
2 oktober 2008, 18:54
Ik ben vandaag nog bij Jacky Claes geweest. Ze hadden de AVRI '62 niet hangen, wel gewone standard amerikaantjes.

joesman
3 oktober 2008, 08:20
Bij LL Music Center in Maaseik hangen verschilende amerikaantjes,mexicaantjes, de classic player en ook een drietal CSmodellen,
plus het is niet ver van Kaulille,ga daar zeker eens kijken.

humbucker
7 oktober 2008, 00:42
Zo. De knoop is eindelijk doorgehakt! Heb vandaag een AVRI '62 strat besteld! Over 2 weken zou ie binnen moeten zijn!!!

macwilliams
7 oktober 2008, 06:53
Dat is dus een heel getest geweest.

Plaatjes??


:)

humbucker
7 oktober 2008, 09:33
heb em pas over 2 weken, dan krijg je plaatjes! :D

Mr.Fingers
7 oktober 2008, 10:09
heb em pas over 2 weken, dan krijg je plaatjes! :D

sunburst? Wit? Sonic Blue?

humbucker
7 oktober 2008, 13:09
Sunburst ftw :D

humbucker
11 oktober 2008, 16:31
ze is er al, ze is er al!!

voor plaatjes,

zie klikkie (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1830697#post1830697)