PDA

View Full Version : Hoe beginnen?!



koder
16 september 2008, 15:44
Hey recorders,

We hebben een beginnende 4-piece band (= 1 mic + 1 gitaar + bas + drum). We zijn bezig met zowel covers als eigen werk. En we zouden dat willen gaan opnemen. Maar niemand van ons heeft daar ervaring mee.

Hoe gaan we te werk?

Ik weet dat ik met bvb Audacity stem per stem zou kunnen opnemen, maar dan komen we waarschijnlijk snel in de problemen met balanced/unbalanced, XLR, en kleine tegen grote jacks... In dat geval moet ook iedereen alleen spelen, wat gewoon minder prettig is.

Dus ging ik op zoek, en vond ik Line6 TonePort UX2. Ik hoor er, o.a. op dit forum, niks dan goeds over. En ik zie ingangen voor 2 mic + gitaar + bas, met een usb-interface. Dus ik denk: dat heb ik nodig!

Maar is dat zo?

Mijn vragen:

1. Is een TonePort UX2 geschikt voor gelijktijdige opname van een hele band?
2. Wat doen we met de drum?
3. Zijn er betere alternatieven?
4. Hebben we nog versterkers nodig voor gitaar/bas?
5. Gaan we problemen krijgen met de latency?
6. Is die software die erbij komt echt noodzakelijk?
7. Weet iemand of dit op (Ubuntu/Gentoo) Linux werkt?

Alvast bedankt!

greetz
koder

harrie-beton
16 september 2008, 15:54
1. Is een TonePort UX2 geschikt voor gelijktijdige opname van een hele band?

nee, er kunnen maar 2 instrumenten tegelijk opgenomen.

2. Wat doen we met de drum?

Super eenvoudige opnames zijn met 2 microfoons. 1 in de kick en 1 boven de kit. Met de ux2 is niet genoeg input als de band ook nog meedoet.

3. Zijn er betere alternatieven?

ja, de 8 sporen versie van toneport.
http://bx.line6.com/toneportux8/specifications.html

4. Hebben we nog versterkers nodig voor gitaar/bas?

Bas niet, gitaar via een toneport ook niet. Met een ux8 wel weer gitaaramp nodig. Ze kunnen ook tegelijk trouwens de ux2 en ux8.

5. Gaan we problemen krijgen met de latency?

Nee. Het is professioneel spul en heeft goede ASIO drivers.

6. Is die software die erbij komt echt noodzakelijk?

Nee, alleen de drivers. Je hebt dan wel een multitrack software nodig, bv adobe audition 1 of hoger.

7. Weet iemand of dit op (Ubuntu/Gentoo) Linux werkt?

Haha, nee. De keuze is Mac of Windows.

De kunst van goede opnames wordt meestal door kwaliteit van de band zelf en de micofoons bepaald. Niet door de apparatuur.
KIND OF BLUE van Miles Davis is opgenomen met 3 microfoons in 1 keer. Behoort tot de allerbeste opnames ooit.

koder
16 september 2008, 16:19
Woaw! Enorm bedankt voor het extreem snelle antwoord! Sta mij toe dit nog eens te proberen... :)


nee, er kunnen maar 2 instrumenten tegelijk opgenomen.
Echt?! Dat is echt verwarrend! En hoe zit het dan met de UX1? En waarom zijn er dan al die poorten afzonderlijk?


ja, de 8 sporen versie van toneport.
Die kan dus wel de hele band tegelijk?



Bas niet, gitaar via een toneport ook niet. Met een ux8 wel weer gitaaramp nodig. Ze kunnen ook tegelijk trouwens de ux2 en ux8.
Kunnen 2 UX2's dan ook samen?



Nee, alleen de drivers. Je hebt dan wel een multitrack software nodig, bv adobe audition 1 of hoger.
Volstaat Audacity?


Haha, nee. De keuze is Mac of Windows.
Weet je dat zeker? Ik bedoel, heb je dat ooit geprobeerd?


De kunst van goede opnames wordt meestal door kwaliteit van de band zelf en de micofoons bepaald. Niet door de apparatuur.
KIND OF BLUE van Miles Davis is opgenomen met 3 microfoons in 1 keer. Behoort tot de allerbeste opnames ooit.
Tuurlijk. Maar zelfs dan heb ik 3 input nodig, niet waar? :)

greetz
koder

MjS
16 september 2008, 16:39
Audacity is naar mijn ervaring niet voldoende voor wat je wilt. Ik heb altijd problemen gehad met de latency-correctie.

Windows/mac is inderdaad zo'n beetje de enige optie. De meeste gangbare opnameprogramma's draaien niet op Linux.

Ik zou persoonlijk kijken naar een 8-sporen interface met DAW-software zoals Cubase erbij. Zo is er de Presonus Firepod (of hoe dat ding nu ook heet), Alesis Multimix 16 USB2.0 of firewire, Tascam US-1641, etc. Deze hebben allemaal Cubase LE4 erbij, voldoende voor simpele opnames waar niet veel nabewerking bij nodig is. Als je zelf los een DAW-softwarepakket aanschaft kun je wat meer interfaces overwegen, zoals de Motu 828 bijv.

artnaz
16 september 2008, 16:57
Wat je wel kan doen is een mixer voor de UX2 plaatsen, dan kun je in principe wel de hele band tegelijk opnemen. Maar in dat geval krijg je weer problemen met dat je achteraf de verschillende sporen niet kan editen...

Maar dit is wel een optie als je per se de hele band tegelijk wilt opnemen, en niet te veel geld kwijt wil (aannemende dat jullie al een mixer hebben).

Thoom42
16 september 2008, 17:20
Wat je wel kan doen is een mixer voor de UX2 plaatsen, dan kun je in principe wel de hele band tegelijk opnemen. Maar in dat geval krijg je weer problemen met dat je achteraf de verschillende sporen niet kan editen...

Maar dit is wel een optie als je per se de hele band tegelijk wilt opnemen, en niet te veel geld kwijt wil (aannemende dat jullie al een mixer hebben).

Even totaal off topic, of niet. Hoe kan ik met een 8 kanaals interface de verschillende mics achteraf in cool edit pro 2.1 bewerken. Dus: ik neem drums op met 8 mics en wil achteraf de verschillende mics bewerken. Ik krijg het maar niet voor elkaar in cool edit!

M Kactus
16 september 2008, 17:23
Even totaal off topic, of niet. Hoe kan ik met een 8 kanaals interface de verschillende mics achteraf in cool edit pro 2.1 bewerken. Dus: ik neem drums op met 8 mics en wil achteraf de verschillende mics bewerken. Ik krijg het maar niet voor elkaar in cool edit!

Niet. Er komt maar één track uit de mixer (daarom is het ook een mixer), dus je kunt enkel alle sporen tegelijk aanpassen. Tenzij je natuurlijk acht uitgangen hebt op je mixer. Dan kun je elke uitgang aan een spoor toewijzen door de input te kiezen.

Thoom42
16 september 2008, 17:24
Niet. Er komt maar één track uit de mixer (daarom is het ook een mixer), dus je kunt enkel alle sporen tegelijk aanpassen. Tenzij je natuurlijk acht uitgangen hebt op je mixer. Dan kun je elke uitgang aan een spoor toewijzen door de input te kiezen.

En dat kan met Adobe Audition 3.0 of Cubase wel?

M Kactus
16 september 2008, 17:26
En dat kan met Adobe Audition 3.0 of Cubase wel?

Nee, dat kan met niks. Als er maar één signaal uit je mixer komt, komt er maar eentje uit. Dan kun je het niet weer onderverdelen, de acht signalen zijn namelijk gemixt.

Thoom42
16 september 2008, 17:30
Maar hoe kun je dan je verschillende mics van bijv. je drums achteraf mixen?

artnaz
16 september 2008, 17:31
Thoom, gaat het wel om een mixer? Want je noemt een "interface".

In ieder geval, als er 1 uitgang is (zoals bij een mixer), kun je ook maar 1 uitgang later bewerken. Vergelijk het maar zo: als je je gitaar opneemt, en je slaat een akkoord aan, kun je later dat akkoord niet splitsen in aparte noten. Als je alle noten apart opneemt, kun je daar later wel een akkoord van maken.

Beetje kromme vergelijking natuurlijk, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel... :)

Thoom42
16 september 2008, 17:38
Thoom, gaat het wel om een mixer? Want je noemt een "interface".

In ieder geval, als er 1 uitgang is (zoals bij een mixer), kun je ook maar 1 uitgang later bewerken. Vergelijk het maar zo: als je je gitaar opneemt, en je slaat een akkoord aan, kun je later dat akkoord niet splitsen in aparte noten. Als je alle noten apart opneemt, kun je daar later wel een akkoord van maken.

Beetje kromme vergelijking natuurlijk, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel... :)

Ik lees mijn eigen posts terug, en zal mezelf even verduidelijken.
Op dit moment gebruik een Edirol UA-25 als interface met een Soundcraft EPM8 als mengtafel daarvoor. Die mengtafel plug ik met twee XLR-outs naar de Edirol die met USB naar mijn PC gaat.

Nu wil ik graag mijn drums gaan opnemen, dat lukt, maar die 8 mics die de mengtafel ingaan, komen de pc in als één audiotrack. Nu wil ik graag achteraf, in de pc de verschillende microfoons die ik heb opgenomen mixen. Dus ik wil misschien mijn bass iets boosten, de overheads apart iets harder zetten en de toms achteraf pannen. Hoe kan ik dit realiseren?

artnaz
16 september 2008, 17:40
Dat gaat dus niet. Als je acht verschillende sporen wilt hebben die je allemaal apart kunt bewerken moet je ook een acht-sporige interface hebben. En dat is die Edirol van jou niet. Bovendien is de output van je Soundcraft mixer ook 1 spoor, die kan je dus niet weer gaan splitsen (zie mijn bovenstaande verhaal).

Thoom42
16 september 2008, 17:42
Dat gaat dus niet. Als je acht verschillende sporen wilt hebben die je allemaal apart kunt bewerken moet je ook een acht-sporige interface hebben. En dat is die Edirol van jou niet. Bovendien is de output van je Soundcraft mixer ook 1 spoor, die kan je dus niet weer gaan splitsen (zie mijn bovenstaande verhaal).

Dat snap ik. Maar ik ben ook bereid een andere interface te kopen. Als ik het goed begrijp heb ik dan geen mengtafel meer nodig.

artnaz
16 september 2008, 17:52
Nee, in principe niet. Maar wat is je vraag nou? :p

Thoom42
16 september 2008, 17:57
Of ik met een 8 kanaals mixer de 8 mics achteraf in cool edit of een ander programma stuk voor stuk kan bewerken.

Han S
16 september 2008, 17:58
Mengpanelen hebben meestal meer uitgangen dan je denkt. Je hebt de stereo bus, dat zijn al twee uitgangen, dan heb je een paar effect sends, dat zijn ook uitgangen en een paar FB of aux sends en ook die kun je als uitgang gebruiken. En als elke ingang een insert heeft dan heb je net zoveel uitgangen als ingangen.

Als je de verschillende microfoonsignalen van je drums achteraf wilt jkunnen bewerken dan zul je elke microfoon naar zijn eigen track in de opname moeten sturen. Als ik een standaard drumstel opneem gebruik ik tussen de 9 en 13 sporen, elke microfoon gaat naar een eigen spoor op de 24 sporen recorder. Ik kan dan ook 48 sporen tegelijk opnemen.

Neem je dus zelf je demo op en gebruik je drie mics voor de drums, dan heb je ook drie sporen nodig die je tegelijk kunt opnemen.

artnaz
16 september 2008, 17:58
Cool Edit heb ik geen ervaring, maar met een fatsoenlijk programma (Cubase, Logic, etc.) is dat juist de bedoeling!

Han S
16 september 2008, 18:02
Cool Edit heb ik geen ervaring, maar met een fatsoenlijk programma (Cubase, Logic, etc.) is dat juist de bedoeling!

Met Cool Edit/Adobe Audition kan dat ook, geen enkel probleem en CEP/AA edit als een raket en heeft een aantal prachtige mogelijkheden. Het wordt in de filmindustrie daarom door veel profs gebruikt.

Thoom42
16 september 2008, 18:07
Met Cool Edit/Adobe Audition kan dat ook, geen enkel probleem en CEP/AA edit als een raket en heeft een aantal prachtige mogelijkheden. Het wordt in de filmindustrie daarom door veel profs gebruikt.

Hoe krijg ik in cool edit de verschillende mics op verschillende sporen?

Han S
16 september 2008, 18:10
Hoe krijg ik in cool edit de verschillende mics op verschillende sporen?

Dan moet je naar mutitrack mode (control m) en dan kun je 128 sporen aanmaken. Als je een snelle computer hebt kun je met gemak 16 sporen tegelijk opnemen.

Thoom42
16 september 2008, 18:19
Ik ga het even proberen! Bedankt tot zover voor de informatie!

Thoom42
16 september 2008, 18:28
Dan moet je naar mutitrack mode (control m) en dan kun je 128 sporen aanmaken. Als je een snelle computer hebt kun je met gemak 16 sporen tegelijk opnemen.

Waar kan ik die multitrack mode in cool edit vinden?

Han S
16 september 2008, 18:40
Control m zei ik toch?

http://www.eagleasda.com/cool_edit_multi.gif

Klik op dat groene wurmpje daar helemaal boven links en je gaat van multitrack naar edit mode:

http://img365.imageshack.us/img365/1757/cooleditpro20aa5.jpg

En als je er weer op klikt ga je weer naar multitrack.

Het is ook handig als je eens op 'help' klikt, dan kun je al die shit opzoeken, hoe je moet crossfaden, knippen, plakken verschuiven, normalizen, hard limiten, in en uitfaden, ruis weghalen, kleine overtjes repareren met 'transient repair', galmen, echo's, compressie en allerlei andere shit, het is een feest.

Thoom42
16 september 2008, 18:43
Dit verhaal begrijp ik helemaal. Maar hoe werkt dat dan met een 8 kanaals interface? Als je bijvoorbeeld je drums hebt opgenomen met 8 microfoons. Dan wil ik die achteraf allemaal apart kunnen afregelen.

artnaz
16 september 2008, 18:44
Het lijkt me makkelijker als je gewoon gaat proberen, dan begrijp je het veel beter dan dat wij het uit gaan leggen. Maar het is gewoon precies hetzelfde als met 1 spoor, alleen heb je er nu 8x 1 spoor! :D

Thoom42
16 september 2008, 18:46
Je hebt gelijk. Ik ga gewoon proberen enzo..Maar als je een 8 kanaals interface hebt, geeft hij automatisch 8 sporen weer?

artnaz
16 september 2008, 18:47
Wel als je in multi-track zit waar onze vriend Han het net over had...

Thoom42
16 september 2008, 18:53
Thanks voor de informatievoorziening Han en Artnaz!

vincent136
16 september 2008, 19:29
en om het feest nog even compleet te maken voor Thoom en de TS;

http://www.thomann.de/nl/tascam_us1641.htm

8 sporen recorder voor 400 euro. Prima kwaliteit.
Je wijst dus gewoon in cool edit of logic (in mijn geval) de 8 ingangen aan en het recorden kan beginnen. En natijd heerlijk alles editen en 'masteren'

harrie-beton
16 september 2008, 19:37
http://www.besidesdata.nl/opname/SITE/screenshots_software/output-naar-meerdere-kanalen.jpg

Je ziet hier een screenshot van Adobe Audition. Je ziet dat ik een geluidskaart heb (meer dan 8 sporen) en dat ik voor elk spoor kan kiezen waar ik hem wil afspelen en ook welk spoor opgenomen moet worden.

In een ander topic zijn meersporen geluidskaarten van Taskam besproken, deze zijn voor 400 euro een goede deal. Alleen met een geluidskaart van dit type zijn drums apart op 8 sporen op te nemen. Denk er niet te licht over, als je ineens de luxe hebt om alle losse sporen terug te horen, dan hoor je ineens andere dingen, zoals slechte microfoons of dat die kick helemaal niet zo strak is...

Thoom42
16 september 2008, 20:09
Heel erg bedankt voor de informatie! Hier kan ik wat mee. De bovenste van het lijstje, wat is dat voor iets? Bij mij staat daar 'wavemapper' en daaronder mijn geluidskaart.

Een Presonus? Is dat wat? Of raden jullie me die Tascam aan?

Thoom42
16 september 2008, 21:30
Moet ik die Wavemapper gebruiken of niet?

harrie-beton
16 september 2008, 22:35
wavemapper is een alias voor je eigen geluidskaart. Niet nodig.

De taskam is een superding.

Thoom42
16 september 2008, 22:45
Welk type van tascam was dat harrie?

MjS
17 september 2008, 01:51
US-1641 was dat...

Thoom42
17 september 2008, 02:26
US-1641 was dat...

Thanks! 12345

koder
17 september 2008, 13:27
Even terug naar het oorspronkelijke onderwerk, shall we?

1. Als ik me zo'n TonePort UX8 aanschaf, heb ik dan meteen ook alle software die nodig is voor multitrack opname van een band?

2. Harie-beton antwoordde dat ik bij een UX8 wel een gitaar/basvesterker nodig heb. Maar als ik de filmpjes bekijk, kan ik dat nergens uit afleiden. Ze hebben toch wel degelijk hun software-amps?

3. Is er vandaag nog enig voordeel in firewire400 t.o.v. usb2?


bedankt
koder

harrie-beton
17 september 2008, 14:32
1. Als ik me zo'n TonePort UX8 aanschaf, heb ik dan meteen ook alle software die nodig is voor multitrack opname van een band?

Die Taskam is 399 euro (www.tonika.nl (http://www.tonika.nl)) en de ux8 is 539 euro (www.feedback.nl (http://www.feedback.nl)).
Volgens mij is een opname programma niet inbegrepen. Lees maar:
http://www.line6.com/toneportux8/specifications.html (http://www.line6.com/toneportux8/specifications.html)

2. Harie-beton antwoordde dat ik bij een UX8 wel een gitaar/basvesterker nodig heb. Maar als ik de filmpjes bekijk, kan ik dat nergens uit afleiden. Ze hebben toch wel degelijk hun software-amps?

Je hebt gelijk, je hebt geen bas- en gitaarversterkers nodig met de ux8.

3. Is er vandaag nog enig voordeel in firewire400 t.o.v. usb2?

Firewire is op minder op computers aanwezig. Snelheid maakt voor audio niets uit. Firewire is 400 mb per sec en USB 2.0 is 450 mb per seconden, echter door een beter ontwerp is firewire sneller. Met deze snelheid zijn er 40 audio kanalen tegelijk mogelijk.

MjS
17 september 2008, 15:05
3. Is er vandaag nog enig voordeel in firewire400 t.o.v. usb2?

Firewire is op minder op computers aanwezig. Snelheid maakt voor audio niets uit. Firewire is 400 mb per sec en USB 2.0 is 450 mb per seconden, echter door een beter ontwerp is firewire sneller. Met deze snelheid zijn er 40 audio kanalen tegelijk mogelijk.

Let bij Firewire wel goed op dat je de TI (Texas Instruments) firewire chipset in je computer hebt zitten. Andere chipsets schijnen slecht te werken voor audio-interfaces. USB is wat dat betreft redelijk foolproof volgens mij.

Thoom42
19 september 2008, 18:11
Heb vanmiddag een hele poos lopen prutsen en uitproberen met mijn edirol ua25 (2 Inputs dus). Ik heb geprobeerd de twee mics die ik erop aansluit gescheiden van elkaar op te nemen, ieder op elk spoor. Dat is gelukt, naar behoren zelfs, maar ik krijg steeds de ene microfoon over links te horen, en de ander over rechts. Dit terwijl ik ze toch echt op stereo heb staan!
Iemand een idee?

Btw: hoe post ik screenshots, dan laat ik het even zien.

bert k
19 september 2008, 20:17
Wat bedoel je met stereo, dat je de mics naar het midden pant? FF kijken of je naar de goeie uitgang stuurt, je moet het signaal op L en R zien te krijgen.

Thoom42
19 september 2008, 20:22
Dus het ene spoor op links (en ene mic), de ander op rechts?

Hoe kun je afbeeldingen meesturen in je post, dan stuur ik je even wat ik bedoel.

STW
19 september 2008, 21:20
ik begrijp niet echt wat je bedoelt, thoom42, maar een mic is mono, 2 mics maakt 2x mono. als je ze samen in een stereospoor zet krijg je er idd een links en een rechts. als je ze allebei op een monospoor opneemt gaan ze allebei door het midden. nogmaals, ik weet niet of je hier iets aan hebt aangezien ik het probleem niet helemaal begrijp, maar wie weet.

Thoom42
19 september 2008, 21:30
Nee, ik heb hier niet echt wat aan, maar snap dat een mic mono is, en dat twee mics in een spoor een stereospoor maakt. Maar ik wil weten hoe ik ik afbeeldingen post, zodat ik het kan verduidelijken!

bass blom
19 september 2008, 21:44
importeer je stereospoor als 2 mono sporen en je kunt ze elk pannen waar je wilt. :satisfie:

harrie-beton
20 september 2008, 09:28
Dit forum heeft 100.000 berichten, het zou waanzinnig groot zijn als hier ook nog behalve tekst - afbeeldingen in zouden staan. Je kunt geen afbeeldingen posten, als je een afbeelding wilt laten zien moet deze op internet geplaatst worden. Dat kan via een foto site of via FTP als je een gevorderde internet gebruiker bent.

Antwoord op je probleem, tijdens het opnemen is er geen stereo. Je neemt op 2 sporen en deze worden links rechts weergegeven. Zo werkt dat eenmaal. In sommige software die bij je geluidskaart hoort kan je aangeven dat een opname spoor NIET links rechts gepanned wordt weergeven. Mijn terratec geluidskaart en mijn ESI geluidskaart kon dat wel. Mijn soundblaster kaart kan dat niet.
Je kunt ook de uitgangen van je geluidskaart op een klein mengtafeltje pluggen en deze mono afstellen. Dat wordt ook wel eens gedaan.