PDA

View Full Version : Gibson Les Paul BFG trans black



TimmU
16 september 2008, 14:00
Zou iemand me wat meer kunnen vertellen hierover? Ik ga volgende maand maar weer is op plankjestocht, en ik heb nog geen gibson. Die moet er toch is komen, en ik zag dit schatje voor een redelijke prijs (850) bij de Feedback op de website. Nog niet in m'n handen gehad dus, gewoon een vraag op voorhand.


Eigenlijk is het een meer algemen vraag : wie is er bekend met die BFG ? wat is het voordeel? Zijn er andere LP's waar ik is aan moet denken? :)

Alvast bedankt voor alle input/tips!

even FYI :

Strat met SC's heb ik ,een Ibanez metaaler met droge elementen heb ik al, een ronde tone uit een Yamaha heb ik al met veel sustain, dus eigenlijk zoek ik een aanvulling op het klankenpallet dat ik al kan bereiken, vandaar ook al de keus voor een gitaar met een P-90.

iWishmaster
16 september 2008, 14:32
Ik heb hem zelf niet, maar heb 'em vrij uitgebreid getest ooit.

Ik vind hem er sowieso geweldig uitzien. Lekker rauw en simpel. En zo klinkt hij ook: In de brugpositie isie rauw, recht-toe-recht-aan en hij schreeuwt. Hij brult niet als een echte Les Paul, krijst niet als een single coil, maar daartussenin. Ik denk dat dat ook voor een groot deel aan de pickup te wijten is -> vervangen door een Seymour Duncan SD-x zal 'em wat voller maken denk ik.

De neckpup (P90) klinkt wat zachter en voller. Ik heb niet zoveel ervaring met P90's, maar ik vond de klank best goed, tussen humbuckers en single coils in. Geen Slash, maar ook geen Jimi Hendrix.

Hij wordt verkocht als zijnde metal gitaar en dat doetie ook aardig, maar het is geen one-trick pony -> clean-met-een-randje is de P90 heerlijk bleusy en de humbucker kent SG-achtige ACDC-geluiden. Reden dat ik 'em niet gekocht heb is omdat ik liever een 'echte' Les Paul (2x volume 2x tone) of Explorer wil hebben. Trouwens: hij heeft een killswitch op de plaats van de normale pickup-toggle en een minitoggle bij de volume / tone knop voor pickupschakelen.

niekb
16 september 2008, 14:42
Ik zag in Heerlen een Les Paul studio met bfg setup (p90 en hum) Deze had ik nog nooit gezien.
De pickup combi is erg vet.

De gitaar is ruw en daar moet je van houden, ik vind het aan de ene kant wel wat hebben maar aan de andere kant vind ik m iets te ruw qua bouw

TimmU
17 september 2008, 08:40
hoe bedoel je precies ruw?

Nocki
17 september 2008, 09:02
hee! Je ging toch voor een rack... Een gibbie moet je nog even links laten liggen hoor... eerst een rack en dan verder kijken!
of niet? :)

TimmU
17 september 2008, 09:19
GAS is een onbegonnen verhaal nocki, dat weet jij ook maar al te goed!
Tegelijkertijd word er geld apart gezet voor het rackverhaal hoor:)

niekb
17 september 2008, 11:35
Met ruw bedoel ik vooral de afwerking.
De carve is ruw, ongeschuurd. Dat heeft wel maar wat wat ik erg lelijk vind is de halsverbinding, waar het fretboard op de top zit zitten randen in de top.

Mijn eerste reactie was zo kan ik ook geld vedienen, half werk leveren en toch een dikke prijs (voor een Gibson valt het wel mee natuurlijk)

http://www.gibson.com/press/usa/product/2008/BFG_Natural_Glam.jpg

Hier een link van een grote foto.

mikeyaxeman
17 september 2008, 12:57
Onze andere gitarist heeft er ook eentje ook een zwarte.
Moest ook erg wennen aan de ruwe afwerking met name aan mijn onderarm die over de rand van de body schuurde en vooral als je dus je eigen LP standard gewend bent.
Maar ik vind hem er erg vet uitzien en de combi P90/Humbucker klinkt erg lekker, echt een lekkere scheurplank.

TimmU
17 september 2008, 13:38
Nou ,dan gaan we dat plankje eerst maar is aan een kwaliteitstest onderwerpen! I'll keep you posted!

guitartub
17 september 2008, 14:58
Wat kwaliteit aangaat zal je niet teleurgesteld worden. Ik vind het gave gitaartjes om te zien maar kwa feel en bespeelbaarheid vond ik het wat tegenvallen. Maar dat is persoonlijk uiteraard. Ben waarschijnlijk ander soort halsjes gewend. Heb m laten hangen hoewel ik de sound niet verkeerd vond.
Ook de killswitch vond ik een rare feature maar da's een kwestie van opnieuw bedraden.

interessander
17 september 2008, 15:03
Heb hem vooral op uiterlijk kunnen beoordelen in twee verschillende muziekwinkels maar ik vond hem toch wat cheap aanvoelen, en rechts van de hals is er echt een hap uit, dat vond ik erg lelijk.

Otje
18 september 2008, 09:27
Die killswitch vind ik onzin, maar verder een prima gitaar voor een nette prijs. Veelzijdig, zeer goed klinkend, speelt lekker. Looks moet je van houden.

Lexvandoef
18 september 2008, 09:52
De limited natural maple uitvoering vind ik trouwens best goed te behappen qua looks:

http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/BFGPlain.jpg

almarvk
18 september 2008, 10:11
Blijkbaar is ie er ook in het blauw. Dat is dan weer heel erg gaaf, behalve dan een lege portemonnee...:(

Luke-wannabe
18 september 2008, 10:38
De limited natural maple uitvoering vind ik trouwens best goed te behappen qua looks:

http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/BFGPlain.jpg
Deze vind ik best gaaf! Ik zou dan wel de kill- en toggleswitch verwisselen.

TimoSomers
18 september 2008, 20:15
Ik vind de Gibson BFG FANTASTISCH!
Jullie weten dat ik eerst een complete Ibanez-race-freak was, maar dat is nu compleet weg.
Vind m'n nieuwe Gibson BFG 1000 keer beter klinken en spelen.
Ik vind de BFG ook beter spelen en klinken dan menig Customshop model (tussen de 3000-5000 euro).
Nou heb ik wel een hele goeie BFG te pakken zien te krijgen, heb er vrij veel bespeeld al en heb ECHT wel een veel betere dan dat ze normaal zijn, maar de 'normale' zijn ook erg gaaf.
De burstbucker geeft zoveel meer gas dan menig ander 'stock' pickup wat ik ooit heb gehoord van Gibson, het heeft echt die brul met een heel ruw gemeen randje.
De P90 is prachtig zuiver, mooi en DIK.
Fantastische sound hebben ze.
Ik vind de BFG's echt de beste gitaren die ik ooit heb bespeeld, dus zou hem zeker ff checken.

Luke-wannabe
18 september 2008, 20:35
Heb jij er eentje? Posten die hap!

Tiessie
18 september 2008, 21:03
Ieder zijn mening maar ik vind de gitaar echt niet om aan te zien ... om aan te horen geen idee ...