PDA

View Full Version : jazzmaster



Mufftin
16 september 2008, 13:52
hey ik heb misschien een beetje een vreemde vraag. Is het mogelijk om met een jazzmaster een beetje een punkpop achtige muziek te maken?
Ik hoor namelijk incubus en nog een paar bands bezig met een jazzmaster waar alsnog wel een flinke oversturing uit hun jazzmaster komt. Terwijl ze vooral met de standaard jazzmaster of p90 elementen spelen.
Heeft iemand ervaring met deze gitaar in combinatie met oversturing?

Squier4ever
16 september 2008, 13:54
tuurlijk gaat dat, is juist supervet met zulke elementen....

Nicolaas
16 september 2008, 14:04
Zeker vet! Krijg je een mooie randje van! (vind ik) Ik denk ook dat mijn volgende gitaar een Jazzmaster wordt! Ook met name vanwege Incubus :D

Chroxy
16 september 2008, 14:08
Het is niet altijd helemaal waar.. Incubus speel(de) inderdaad over een Jazzmaster. Hier zaten geen standaard elementen in, maar iets 'hetere' Seymour Duncan SJM-2 elementen.. Daarnaast speelt de dude van Incubus over zijn nek-element! (al sinds hij nog op PRS speelde).

Maar; kan het? Ja! Natuurlijk.. hun oversturing halen ze niet uit hun gitaar, maar uit pedalen en hun versterker. Zelf speel ik ook met een Jazzmaster (met bijbehorende SJM-2) in een rockband, die naar metal neigt: www.myspace.com/mazenet .. alle nummres zijn opgenomen met een Jazzmaster/JCM800 (ik) en Les Paul/H&K Triamp (andere gitarist).. heavy genoeg lijkt me?

In mijn ogen zorgt het voor een wat unieker geluid: het is eens wat anders dan een Les Paul of Strat die je over zijn nek hoort gaan.. Daarnaast zijn de looks van een Jazzmaster geweldig!

Grooveyard21
16 september 2008, 15:03
tja, tis mar net wat je wil, een traditioneel jazzmaster element is ietwat vetter dan een single coil element, maar het blijft wel een single coil.

Mufftin
16 september 2008, 15:27
ja idd zoiets dacht ik al. Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen een p90 en een jazzmaster element? is ene p90 nog weer net iets vetter?

Mr.Fingers
16 september 2008, 15:36
Scheur op een Jazzmaster... Jay Mascis bewijst dat het kan :D


P90 is een heter element, met veel meer mids dan een jazzmasterelement. Vooral de jazzmasterelementen vanaf 1958 tot 1966 (black bobbins) klinken erg donker, de "grey bobbins" vanaf 1966 klinken wat meer open, maar nog steeds vrij donker voor een Fender.

Chroxy
16 september 2008, 15:37
Tjah..

Beiden zijn 'ontwikkelingen' op de normale single coil zoals we ze kennen.

De jazzmaster pickup is van fender; en heeft veel meer windingen dan een normale single coil. In principe heeft hij niet meer output (standaard). Qua toon; denk aan een single coil, maar dan heeel vet, vol en rond. Vergeleken bij een P90 zijn ze veel platter (vorm, nie sound;))

P90; is oorspronkelijk van Gibson. Is een lekker kruising tussen een single coil en humbucker. Het warme van een single coil, met de output van een humbucker zeg maar. Is ook vet, maar minder vet en vol dan een Jazzmaster element.

http://curtisnovak.com/pickups/repairs/P45-90-180/1.jpg P90

http://www.curtisnovak.com/pickups/images/jm-v.jpg Jazzmaster.. Windingen komen dus tot net niet aan het einde van het 'kapje'

Mike McCready
16 september 2008, 19:31
Scheur op een Jazzmaster... Jay Mascis bewijst dat het kan :D

Inderdaad. Luister naar Dinosaur Jr. en je weet genoeg!