PDA

View Full Version : Thijs van leer



Rick trodat
16 september 2008, 10:38
Gisteren even DWDD gezien met thijs van leer. Kende hem al van Focus, maar wat kan die man spelen. Niet alleen op de piano, maar ook op de dwarsfluit. Iets wat ik normaal gesproken toch wel een saai intrument vind.

Hij had het ook even over Akkerman. Matthijs van nieuwkerk deed net of de jaren 70 met akkerman erbij echt de hoogtij dagen waren. Kan wel zijn, maar vind nu focus veel meer interessant.

wie van experimenteel houdt:

Focus (http://www.youtube.com/watch?v=q4-y5h7PrVA)

Han S
17 september 2008, 20:19
Wat vreemd dat niemand hier op reageert, ik heb het ook gezien. Focus is Thijs van Leer en van Leer is Focus. Iedere andere schakel kun je vervangen door een ander behalve Thijs van Leer. Thijs is een buitengewoon muzikale man en als je zijn partijen analiseert krijg je alleen maar een toenemend respect voor deze super creatieve geest.

En nu zit Pierre van der Linden er weer bij, ook al zo'n bizar goede drummer. Ik heb het genoegen gekend om een paar dagen met Pierre te mogen opnemen in de studio en ik ben zeer onder de indruk geraakt. Een van mijn dromen is om nog eens opnamen te maken met dit Focus, dat lijkt me helemaal geweldig.

rjong999
17 september 2008, 22:28
Ik ben het met beide posts toch niet eens. Met alle respect voor de gitaristen na Akkerman in Focus, maar de gloriedagen zijn toch behoorlijk toe te wijten aan Akkerman, zo ook de hits. Dat kunnen die andere gitaristen nou eenmaal niet zeggen.

Ik zag net ook het clipje, zo experimenteel vind ik het niet eigenlijk. Als ik dan dit (http://www.youtube.com/watch?v=NUOstyNQ5J8) er tegenover zet bijvoorbeeld (ff verder kijken dan de eerste minuten).

Verder niks dan lof over Van Leer hoor, hoewel het jodelen van mij achterwege mag/mocht blijven, maar Akkerman heeft toch wel behoorlijk z'n stempel gedrukt op Focus destijds en werd in de wereld gezien als een groot gitarist. De gitaristen erna spelen stukken van Akkerman, of doen een poging en spelen verder nummers wat moet lijken op wat Akkerman deed in Focus. Akkerman is tot nu toe nog steeds onovertroffen in Nederland wat mij betreft.Ik denk dat het vooral de samenwerking tussen die twee grote geesten was die tot grootse resultaten heeft geleidt. Ik was (en ben nog steeds) een enorme fan van Akkerman, maar de nieuwe Focus is écht ene geweldige band. Ik heb de eer en het genoegen mogen smaken om in Engeland bij ze in het voorprogramma te mogen spelen, wat écht een hoogtepunt voor mij was. Het optrekken met die mannen alleen is al geweldig, Thijs is een vent die zelf de tourbus rijdt en ons meehelpt om onze spullen in- en uit te laden, en die er gewoon vreselijk veel lol in heeft. Maar die ook niet te beroerd is om bij de soundchecks zijn mening te geven en waaarmee het goed feesten is. En de uitvoering van Eruption die ze speelden was echt van ongekende kwaliteit, waarbij je merkt dat Niels van der Steenhoven zich gewoon uit de voetsporen van Akkerman weet los te werken en een eigen invulling aan het focus-repertoire weet te geven.
En waarbij Pierre van dere Linden gewoon een hele aardige, verlegen kerel is, totdat hij achter z'n drumstel zit. Gewoon tof!

Foto'tje: Marc en ik in de kleedkamer met de mannen van Focus

http://www.kramer-music.nl/Files/Focus2b.jpg

Han S
17 september 2008, 22:44
Van Leer heeft een heel eigen herkenbare manier van muziek scheppen. Ik weet niet precies welke stukken binnen Focus van Akkerman zijn. Ik heb een paar solo CD's van Akkerman en eigenlijk kan ik maar één compositie noemen die ik echt mooi vind en dat is Prima Donna. Voor de rest vind ik Akkerman een heel vreemde man die zich waarschijnlijk heel anders voordoet dan hij eigenlijk is. In Music Maker van deze maand staat een foto van hem en wat me opvalt is dat hij heel snel veroudert.

Thijs is een genie, maar ik denk dat Jan Akkerman ook wel geniaal is. Pierre van der Linden is een heel vriendelijke man en ook een geniale drummer. Goede gesprekken mee gehad.

rjong999
17 september 2008, 22:53
Ik heb Akkerman een paar keer onmoet en er geen prettig gevoel aan over gehouden, om het beleefd te houden. Als gitarist is hij briljant.

frander
17 september 2008, 22:55
Zag die Akkerman ooit in een documentaire over Gibson, hij kraakte Fender en vooral de strat tot het bot af (daar is hij erg goed in trouwens...). Wie zag ik enkele weken later live prompt op een strat spelen...

beruk
18 september 2008, 08:54
Nou, de heren zijn bepaald niet als vrienden uit elkaar gegaan.... Als de karakters uiteidenlijk wel vereningbaar waren geweest moet je maar eens denken wat er dan nog voor moois had kunnen gemaakt worden...

Han S
18 september 2008, 09:56
Moet toch voor een heel groot deel aan Akkerman hebben gelegen, hij heeft in het openbaar minder fraaie dingen over van Leer gezegd. Daar heb ik van Leer nooit op kunnen betrappen.

Ik zie Thijs van Leer als een zeer groot muzikaal talent, Jan Akkerman vind ik meer een goochelaar op de gitaar die al bijna een halve eeuw dezelfde trucjes laat zien. Zijn manier van spelen is bizar, herkenbaar en uniek maar helaas vind ik er niet zo veel aan. Ik heb zijn eerste plaatje zelfs.

frander
18 september 2008, 11:58
Hij is dus qua geluid ook helemaal geen Fender hater. Alleen, wat heeft Akkerman z'n voorkeur voor gitaren en karakter met Focus te maken?

Het gaat er volgens mij om dat Dhr. Akkerman een weerbarstige man is, het 'Fenderverhaal" als voorbeeld. Dat heeft uiteindelijk de relatie verstoord.