PDA

View Full Version : Engl Thunder 50 Reverb (headroom)



JvD.
16 september 2008, 10:09
Ik heb een Engl Thunder en in de studio kwam ik al tot de conclusie dat ik het ding niet verder dan een kwart open kan zetten want dan overstuurt mijn clean. Verder ben ik helemaal gek op de amp. De sound is precies wat ik zoek, ik heb nog nooit de EQ knoppen van 12 uur gehaald, ik heb mijn gain op 11 staan en zo heb ik precies het geluid dat ik wil. Verder is het ding heel handelbaar en dat vind ik fijn.

Helaas kwam ik er zaterdag achter dat met het volume op 9 uur spelen echt te zacht is om jezelf to horen op een podium. Als ik harder wil heb ik geen clean meer. Nou is het ding 2de hands en heb ik nooit buisjes vervangen of wat dan ook.
Ik kan me niet voorstellen dat nieuwe buizen veel headroom kunnen geven(daar was een topic over right?)

Zijn er mensen met een goede tip? En anders een zelfde soort versterker met meer headroom(1x12 combo), dan moet ie maar op marktplaats.

WillemdaGuide
16 september 2008, 10:12
Nou ken ik die Thunder niet echt goed maar gebruik zelf een Screamer50 en die gaat clean echt hard zat.

Misschien kun je door er een ander voorversterkerbuisje in te zetten 'm wat cleaner houden.

JvD.
16 september 2008, 10:15
Nou ken ik die Thunder niet echt goed maar gebruik zelf een Screamer50 en die gaat clean echt hard zat.

Misschien kun je door er een ander voorversterkerbuisje in te zetten 'm wat cleaner houden.
ik zal eens gaan kijken. wat de screamer betreft; dat is wel een heel ander ding.
ik heb tijdens het testen echt een half uur aan de knoppen zitten pielen maar ik kreeg mijn geluid maar niet. de thunder is plug en play.

ColourofFire
16 september 2008, 10:16
Ik heb hem zelf ook, en ik kan hem met de gain rond 12u tot de helft open zetten zonder dat ik heel veel OD krijg. Het begint dan wel lichtjes te oversturen, maar nog steeds wel duidelijk clean. Schakel je ook tussen de kanalen? Als je dat niet doet kun je de gain lager zetten, en de master hoger. Ook een beetje spelen met je gitaarvolume kan helpen.

Ik gebruik tegenwoordig alleen het drive kanaal, en volumeknop van mijn gitaar, en pedalen voor alles wat ik wil trouwens, door dat gedeelde EQ, en die gain/master verhouding op het clean/drive kanaal maakt het moeilijk om hem echt als channelswitcher te gebruiken...

Mr.Bluesbreaker
16 september 2008, 10:42
Ik heb zelf een oudere Screamer die echt plug and play is, wel een aparte
gain voor clean en lead. Wat me opviel: als ik een Electro Harmonix ECC83 op V1 zette ging hij in de oversturing vele verder dan met een JJ ECC83S.
Das misschien nog wel de mooiste 7 euro swap die je kunt maken en zelf kunt doen.



-mijn screamer gaat er binnenkort ook uit voor peanuts.-

Joolz
16 september 2008, 12:17
Ik heb zelf een tijdje de thunder gehad. Deze bleef ook prima clean op hogere volumes ( half open ) Dat hij op hogere volumes gaat vervormen kan aan meerder dingen liggen, inderdaad het type/merk voorversterker buis maar ook zeker belangrijk is het element op je gitaar. Als deze al behoorlijk hard uitstuurd vervormd het cleane kanaal ook eerder. Je kan dan het beste de voorversterkerbuis vervangen door een met een lagere spanning zodat deze minder snel vervormt.
Ik speelde erop met een usa tele standard en dat ging prima.
Hij heeft meerdere optredens meegemaakt maar ik had altijd een extra monitor nodig. anders hoorde ik 'm ook niet. Daarna een beamblokker er op gezet en het probleem was voorbij. Ook de plaatsing van de thunder op het podium is belangrijk. Schuin achter je op de grond is bijvoorbeeld ruk!
Zet hem ook niet te kort bij je oren...da's ook weer niet gezond....kortom
bij een goede soundcheck kun je eens expirimenteren!
Overigens heb de engl ingeruild op een statesman quad el84, is toch meer mijn ding.