PDA

View Full Version : welke meer kanaals amp voor mij?



matty
16 september 2008, 00:44
Ik heb nu een tijdje een vox ac15, maar ik heb het gevoel dat het niet echt mijn ding is. De enige stand waar ik hem echt lekker op vind klinken is met de topboost volledig open en zelfs dan zou het iets crunchier mogen van mij.

ook vind ik de clean nogal iel en dun uitvallen, ik zoek meer iets voller of glaziger (spreekt mekaar tegen, maar weet niet hoe ik het moet zeggen)

ik wil dus meer crunch en vooral meer distortion. Ik heb bv een proco rat, en dat klink wel leuk, maar als je dan clean en crunch en distortion wil, dan moet je dus een hele boel pedaaltjes hebben en dan heb ik zoiets van, misschien is een meer kanaals amp iets voor mij.

om het samen te vatten:
clean: ofwel vol ofwel glazig, of liefst beide (denk john mayer tot pearl jam clean)
crunch: denk kaiser chiefs, air traffic, the wombats, ...
distortion: pearl jam / foo fighters (ok ligt ver uit mekaar, compromis hiertussen)

ik heb de indruk dat ik naar een marshall op zoek ben, heb nog nooit een marshall gehad of gespeeld, maar iets zegt me marshall eens te bekijken (of orange). Bij marshall kan ik er wel niet aan uit welke amp ik zou moeten bekijken met hun valvestate troep etc ertussen

kom maar op met het advies :)

caliban
16 september 2008, 01:00
Je budget??

matty
16 september 2008, 01:10
goh, wat ik voor de vox krijg + nog iets meer eventueel maar liefst niet teveel :)

pak 600 euro ofzo

Realeigo
16 september 2008, 07:44
Standaard reply:

Peavey Valveking

matty
16 september 2008, 09:29
nee, die heb ik al getest en dat vond ik gene vette

MarkV
16 september 2008, 09:34
Ik heb nu een tijdje een vox ac15, maar ik heb het gevoel dat het niet echt mijn ding is.

ook vind ik de clean nogal iel en dun uitvallen, ik zoek meer iets voller of glaziger (spreekt mekaar tegen, maar weet niet hoe ik het moet zeggen)

ik wil dus meer crunch en vooral meer distortion. Ik heb bv een proco rat, en dat klink wel leuk, maar als je dan clean en crunch en distortion wil, dan moet je dus een hele boel pedaaltjes hebben en dan heb ik zoiets van, misschien is een meer kanaals amp iets voor mij.

om het samen te vatten:
clean: ofwel vol ofwel glazig, of liefst beide (denk john mayer tot pearl jam clean)
crunch: denk kaiser chiefs, air traffic, the wombats, ...
distortion: pearl jam / foo fighters (ok ligt ver uit mekaar, compromis hiertussen)

ik heb de indruk dat ik naar een marshall op zoek ben.

kom maar op met het advies :)

Wat voor gitaren heb je uberhaupt? Want een Vox levert standaard toch niet echt een dun en iel clean op....

Sowieso, als je deze geluiden uit 1 versterker wilt halen, dan krijg je wel met wat compromissen te maken. Het clean wat je zoekt is denk ik Fender achtig clean, maar de overdrive is meer brits (op de Foo Fighters na dan).

Misschien moet je eens uitkijken naar een tweedehands Rivera?

almarvk
16 september 2008, 09:35
Wat vond je daar niet goed aan?

Al gekeken naar een Randall, Bugera en/of Fame?

WillemdaGuide
16 september 2008, 10:21
De enige marshall's die nog redelijk binnen dat budget te krijgen zijn zijn een JTM30/60 of een JCM900. Beide slechts 2 kanaals en als je de Valveking niet vet genoeg vind denk ik ook niet dat je daar heel warm van wordt.

Zelf ben ik erg te spreken over mijn DSL50 maar ook niet echt veelzijdig, misschien een TSL? zal alleen wel wat lastig worden voor dat budget. Een JVM is natuurlijk helemaal perfect qua sound en veelzijdigheid maar ook weer 2x zo duur!

Chroxy
16 september 2008, 10:28
Hmm, ik heb ook een VOX AC-15. Je kan er veel van zeggen: maar iel en dun?

Daarnaast; de britpop bandjes (kaiser chiefs) en foo fighters (clean geluid) is allemaal vox!.. John mayer haal ik zelf met een strat ook eenvoudig eruit..! Ik denk dus toch dat je meer in een veelzijdig pedaaltje geluk zult vinden, dan een bak die alles perfect kan (gezien jouw budget).

Wil je toch een marshall? Enige en beste keuze lijkt me dan een combo: JCM 800 4210: clean en drive in 1 bak. JCM 800 speelde Pearl Jam ook mee, en de Foo Fighers haal je er ook eenvoudig mee.

Mr.Bluesbreaker
16 september 2008, 10:29
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat je smaak duurder is dan je budget het toelaat:D Dat geeft niks, je bent niet de enige. Wat voor speaker heb je in je AC15?

matty
16 september 2008, 13:18
de cc1
ik heb een london city comet.

ik heb ooit de laboga (fame rad III of duo) getest en die vond ik wel heerlijk klinken, misschien moet ik daar nog maar eens naar kijken dan

wat me vooral stoort is dat je niet en de clean en de crunch uit die vox kunt gebruiken, het is het een of het ander en als je clean wil en crunch moet die crunch en overdrive maar uit pedaaltjes komen en dat vind ik een beetje jammer

het is misschien inderdaad het fender clean en de marshall/boogie scheur wat ik zou willen hebben :)

misschien ligt het ook wat aan de gitaar, ik ben al even aan het uitkijken naar iets anders (dot of les paul of duesenberg)

Lexvandoef
16 september 2008, 13:49
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat je smaak duurder is dan je budget het toelaat:D

Haha, hoor ik daar een Hook? :seriousf:

Chroxy
16 september 2008, 14:11
de cc1
wat me vooral stoort is dat je niet en de clean en de crunch uit die vox kunt gebruiken, het is het een of het ander en als je clean wil en crunch moet die crunch en overdrive maar uit pedaaltjes komen en dat vind ik een beetje jammer

het is misschien inderdaad het fender clean en de marshall/boogie scheur wat ik zou willen hebben :)

misschien ligt het ook wat aan de gitaar, ik ben al even aan het uitkijken naar iets anders (dot of les paul of duesenberg)

Als je dat stoort gaat een Vox AC-15 je nooit helpen. Dit is inderdaad of clean, of een crunch: wil je meer? Dan moet je met pedalen aan de gang. Een andere versterker gaat hier ook absoluut niet bij helpen.

Maar dan moet je voor jezelf nagaan: gezien je budget een 'mindere' amp kopen die beiden heeft? Of een superlekker clean kanaal van je vox opleuken met een distortion pedaal; either way; je hebt een pedaal in vervolg nodig om te switchen tussen zwaar rocken en clean...

Kim Wilson
16 september 2008, 14:21
Heeft zo'n AC15 niet zoveel dynamiek dat je d.m.v. spelen met je volumeknop meer of minder gain kunt produceren?

Chroxy
16 september 2008, 14:23
jazeker, alleen Foo Fighters distortion ga je er NO way uithalen.. en wat je nie kan halen kan je er nie indraaien dmv je volumeknop ;)

Hoogstens van een leuke ac/dc crunch tot clean (dmv volumeknop) is mogelijk

iWishmaster
16 september 2008, 14:37
het is misschien inderdaad het fender clean en de marshall/boogie scheur wat ik zou willen hebben :)

Als iemand dat nou eens zou maken :P

Vier Kanaals met vrijwel exacte klonen van:
1. Fender Twin Reverb Clean
2. Marshall JCM800 Crunch
3. Mesa Dual Rectifier Scheur
4. Mesa Mark IV Lead

Waarschijnlijk is het dan alleen net zo duur om er gewoon 4 te kopen ...

Chroxy
16 september 2008, 14:39
randall en egnator hebben toch allebei een amp waar je verschillende 'modules' in kan plaatsen.. Zo kan je van fender naar marshall naar mesa module schakelen..

Dit alles is het natuurlijk wel 'net niet'. Een fender twin 'hoort' een combo te zijn, net als een vox.. en de eindbuizen verschillen natuurlijk.

iWishmaster
16 september 2008, 14:56
randall en egnator hebben toch allebei een amp waar je verschillende 'modules' in kan plaatsen.. Zo kan je van fender naar marshall naar mesa module schakelen..

Dit alles is het natuurlijk wel 'net niet'. Een fender twin 'hoort' een combo te zijn, net als een vox.. en de eindbuizen verschillen natuurlijk.
Klopt, maar die zijn redelijk onbetaalbaar ook (hoeveel precies weet ik het niet, toch maar is opvragen voor de gein ...)

Er is ook een preamp rack-versie van, dan zou je met midi ook de eindtrappen mee kunnen schakelen ... Als ik nou ooit de lotto win ...

matty
18 september 2008, 14:30
iemand ervaring met hoe een gt-8 het doet op een vox?
dit is misschien wel een goeie optie aangezien daar toch ook enkele versterker modellen inzitten en uiteraard ook een hele resem effecten

of nog beter:

een mesa v-twin of h&k tubeman?
dat zou misschien ook een redelijk goede oplossing kunnen zijn niet ?

Mr.Bluesbreaker
18 september 2008, 15:01
randall en egnator hebben toch allebei een amp waar je verschillende 'modules' in kan plaatsen.. Zo kan je van fender naar marshall naar mesa module schakelen..

Dit alles is het natuurlijk wel 'net niet'. Een fender twin 'hoort' een combo te zijn, net als een vox.. en de eindbuizen verschillen natuurlijk.

Dit is wel een zinvolle post.
Ik heb ook voor het dilemma gestaan om een amp te vinden waar je alle geluiden uit kan halen van erg clean tot heel heavvy, en bij heel veel gangbare merken kwam ik toch tot de conclusie dat je vaak concessies doet.
Alles in 1 top/voorversterker vinden kan, maar is op niveau verschrikkelijk duur.

Al deze losse geluiden/versterkers zijn, naast de aanschaf en het onderhoud, live ook nog eens erg moeilijk te mixen en helemaal te vervoeren. Het ligt er voor mij persoonlijk helemaal aan de situatie waarop ik mijn keuze voor een versterker baseer. Het beste is denk ik in dit stadium om te kiezen welke sounds het belangrijkste voor je zijn.

Speel je bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd rock met een modern randje (V-EQ, je kent het wel) dan zou ik eerder een te gekke cleane/crunch combo nemen met een heel erg goed drive pedaal en evt. een EQ in de loop dan een
echte higainer die je met zijn 'truc' relatief weinig inzet.

matty
2 oktober 2008, 14:20
deze post nog eens ophalen.
mijn budget kan wat hoger, laat ons zeggen: rond de duizend euro, eventueel meer :)

wat ik dus wil:
leuke clean
goeie crunch
goeie ritme heavey sound

denk bands ala: del amitri, pearl jam, air traffic, death cab for cutie
(voor de mensen die del amitri kennen: het geluid van "being somebody else" op het album twisted => dat is voor mij de nagel op de kop !

edit: haha, ik heb wat zitten opzoeken, en op de meeste foto's dat ik vind staat die kerel te spelen op een vox :D
kan me niet voorstellen dat ik dat geluid uit mijn vox zou moeten krijgen

knarf
2 oktober 2008, 23:37
Je zou soms versteld staan van de gear die gitaristen nog gebruiken op, onder, achter het podium/studio in combinatie met hun amp. Het gaat soms zover dat artiesten die op plaat heel vet en prachtig klinken er live niks van bakken, sound wise.

De AC15 heeft zijn deugdelijkheid meer dan bewezen lijkt me zo. Misschien dat er met de jouwe iets mis is, maar ik denk dat je teveel verwacht van één versterker. Beschouw 'm misschien veeleer als ONDERDEEL van je sound en ga idd aan de rol met pedaaltjes/19 inch rack units. Als ik het zo lees zal je daar veel meer plezier aan beleven.

En als je amp niks mankeert en je clean blijft iel en dun zou ik toch een andere schuldige zoeken...

matty
13 oktober 2008, 02:12
i denk dat ie gewoon net te licht is voor mijn smaak, en ik denk ook dat ik DE amp voor mij gevonden heb: de jvm410

nu alleen eens kijken of ik mijn vox kwijtraak en genoeg geld heb voor een jvm :p