PDA

View Full Version : Kiezen...



Egbertuss
16 september 2008, 01:27
Hey, ik wil met de kerst (leek me wel een mooi tijdstip) een nieuwe gitaar kopen maar ik kan niet kiezen tussen de

Epiphone '58 Korina Explorer
http://www.vriese.nl/pages/product_view.php?id=3617&subcategorie_id=&categorie_id=

Deze Explorer vind ik enorm vet, het geluid is top en daarbij speelt hij erg fijn.

en deze o zo mooie (naar mijn smaak) Ibanez SA-220 FM
http://www.vriese.nl/pages/product_view.php?id=1162&subcategorie_id=&categorie_id=

Ik ben enorm fan van Steve Vai en Joe Satriani, die zieke geluiden die zij met de tremolo maken zijn enorm vet. Dat wil ik ook! Maar, nu is alleen de vraag ontstemd deze gitaar ook zo snel als mijn huidige Yamaha Pacifica dat doet? Iemand?

Helaas valt mijn prijsklasse niet hoger dan €500,-, daarbij is het pas mijn 2e elektrische gitaar.

Mr.Fingers
16 september 2008, 01:28
tsja, wat speel je, hoelang speel je, en is een tremolo een vereiste?


Ik zou resoluut voor de Xplorer gaan (ook al speelt die erg kut al zittend), omdat ik de ibby spuuglelijk vind!

'58 korina Flying V geen optie?

Squier4ever
16 september 2008, 01:29
sorry maar dit topic is kansloos als je niet vermeld waarom persé deze twee, heb je andere getest. en wat is je muzieksmaak?

DeiDRagonas
16 september 2008, 01:34
Hey, ik wil met de kerst (leek me wel een mooi tijdstip) een nieuwe gitaar kopen maar ik kan niet kiezen tussen de

Epiphone '58 Korina Explorer
http://www.vriese.nl/pages/product_view.php?id=3617&subcategorie_id=&categorie_id=

Deze Explorer vind ik enorm vet, het geluid is top en daarbij speelt hij erg fijn.

en deze o zo mooie (naar mijn smaak) Ibanez SA-220 FM
http://www.vriese.nl/pages/product_view.php?id=1162&subcategorie_id=&categorie_id=

Ik ben enorm fan van Steve Vai en Joe Satriani, die zieke geluiden die zij met de tremolo maken zijn enorm vet. Dat wil ik ook! Maar, nu is alleen de vraag ontstemd deze gitaar ook zo snel als mijn huidige Yamaha Pacifica dat doet? Iemand?

Helaas valt mijn prijsklasse niet hoger dan €500,-, daarbij is het pas mijn 2e elektrische gitaar.


Nou en......

Egbertuss
16 september 2008, 01:35
sorry maar dit topic is kansloos als je niet vermeld waarom persé deze twee, heb je andere getest. en wat is je muzieksmaak?

Sorry man, niet bij nagedacht... Mijn muzieksmaak? Rock, absoluut geen Heavy/Death/Doom/Whatever-Metal. Voorbeelden? AC/DC, Joe Satriani, Steve Vai, Dream Theater, Metallica, Led Zeppelin niet te vergeten, die sh!t.

(BTW wel erg snel gereageerd)

Egbertuss
16 september 2008, 01:36
Nou en......

wat nou en?

DeiDRagonas
16 september 2008, 01:37
Oh, en ik zou voor de Epi gaan.. ibanezzen zijn geen gitaren wat mij betreft.

edit: Neuh.. De "nou en" was gewoon om te stoken.. Iedereen mag wel es n kansloos topicje openen.

Squier4ever
16 september 2008, 01:37
Oh, en ik zou voor de Epi gaan.. ibanezzen zijn geen gitaren wat mij betreft.

met jou kan ik praten DeiDRagonas....

heb je trouwens de gitaren al getest?

DeiDRagonas
16 september 2008, 01:39
Nope, deze specifieke Epi niet getest nee. Maar Epi's vind ik vaak erg redelijke gitaren terwijl ik Ibanez keer op keer zwaaaaar ruk vindt. Zelfs die van meerdere duizenden eu's.

R

Egbertuss
16 september 2008, 01:40
tsja, wat speel je, hoelang speel je, en is een tremolo een vereiste?


Ik zou resoluut voor de Xplorer gaan (ook al speelt die erg kut al zittend), omdat ik de ibby spuuglelijk vind!

'58 korina Flying V geen optie?

Ik speel nu 7 jaar ('k ben 17 jaar), ik speel rock en tremolo is niet echt een vereiste hoewel ik wel graag een goeie tremolo gitaar zou willen hebben, wat raad je aan?

'58 Korina Flying V is ook enorm gaaf, hoewel ik het spelen (dan bekijk ik het vanuit het zittend spelen, wat ik over het algemeen vaak doe) erg onhandig vind.

Squier4ever
16 september 2008, 01:42
Nope, deze specifieke Epi niet getest nee. Maar Epi's vind ik vaak erg redelijke gitaren terwijl ik Ibanez keer op keer zwaaaaar ruk vindt. Zelfs die van meerdere duizenden eu's.

R

ik vroeg het aan de TS

Egbertuss
16 september 2008, 01:42
Waarom noemen jullie m'n topic überhaupt kansloos tis gewoon een vraag naar jullie mening meer niet...

Egbertuss
16 september 2008, 01:43
met jou kan ik praten DeiDRagonas....

heb je trouwens de gitaren al getest?

Ja de gitaren heb ik getest, alleen ben ik er nog niet uit of ik voor de tremolo gitaar ga of voor de sowieso erg mooie Explorer ga

DeiDRagonas
16 september 2008, 01:44
Ja man.. Alles is zo gaaf heh?
Ga es n dagje muziekwinkel doen voordat je n besluit neemt. Als je tremelo-en leuk vindt moet je vooral een met n tremelo gaan kopen, anders ga je dat toch missen. Verder zijn V's behalve ergonomische ondingen heel cool natuurlijk. We horen wel wat t geworden is..

En nu op bed, je wordt geroepen..

R

:hippie:

DeiDRagonas
16 september 2008, 01:45
Waarom noemen jullie m'n topic überhaupt kansloos tis gewoon een vraag naar jullie mening meer niet...

Dude, trek t je niet aan.. We noemen zowat ELK topic hier kansloos.. Wen er maar aan.

Egbertuss
16 september 2008, 01:45
sorry maar dit topic is kansloos als je niet vermeld waarom persé deze twee, heb je andere getest. en wat is je muzieksmaak?

Maakt het iets uit waarom persé die 2? Ik vraag jullie mening over de gitaren zelf.

Egbertuss
16 september 2008, 01:47
En nu op bed, je wordt geroepen..

R

:hippie:

't zelfde geldt voor jou of niet?

DeiDRagonas
16 september 2008, 01:48
't zelfde geldt voor jou of niet?

Jep.. Truste man!!

Grt Roy!

vulvasonic
16 september 2008, 01:49
Het is dat ik op dit moment even niks beters te doen heb..... :seriousf:

Ik ga voor de explorer, omdat ik het model mooi vind en bovendien niet zo zichtbaar afwijkt (qua uiterlijk) van z'n grote broer 'Gibson', waarmee ik vooral doel op de vorm van de headstock.
En de Ibanez zou voor mij afvallen vanwege hun doorgaans veel te iele halsjes, iets waar ik een grondige hekel aan heb gekregen.

Maar ik moet er eerlijkheidshalve wel aan toevoegen dat ik geen van beide gitaren ooit in mijn handen heb gehad om te testen. En ook over de kwaliteit van het geluid heb ik niets zinnigs te melden.

Ergo, mijn mening is volslagen onbelangrijk voor jou, om als overweging mee te nemen in je uiteindelijk besluitvorming. :)

DeiDRagonas
16 september 2008, 01:50
Het is dat ik op dit moment even niks beters te doen heb..... :seriousf:

Ik ga voor de explorer, omdat ik het model mooi vind en bovendien niet zo zichtbaar afwijkt (qua uiterlijk) van z'n grote broer 'Gibson', waarmee ik vooral doel op de vorm van de headstock.
En de Ibanez zou voor mij afvallen vanwege hun doorgaans veel te iele halsjes, iets waar ik een grondige hekel aan heb gekregen.

Maar ik moet er eerlijkheidshalve wel aan toevoegen dat ik geen van beide gitaren ooit in mijn handen heb gehad om te testen. En ook over de kwaliteit van het geluid heb ik niets zinnigs te melden.

Ergo, mijn mening is volslagen onbelangrijk voor jou, om als overweging mee te nemen in je uiteindelijk besluitvorming. :)

Nee da's lekker!! Eerst een heel verhaal schrijven en dan zeggen dat t niks waard is wat je allemaal zegt!??

Ook tijd voor bed, onieda Vulv?

R

vulvasonic
16 september 2008, 01:52
Nee da's lekker!! Eerst een heel verhaal schrijven en dan zeggen dat t niks waard is wat je allemaal zegt!??

Ook tijd voor bed, onieda Vulv?

R

Eigenlijk wel ja, maar het is sterker dan ik.

Egbertuss
16 september 2008, 01:53
Het is dat ik op dit moment even niks beters te doen heb..... :seriousf:

Ik ga voor de explorer, omdat ik het model mooi vind en bovendien niet zo zichtbaar afwijkt (qua uiterlijk) van z'n grote broer 'Gibson', waarmee ik vooral doel op de vorm van de headstock.
En de Ibanez zou voor mij afvallen vanwege hun doorgaans veel te iele halsjes, iets waar ik een grondige hekel aan heb gekregen.

Maar ik moet er eerlijkheidshalve wel aan toevoegen dat ik geen van beide gitaren ooit in mijn handen heb gehad om te testen. En ook over de kwaliteit van het geluid heb ik niets zinnigs te melden.

Ergo, mijn mening is volslagen onbelangrijk voor jou, om als overweging mee te nemen in je uiteindelijk besluitvorming. :)

Kijk dat noem ik nog eens een volslagen aardig, kalm en eh.. eerlijk persoon >Squier4ever & DeiDRagonas, neem een voorbeeld aan die gast, geen bijdehante opmerkingen die te laag zijn voor jullie leeftijd.

Egbertuss
16 september 2008, 01:54
Nee da's lekker!! Eerst een heel verhaal schrijven en dan zeggen dat t niks waard is wat je allemaal zegt!??

Ook tijd voor bed, onieda Vulv?

R

haha, lol ik geef je gelijk man 'tis idd een volslagen zinloze reactie maar het punt dat Ibanez zeer iele halsjes heeft is wel waar.

DeiDRagonas
16 september 2008, 01:58
Squier4ever & DeiDRagonas, neem een voorbeeld aan die gast, geen bijdehante opmerkingen die te laag zijn voor jullie leeftijd.

Hihi, je trekt t je echt aan heh? Achjaa.. we mogen soms graag een beetje bitchen op t forum inderdaad.

Dat is 1 van de belangrijkste redenen dat ik zoo extreem afknap op Ibanez.. Die veel te brede dunne halsjes. En allemaal zijn ze net ff te strak afgesteld.

Nu ben ik echt pleitte btw, laters gasten!

R

Egbertuss
16 september 2008, 02:03
Hihi, je trekt t je echt aan heh? Achjaa.. we mogen soms graag een beetje bitchen op t forum inderdaad.

Dat is 1 van de belangrijkste redenen dat ik zoo extreem afknap op Ibanez.. Die veel te brede dunne halsjes. En allemaal zijn ze net ff te strak afgesteld.

Nu ben ik echt pleitte btw, laters gasten!

R

'k trek het me niet echt aan, maar dat neemt niet weg dat het kansloos is dat jullie mijn topic kansloos noemen, OK, ik had wat verdere info moeten nemen, heb ik gedaan. Maar nu weet ik dus wel wat voor lui hier over het algemeen over dit forum zwerven :hippie: dus nu ga ik ook wat losser worden. Ik zal nog ff een keertje goed deze 2 gitaartjes testen en goed letten op die hals, ik had het eerst helemaal niet door.

Squier4ever
16 september 2008, 02:04
Kijk dat noem ik nog eens een volslagen aardig, kalm en eh.. eerlijk persoon >Squier4ever & DeiDRagonas, neem een voorbeeld aan die gast, geen bijdehante opmerkingen die te laag zijn voor jullie leeftijd.

ok, ga jij eerst fijn lekker rondneuzen voordat je met zulke bijdehante opmerkingen komt. ik mag graag bitchen, maar je topic had kop noch staart, dan vraag je er om.

Egbertuss
16 september 2008, 02:06
ok, ga jij eerst fijn lekker rondneuzen voordat je met zulke bijdehante opmerkingen komt. ik mag graag bitchen, maar je topic had kop noch staart, dan vraag je er om.

:P sorry man mijn excuses, je hoeft niet pissig te worden , ik zal (zoals in het vorige quote staat) de twee gitaren nog ff grondig aan de tand voelen.

vulvasonic
16 september 2008, 03:30
Ah!
Toch nog een zinnige opmerking van deze kant:
Ook bij gitaren in een hogere prijsklasse is dit het geval, maar in de door jou beoogde prijsklasse mag je verwachten (en dat hoeft echt niet per definitie het geval te zijn) dat de afstelling vaak te wensen over laat. Voor een groot deel heeft dat te maken met het feit dat een winkel, na het ontvangen van hun wekelijkse (of maandelijkse) partij aan nieuw binnengekomen gitaren, zich niet de moeite getroosten om iedere gitaar een, meestal noodzakelijke, afstelbeurt te geven. Probeer daar doorheen te kijken. Lukt dat en mocht je uiteindelijk overgaan tot aanschaf van een instrument, vraag dan ALTIJD of ze de gitaar voor je willen afstellen. De meeste, zichzelf serieus nemende muziekhandels hebben mensen in dienst die dit uitstekend kunnen en doorgaans zijn ze bereid dit, als extra service, voor je te doen.
Als dat het geval is, zorg dan wel dat je bent voorbereid en kan uitleggen hoe je het het liefst hebben wilt. Mits je alles duidelijk op een rijtje hebben en daarmee derhalve beslagen ten ijs komt, zijn ze in sommige gevallen zelfs bereid om de topkam voor je bij te vijlen, indien je bijvoorbeeld een dikker setje snaren prefereert boven de bijna altijd te slappe fabriekssnaren.

En met het noemen van de topkam kom ik meteen bij een punt dat meestal het slechts lijkt te zijn afgewerkt op de goedkopere modellen. Let daar dus goed op.

Kom ik bij de tremolo op die Ibanez. Het op die plank gemonteerde tremolosysteem is van zichzelf als niet geweldig. Licht schommelen is het maximale effect als je niet wilt dat je om de haverklap bij moet stemmen. Bij dergelijke systemen is een perfect uitgesneden topkam een MUST, anders heb je er alleen maar ellende van.

Ook bij de Epi is een goed uitgesneden topkam van belang, maar als dat in orde is en de gitaar is goed afgesteld, dan blijft het ding (en daar hoef ik 'm echt niet voor getest te hebben) zeker weten veel langer op stemming dan de Ibanez.

En dus nogmaals; ga voor de Epiphone.

Dit gezegd hebbende, moet je je realiseren dat de kwaliteitsverschillen onderling nogal kunnen variëren. Probeer er dus zoveel mogelijk te testen voor je überhaupt een beslissing neemt.

Twee leerlingen van mij kochten ooit exact dezelfde gitaar. Goedkoop en goed genoeg om mee te beginnen. De ene gitaar bleek in de basis gewoon een goede plank en was het uiteindelijk waard om te upgraden naar een gitaar waar niemand zich voor hoeft te schamen. De andere gitaar was gewoon brandhout en iedere poging om het ding te upgraden zou pure geldverspilling zijn.
Probeer er dus zoveel mogelijk uit.

pannekoek
16 september 2008, 09:18
de korina explore is het allervetst !

iWishmaster
16 september 2008, 09:30
Als je een tremelo wilt en geluidjes ala vai en satriani wilt maken, moet je toch aan de Floyd Rose-achtige tremelo's en die zitten op geen van beide van die gitaren?

Wel op die KH-202 in mijn signature...

Overigens is het algemeen bekend dat Explorers per definitie cool zijn en Ibanezzen niet :hippie:

Bram+
16 september 2008, 09:52
De Ibanez omdat een Korina Explorer de bloeddoorloop in je been belemmert bij zittend spelen en bij staand spelen je een dubbele nekhernia bezorgt. Daarbij heb je de kans dat je je bassist bewusteloos slaat met een van beide uiteinden van de gitaar tijdens optredens op de kleinere OJC-podiums.

Anderzijds vind ik Ibanezzen comfortabeler spelen dan Explorers, maar dat is dus iets persoonlijks.

De trems op SA stellen je trouwens nog steeds niet toe in staat om Vai/Satch-achtige dingen te doen, daarvoor zul je toch echt een gitaar met een double locking systeem moeten zoeken. Je zou kunnen denken aan een RG- of S-series Ibanez. Voor 500 Euro moet er ook wel een leuke tweedehands Ibanez te scoren zijn (over het algemeen leuker dan nieuw voor datzelfde budget).

Outrage
16 september 2008, 10:56
Voor die tremolo moet je die Ibanez dus niet gaan aanschaffen. Je kan ook andere gitaren gaan testen. Kijk zeker tweedehands, daar vind je vaak goede gitaren voor een lagere prijs. De S gitaren vind ik heel goed klinken en hebben een goed tremolosysteem.

Je kan eens kijken naar merken als Cort, Yamaha.

Succes.

Daan_B
16 september 2008, 13:38
Egbert! =D

Wat is dit nou? Sinds wanneer een ibanez op het oog? :stop:
Ik zou voor de Explorer gaan, zeker omdat je van classic rock en metal houd, dit is ook een klassieker! :hippie:


Ik heb het niet zo op ibanezzen, hebben niet echt het eigen karakter zoals de meeste gibsons, fenders, rickenbackers etcetera.

janpetrarca
16 september 2008, 14:15
de epi!


lalalalala

Daan_B
16 september 2008, 14:35
Je kan eens kijken naar merken als Cort, Yamaha .

Succes.


Hij heeft momenteel een Yamaha ;) .

TimmU
16 september 2008, 14:51
Yamaha maakt meer dan alleen de pacifica serie!

Egbertuss
16 september 2008, 17:46
Ik sluit deze topic nu (hoe doe je dat eigenlijk?), ik heb momenteel genoeg info te verwerken...

Ik wil Vulvasonic bedanken voor z'n uitgebreide en uitermate handige reactie over het afstellen van de gitaar, Daan voor z'n reactie dat ik meer naar Classic Rock en Metal luister waardoor ik automatisch voor de Explorer zou moeten gaan. Bovendien begon ik me vandaag te realiseren dat ik appels met peren aan het vergelijken ben omdat de twee gitaren helemaal niet op elkaar lijken of overeenkomsten hebben (behalve dat het allebei gitaren zijn).

Mijn keuze is na het bekijken van de resultaten van de enquête gegaan naar de Epiphone '58 Korina Explorer. Niet alleen omdat de meerderheid voor de Explorer koos maar ook omdat niet zo'n zin heb in gekloot met stemmingen, tremolo en omdat ik inderdaad Classic Rock en Metal over het algemeen meer speel dan Vai/Satr. bovendien kan ik altijd later nog een goede tremolo gitaar kopen.

Bedankt!

gerritje tralalalala
16 september 2008, 19:08
Ik ga ook voor de explorer, ibanez halzen zijn ook niet mijn ding.

Maar wederom moet je je van mijn mening niks aantrekken en gewoon doen wat jij hebben wil.

Roro92
16 september 2008, 20:05
Ibanez. No doubt. :rockon:.

RoelTM
16 september 2008, 20:11
Ik ben enorm fan van Steve Vai en Joe Satriani, die zieke geluiden die zij met de tremolo maken zijn enorm vet. Dat wil ik ook! Maar, nu is alleen de vraag ontstemd deze gitaar ook zo snel als mijn huidige Yamaha Pacifica dat doet? Iemand?

Helaas valt mijn prijsklasse niet hoger dan €500,-, daarbij is het pas mijn 2e elektrische gitaar.
als je dat temologeweld wil (kan ik best begrijpen, doe t zelf ook zo vaak, heel verslavend ;) ) moet je een Floyd Rose hebben (is vast al eens gezegd, maar ik zeg het toch maar effe)
dan zou je eerder denken aan een 'RG tremolo', ongeveer jouw prijsklasse en het tremologeweld erbij...
ik heb er ook zo eentje gekocht bij Vriese (RG 350 DX WH) en ben er nog steeds errug blij mee

ik was zo'n strat achtige 'cheap-ass' tremoloarm gewend, die je met erg veel kracht iets naar beneden krijgt, en al ontstemd als je er naar kijkt...
als je dan een Floyd Rose (achtige) tremolo in je handen krjigt, gaat er een wereld voor je open, echt waar
geniaal wat je met zo'n ding kan, ik leer na 'm een jaar te hebben nog steeds 'trucjes' ermee :)


EDIT:
moet je anders maar HIER (http://www.ibanez.com/product.aspx) even kijken bij RG (onder 'Series')
je kunt ook een fixed of prestige nemen, maar dan zit je denk ik al gauw boven jou budget...

het beste is om eventjes bij Vriese rond te kijken, wat daar allemaal hangt.
en je kunt er altijd een vergelijkbaar model bestellen hè.
als de aanwezige kleur je niet ebvald, kun je die gewoon laten gbestellen. zelfde gitaar als je getest hebt, jouw finish die je wilde ;)

HvV
16 september 2008, 20:36
Eens met de vorige poster en je uiteindelijke keuze. Verschil je geld niet aan een gitaar met een goedkoop tremolo systeem. Dat gaat alleen maar frustreren. Maar wel blijven doorsparen voor een Ibanez met FR, ok? ;)

joeyonfire
16 september 2008, 22:25
heb toevallig een epiphone explorer gothic liggen en een ibanez rg370.

qua geluid zou ik ab-so-luut voor de epi gaan. maar qua speelplezier vindt ik de ibanez enorm ruig. zelfs bij overmatig floyd rose gebruik hoef ik maar 1 keer per maand te stemmen. ideaal. alleen tijdens repetities laat hij toch wat te wensen over, niet genoeg kracht en de kwaliteit van de elementen laat te wensen over

Egbertuss
17 september 2008, 01:33
Eens met de vorige poster en je uiteindelijke keuze. Verschil je geld niet aan een gitaar met een goedkoop tremolo systeem. Dat gaat alleen maar frustreren. Maar wel blijven doorsparen voor een Ibanez met FR, ok? ;)

Ja tuurlijk, er zal ooit een mooie Ibanez met FR in mijn kamer/huis staan, en die krijgt dat een glorieuze plek, áchter de Explorer

LP_CL
17 september 2008, 03:09
Ik zou voor 500€ trachten een RR3 of KE3 te pakken te krijgen.

RoelTM
17 september 2008, 16:48
Ja tuurlijk, er zal ooit een mooie Ibanez met FR in mijn kamer/huis staan, en die krijgt dat een glorieuze plek, áchter de Explorer
dus dit betekend dat je voor de epiphone gaat ipv een gitaar met FR???

Egbertuss
18 september 2008, 01:30
dus dit betekend dat je voor de epiphone gaat ipv een gitaar met FR???

ja, ik ga voor de epiphone