PDA

View Full Version : Fender versterkers informatie gevraagd



Jay75
15 september 2008, 23:39
Iemand die ik ken heeft nog wat oude versterkers die hij op wil gaan ruimen omdat hij er niks meer mee doet, ik heb wel interesse, en moest op internet maar even aan kenners vragen wat nette prijsjes ( zijn prijs staat erachter ) zijn voor deze onderstaande amps:

Fender Bandmaster Reverb Top (50 watt, reverb, 2 kanalen, mastervolume, midden jaren "70) . Die is 600 euro

Dual Showman Reverb Top (idem maar dan 100 watt) en die is 700 euro.
Beiden zijn alleen versterkers (dus zonder speakers) allebei in topkonditie zoals u dat van mij gewent bent :)

Hij heeft ook een cabinet (vermoedelijk "68) 2 keer 12 inch dat er onder past (zelfde doek en zwarte tolex)
Geen idee wat het cabinet moet opbrengen trouwens.

1 van de 2 wil ik waarschijnlijk wel gaan overnemen, denk eigenlijk de bandmaster, omdat die denk ik sneller gaat oversturen voordat je m knetterhard moet gaan zetten.

Zijn de prijzen een beetje okay?? Ik wil 'm geen oor aannaaien maar ook niet teveel betalen. Heb wel een beetje her en der gezocht maar kan niet echt iets duidelijks vinden.

Hier zitten de freaks dus :) ik lees het wel.

Laat maar weten, ook graag welke amp jullie zouden kiezen en waarom?
Ik speel voornamelijk sixties/ garage / surf en een beetje oude AC/DC achtige hardrock.

Eko
17 september 2008, 23:22
De amps worden eigenlijk bijna nooit zonder de bijbehorende kasten verkocht. Een beetje bandmaster doet , met de 2 x 12 closed back ergens tussen 1250 en 1750. Hangt erg af van de leeftijd en de staat. De oudere types zijn , bijna uiteraard , gewilder. DE 70`s versies van de bandmasters zijn minder geliefd. Voor de Showman geld hetzelfde. Deze zijn nog minder gezocht.
De bandmaster is geliefd is de versie zonder reverb zoals Brian Setzer ze gebruikt. Overstuurd klinken ze mooi , maar reken wel op een enorme druk als je er zo`n closed back 2 x 12 onder hebt. Erg mooi met Gretsch uiteraard.
Kijk uit voor ,,upgrades,, en reparaties. Ga er van uit dat buizen vervangen moeten worden en dat kleine reparaties nodig zijn. Geeft niets , onderdelen zat en je doet er je leven mee als je dat wilt.

Chris Winsemius
18 september 2008, 00:24
Beide amps kom je ook (wel) los tegen. Beide versies met reverb zijn nooit als echte blackface (circuit) uitvoering geweest (valt wel te modden indien nodig, a la combo's zoals de ProReverb en TwinReverb) wel heb je 'n korte tijd nog silverface non-reverb uitvoeringen gehad.

Qua waarde: moeilijk te zeggen, iig. minder dan de combo's uit die tijd. Klankmatig vind ik zelf '72-'75 "wel ok". Ik vermoed dat ik niet al te veel voor 'n complete '71 BMR-set heb betaald laatst...



De bandmaster is geliefd is de versie zonder reverb zoals Brian Setzer ze gebruikt. Overstuurd klinken ze mooi , maar reken wel op een enorme druk als je er zo`n closed back 2 x 12 onder hebt. Erg mooi met Gretsch uiteraard.
Kijk uit voor ,,upgrades,, en reparaties. Ga er van uit dat buizen vervangen moeten worden en dat kleine reparaties nodig zijn. Geeft niets , onderdelen zat en je doet er je leven mee als je dat wilt.

Setzer gebruikt 'n blonde/brownface BASSMAN top, totaal andere amp dan 'n bf/sf Bandmaster(Reverb), 'n blonde bandmaster is trouwens ook weer heel anders... ;)

Van oude elko's wordt je niet vrolijk (bij defecten kunnen ze zelfs andere/dure parts slopen) en in veel black/silverfaces gaan de anode-weerstanden na verloop van tijd lekker ruisen.

the sure thing
18 september 2008, 09:01
Ik heb een bandmaster reverb top gekocht in duitsland voor EUR 650,-. Dat was zonder speakerkast, maar het was wel een non Mastervolume model.

De amp en kast die Chris noemt, daar heeft ie zeker NIET teveel voor betaald.... :)

Rutger
18 september 2008, 09:51
Ondanks bovenvermelde denk ik dat de prijzen gezien de marktwerking wel aardig kloppen, vooral omdat ze in prima staat zijn. Als je kijkt naar wat voor astronomische bedragen mensen er voor durven vragen/neerleggen, dan is hij nog heel redelijk. SF's zijn wat minder geliefd en leveren minder op, je zou er nog wat af kunnen lullen natuurlijk.

Chris Winsemius
18 september 2008, 11:16
De amp en kast die Chris noemt, daar heeft ie zeker NIET teveel voor betaald.... :)

Ja-ha... ;)
Ik moest natuurlijk wel 'n urenlange monoloog over Opel Astra's en trekhaken v/d verkoper aanhoren, dus omgerekend heb ik ruim de volle mep moeten dokken. :D
(Amp heeft sowieso 'n recap/gedeeltelijke retube nodig)

OT:
Genoemde prijzen zijn behoorlijk re-eel, beide amps zijn NOOIT in bf circuit uitvoeringen geweest en er zijn ook bepaalde (prof)gitaristen die de voorkeur geven aan SFs boven BFs...

Kim Wilson
18 september 2008, 11:28
Chris heeft die BMSTR van mij idd niet te duur, maar het was ook niet belachelijk weinig. De SF Bandmasters zijn nu eenmaal minder geliefd, mede misschien door die belachelijk grote speakercab die erbij hoort.

Chris Winsemius
18 september 2008, 17:49
Chris heeft die BMSTR van mij idd niet te duur, maar het was ook niet belachelijk weinig. De SF Bandmasters zijn nu eenmaal minder geliefd, mede misschien door die belachelijk grote speakercab die erbij hoort.

Hoi Hans

(Gedeelte van m'n posting was natuurlijk 'n flauwe grap, deal was echt zeer ok, hopelijk/vermoedelijk ook voor beiden!)

't Was denk ik 'n goeie prijs voor beiden, praktisch originele staat v/d amp en box, footswitch d'r bij. Met 'n re-cap zal ie nog lekkerder klinken (wat "krachtiger en meer punchy") en ik ga d'r [zonder boren en zagen!] m'n veel gevraagde sf-mod in bouwen, naam nog even onbekend.

Cabinet is idd. achterlijk groot maar ik verhuur 'm nu gewoon als woonruimte aan wat Polen, Ricktekent huurt m'n tuinhuisje al. ;)

OT: zie de BandmasterReverb gewoon als 'n soort ProReverb/VibroluxReverb/SuperReverb als losse top en de DualShowmanReverb als TwinReverb als top. Je kan natuurlijk ook 'n ander cabinet qua formaat er bij gebruiken (impedantie minimaal 4 ohm) en soms is het ook prettiger om twee keer wat lichters en compacters te versjouwen dan 'n TR, PR of SR in een keer.

Toaster
18 september 2008, 20:02
Ik heb zo'n vroege silverface showman. (met tail logo, uit '72)

Heerlijke amp. Met de juiste speakers. Blijft clean en gaat "crunchen" (gewoon beetje vervormen) op volumes die je nooooooooit gaat gebruiken.

Moet je dus ook alleen kopen voor het clean.

Het is een echt podiumbeest. Clean dat echt alles kan. Heerlijk om in je rug te hebben. En indien nodig voldoende volume! Gaat van icepicking earpearcing scherp tot bassig tot donker en gemoffeld.

Ik heb ook een blackface pro reverb.

Er zijn klank verschillen, er zijn nuance verschillen en er zijn verschillen in x-factor. Maar het heeft allebei hetzelfde smaakje. (hoewel mijn blackface wel veul meer mojo heeft :D )


Ik heb ook een blonde brownface bandmaster. Dat is echt een compleet ander beestje. Kan je dus niet helpen in de vergelijking met de silverface bandmaster. Gewoon proberen dus!

De prijzen zijn denk ik wel netjes. Maar als hollander mag je altijd onderhandelen!

(ik vind eigenlijk dat je voor € 700,- geen betere cleanversterker kan vinden maar goed. Ik heb het wel over de vroege silverfaces)

Jay75
19 september 2008, 23:58
Voor echt te scheuren heb ik een JCM800 dus ja, is voornamelijk om 60s en surf mee te spelen, ik ga ze binnenkort beide eens checken :)
Vind het wel lekker als er een beetje een randje aanzit trouwens.

Chris Winsemius
20 september 2008, 09:48
BMR zal subtiel ietsje eerder/wat meer opbreken en met 'n DSR ga je (meer) richting Dick Dale.

groovieguitarguus
6 februari 2009, 20:39
Ik haak weer even in op dit onderwerp...

Ben op zoek naar een mooi Fender Clean. Heb laatst een Fender Concert overwogen, maar een Dual Showman lijkt me ook gaaf...
Zeker als ik dit hoor...: http://www.youtube.com/watch?v=NCKqO4i9KvU

Heb Arnold laatst gesproken... niet moeilijk doen met effect loops... gewoon alles tussen gitaar en input.
Ik vind dit helemaal te gek klinken... vooral het einde.
Daar heb je toch geen 'rack' voor nodig (waarover ik nu speel).

gr. Guus

the sure thing
6 februari 2009, 21:52
Ik haak weer even in op dit onderwerp...

Ben op zoek naar een mooi Fender Clean. Heb laatst een Fender Concert overwogen, maar een Dual Showman lijkt me ook gaaf...
Zeker als ik dit hoor...: http://www.youtube.com/watch?v=NCKqO4i9KvU

Heb Arnold laatst gesproken... niet moeilijk doen met effect loops... gewoon alles tussen gitaar en input.
Ik vind dit helemaal te gek klinken... vooral het einde.
Daar heb je toch geen 'rack' voor nodig (waarover ik nu speel). Dat is zeker een geweldig geluid. Jammer dat zijn pedalenbakkie net niet in beeld komt.... Ben erg benieuwd geworden! En welke speakers hij natuurlijk in zijn Bogner OS heeft zitten...

the sure thing
6 februari 2009, 21:55
Dit draadje gaat over Arnold al zijn apparatuur... http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=106276