PDA

View Full Version : Zijn dit werkelijk alle Akkoorden?



Raguil
15 september 2008, 22:47
Zoals de titel zegt:

Zijn dit alle akkoorden.

Op UG staat namelijk het volgende gepost nu is mijn vraag zijn ze dit allemaal? Niet dat ik ze zo uitprint en ik er mis...

http://www.ultimate-guitar.com/tabs/m/misc/all_the_chords_crd.htm

arcane
15 september 2008, 23:04
Volgens mij niet. Ooit heb ik een boek gehad, daar stonden iets van ik meen 7300 akkoorden in. Daar komt dit dus niet eens bij in de buurt;)

artnaz
15 september 2008, 23:06
Wat misschien makkelijker is, is om de logica achter de akkoorden te snappen? ;)

Maar voor de rest heb je aan dat lijstje wel genoeg voor 99% van de niet al te "excentrieke" muziek.

Raguil
15 september 2008, 23:09
Wat misschien makkelijker is, is om de logica achter de akkoorden te snappen? ;)

Maar voor de rest heb je aan dat lijstje wel genoeg voor 99% van de niet al te "excentrieke" muziek.

Ok nou ja ik speel meer dan dat ik me inderdaad in zoiets verdiep. maar dan weet ik genoeg dankje ;)

artnaz
15 september 2008, 23:16
Maar als je het principe snapt, kun je "on the fly" dingen aanpassen, en heb je zo'n lijst niet nodig. En mocht je die lijst niet bij de hand hebben (of het akkoord staat er niet in), kun je het nog altijd zelf uitvogelen.

Ik weet ook (lang niet) alles hoor, maar in mijn muziekstijlen kom ik weinig in aanraking met akkoorden(namen). In klassiek staat alles toch in noten, in rock zijn er weinig "grote" akkoorden. En als ik zelf wat schrijf kloot ik gewoon wat tot het goed klinkt, vaak heb ik geen idee wat voor akkoord ik speel.

Maargoed, de basis van de akkoorden (maj, min, septiemen, sussen, en combinaties) is wel handig om te weten, en het kost je absoluut niet veel tijd om te leren.

Stefan. Ptzl
15 september 2008, 23:19
van al die akkoorden, krijg ik het op mijn zenuwen :stop:
niet echt motiverend voor de 'beginnende gitarist' die al 5 jaar speelt :satisfie:

DeiDRagonas
15 september 2008, 23:39
Wat misschien makkelijker is, is om de logica achter de akkoorden te snappen? ;)

+1

Ga eerst eens je majeurladder oefenen en leer van daar uit alles te benaderen. Je majeurladder is je eigen persoonlijke akkoordenboekje die je altijd bij je hebt!

R

rocker_71
16 september 2008, 14:17
Dit is nog maar het topje van de ijsberg. :cooler:

Zoals gezegd, hecht niet te veel waarde aan de lijst. Probeer de principes erachter te begrijpen. Begin met een normaal 1-3-5 akkoord en werk dat dan uit naar 7-akkoorden (min-maj), dan 9, dan 13. Maar dan zit je al in vrij freaky jazz-akkoorden, hoewel ik de 13 ook wel bij blues gebruikt.

Mattijs
12 oktober 2008, 00:21
Ik heb een riff gevonden met een E sus7 akkoord in maar dat staat er ook niet tussen, kan iemand me vertellen welke greep dit is?

nevyn292
12 oktober 2008, 12:21
Esus7?

nog nooit van gehoord, kan ook volgens mij niet, tenzij je EM7 bedoeld, en die is vrij simpel =>

0
0 (of 4)
1
1
2
0

MSNL
17 oktober 2008, 12:50
Esus7
is o.a.

0
0 (of 3)
2
0
2
0

of
0
3
2
2
2
0

of (eigenlijk Esus9)

7
7
7
7
7
0

of
0
0
7
7
7
0

of ook (maar eigenlijk D akkoord met E in de bas)

10
10
11
12
12
12


Er zijn heel veel mogelijkheden.
Beste is inderdaad om logica achter akkoorden te leren en te begrijpen.

Mr.Fingers
17 oktober 2008, 23:07
En net als je dacht dat je alle akkoorden had, is er weer een jazzgitarist die een akkoord uitvind die een langere naam heeft dan de lengte van de maat waar ze boven staat :stop::roll::seriousf: