PDA

View Full Version : barstje in stemschroef



lies_waregem
3 maart 2003, 12:10
een paar dagen geleden nam ik mijn gitaar en sprong mijn snaar. Omdat ik zelf nog geen snaren kan opleggen vroeg ik het aan mijn lerares. De hoge mi-snaar was gesprongen. Maar ze durfde mijn snaar niet meer aanspannen omdat ze zag dat er een barstje in de stemschroef zat. En tot mijn ontgoocheling heb ik dat ook gezien bij de si-snaar.
Wat kan ik hier aan doen ?
Ik kan niet echt meer spelen omdat mijn nieuwe mi-snaar volledig ontstemd is en ik durf niet verder mijn schroef aan te spannen uit vrees dat de stemschroef zou breken.
Want het wordt steeds moeilijker om de schroef te verdraaien :s

Hopelijk komt hier een reactie op die mij hierbij kan helpen.

idono
3 maart 2003, 12:26
Mi??? si???? what are you brabbeling..... er zit een E, A, D, G, B, e snaar op de mi en de si ken ik niet..... explain jezelf nader!!!!

Greetz Henk

lies_waregem
3 maart 2003, 12:29
Mijn E-snaar was gesprongen.
Mijn lerares legt er een nieuwe op maar ze durft amper de snaar nog aan te spannen (verhogen) omdat ze ziet dat er een barstje in mijn stemschroef zit.
Ze vreest dat mijn stemschroef anders zou breken.
Kan dit nog gerepareerd worden. Kan ik dit zelf doen.
Mijn stemschroef zat redelijk vast en met heel lichte olie is het al iets verbeterd, maar hoe meer ik mijn E-snaar wil aanspannen hoe minder ik kan verderdraaien aan mijn stemschroef hoe "vaster" ze zit en is er dus meer kans dat de schroef breekt.

Br@mbo
3 maart 2003, 12:35
Nen westvloamink upt forumke !! :razz:

Kzit met het zelfde probleem op m'n oude versleten spaanse bak :s

hoofd
3 maart 2003, 12:37
Waarschijnlijk bedoel je de stemmechanieken, en die moet je dan gewoon vervangen. Als je de halspen bedoeld zit je in dikke penarie. Ik ga er maar vanuit dat je een spaanse/klassieke gitaar hebt, want bij de goedkope gitaartjes willen de stemmechanieken al vrij snel breken. Als je dan bezig bent zou ik ze meteen allemaal vervangen, kost je 10/20 euro ofzo.

lies_waregem
3 maart 2003, 12:40
Dus het is mogelijk om de stemschroeven te vervangen
Inderdaad stemschroeven bij een klassieke gitaar, waar je aan draait om de snaar te stemmen. Aan de kop van mijn gitaar.

Arbz
3 maart 2003, 13:55
Even naar de gitaarboer en om een nieuw setje stemmechanieken vragen. Je kunt ze ook bestellen op internet, bijvoorbeeld bij:

http://www.voxhumana.nl
http://www.casabenelly.nl

Ik weet niet of je iemand kent die een boormachine etc kan vasthouden, maar het vervangen van die dingen is op zich een eitje - gelukkig is er een standaardmaat voor en hoef je daar niet op te letten.

De schroefjes waar ze mee vastzitten zitten wel op een andere plaats (zeer waarschijnlijk). Daarvoor zul je dus even opnieuw gaatjes moeten (voor)boren in je kop.

Enne, voor nu zou ik zeggen: draaien aan dat ding en lekker spelen :wink:

edit: oeps, had snaren getikt ipv setje stemmechanieken :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Arbz op 2003-03-03 13:56 ]</font>