PDA

View Full Version : 50s/60s/70s strat



Mark1990
15 september 2008, 18:25
Ik weet dat dit waarschijnlijk al duizend keer gevraagd en beantwoord is, maar met de zoekfunctie kom ik er ook niet helemaal uit.
Wat is, buiten de kleurverschillen, het wezenlijke verschil tussen de 50/60/70 strat? van de 70s weet ik alleen dat de headstock anders is eigenlijk. Maar wat veroorzaakt precies het prijsverschil tussen deze gitaren?
bvd,
Mark

Mr.Fingers
15 september 2008, 18:37
'50: ash body, 1 piece maple neck met V-shape, kleine headstock, 1laag 8 gats slagplaat, 7.25" radius. 4 punts halsbevestiging, trussrod langs hielzijde

'60: alder body, maple neck met rosewood toets, C-shape, kleine headstock, 3laags 11 gats slagplaat, 7.25" radius, 4 punts halsbevestiging, trossrod langs hielzijde

'70: alder body (soms ash), maple neck met rosewood toets, of maple toets, C-shape, grote headstock, 3laags 11gats slagplaat, 7.25" radius, 3 punts halsbevestiging met "microtilt", trussrod langs kopzijde (bullet)


prijsverschil: houtsoort, elementen & arbeidskosten.

de '50 klinkt vintage & twangend, de '60 wat gematigder, een mooie bluesgitaar, en de '70 klinkt meer "rockend" (wat meer ballen aan z'n lijf)

LaurentB
15 september 2008, 18:40
Ik vind het toch even een heel interessante samenvatting van Mr. Fingers, zou ik zo niet geweten hebben.

Luke-wannabe
15 september 2008, 18:41
1 dingetje Fingers. Een 50's heeft een 8 gaats PG ;)

Mr.Fingers
15 september 2008, 18:43
1 dingetje Fingers. Een 50's heeft een 8 gaats PG ;)

gefixed (bij de '60 kan ik het tellen, die slagplaat ligt naast me, die '50 was een wilde gok :D)

Luke-wannabe
15 september 2008, 18:44
Hahaa Geeft niks jongen ;)

Dude
15 september 2008, 19:02
Samenvattend, als je een 50s strat hebt kan je daar een aardig rijtjes huisje van kopen, als je een 70's strat hebt een leuke 2ehands suzuki alto uit 87 met 2ton op de teller.......

Luke-wannabe
15 september 2008, 22:58
Samenvattend, als je een 50s strat hebt kan je daar een aardig rijtjes huisje van kopen, als je een 70's strat hebt een leuke 2ehands suzuki alto uit 87 met 2ton op de teller.......
Ik denk dat het hier over de reissues gaat ;)

frander
15 september 2008, 23:16
De '62 reissue kan ik aanraden! Super blueser, zeker met texas specials!

Sinner1980
15 september 2008, 23:23
Interessant allemaal, mn volgende gitaar wordt ook een Fender strat.
60's of 70's ben ik nog niet over uit, wel een Amerikaanse, dat zeker.
Voorlopig maar ff verder rocken op mn Gibson les paul std en mn Schecter :satisfie:

Mr.Fingers
15 september 2008, 23:28
De '62 reissue kan ik aanraden! Super blueser, zeker met texas specials!

maar dat is een USA, wij hebben het over mexicaantjes. (vergelijking gaat ook wel op voor de usa's hoor)


ik zou voor de '70s gaan (omdat ik fan ben van grote koppen!)

Mark1990
16 september 2008, 14:42
het wordt voor mij sowieso de goedkopere serie, dus geen american custom of wat dan ook, want arme student.
Ikzelf vind de kleindere headstocks eigenlijk mooier, maar dat doet natuurlijk weinig voor het speelgemak.
weet iemand trouwens of de Feedback in Rotterdam 50s- 60s- 70s-reissue en mex standard heeft hangen? ik ben al in een aantal zaken geweest ,maar geen een die ze allemaal had hangen, of uberhaubt de 50s reissue.
en tenslotte; is het verschil tussen maple en rosewood echt zo groot, want zelf hoorde ik het laatst niet zo goed, maar ik speel dan ook nog niet zo lang.
De kant die ik op wil met de gitaar is een beetje blues ala Clapton/Hendrix en SRV. Welke raden jullie dan aan? de Mex Standard is tenslotte in beide uitvoeringen verkrijgbaar.

Nicolaas
16 september 2008, 15:04
Ik vind het toch even een heel interessante samenvatting van Mr. Fingers, zou ik zo niet geweten hebben.

Mr. Fingers is gewoon de Fender Yoda, much to learn young padawan :p

Mr.Fingers
16 september 2008, 15:44
Mr. Fingers is gewoon de Fender Yoda, much to learn young padawan :p

danku voor de nieuwe sig :D

@Mark: de grootte van de headstock doet weinig aan het speelgemak, maar heeft wel een (minimale, dat wel) invloed op het geluid. Hoe groter de headstock, hoe bijtender de klank (heb ik ergens gelezen, en merk ik toch lichtjes).

Er is wel een verschil in klank tussen rosewood & maple. maple klinkt iets meer "snappier", sprankelender & feller, rosewood klinkt wat gematigder & warmer, het is vooral de feel die verschillend is. Maple is gelakt, en rosewood niet.

Voor de "arme" student is er de "classic" en "classic player" series van Fender (Classic 50, 60 & 70, Classic Player 50 & 60), waarbij de classic een "vintage" accurate benadering is (6-punts trem, vintage dunne frets,...), terwijl de player een moderne variant is (2-punts moderne trem, medium jumbo frets, Custom-elementen, custom-sho-designed neckplate). De player is ietsjes duurder als de classic, maar speelt voor de meesten wel iets gemakkelijker & vlotter.

Mark1990
16 september 2008, 15:51
duizendmaal dank!
nog 1 dingetje. Ik heb al meerdere malen gehoord dat de gladde lak van de hals verwijderd kan worden met fijne staalwol. Buiten het feit dat het raar voelt om je nieuwe gitaar ' toe te takelen' , zitten er nog nadelen aan deze oplossing?

jimihattricks
16 september 2008, 15:52
'50: ash body, 1 piece maple neck met V-shape, kleine headstock, 1laag 8 gats slagplaat, 7.25" radius. 4 punts halsbevestiging, trussrod langs hielzijde

'60: alder body, maple neck met rosewood toets, C-shape, kleine headstock, 3laags 11 gats slagplaat, 7.25" radius, 4 punts halsbevestiging, trossrod langs hielzijde

'70: alder body (soms ash), maple neck met rosewood toets, of maple toets, C-shape, grote headstock, 3laags 11gats slagplaat, 7.25" radius, 3 punts halsbevestiging met "microtilt", trussrod langs kopzijde (bullet)


prijsverschil: houtsoort, elementen & arbeidskosten.

de '50 klinkt vintage & twangend, de '60 wat gematigder, een mooie bluesgitaar, en de '70 klinkt meer "rockend" (wat meer ballen aan z'n lijf)

als we het hier over de classics hebben, de 50's heeft ook een alder body volgens de specs op de fender-site:
http://www.fender.com/products//view_specs.php?full_partno=0131002&name=%9150s+Stratocaster%26reg%3B

heb zelf ook altijd gedacht dat dit ash was

Mr.Fingers
16 september 2008, 15:56
duizendmaal dank!
nog 1 dingetje. Ik heb al meerdere malen gehoord dat de gladde lak van de hals verwijderd kan worden met fijne staalwol. Buiten het feit dat het raar voelt om je nieuwe gitaar ' toe te takelen' , zitten er nog nadelen aan deze oplossing?

als je helemaal tot op het blote hout gaat, dan zal je maple al erg snel donker verkleuren... (de volgende foto's zijn echte slijtage van jarenlang speelplezier...)

http://www.againstperfection.net/guitars/Lenka/back_of_neck.jpg

http://i11.photobucket.com/albums/a152/Jazzprod/Firemist%20Silver%201966%20Fender%20Jaguar/DSC01589.jpg

http://img232.imageshack.us/img232/9297/picture2wi4.png

http://i21.photobucket.com/albums/b300/freakscene88/018_6A.jpg


Andere nadelen zijn er niet echt, maar ik vrees wel dat de laklaag op die mexicaanse halzen redelijk dik is, dus dat je wel heel veel schuurwerk zal hebben om alles afgeschuurd te krijgen.

@jimi: denk dat dat een foutje is, degene in de muziekwinkel hier is wel degelijk ash!

Mark1990
16 september 2008, 16:32
het hoeft er wat mj betreft niet helemaal af, als het maar een beetje de feel heeft van een ongelakte hals, of van een hals met satijnlak.

calfie
16 september 2008, 16:41
Ik heb een keer een hals glad geschuurd met een schuursponsje, ging perfect.