PDA

View Full Version : Stand voor combo versterker



Eezz
15 september 2008, 17:57
Wat zijn de GN ervaringen met versterker stands? Je ziet er hier op Thomann.de (http://www.thomann.de/nl/misc_stands.html) een aantal staan, zoals die Millenium AS-2001, de K&M 28101 en de Rockstand RS23010B. Heeft iemand ervaring met een van deze stands?

Het lijkt me heerlijk om mijn versterker om zo'n stand te zetten zodat het geluid mijn eigen oren vooral bereikt en ik makkelijk bij de knoppen kan. Maar het is nog al wat om je dure combo op een stand te zetten die je niet kent. Failure is not an option in dit geval!

Kun je er ook een 2x12 op kwijt?

Mr.Fingers
15 september 2008, 18:08
http://www.thomann.de/nl/millenium_as2001.htm?sid=774d398e08265f87ad21019a0 50f664c

Deze staat bij ons in de muziekwinkel, met een "Blues Deluxe" erbovenop. Dat ding is gebouwd als een tank (je kan het ook als stoel gebruiken ;) ). Sound is inderdaad wel directer, maar voor een versterker met knoppen aan de bovenzijde (Fender, VOX,...) is dit toch niet alles.

guitarguru
15 september 2008, 19:10
Heb er ook 2 maar heb er een rot hekel aan. Ik hou gewoon niet van het directe (schelle) geluid van gitaarspeakers, die in mijn oren staan te tetteren! Plus de basrespons is minder als de amp in de lucht hangt.

JohnLord
15 september 2008, 21:33
Precies, direct in je oren is nou net wat je niet wil, gewoon op de grond zetten dus.

BlueFlame
16 september 2008, 00:24
Ik zit ook naar zo'n versterkerstatief te kijken. Krijg nl vaak het verwijt dat mijn versterker te hard staat. Ben 1.96 m lang, dus als mijn amp (Fender Blues DeLuxe) op de grond staat gaat het geluid langs mijn benen de ruimte in en ik hoor zelf niet goed hoe hard ik sta te spelen...

Welk versterkerstatief raden jullie mij aan? Of evt ander oplossing?

DeiDRagonas
16 september 2008, 00:32
Precies, direct in je oren is nou net wat je niet wil, gewoon op de grond zetten dus.

Nee man, dat is wat je juist WEL wil!!

Ten eerste hoor je jezelf beter en kun je dus veel zachter (In de zaal te hard en op t podium jezelf toch niet goed horen is een bekend probleem!). En ten tweede hoor je dan -min of meer- eindelijk wat het publiek hoort (bij gebruik van een microfoon voor je speaker, die staat er immers ook direct voor).

Ik heb trouwens gewoon een keyboardstand gehaald welke mn amp een meter omhoog zette. Werkte ook prima. Tegenwoordig speel ik met twee amps en ook dat werkt prima als ze op elkaar staan.

Die stand op Thomann.de die hierboven gepost is, is niet duur btw!!

R

Little Jay
16 september 2008, 10:07
Nee man, dat is wat je juist WEL wil!!

Ten eerste hoor je jezelf beter en kun je dus veel zachter (In de zaal te hard en op t podium jezelf toch niet goed horen is een bekend probleem!). En ten tweede hoor je dan -min of meer- eindelijk wat het publiek hoort (bij gebruik van een microfoon voor je speaker, die staat er immers ook direct voor).

R

Helemaal mee eens, daarom staan de meeste gitaristen ook altijd veel te hard, gewoon een kwestie van een slechte opstelling. Ik heb aan mijn Blues Deluxe daarom tilt-back legs bevestigd (wanneer deze uitversterkt wordt met microfoon ervoor) en dat werkt ideaal. Wanneer we met een ouderwetse back-line spelen (kroegjes) dan gaat 'ie het liefts een halve meter de lucht in en zo ver mogelijk naar achteren om het geluid in balans te brengen met drums en bas.

Gitaristen die te schel en te hard staan omdat hun versterker vooral hun broekspijpen doet wapperen..... daar komt onze slechte naam vandaan! :-)

BlueFlame
16 september 2008, 10:32
Bedankt voor jullie reacties. Direct in mijn oren wil ik! Dan ga ik vanzelf wel zachter ;-)

Dus jij gebruikt zoiets, Little Jay: http://www.thomann.de/nl/millenium_as2001.htm ?

Hoe zit het dan met de bereikbaarheid van de knoppen bovenop je blues deluxe? Valt allemaal wel mee waarschijnlijk?

Harry
16 september 2008, 10:40
je versterker moet wel geschikt zijn om zacht te spelen. Met mijn versterkers (Vox AC30CC1, Bedrock 651, en Kittyhawk Pro Junior) lukt dat dus niet. Ik laat het geluid toch liever een stuk langs me heen gaan, of onder me door.

Toen ik info over een standaard vroeg werden me Beamblockers aangeraden. Misschien is dat iets voor je.

mcannegieter
16 september 2008, 10:55
Ik heb die Millenium stand voor mn Peavey Classic 30. Echt super, nooit meer gekloot met je amp schuin tegen de muur achter het podium zetten en bang zijn dat ie omvalt. Omdat ik veel speelde in kleinere zaaltjes en cafés kon ik zo mn amp redelijk zacht zetten, doorversterken via de PA en mezelf via de amps (als monitor) alsnog goed horen.

Enige nadeel zijn de knoppen bovenop, maar als die eenmaal goed staan hoef je daar ook niet zo nodig meer aan te zitten is mijn ervaring. Eerste twee nummers mss irritant, daarna geen probleem meer.

BlueFlame
16 september 2008, 11:16
Ik heb me laten vertellen dat gitaristen vroeger de amp gewoon op het publiek richten en er zelf achter gingen staan, daarom staan de draaiknoppen van een aantal Fender versterkers (waaronder de blues deluxe) "verkeerd om". Zullen aardige volumeniveaus het publiek in gejaagd zijn ;-)

Anyway, ik denk dat ik dat statief maar ga bestellen: http://www.thomann.de/nl/millenium_as2001.htm

Of er moeten nog ander alternatieven langskomen...

DeiDRagonas
16 september 2008, 11:33
Ik heb me laten vertellen dat gitaristen vroeger de amp gewoon op het publiek richten en er zelf achter gingen staan, daarom staan de draaiknoppen van een aantal Fender versterkers (waaronder de blues deluxe) "verkeerd om". Zullen aardige volumeniveaus het publiek in gejaagd zijn ;-)

Dat was in een tijd dat de amps nog niet zo hard gingen en er doorgaans geen PA gebruikt werd. Dikke +1 voor Beamblockers btw.. Want je amp moedwillig onder je door laten blazen heeft niemand wat aan. Met een stand of Beamblockers ga je, behalve je publiek, in elk geval een aantal geluidstechnici heel blij maken.

R

pimmetje
16 september 2008, 11:37
http://www.zzounds.com/item--QLKBS317
Hier hebben we er met m'n band(s) standaard een paar van bij ons sinds een paar maandjes. Een van de argumenten voor deze was dat ze gemakkelijk vrij plat opvouwen.
Een nadeel leek nog even dat de hoek al vrij snel groot is, maar dat valt bij gebruik wel mee. Het mag ook iets schuiner, omdat hij niet verhoogd staat, zoals sommige stands.

Al met al prima standaardje...

Eezz
16 september 2008, 13:49
Ik denk trouwens dat ik zowel voor Beamblockers als voor een stand ga. Als je een versterker recht op je oren richt dan kan het hoog nogal recht voor je raap zijn. Beamblockers lossen dat op en spreiden het geluid wat gelijkmatiger.

Maar Beamblockers zijn wat mij betreft (ik heb er twee in mijn Orange 2x12 cab) geen volwaardig alternatief voor het goed richten van je versterker. Het maakt wel degelijk nog een hoop uit hoe je staat ten opzichte van je versterker.

Little Jay
16 september 2008, 14:10
Bedankt voor jullie reacties. Direct in mijn oren wil ik! Dan ga ik vanzelf wel zachter ;-)

Dus jij gebruikt zoiets, Little Jay: http://www.thomann.de/nl/millenium_as2001.htm ?

Hoe zit het dan met de bereikbaarheid van de knoppen bovenop je blues deluxe? Valt allemaal wel mee waarschijnlijk?

Nope, ik gebruik tilt-back legs zoals je vindt op Fender blackface versterkers, maar werkt ook prima met de Blues Deluxe, knoppen prima af te lezen en te bedienen (ietsje meer voorover bukken):

http://www.geocities.com/princerev2a/francoistiltback.jpg

(kon zo snel even geen foto van een Blues Deluxe met tilt-back-legs plaatsen vanwege beperkingen hier, maar als je in google afbeeldingen zoekt op tilt back legs kom je 'r wel een paar tegen)

Voordeel is dat je geen amp-stand mee hoeft te zeulen. Als je van het clean geluid van de Blues Deluxe houdt klinkt 'ie prima als 'ie wat zachter staat, misschien zelf wel beter, want ik vind de Eminence speaker op hoge volumes aan bloedarmoede lijden. (Ik heb 'm daarom vervangen door 2 stuks Jensen P10R, jawel dat past!)

BlueFlame
16 september 2008, 17:12
Had die tilt backs nog nooit gezien maar dat lijkt ook een goeie oplossing! Hoe zit het met monteren van die dingen, want dat wordt boren zo te zien. Geen kans dat je iets sloopt?

Beamblockers kan ik altijd nog toevoegen...

Mitch
16 september 2008, 17:26
Met een Beam blocker heb ik geen standaard meer nodig. Stuk handiger en in mijn ervaring ook effectiever.

Little Jay
16 september 2008, 17:53
Had die tilt backs nog nooit gezien maar dat lijkt ook een goeie oplossing! Hoe zit het met monteren van die dingen, want dat wordt boren zo te zien. Geen kans dat je iets sloopt?

Beamblockers kan ik altijd nog toevoegen...

Bij m'n Blues Deluxe ben ik lui geweest en laat ik de tilt-back-legs draaien op de schroef waarmee ook het chassis vastzit, maar beter is denk ik om een apart gat te boren. Als je het chassis er even uithaalt kan er niets misgaan, gewoon even uitkijken dat je 'm niet op een plaats zet waar iets anders zit. De 'stop' heb ik gewoon in de kast geschroeft, komt er aan de binnenkant niet eens doorheen. Was nog geen 10 minuten werk al met al.

BlueFlame
16 september 2008, 18:47
Tnx, ik denk dat ik die tilt backs bestel... Aangezien jij ook een Blues DeLuxe hebt; heb je de 14", 16" of 19" tilt backs op je amp?

Little Jay
30 september 2008, 10:32
oeps, sorry niet meer gezien dat er nog een vraag werd gesteld..

Voor de Blues Deluxe is 14" prima, die heb ik dan ook.

(16" is voor de Twin en 19" voor 4x10)

BlueFlame
30 september 2008, 11:43
tnx!................

Riky
30 september 2008, 12:01
Nee man, dat is wat je juist WEL wil!!

Ten eerste hoor je jezelf beter en kun je dus veel zachter (In de zaal te hard en op t podium jezelf toch niet goed horen is een bekend probleem!). En ten tweede hoor je dan -min of meer- eindelijk wat het publiek hoort (bij gebruik van een microfoon voor je speaker, die staat er immers ook direct voor).

Ik heb trouwens gewoon een keyboardstand gehaald welke mn amp een meter omhoog zette. Werkte ook prima. Tegenwoordig speel ik met twee amps en ook dat werkt prima als ze op elkaar staan.

Die stand op Thomann.de die hierboven gepost is, is niet duur btw!!

R

volledig mee eens!!! als ik een nieuwe patch maak ofzo ga ik ook altijd met mijn oren voor de speakers... Dan pas hoor je je echte sound! Ook zet ik mijn combo altijd hoger tijdens repeteren of tijden optredens. Wereld van verschil!

Te fel geluid als je voor speakers zit betekend dus ook fel geluid tijdens optreden.

Op mijn kamer heb ik mijn speaker in een gitaarstandaard staan. Een gitaarstandaard waar geen ondersteuning voor de hals op zit. Zo staat mijn combo ook ene beetjes schuin. Is niet mega stevig, maar heeft in 2 jaar tijd nog nooit gefaald. Ik denk dus dat die echte speaker stands ook wel voldoen!

Eezz
30 september 2008, 13:47
Ik heb inmiddels deze (http://www.thomann.de/nl/millenium_as2001.htm?sid=774d398e08265f87ad21019a0 50f664c) stand gekocht en er een aantal optredens meegedaan (met mijn 2x12 cabinet die ook voorzien is van Beam Blockers).

Werkt perfect! Echt heel fijn. Ik heb mijzelf nog nooit zo goed kunnen horen, terwijl anderen geen last van me hadden. Het heeft mij trouwens echt verbaasd hoeveel een stapje naar links of rechts nog uitmaakt voor het geluid, ondanks de beamblockers! Als ik schuin voor de kast stond had ik een prettig geluid voor funkyslagjes enzo, zonder al teveel mid. Als er dan recht voor ging staan kwam het mid weer terug in het geluid. Echt een behoorlijk verschil. Het relativeerd het succes van die Beamblockers toch een beetje, de spreiding is beter - zeker in het hoog - maar het is nog steeds heel belangrijk om de sweet spot te vinden op het podium.

Wat ook opvalt is dat de ruimte niet veel vat krijgt op het geluid omdat je de versterker dichtbij je oren kunt zetten. Het geluid is behoorlijk droog, waardoor je veel definitie hebt.

Ook een goede reality check trouwens, ik heb mijn treble nog nooit zo laag gehad. Terugdenkend aan tijd voor die stand schieten me ook een aantal gevallen te binnen dat de geluidman de microfoon naar de zijkant van de speaker verplaatste (=minder hoog) of mij vroeg iets minder hoog in mijn geluid te draaien.

Kortom, ik zeg zo'n standaard is een goede oplossing, voor mij misschien wel de beste. Overigens kan mijn Orange 2x12 erop staan, maar doet het wel een klein beetje wankel aan. Misschien is voor grotere versterkers een wat lagere standaard beter.

crapton
30 september 2008, 22:26
In de rep ruimte hebben wij ook zo'n 'gekruiste' stand, maar daarmee richt je de amp teveel naar boven. Volgens mij hoeft ie maar 10-20 graden naar achter.

Wat is er tegen 1 of 2 kratjes? Of een stoel?

Herman
30 september 2008, 22:56
Ook mijn manier van m'n amp hoger op zetten. Ziet er misschien wat minder luxe uit, maar het werkt prima. Aanwezige flightcases, lege kratten, stoelen, het werkt allemaal wel prima eigenlijk.