PDA

View Full Version : Fender '62 RI 0.10 naar 0.11



frander
15 september 2008, 13:54
Vraagje. Heb een '62 RI strat. Nu wil ik van een setje 0.10 snaren naar 0.11.
Er zitten nu drie tremolo-veren op en de brug ligt nu al niet geheel vlak op de body. De gitaar is bijna nieuw en was zo al door de fabriek geleverd. In een van de meegeleverde boekjes staat dat er extra veren op de tremolo geplaatst moeten worden bij het verzwaren van de snaren. Wat is jullie idee?
Ik wil de brug eigenlijk in deze (fabrieks) afstelling houden. Als de brug vlakker of juist minder vlak op de body gaat liggen verandert de lengte van de snaar toch?

Daan_B
15 september 2008, 13:57
Ik heb dit ook gedaan, maar van 010 naar 011 is zo'n kleine overstap, dat het bij mij niet nodig was extra veren te plaatsen :) .

RiffMeister
15 september 2008, 14:13
Ik heb dus ook een extra veer bijgezet, maar je kunt dmv van de schroeven die daar zitten de hoogte ook zelf bepalen. Hoogte "zweving" opmeten voordat je die veer er op zet, dan die veer erbij en dan met die schroeven opnieuw afstellen.

Maarrrr het is meestal niet eens echt nodig. Zo vreselijk veel meer spanning komt er niet op de staan (en dan nog kan je dat ook weer dmv die schroeven afstellen).

Eko
15 september 2008, 15:03
Als je het goed wilt doen en de gitaar goed bespeelbaar wilt houden dan moet er meer gedaan worden. De dikkere snaren nemen dus ook meer ruimte in beslag bij de topkam. Oftewel de sleufjes moeten iets worden opgewerkt. Anders blijven de omwonden snaren meer klemmen in de topkam en wordt stemmen moeilijker en de gitaar onstemt sneller na gebruik van de tremelo.
Ook zul je moeten intoneren met de nieuwe set snaren. Een set .011 trekt wel degelijk een paar kilo meer aan de hals. Geeft niks , die kan dat makkelijk hebben. Een veer plaatsen ter compensatie is niet duur en komt de bespeelbaarheid ten goede. Ook het juist afstellen van de brug/tremelo is niet veel werk ,maar maakt vaak het verschil tussen een goede gitaar en een uitstekend bespeelbare variant.

iWishmaster
15 september 2008, 15:23
Je gitaar zal echt opnieuw afgesteld moeten worden wil je niet aan bespeelbaarheid inleveren (tenminste, meestal).
1. Handleiding van je gitaar + instructievideos / guides doornemen en je gitaar zelf afstellen
2. Wegbrengen naar een winkel / guitartech en paar tientjes neertellen, dan weet je vrijwel zeker dat het goed gaat.

Waarom wil je eigenlijk dikkere snaren? Om te experimenteren zou ik de gitaar zelf afstellen, als je zeker weet dat je dikkere snaren wilt, iemand anders af later stellen.

barno
15 september 2008, 20:20
officieel zal het wel juist zijn dat er een gitaar moet bijgesteld worden bij andere snaardikte maar het kan ook zo hoor. Ik heb nergens last van en ik flikker derop wat voorhanden is, tussen 0.10 en 0.12, en als ik geen 0.10's meer heb, gaat er al es een 0.13 op de hoge E.

groovieguitarguus
15 september 2008, 20:27
Barno... waarschijnlijk staat je gitaar dan al standaard K.. afgesteld.
Dat is gewoon onzin wat je uitkraamt!!!
Moet absoluut afgesteld worden wil je een plezierig speelbare gitaar hebben.
ZEKER met tremelo.
Soms is het met tremelo niet nodig om veren bij te plaatsen, maar kwestie van het montage plaatje steviger vastschroeven.
Dikkere snaren is ook vaak de Truss Rod slagje strakker zetten...
Succes... wees niet bang... met beleid lukt het.

Zie ook de link: http://www.donhofstee.nl/

barno
15 september 2008, 21:51
Barno... waarschijnlijk staat je gitaar dan al standaard K.. afgesteld.
Dat is gewoon onzin wat je uitkraamt!!!


Ik sprak ten eerste alleen voor mezelf, dus dat van "onzin uitkramen" met uitroeptekens hoeft niet. En of mijn gitaren goed staan afgesteld, kan ik echt wel zelf uitmaken, believe me

groovieguitarguus
16 september 2008, 20:53
Ik sprak ten eerste alleen voor mezelf, dus dat van "onzin uitkramen" met uitroeptekens hoeft niet. En of mijn gitaren goed staan afgesteld, kan ik echt wel zelf uitmaken, believe me
_

Okay Barno, misschien kort door de bocht, maar Frander vraagt advies voor een gitaar met tremelo, dan vind ik jou eerdere opmerking ongegrond en niet van toepassing op Frander.
Een Hals moet op een lichte wijze hol staan, zet je meer kracht op de kop (dus met dikke snaren, of beweeg hem zelf door op de kop te duwen) komt de hals holler, dus onjuist te staan. Daarnaast trekken dikkere snaren meer aan de tremelo, komt hoger te staan, dus intonatie is dan ook verkeerd.

Dus Frano, hals losschroeven, trusrod kwartslag of halve slag strakker zetten, tremelo veer erbij of de boel strakker spannen.
Als alles weer gemonteerd is en de tremelo staat op de juiste (oude) hoogte, is de kans groot dat er aan de intonatie (zadels naar voor of achter schroeven) niet veel hoeft te gebeuren.
Is een toon hoger op de hals (12e fret of hoger) te hoog... zadel naar achter (afstand tussen topkam en brug wordt langer). Toon te laag... vise versa.

Succes

frander
16 september 2008, 21:29
Thanx! Ben vandaag maar aan de slag gegaan. Het setje o.10 van fender heeft bijna dezelfde dikte 'bas' snaren als het setje 0.11 elixers. Heb ook eindelijk de 5-way switch ipv. 3 way en texas specials gemonteerd. Toen snaren vervangen. Ik had al 3 (pin)pasjes onder de tremolo geplaatst zodat deze niet platter op de body kwam te liggen. Nadat ik de snaren op de juiste spanning had staan, zat er iets meer ruimte onder de tremolo. Ik heb toen de schroeven waar de tremoloveren mee aan de body zitten iets aangedraait zodat de tremolo weer op de oude hoogte staat. Klink verder prima...