PDA

View Full Version : Welk Delay pedaal



gevers
15 september 2008, 13:15
Hoi,
Ik speel in een sixties band en ben opzoek naar een goed en fatsoenlijk delay pedaal. Ik gebruik als gitaar een Fender Tele en als versterker een Fender
Twin Pro-tube.

Heeft iemand een sugestie of ervaring welk merk hiervoor het meest geschikt is. Ik ben al op zoek geweest naar de Ibanez ad80. Verder zijn er zoveel merken en mogelijkheden. Ik heb ook al van alles uitgeprobeerd bijv. Boss maar dat is het niet niet, althans niet voor mij.

Alvast dank voor je eventuele reactie

jero
15 september 2008, 13:19
Er zijn zooooveel delays..... Ik denk dat je eerst moet bepalen wat je nodig hebt:

- delay lengte
- wel / geen modulatie
- tap functie
- etc...

Obv daarvan kun je iets gerichter gaan zoeken.

the sure thing
15 september 2008, 13:24
... en wat maakt dat BOSS niets voor jou is? EN wat is je budget?

Ibanez666
15 september 2008, 13:34
Geen Boss kan, maar had je de DD-7 al geprobeerd?

peter_heijnen
15 september 2008, 14:27
Jij zegt sixties, ik zeg byoc pingpong delay.

EuroCinema
15 september 2008, 14:35
In de Line 6 echo park zit een heel aardige (digitale) "tape-delay" waarmee je een fijne 60s sound (van hank B Marvin tot Hendrix) kunt krijgen.

Joey Handsome
15 september 2008, 14:43
Kweenie, maar als ik een mooie sixties sound zou willen zou ik voor een analoge gaan. Sowieso even een Electro Harmonix Deluxe Memory Man proberen.

hoofd
15 september 2008, 14:46
Ik zeg: Carl Martin Red Repeat, 99 euro en zeker niet verkeerd.

Bernardduur
15 september 2008, 14:56
sixties band? Ik zeg tape delay!

Grooveyard21
15 september 2008, 16:48
line6 dl4, gebuik hem al jaren en bevalt erg goed.

BasHermus
15 september 2008, 16:59
Voor zo'n korte sixties delay heb je heeeeel veel keus.

Zelf vind ik de Ibanez EM5 lekker (maar hij wordt niet meer gemaakt). Gewoon een heel mooi, warm delay geluid.

De Akai Headrush bevalt ook goed, maar is qua functies misschien teveel van het goede voor je.

De Line6 EchoPark heb ik even (als in een paar maanden) gehad, en is toen weer heel snel van mijn pedalen-plank geschopt.
Kan veel, maar verneukt je geluid als hij uit staat, ruist als hij aan staat en ik vond de delays of te klinisch-digitaal dan wel te dof klinken (warm kan ie niet). Bovendien vond ik de gevoeligheid van de schakelaar vreemd (de aan uit schakelaar is ook de tap-tempo pedaal, maar dat wil nog weel eens mis gaan).

Die nieuwe delay pedaal van MXR schijnt ook erg lekker te klinken.

Joey Handsome
15 september 2008, 17:38
Ik heb ook een Headrush, maar ik kan dat nou niet echt warm noemen. Leuk hoor, die high freq roll off shit die erop zit, maar het wordt er niet warm van. Alleen maar dof.
Vind zelf een digidelay echt niet mooi klinken als je zo'n mooi clean geluid uit een Fender buizenbak trekt, maar goed...
Echte tapedelay is alleen maar gezeik kan ik je wel vertellen.
Dat MXR geval schijnt inderdaad ook niet verkeerd te zijn.

zjanke
15 september 2008, 18:13
Ik heb een Line6 echopark waar ik erg tevreden over ben, moet alleen wel op een aparte adapter anders gaat de zaak lopen brommen. Tap tempo komt inderdaad redelijk precies, maar dat is bij andere pedalen waar aan/uit en tap gecombineerd is ook zo.

The Lo Lands
15 september 2008, 19:58
Ik had een Boss DD-6 en vond ik ook niet lekker klinken. De DD-7 zal misschien weer iets beter zijn maar toch ik begrijp je 'afgunst' voor de Boss delays.

Zelf heb ik de TC electronic Vintage Delay gekocht welke ik persoonlijk het neusje van de zalm vind onder de delays. Ze zijn wel prijzig maar dan heb je ook wel wat IMO.

Aimé
15 september 2008, 20:07
Ik raad ook de nieuwe MXR carbon copy delay aan.

artnaz
15 september 2008, 20:09
Zelf heb ik de TC electronic Vintage Delay gekocht welke ik persoonlijk het neusje van de zalm vind onder de delays. Ze zijn wel prijzig maar dan heb je ook wel wat IMO.Klopt! Alleen vond ik de bediening niet heel handig, dus heb hem ingewisseld voor een Nova Delay. Klinkt net zo mooi, maar is nog veel handiger!

WillemdaGuide
15 september 2008, 20:11
Een Boss DD-* delay is het misschien niet maar mocht je een DM-2 of 3 op de kop tikken dan denk ik dat die uitermate geschikt is voor wat je zoekt.
Misschien een ibanez/Maxon AD-9?

The Lo Lands
15 september 2008, 20:16
Klopt! Alleen vond ik de bediening niet heel handig, dus heb hem ingewisseld voor een Nova Delay. Klinkt net zo mooi, maar is nog veel handiger!Is ook een aanrader inderdaad, en een stuk goedkoper!

jero
15 september 2008, 20:31
dus zoals ik zei, delays genoeg, met allemaal net even iets andere specs. Het lijkt me zinvol als je even reageert en vertelt waarnaar je precies op zoek bent, zie ook mijn eerdere post. Sixties muziek is nogal breed :)

Mitch
15 september 2008, 22:13
Juist. Nog meer types delays lukraak opnoemen is zinloos, de topic starter mag eerst even aangeeft of -ie alleen slapback zoekt of ook een trail van delays, of -ie TB moet zijn, meerdere presets, tap tempo enz.

Aimé
15 september 2008, 22:29
Een Boss DD-* delay is het misschien niet maar mocht je een DM-2 of 3 op de kop tikken dan denk ik dat die uitermate geschikt is voor wat je zoekt.
Misschien een ibanez/Maxon AD-9?

Even off-topic:

Ik kan een DM2 bemachtigen, maar de eigenaar zegt dat, als het pedaal extern wordt gevoed, het LED'je niet zo helder brandt. Hij doet wel normaal als je hem met batts voedt (maar dat ben ik niet van plan). Grote problemen of?

Mitch
15 september 2008, 22:35
Dat zou wel eens te maken kunnen hebben met het feit dat zo'n DM2 nog op de oude PSA van 12V moet draaien.
Hm, nu twijfel ik...nou ja, je zou er even op kunnen zoeken. Leker boeiend trouwens, dat het ledje mi nder fel brandt. Voer het aan als argument om af te dingen en geniet van één van de lekkerste delays ooit :D

gevers
16 september 2008, 12:42
Op de eerste plaats allemaal bedankt voor jullie adviezen. Echt geweldig dat iedereen wil helpen. Echter, het wordt nu alleen maar verwarrender voor mij.

Zoals gezegd een sixties band met veel muziek van de Stones, Jimmy Hendrix, Marshall Tuckerband, Chuck Berry, etc. Ik speel normaal heel weinig met pedaaltjes omdat de muziek uit die tijd redelijk clean werd gespeeld. echter in het repetoire zijn we nu ook bezig met Shadows nummers. En juist in die nummers zit veel echo/delay. Ik ga zaterdag nog naar een muziekwinkel om verschillende pedaaltjes uit te proberen. Ik wil jullie nogmaals bedanken voor de reacties en adviezen. Ik laat nog weten wat het is geworden.

gr. Gerrie

EuroCinema
16 september 2008, 13:16
Shadows = tape-echo. Voor het gebruiksgemak kun je een digitale modeller daarvan gebruiken, maar met een gewone digitale of analoge delay ga je het niet redden. Mijn pa speelt shadows-werk en ik ga regelmatig met hem op gearjacht, zijn laatste keuze voor Hank B. -sounds is de Danelectro DE1 Dan Echo Delay.

Tristan
16 september 2008, 13:19
Voor The Shadows zou ik toch voor de Deluxe Memory Man gaan, die heeft een fantastische modulatie en is het meest realistisch tape-echo achtig klinkend apparaat in pedaalvorm, bovendien is het vanwege de in vergelijk met de meeste andere analoge delays iets langere delaytijd ook nog eens een van de meest veelzijdige analoge delays op de markt.

EuroCinema
16 september 2008, 13:25
* noteert mogelijk kerstcadeautje voor vader *

Sinner
16 september 2008, 13:39
Even off-topic:

Ik kan een DM2 bemachtigen, maar de eigenaar zegt dat, als het pedaal extern wordt gevoed, het LED'je niet zo helder brandt. Hij doet wel normaal als je hem met batts voedt (maar dat ben ik niet van plan). Grote problemen of?

Ik heb een DM-2 en het is een pedaal dat een oude ACA adapter nodig heeft. Je kunt 'm voeden met een gewone Boss PSA als je er nog een pedaal (moderne) naast zet en deze beide met een daisy chain met elkaar verbindt.

Dan zou hij het gewoon moeten doen.

Enne ... als de prijs te doen is zou ik 'm kopen :rockon:

Aimé
16 september 2008, 13:54
Wel ja, tis net die prijs die me doet zorgen baren.
Ik heb op ebay.com dm2's en dm3's voor serieuze prijzen zien weggaan, mmm. 't Is een droompedaal van me, en nu ik de kans heb, najah dan pak ik ze maar :) we zien wel.

Joey Handsome
16 september 2008, 22:55
Voor The Shadows zou ik toch voor de Deluxe Memory Man gaan, die heeft een fantastische modulatie en is het meest realistisch tape-echo achtig klinkend apparaat in pedaalvorm, bovendien is het vanwege de in vergelijk met de meeste andere analoge delays iets langere delaytijd ook nog eens een van de meest veelzijdige analoge delays op de markt.

Ja, dat is helemaal waar. Werkelijk een briljant delay pedaal.

nocaster
17 september 2008, 20:00
De enige Shadows echosound haal je uit een Amtech Age Pro, zit ook een settingslijst bij voor alle shadow nummers
zie ook www.guitarecho.com

Tristan
18 september 2008, 01:09
Okee, maar dat ding is bijna net zo groot en zwaar als een echte tape-echo, dus ik begrijp het idee niet helemaal...
Is 'ie digitaal of analoog trouwens?
De Deluxe Memory Man blijft mijns inziens de meest realistisch als tape-echo klinkende analoge delay in pedaalvorm...

gevers
22 september 2008, 16:55
Beste Muzikanten,
Verheugd kan ik mededelen dat het de Electro Harmonix Deluxe Memory man Echo is geworden. Ik heb hem alleen nog ff in de oefenruimte getest en ben er dik te vreden over.

Allemaal bedankt voor jullie steun en advies.

gr. Gerrie

Joey Handsome
22 september 2008, 19:13
Beste Muzikanten,
Verheugd kan ik mededelen dat het de Electro Harmonix Deluxe Memory man Echo is geworden. Ik heb hem alleen nog ff in de oefenruimte getest en ben er dik te vreden over.

Allemaal bedankt voor jullie steun en advies.

gr. Gerrie


Zie je nou wel. Hele goede keus als je het mij vraagt. Heerlijk zoet en een prachtige modulatie. Veel plezier ermee!

Tristan
22 september 2008, 23:58
Inderdaad, veel plezier ermee! :D

JelmerOnGuitar
23 september 2008, 22:08
Gefeliciteerd met je pedaal! Een goeie keuze als je het mij vraagt!:)