PDA

View Full Version : Goeiemorgen allemaal



retep52
15 september 2008, 10:56
Ik speel sinds een half jaar gitaar en heb in eerste instantie een "Stagg" beginnerssetje gekocht wat best aardig was. Later heb ik er een Western gitaar bijgekocht omdat ik te "lui" was om steeds de boel aan te sluiten.

Toch bleef het elektrische wel trekken en heb er eerst eens een goeie versterker voor aangeschaft (Vox AD 30 VT XL). Nu heeft die Stagg best wel een schel geluid (vind ik), typisch Stratocaster geloof ik, maar ik wil graag een wat vollere, warmere sound. Nu dacht ik eerst aan een hollow body (Ibanez AK95 bijvoorbeeld, wil er nl. niet meer dan een euro of 400 aan kwijt), maar dacht dat dat naar huisgenoten en buren toch teveel herrie zou geven (en zo goed ben ik dus nog niet).
Maar zijn er eventueel ook full body gitaren te koop die diezelfde warme sound kunnen produceren?

Alvast bedankt voor de tips!

Groeten,

Peet

Jellyfish00
15 september 2008, 11:00
Ik denk niet dat je van een solidbody het geluid van een hollowbody kan verwachten, maar er zijn zeker solidbody's met een warme sound. Kijk dan vooral naar gitaren van mahoniehout met humbuckers (denk aan Les Paul etc.)

RoelTM
15 september 2008, 11:20
als je te bang bent voor veel herrie: op je versterker zit als het goed is een draaiknop waar 'volume' op staat.
experimenteer daar maar eens mee om te kijken wat het effect is

en voor dat warme geluid, Les Pauls klinken erg warm , ik denk dat dat jouw type gitaar is wat je zoekt

hezz
15 september 2008, 11:38
Zoveel geluid maakt een semi-akoestische gitaar niet wanneer die niet is versterkt hoor. Minder dan je western gitaar in ieder geval. Ik persoonlijk vind semi-akoestische gitaren enorm veelzijdig, goede keus dus.

De Ibanez Artcore gitaren zijn prima gitaren (heb er zelf ook één), erg goeie bespeelbaarheid alleen moet je kijken of je liever een semi of full hollow gitaar wilt. Oftewel wil je een gitaar met een houten blok in het midden of eentje die helemaal hol is, de eerste zal minder snel feedbacken.

retep52
15 september 2008, 14:26
Beste RoelTM,

Bedankt voor je reactie. Maar ik bedoel eigenlijk het volume van de gitaar zelf als ik bijvoorbeeld met koptelefoon zit te spelen... Maar zoals Hezz al aan-geeft hoef ik dus niet hetzelfde volume als van de western te verwachten, wat dus perfect is.

Groeten,

Peet

retep52
15 september 2008, 14:31
Ook bedankt voor je reactie Hezz,

Ik neem aan dat je met semi-akoestisch elektrisch-akoestisch bedoelt? Oftewel (semi-) hollow modellen?
Trouwens, over feedbacken gesproken, is natuurlijk ook afhankelijk van de afstand vanaf je versterker, maar heb je daar normaal gesproken alleen last van als je op het podium staat (oftewel vol open) of begin je dat bij lagere volumes ook al te merken?

Groeten,

Peet

LaurentB
15 september 2008, 19:44
Ook bedankt voor je reactie Hezz,

Ik neem aan dat je met semi-akoestisch elektrisch-akoestisch bedoelt? Oftewel (semi-) hollow modellen?
Peet

Aaaargh, daar gaan we weer:

Semi-akoestisch: een electrische gitaar met een holle kast.
Electro-akoestisch: een akoestische gitaar met een element voor versterking.

Ik blijf net zo lang doorgaan totdat iedereen het begrijpt.

Mr.Fingers
15 september 2008, 19:45
Aaaargh, daar gaan we weer:

Semi-akoestisch: een electrische gitaar met een holle kast.
Electro-akoestisch: een akoestische gitaar met een element voor versterking.

Ik blijf net zo lang doorgaan totdat iedereen het begrijpt.

en gevisualiseerd (ik ben ook al door Laurent tot de orde geroepen geweest!)

SEMI AKOESTISCH...

http://www.usedgibsonguitars.co.uk/images/P/es335.jpg
(een electrische gitaar dus!)

ELECTRO-AKOESTISCH

http://www.musicianshop.com/Takamine_Guitars/Takamine_Electro_Acoustic_eg320scns_more_info.jpg
(een akoestische gitaar, die je kan uitversterken)

zeppo
15 september 2008, 20:34
'k wil niet zeuren, maar ik vind akoestisch-electrisch eigelijk een betere term:

electrisch : 1 'functie'
semi-akoestisch : belangrijkste is het semi, de pickups (en dus het electrische) zijn belangrijker dan het akoestische
akoestisch : 1 'functie'
akoestisch-electrisch : belangrijkste is nog steeds het akoestisch gedeelte, maar je hebt de mogelijkheid om het eenvoudig uit te versterken.

just my 2cts
Wie of wat spreekt mij tegen? De Van Dale?

LaurentB
15 september 2008, 21:24
en gevisualiseerd (ik ben ook al door Laurent tot de orde geroepen geweest!)

Maar ik heb van jou in dit forum vandaag ook iets geleerd over Stratocasters :)

vulvasonic
16 september 2008, 00:38
'k wil niet zeuren, maar ik vind akoestisch-electrisch eigelijk een betere term:

electrisch : 1 'functie'
semi-akoestisch : belangrijkste is het semi, de pickups (en dus het electrische) zijn belangrijker dan het akoestische
akoestisch : 1 'functie'
akoestisch-electrisch : belangrijkste is nog steeds het akoestisch gedeelte, maar je hebt de mogelijkheid om het eenvoudig uit te versterken.

just my 2cts
Wie of wat spreekt mij tegen? De Van Dale?

Je kan best gelijk hebben, maar de eerder genoemde termen zijn inmiddels dermate ingeburgerd dat je daar weinig zinnigs tegenin kan brengen zonder anderen in verwarring te brengen.
Misschien wel het beste en meest bekende voorbeeld is de term 'tremolo'. Leo Fender noemde de door hem ontwikkelde zwengel een 'tremolo'. Zijn gitaren waren dus voorzien van een tremolosysteem die je in beweging kon zetten met de tremolo-arm. Niemand die dat gek vindt, terwijl het effect van dat systeem feitelijk een vibrato is. Eigenlijk had hij die zwengel gewoon een vibrator moeten noemen.
En om het allemaal nog verwarrender te maken ontwierp hij later versterkers met een ingebouwd vibrato. Leuk, ware het niet dat het effect van die vibrato feitelijk een tremolo-effect was.
NOG belachelijker is het feit dat vrijwel alle andere grote merken dezelfde foutieve termen zijn gaan gebruiken.

Nogmaals, ook al heb je het bij het juiste eind, denk dan aan de reacties die je zeer waarschijnlijk gaat krijgen als je zegt dat je heerlijk kan spelen met je vibrator.
:D

Nicolaas
16 september 2008, 14:09
Nou als je 400 e hebt zou ik zeggen; (Ben wel een epiphone nerd hoor)

Semi akoestische: Een epiphone Dot

Elektrische, idd een Les paul mooi volle klank.

Zoiets? Maarja zo als iedereen altijd zegt, ga en gij zult testen!