PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar, amp en / of pedaal?



Pascal_B
15 september 2008, 09:12
Hey allemaal,

Ik speel al onderhand iets van 10 jaar gitaar, maar heb nog steeds dezelfde goedkope hardware die ik 5 jaar terug toen ik begon met elektrische gitaar spelen heb gekocht. Wat houd dat in? Een stratocaster vorm gitaar van een of ander nep merk (Jim Harley, beetje combi tussen muppet-show en biker build off) en een Ibanez amp (met in grote letters 15R erop, zou nu niet meer weten of dit gaat over de weerstand, type, or what ever). Een jaar of twee daarna heb ik nog een footswitch gekocht (of hoe je zoiets noemt, zoals je merkt speel ik liever dan dat ik me zorgen maak over de theorie, in ieder geval zo'n ding waarbij je verschillende voorgeprogammeerde geluidsoorten kan selecteren van akoestisch tot zware overdrive, en noisegate). Nu is laatst genoemde pas stuk gegaan, en kost ongeveer evenveel om te laten repareren als een nieuwe te kopen. Gelukkig heb ik na vakantiewerk aardig wat cash om uit te geven, en wil ik eigenlijk m'n apparatuur wel eens upgraden aangezien ik er toch nooit een echt lekker geluid uit weet te krijgen.

Nu mijn vraag. Wat kan ik het beste kopen? Een betere en duurdere gitaar, een betere amp, en / of weer zo'n pedaal? Zo'n pedaal vond ik zeker handig voor tijdens optredens, maar aangezien ik dat voorlopig ff niet meer doe is het misschien niet zo heel belangrijk.

Dus mijn beste heren en dames die hier wel verstand van hebben, wat kunt u mij aanraden?

Nocki
15 september 2008, 09:23
Een goede amp!

almarvk
15 september 2008, 09:32
En een goede gitaar. Daarmee zal je speelplezier en kwaliteit ook beter worden, aangezien je aangeeft op theorie gericht te zijn.

humbucker
15 september 2008, 09:33
Een goede amp!


+1


(10 tekens)

iWishmaster
15 september 2008, 09:34
^
|
|
What he said!

Beetje gerelativeerd komt driekwart van je geluid van je amp. Als je die gitaar lekker vind spelen, dus zeker voor een nieuwe amp gaan.

Maar we zouden natuurlijk geen gitaarnetters zijn als we je ook niet een nieuwe gitaar en een 19" rack vol effecten aan zouden smeren!

Pascal_B
15 september 2008, 09:35
Juist op praktijk en niet op theorie... ;)

Mijn budget schat ik op zo'n 500 honderd eurie, dus ik denk dat als ik zowel een nieuwe gitaar als amp zou willen kopen ik niet genoeg cash heb om van beide goeie kwaliteit te vragen, dus ik had het idee dat ik me beter kon richten op 1 van de 2 (plus dan eventueel nog een pedaal met noisegate e.d., maar is dat dan beduidend minder belangrijk?).

yalexw
15 september 2008, 09:37
Als je redelijk tevreden bent over de gitaar die je nu hebt zou ik voor een nieuwe amp gaan. Dit kan je geluid zoveel opkrikken(heb ik zelf ook ondervonden). Maar hoeveel heb je misschien dat je beide wel kan, een leuke amp hoeft niet meteen 1000 euro te kosten en een goede gitaar evenmin.

Edit: men was me voor, voor 500 euro zou ik voor een nieuwe amp gaan en dan sparen voor een leuke gitaar.

iWishmaster
15 september 2008, 09:41
Juist op praktijk en niet op theorie... ;)

Mijn budget schat ik op zo'n 500 honderd eurie, dus ik denk dat als ik zowel een nieuwe gitaar als amp zou willen kopen ik niet genoeg cash heb om van beide goeie kwaliteit te vragen, dus ik had het idee dat ik me beter kon richten op 1 van de 2 (plus dan eventueel nog een pedaal met noisegate e.d., maar is dat dan beduidend minder belangrijk?).
Ligt eraan wat je ermee wilt. Als je alleen clean en overdrive gebruikt heb je geen pedalen nodig. En een goede amp heeft geen noise gate nodig. Wil je ook (andere) effecten zoals delay, chorus etc. kun je kiezen voor een modelling amp, of een amp met lossen effecten. Ik zou altijd eerst een amp kopen en evt. later de effecten die je nodig heb erbij kopen.

Wil je tips over wat voor een versterker: post in versterker topic wat voor een muziek je speelt / waar je van houdt / wat je wilt etc., zijn altijd mensen die je daar over kunnen vertellen, maar er gaat niks boven zelf testen in de winkel.

Nocki
15 september 2008, 09:46
Ik heb toevallig 2 filmpjes op youtube staan. 1 waarop ik speel met een epi gitaartje en mn Egnater buizen top en 1 met een Gibson lp custom en een marshall valvestate top...
3 keer raden welk van de filmpjes het lekkerst klinkt. dat is gewoon de egnater. een goede amps speelt zoveel makkelijker dan een goede gitaar.

Succes!

Ibanez666
15 september 2008, 09:56
Als een amp zoveel meer met je geluid doet, waarom wordt er op GN dan altijd zoveel geneuzeld over gitaren (houtsoort, enz), kabeltjes (merk) en pedaaltjes (true-bypass, etc) en veel minder over verschillende amps en hun sound?

on topic: ik zou voor een andere amp gaan en eventueel de gitaar nog even proffessioneel af laten stellen als er nog wat geld over is.

Nocki
15 september 2008, 10:08
tja... Ik ben al jaren bezig met amps en dergelijke en idd minder met mn gitaar maar ik moet zeggen nu ik op amps speel die daadwerkelijk laten horen wat het verschil is tussen een palisander en ebben toets kan ik wel die keuze maken en wordt het opeens een item. Zou ik nog steeds op mn vs 265 spelen dan zou ik het vershil nooit hebben gehoord en gewoon op een "mooie" gitaar spelen!
Ik heb nu enorme voorkeur voor lp's met een ebben toets omdat dat gewoon enorm lekker klinkt en speeld. Maar dat hoor ik dus extra door mn amp.

Ibanez666
15 september 2008, 10:13
tja... Ik ben al jaren bezig met amps en dergelijke en idd minder met mn gitaar maar ik moet zeggen nu ik op amps speel die daadwerkelijk laten horen wat het verschil is tussen een palisander en ebben toets kan ik wel die keuze maken en wordt het opeens een item. Zou ik nog steeds op mn vs 265 spelen dan zou ik het vershil nooit hebben gehoord en gewoon op een "mooie" gitaar spelen!
Ik heb nu enorme voorkeur voor lp's met een ebben toets omdat dat gewoon enorm lekker klinkt en speeld. Maar dat hoor ik dus extra door mn amp.

Hoor je dat verschil ook als je met de band speelt, of alleen als je er eens rustig in je eentje voor gaat zitten?

Nocki
15 september 2008, 10:32
Tjonge. Hoe vaak moet je deze vraag wel niet beantwoorden.


Als je spullen hebt die goed door de mix komen komt dat door de kwaliteit van je gear. Als je goed door de mix komt hoor je die kleine dingen terug komen in je spel. Als je neit goed door de mix komt hoor je dat soort kleine dingen idd niet en ga je dit soort vragen stellen. Als antwoord op je vraag: Ja ik hoor dat soort kleine dingen.
Afgelopen zaterdagavond heb ik gespeeld op een veel te klein podium (boerenkar) met daarop 9 man gepakt. Ik hoorde mezelf enorm goed door de mix komen. tijdens funky liedjes hoorde ik heel goed wat voor akkoordjes ik pakte. 6jes, 7tjes, 9tje, verminderde akkoordje enzo. Alles kon ik glashelder horen. Ik heb ook wel eens met gear staan spelen dat het gewoon een brei was... Dat is het verschil. Je hoort het pas als je al die kleine dingen bij elkaar hebt.

Ik hoor vaak mensen sceptisch over kabels en die ztyellen dezelfde vraag. Als je 1 kabel vervangt en de rest van je gear is bagger ga je dat idd niet horen. vervang je alle kabels hoor je het al beter. en pas als alles goed is ga je kleine dingen horen zoals het heldere geluid van een ebben toets met meer laag en een mooier midden gebied. dit laatste is natuurlijk smaakgebonden maar doordat alles nu in orde is hoor ik het en kan ik me erop richten.

Ibanez666
15 september 2008, 10:35
Tjonge. Hoe vaak moet je deze vraag wel niet beantwoorden.


Als je spullen hebt die goed door de mix komen komt dat door de kwaliteit van je gear. Als je goed door de mix komt hoor je die kleine dingen terug komen in je spel. Als je neit goed door de mix komt hoor je dat soort kleine dingen idd niet en ga je dit soort vragen stellen. Als antwoord op je vraag: Ja ik hoor dat soort kleine dingen.
Afgelopen zaterdagavond heb ik gespeeld op een veel te klein podium (boerenkar) met daarop 9 man gepakt. Ik hoorde mezelf enorm goed door de mix komen. tijdens funky liedjes hoorde ik heel goed wat voor akkoordjes ik pakte. 6jes, 7tjes, 9tje, verminderde akkoordje enzo. Alles kon ik glashelder horen. Ik heb ook wel eens met gear staan spelen dat het gewoon een brei was... Dat is het verschil. Je hoort het pas als je al die kleine dingen bij elkaar hebt.

Ik hoor vaak mensen sceptisch over kabels en die ztyellen dezelfde vraag. Als je 1 kabel vervangt en de rest van je gear is bagger ga je dat idd niet horen. vervang je alle kabels hoor je het al beter. en pas als alles goed is ga je kleine dingen horen zoals het heldere geluid van een ebben toets met meer laag en een mooier midden gebied. dit laatste is natuurlijk smaakgebonden maar doordat alles nu in orde is hoor ik het en kan ik me erop richten.

Mijn vraag was niet sceptisch bedoeld, maar bedankt voor je antwoord

almarvk
15 september 2008, 10:38
Er is nav dit draadje een nieuw draadje geopend in moderne versterkers. Daar gaan we verder.