PDA

View Full Version : Novanex Automatic A15 (condensator kapot)



Mjeartn
15 september 2008, 01:47
Ik heb van een bekende een novanex Automatic A15 versterker gekregen, op zich doet deze het nog wel maar toen er laatst op gespeeld werd kwam er rook uit.
Na het openschroeven bleek er een weerstandje scheurtjes te vertonen, maar daar kom ik vast wel uit :)
Ook is er een condensator opengebarsten, en het leek me nogal een apart ding

Aangezien de bende ech opengeklapt is kan ik niet alle informatie aflezen en na een zoektocht op google had ik nog niks. Hopelijk kan iemand er iets uit opmaken of heeft iemand eenzelfde versterker met leesbare informatie staan.

Afijn, Het is volgensmij een condesator met vierkante glazen behuizing en bevind zich net achter de power switch.

Op de bovenzijde:

Rio Gpf
40/(0,g of 6)83/56
pme 271 M533
Rechts hiervan, een kwart slag gedraaid staat CL9

Op de zijkant:
Ik denk 0,033uF, Maar het is slecht/half leesbaar.
250V~ mp
.......(onleesbaar)8(misschien een komma) 4MHz

Enig idee of zoiets nog te krijgen is of wat ik er voor in de plaats zou kunnen doen? Zo ja, waar kan ik het vandaan Halen?


Bij voorbaat dank!

ponq
15 september 2008, 13:29
kan je mss een foto posten?

Enterprice
15 september 2008, 15:21
Lijkt mij een metaal/papier condensator van 0,033uf bij 250 volt wisselstroom.
Zit waarschijnlijk in het hoogspannings gedeelte.
Ik zou de condensator gewoon uitsolderen en er mee naar de elektronica winkel gaan.

Mjeartn
15 september 2008, 21:26
Lijkt mij een metaal/papier condensator van 0,033uf bij 250 volt wisselstroom.
Zit waarschijnlijk in het hoogspannings gedeelte.
Ik zou de condensator gewoon uitsolderen en er mee naar de elektronica winkel gaan.

Ik heb 'em uitgesoldeerd en alles functioneert nog, hij stoort wel wat, maar dat ligt waarschijnlijk ten dele aan mijn supergoedkope behringer gitaar (dat doet hij op mijn squire sp-10 ook).

De behuizing blijkt bij nader inzien niet van glas maar van polymeer te zijn.

Foto ga ik direct even regelen. Alvast bedankt voor de reacties :)

Maar in princiepe zou ik hem dus kunnen vervangen met bijvoorbeeld een Polypropyleen Condensator Mkp10 0,033µf (http://shop.conrad.nl/Elektronica,044_meetapparatuur/Componenten/Passieve_componenten/MKP_condensatoren/450272.html)

Mjeartn
15 september 2008, 21:55
Even tussendoor, er zijn (zoals altijd) al wat meer mensen met novanex bezig geweest. http://www.new-line.nl/forum/read.asp?t=13158

Frits van Mourik
15 september 2008, 23:34
Foto ga ik direct even regelen. Alvast bedankt voor de reacties :)

Maar in princiepe zou ik hem dus kunnen vervangen met bijvoorbeeld een Polypropyleen Condensator Mkp10 0,033µf (http://shop.conrad.nl/Elektronica,044_meetapparatuur/Componenten/Passieve_componenten/MKP_condensatoren/450272.html)

Ja, hoor, alhoewel je 'm ook gewoon weg zou kunnen laten.
Die condensator zit er alleen, om eventuele lelijke spikes uit 't lichtnet te elimineren.
BTW: Ik heb ook een Novanex Automatic!
Wat er "automatic"aan is, heb ik nooit begrepen, maar OK:
what's in a name... De mijne heeft een pijnlijk lelijke tremolo en had een blubberig 6" philips speakertje;
die heb ik vervangen door 'n cheapo 8" EH-speaker: enorm verschil!
Aanradertje...

Mjeartn
16 september 2008, 18:51
Ja, hoor, alhoewel je 'm ook gewoon weg zou kunnen laten.
Die condensator zit er alleen, om eventuele lelijke spikes uit 't lichtnet te elimineren.
BTW: Ik heb ook een Novanex Automatic!
Wat er "automatic"aan is, heb ik nooit begrepen, maar OK:
what's in a name... De mijne heeft een pijnlijk lelijke tremolo en had een blubberig 6" philips speakertje;
die heb ik vervangen door 'n cheapo 8" EH-speaker: enorm verschil!
Aanradertje...

Bedankt voor de tip! Ik sprak zojuist een oude TV monteur die mij hetzelfde, betreffende de condensator, wist te vertellen.
"Hij moet pulsvast zijn" (...) "Neem er maar een van 600V"

Dat is dan weer opgelost! ERG bedankt voor de reacties en tips. Ik ga de tip betreffende de speaker zeker proberen. mijn maatje bouwt speaker-behuizingen, dus die heeft vast nog wel wat liggen ;)

Ik zal nog even laten weten of het nog significant effect had :)

Mjeartn
24 oktober 2008, 12:57
Zoals beloofd, echter een beetje laat; hoe verging het?
Ik heb dus een puls bestendige condensator geregeld en geinstalleerd evenals de aangerade speaker. Alles was snel in huis en ook zo geinstalleerd.
de enige moeite die ik moest doen was het klankgat wat uitvergroten waarvoor ik dus de bekleding moest verwijderen (wat een geknooi, ze hadden kennelijk nietjes over) alles dus klaar en in elkaar.

De verbetering was ZEKER te merken, ook mijn maatje hoorde het toen hij langs kwam ( hij wist niet dat ik iets veranderd had)

Hij klinkt nu lekker vol, zeker als je de bas een tikje hoger zet (ik speel veel blues) klinkt hij erg goed.

aangemoedigd door dit sucess heb ik ook nog even de elektronica geisoleerd, hetgeen direct vrijwel alle ruis wegnam, een aanrader dus. Ik heb het gewoon met dikke aluminium tape gedaan.
aangezien de snaren er toch af waren heb ik ze meteen vervangen door 0.012 jazz light snaren van d'addario, wat natuurlijk nog meer bijdraagt aan het blues geluid ;)


Tot slot, heel erg bedankt voor de reacties/ tips / hulp!

- Maarten Sterke.