PDA

View Full Version : het nut power conditioner?



jemke
14 september 2008, 21:58
Wat is het nut van een powerconditioner? Is het de bedoeling dat ze enkel pieken en ruis weg filtert of gaat ze ook steeds automatisch trachten de spanning correct te houden op 220V?

Bij Furman, is het verschil tussen de PL en de PL+ zuiver de toevoeging van de led's die de binnenkomende spanning aanduiden?

Wat is het verschil met Samson's Powerbrite?

Is een powerconditioner vooral aan te raden als je veel onstage staat of ook als je thuis speelt met 'propere' stroom?

peter_heijnen
14 september 2008, 23:39
Is een powerconditioner vooral aan te raden als je veel onstage staat of ook als je thuis speelt met 'propere' stroom?
Ik heb zo'n beetje iedere stroomsituatie die je van top naar flop maar kunt bedenken in ruime mate meegemaakt. Daarbij had ik altijd digitale apparatuur mee, maar heb ik nog nooit zo'n ding gebruikt. Nooit geen enkel stroomprobleem gehad verder, ik geloof dus niet zo in die dingen.

El Bastardo
15 september 2008, 07:26
Ik heb zo'n beetje iedere stroomsituatie die je van top naar flop maar kunt bedenken in ruime mate meegemaakt. Daarbij had ik altijd digitale apparatuur mee, maar heb ik nog nooit zo'n ding gebruikt. Nooit geen enkel stroomprobleem gehad verder, ik geloof dus niet zo in die dingen.

Klinkt als: Ik heb nog nooit een auto ongeluk gehad dus ik heb de verzekering maar stopgezet.

DeiDRagonas
15 september 2008, 07:38
Klinkt als: Ik heb nog nooit een auto ongeluk gehad dus ik heb de verzekering maar stopgezet.

Echter bedoelt hij als je goed leest: "Ik spreek uit ervaring dat het vaak een overbodige luxe is."

En dat ben ik t met hem eens.

R

El Bastardo
15 september 2008, 07:49
Echter bedoelt hij als je goed leest: "Ik spreek uit ervaring dat het vaak een overbodige luxe is."

En dat ben ik t met hem eens.

R

datzelfde geld ook voor een autoverzekering, maar als je hem dan toch die ene keer nodig hebt ben je blij dat ie er is.
Als jullie dat luxe noemen... Prima.

armageddon
15 september 2008, 08:04
En jouw instelling is weer op te vatten als:
"Het effect is niet aantoonbaar, maar blijkbaar is het toch beter, dus ik koop het maar."

El Bastardo
15 september 2008, 08:17
En jouw instelling is weer op te vatten als:
"Het effect is niet aantoonbaar, maar blijkbaar is het toch beter, dus ik koop het maar."

Ik heb er twee keer direct profijt van gehad. 1 keer met te lage spanning en 1 keer met te hoge.
Die keer met te hoge spanning was dus een verkeerd ingestelde generator.

peter_heijnen
15 september 2008, 08:39
Ik heb er twee keer direct profijt van gehad. 1 keer met te lage spanning en 1 keer met te hoge.
Die keer met te hoge spanning was dus een verkeerd ingestelde generator.
Wat waren toen de consequenties voor de anderen zoals bassist en ev toetsenist, of hadden die er ook een?

Ik snap je vergelijking met die autoverzekering wel, maar ik heb idd geen behoefte aan een verzekering waar ik in meer dan 20 jaar nog nooit aanspraak op heb hoeven maken.

Maar eerlijk is eerlijk, ik heb jouw -grote- racks ook wel gezien op foto's hier, en daarbij maakt een extra unit ook niet meer uit lijkt me.

Nocki
15 september 2008, 09:54
De echte conditioners waar je wat aan hebt zijn vaak te duur. Dan heb ik het over systemen die het voltage op het juiste niveau houden. Deze systemen zorgen bij te weinig power voor meer en bij teveel voor verlaging. De meeste die je ziet zijn dus de goedekope veredelde stekkerdozen. soms zit er een overspannings beveiliging in en dat is wel enorm fijn... Zelf heb ik zo'n ding wat gewoon een veredelde stekkerdoos is. En het is het geld meer dan waard. dit werkt beter dan een stekkerdoos in je rack, is netter, zit een vaste aan/uitknop op en is gewoon betrouwbaarder omdat het daadwerkelijk in je rack zit geschroefd ipv los aan de achterkant. nadeel zijn natuurlijk de dingen die een adapter nodig hebben in je rack maar ook dat is vaak wel op te lossen. ik ben een enorme fan van die dingen en zou ze niet willen missen! Maar niet om de redenen zoals die eerder genoemd zijn. gewoon als veredeld stekkerdoosje...

pol
15 september 2008, 10:06
Ik heb wel es gezien dat bij een optreden alle versterkers van de band + p.a. stuk gingen door een te hoog voltage.

maar hoe dikwijls gebeurd zoiets ?

tuurlijk als ze zo dom zijn de podium belichting op hetzelfde net aan te sluiten als de versterkers heb je ook een probleem.

een keer nog iets vreemds meegemaakt, mijn versterkers zat op de dezelfde stekkerdoos ingeplugd als die van onze bassist, elke keer als hij een noot aansloeg stoorde dat op mijn versterker, na wat geprul bleek de boosdoener mijn bossadapter te zijn die ook op die stekkerdoos zat, adapter eruit getrokken, en weg was de storing, verklaar dat maar eens..

achteraf met diezelfde stekkerdoos en adapter nooit nog last gehad.

Chiel
15 september 2008, 13:22
Ooit opgetreden zonder powerconditioner:
- Custom Audio 3+ SE > Voedingstrafo en buizen doorgebrand
- VHT 2/50/2 > buizen doorgebrand
- Line6 Modpro > onherstelbaar beschadigd
- Intellifex > onherstelbaar beschadigd
- Voodoolab GCX > onherstelbaar beschadigd

Sinds dien dus een powerconditioner in mijn rack en onze bassist sinds kort ook na een opgeblazen Avalon rackunit en Glockenklang Heart-Rock. Tja, als het schaap verdronken is dempt men de put.

Nu toevallig net met een rackmodificatie bezig en dus vorige week enkel mijn Hook op een 2x12 gezet. Waren op een aggregraat aangesloten die ineens een hoge spanningspiek doorliet (spanning werd ineens over 2 i.p.v. 3 fases verdeeld). Rack van de bassist sloeg in de beveiliging en mijn Hook gaf een rookpluim :angry:. . .

Zo'n onzin is het dus allemaal niet!

peter_heijnen
15 september 2008, 13:29
Jezus, jij bent volgens mij best een grote pechvogel!

pol
15 september 2008, 13:32
damn, normaal zou dan enkel de zekering van die apparaten mogen springen.

Chiel
15 september 2008, 13:58
damn, normaal zou dan enkel de zekering van die apparaten mogen springen.
Het grootste probleem bij dergelijke overspanningen is de schommeling van de frequentie i.c.m. abrupte piekspanningen. Dan helpt een glaszekeringetje echt niet.

future2future
15 september 2008, 15:05
Ooit opgetreden zonder powerconditioner:
- Custom Audio 3+ SE > Voedingstrafo en buizen doorgebrand
- VHT 2/50/2 > buizen doorgebrand
- Line6 Modpro > onherstelbaar beschadigd
- Intellifex > onherstelbaar beschadigd
- Voodoolab GCX > onherstelbaar beschadigd

Sinds dien dus een powerconditioner in mijn rack en onze bassist sinds kort ook na een opgeblazen Avalon rackunit en Glockenklang Heart-Rock. Tja, als het schaap verdronken is dempt men de put.

Nu toevallig net met een rackmodificatie bezig en dus vorige week enkel mijn Hook op een 2x12 gezet. Waren op een aggregraat aangesloten die ineens een hoge spanningspiek doorliet (spanning werd ineens over 2 i.p.v. 3 fases verdeeld). Rack van de bassist sloeg in de beveiliging en mijn Hook gaf een rookpluim :angry:. . .

Zo'n onzin is het dus allemaal niet!

Shit man! Dat is echt geen pretje! Weet je al wat het met je hook is?

Chiel
15 september 2008, 15:13
Nee nog niet. Heb nu ff een leentoppie. Nog ff afwachten dus. Gelukkig heeft de zaaleigenaar wel aangegeven het boeltje te vergoeden. Leve de inboedelverzekering :) ! (en een Line6 Pod in de kofferbak zodat we gelukkig wel nog door konden spelen).

morris
15 september 2008, 15:25
Jezus Chiel, that sucks!

Maar weer eens een bewijs dat een conditioner (of liever een regulator) geen overbodige luxe is. Ik heb zelf ook genoeg horrorverhalen dus het is echt geen zeldzaam geval. Alhoewel de schade van Chiel wel heel vervelend is.

En voor de disbelievers argument 2: bij buizenamps is constante en dezelfde spanning essentieel voor een goede constante toon. Dus ja, het voegt zeker wat toe. Een ferrari zet je toch ook niet op Viking slofjes?

o,o2
;-) Morris

Bram78
15 september 2008, 16:56
Jezus Chiel, that sucks!

Maar weer eens een bewijs dat een conditioner (of liever een regulator) geen overbodige luxe is. Ik heb zelf ook genoeg horrorverhalen dus het is echt geen zeldzaam geval. Alhoewel de schade van Chiel wel heel vervelend is.

En voor de disbelievers argument 2: bij buizenamps is constante en dezelfde spanning essentieel voor een goede constante toon. Dus ja, het voegt zeker wat toe. Een ferrari zet je toch ook niet op Viking slofjes?

o,o2
;-) Morris


Sluit ik me helemaal bij aan. Ik ga in onze oefenruimte ook niet meer zonder spelen, aangezien mijn buizenbak dan aanzienlijk minder klinkt.
En bovendien is het schokkend om soms de spanningswisselingen af te kunnen lezen.

minoin
15 september 2008, 19:01
En wat voor unit bevelen jullie dan aan?

Bram78
15 september 2008, 19:59
Als ik het goed heb is het de T-racks dinopower die flinke schommelingen kan incasseren en toch 230v kan blijven leveren. Zullen er zonder twijfel meer zijn die hetzelfde doen maar deze is nog redelijk geprijsd. (In mijn ogen...)

Bij mijn weten is T-racks alleen te krijgen bij thomann.de, huismerk geloof ik.

ben79
15 september 2008, 20:10
ja heb emnet terug binnen, eentje gehad, verkocht omdat ik stopte met men rack en nadien altijd twijfels gehad over men sound, als de grasmachine aanging naast het rep hok, dan ging de sound naar beneden, dus nu sinds vandaag terug eentje binnen, al is het voor het zekere gevoel als je weer eens op een podium staat waar al de elec op dezelfde dozen hangt als het licht...

El Bastardo
15 september 2008, 20:23
Als ik het goed heb is het de T-racks dinopower die flinke schommelingen kan incasseren en toch 230v kan blijven leveren. Zullen er zonder twijfel meer zijn die hetzelfde doen maar deze is nog redelijk geprijsd. (In mijn ogen...)

Bij mijn weten is T-racks alleen te krijgen bij thomann.de, huismerk geloof ik.

Dat ding ken ik niet, maar ik kan je aanbevelen om een 2e hands furman Ar2306 te zoeken. Ik ben er zeer tevreden over.

ME.
15 september 2008, 21:15
Heb ook een AR2306. Voelt toch een stukje veiliger. Heb hem gelukkig nooit nodig gehad maar toch prettig om in je rack te hebben. Ik hoor hem "regelmatig" schakelen, dus reden genoeg om hem te houden.

Heb ook een Power Factor Pro maar die regelt geen voltage (Kon hem voor 100 euro krijgen, dat kon ik natuurlijk niet weigeren)

Voltage regulators zijn prijzig, maar ALS het fout gaat zijn ze het geld meer dan waard.

peter_heijnen
16 september 2008, 09:21
Een ferrari zet je toch ook niet op Viking slofjes?
Ok, dat vind ik een goed argument, maar wat is dan het verschil tussen zonder en met. Wat voor verschil maakt het met je geluid wanneer het voltage zakt, en wat als het stijgt?

Btw, alles goed in geleen? :)

MSNL
16 september 2008, 09:39
Ik heb een keer op een buitenpodium gestaan, waar er op een bepaald moment te weinig spanning was. Waaraan merk je dat:
- Het cleane signaal had totaal geen headroom meer. De spanning over de buizen was te laag.
- mijn Lexicon MPX G2 stopte er mee. Lampjes gingen knipperen, presets wisselen werkte niet meer.

Heb nu een Furman AR2306 en heb geen problemen meer gehad sindsdien.
Niet elk apparaat zal zo gevoelig reageren op een spanningsdaling.
De bassist had die dag nergens last van, maar bij de toetsenist vielen ook al zijn spullen uit.

Chiel
16 september 2008, 10:05
Dinopower heb ik zelf ook gehad. Maar als je ook een verbetering in je geluid wilt is de Furman Power Factor Pro R echt een aanrader. Prijs vind ik zelf nog redelijk (rond de 400 euro) en hij is bovendien een heel stuk lichter in gewicht.

Mr.Bluesbreaker
16 september 2008, 10:39
Dit klinkt als nasty business heren, doorfikken van trafo's en buizen door slechte aggregaten. (!) Ik speel de laatste maanden ook steeds meer in tentfeesten waar je die dingen aan de buitenkant ziet staan en loeien, boezemt me wel een beetje angst in.

Is er ook een manier om met 1 apparaat de hele backline van gitaar/bas/toetsen in 1 keer te beveiligen voor dit soort scenario's?

Het leek me zelf nooit nodig, mijn gedachtengang was dat er in geval van problemen bij de soundcheck van het PA bedrijf al onrust moest komen.
Maar ik bedenk me nu dat vaak de over/onderbelasting vaak pas uitbreekt als de show op zijn hoogtepunt is met alle lichten aan en het volume in de zaal opengeschroefd wanneer er veel publiek staat.

ME.
16 september 2008, 10:43
Er zullen vast apparaten zijn die door een hele band gebruikt kunnen worden.
De Furman AR2306 waar al over gesproken werd kan tot 6Ampere gebruikt worden (afhankelijk van het inkomende voltage).

Maar volgens mij maakt Furman ook wel "grotere" voltage regulators http://www.furmansound.com/

Chiel
16 september 2008, 10:46
Is er ook een manier om met 1 apparaat de hele backline van gitaar/bas/toetsen in 1 keer te beveiligen voor dit soort scenario's?


Zou je ff moeten checken wat de belasting van deze conditioners is. Wij hebben er zelf één in het monitorrack (levert ook de spanning naar de toetsenist), ik heb er zelf één en de bassist heeft er zelf één. De FOH heeft er één in het FX rack en de amps van de PA (EV TG-7) hebben een eigen voorziening ingebouwd.

Mr.Bluesbreaker
16 september 2008, 10:56
Goed plan. Ga ik in ieder geval voor mezelf naar op jacht als ik die Hook heb afbetaald....
Qua aanschaf, 2 keer live spelen en je hebt zo'n ding er weer uit.

Bram78
16 september 2008, 11:42
Dinopower heb ik zelf ook gehad. Maar als je ook een verbetering in je geluid wilt is de Furman Power Factor Pro R echt een aanrader. Prijs vind ik zelf nog redelijk (rond de 400 euro) en hij is bovendien een heel stuk lichter in gewicht.

Waar vind jij die dan voor rond de 400,-? Bij Thomann kost deze 589,-...

Greetz Bram

Chiel
16 september 2008, 12:31
Je hoeft het niet altijd ver weg te zoeken. (http://www.feedback.nl/?b=FPFPRORE&a=)

Bram78
16 september 2008, 16:33
Je hoeft het niet altijd ver weg te zoeken. (http://www.feedback.nl/?b=FPFPRORE&a=)

Oefh...
Shame on me, er zomaar vanuit gaan dat alles in deutschland goedkoper zou zijn...! Flink verschil zeg!

morris
16 september 2008, 22:17
Wacht eens even mannen, hebben we het over deze?
Furman (http://www.furmansound.com/product.php?div=03&id=PF-PRORE)

Dit is volgens mij geen regulator maar een conditioner, en dus niet te vergelijken met een AR2306. Kan ook niet voor die prijs. Of lees ik de specs niet goed?

Morris

morris
16 september 2008, 23:08
Ha die Peter,

Hier is alles goed, als je weer eens hier bent moeten we maar eens een pintje pakken ;-)

Het effect van lage voltage is inderdaad zoals MSNL al beschreef, headroom is weg en het klinkt allemaal mat. Ik heb een keer in Belgie noodgedwongen op +/- 190v gespeeld, het werkte allemaal nog wel, maar kanaal 3 van mijn CAE preamp was bijna zo clean als kanaal 1. Ik was blij dat ik nog een tubescreamertje bij me had ;-) Ik heb het nog niet meegemaakt, maar ik kan me voorstellen dat een hoger voltage dan normaal een tegenovergestelde werking heeft. Tegenwoordig hoor ik mijn AR2306 regelmatig schakelen op diverse locaties, en da's een teken dat er toch vaak gecorrigeerd moet worden. Die furman is echt een van de meest belangrijke investeringen die ik ooit gedaan heb.

Groetjes,
Morris


Ok, dat vind ik een goed argument, maar wat is dan het verschil tussen zonder en met. Wat voor verschil maakt het met je geluid wanneer het voltage zakt, en wat als het stijgt?

Btw, alles goed in geleen? :)

peter_heijnen
17 september 2008, 03:34
Hier is alles goed, als je weer eens hier bent moeten we maar eens een pintje pakken ;-)
Doen we, en dan haal je me maar over de streep voor een regulator.

Chiel
17 september 2008, 09:19
Wacht eens even mannen, hebben we het over deze?
Furman (http://www.furmansound.com/product.php?div=03&id=PF-PRORE)

Dit is volgens mij geen regulator maar een conditioner, en dus niet te vergelijken met een AR2306. Kan ook niet voor die prijs. Of lees ik de specs niet goed?

Morris
Nee, je leest het inderdaad goed. Dit is enkel een conditioner. Deze is echter wel specifiek voor buizen apparatuur ontwikkeld. Iets wat je meteen merkt wanneer je je toppie aansluit. D Y N A M I E K :cooler: :cooler: :cooler:. Echt een verschil t.o.v. de PL serie, al heb ik geen idee waar het specifieke verschil nu in zit.

Bij de Pro RE wordt alles boven 60Hz en 240V netjes teruggeregeld. Daarnaast slaat hij in de beveiliging bij een te grote over- of onderspanning en daar was het mij in eerste instantie voor te doen.

Overigens kon ik op geen enkele manier nog aan de AR-serie komen. Is deze discontinued?

ME.
17 september 2008, 10:55
Overigens kon ik op geen enkele manier nog aan de AR-serie komen. Is deze discontinued?

http://www.furmansound.com/product.php?div=04&id=DISCONTINUED

ja dus

Eko
17 september 2008, 17:01
We hebben laatst 2 x 1000 watt eindtrappen aan gort zien gaan door een mafkees van een zaal houder die bleef beweren dat wij op een aparte groep stonden. Toen de vriezer , bierkoelers en andere zaken aansloegen , sloeg bij ons wat anders door. Software uit de Yamaha eindtrappen en een reparatie rijker. Ook buizen amps kregen een optater.
Nu hebben we wat maatregelen genomen en de boel beveiligd. De geluidsman meet desnoods de handel door en zorgt er voor dat geluid niet op de groep van het licht staat. Alles staat zeker op randaarde en de p.a. wordt uitgebreid getest voor gebruik.
PS ,transformatoren voor bv pedalboards zijn een bron van ergernis. Veel brom komt hier vandaan. Vaak trouwens als er ergens ook nog een lamp op dezelfde groep brand.

Chiel
17 september 2008, 17:55
De geluidsman meet desnoods de handel door en zorgt er voor dat geluid niet op de groep van het licht staat. Alles staat zeker op randaarde en de p.a. wordt uitgebreid getest voor gebruik.
That's rule number 1! Meten is weten!

future2future
22 september 2008, 00:25
Gister mijn MPX-1 dood. Ik ga als ik voor een rackje ga echt wel een power conditioner kopen.

peter_heijnen
22 september 2008, 10:50
Damn gecondoleerd, maar hoe kan dat toch? Ik heb tot ongeveer de mid 90's wekelijks in allerlei schuren en feesttenten van het allerbedroevendste allooy gespeeld, altijd met mijn trouwe rackje met achtereenvolgens sde 1000, quadraverb, en intellfex. Nooit geen enkel probleem mee gehad ook al waren de stroomstoringen niet van de lucht.

Is het er in de tussentijd dan allemaal op achteruit gegaan?

Alain
29 september 2008, 10:59
Mijn probleem, en de reden waarom ik een power conditioner heb :
In een bepaald rep-hok viel het me op dat als het warm was, mijn versterker zo flets klonk... geen power, zeg maar. Bleek dat de airco voor beneden op hetzelfde net zat als die van mijn versterker.

Nu heb ik dat niet meer.

jemke
1 oktober 2008, 18:39
Ik dacht dat de powerconditioner enkel als filter werkte en niet als compensator als de spanning te laag wordt? Niet dan? Of is dat het verschil tussen mijn (uw oude) Samson en uw Furman?

ME.
1 oktober 2008, 18:46
Een conditioner is voor het filteren.
Een voltage regulator is om de spanning op peil te houden.

Alain
1 oktober 2008, 20:14
inderdaad, ik heb een voltage regulator

Johannes
3 oktober 2008, 15:56
Ik heb sinds kort een Dinopower en merk wel een klein verschil in mn sound als ik m erin of eruit haal (als ie aan staat lijkt mn sound iets krachtiger te zijn, ook iets meer gain). Het indicatielampje aan de voorkant geeft ook 207V aan. Ik ben er ondanks dat ie geen ingebouwd filter heeft erg blij mee :)

Jelles
1 november 2008, 19:02
Sinds vorige week zaterdag een nieuwe pre- en power amp! Vanderkley va615 buizen preamp en een crown XLS602D Power amp. volstaat de volgende?

http://www.thomann.de/nl/furman_m_10x_e.htm

Al die spookverhalen van aan gort geklapte eindversterkers wil ik geen deel van uitmaken..

Bram78
1 november 2008, 20:16
Sinds vorige week zaterdag een nieuwe pre- en power amp! Vanderkley va615 buizen preamp en een crown XLS602D Power amp. volstaat de volgende?

http://www.thomann.de/nl/furman_m_10x_e.htm

Al die spookverhalen van aan gort geklapte eindversterkers wil ik geen deel van uitmaken..

Een watte??? Vanderkley?? :confused:
En Crown is toch een merk wat o.a. eindtrappen voor p.a.'s levert?

Bram78
1 november 2008, 20:18
Ach, je bent bassist??
Oogkleppen af, hokjesgeest terug in de fles en vooronderstellingen in de prullenbak Bram...!! :sneaky:

Jelles
1 november 2008, 20:27
Yep ;) Ik heb ook niet een specifieke bas/gitaar eindtrap gekocht..

Maar om op dat ding terug te komen, is dat voldoende op pieken op te vangen en er eventueel uit te klappen als het te erg wordt?

Bram78
2 november 2008, 10:47
Volgens mij wel, het is geen voltageregulator maar een powerconditioner en, en daar is het jou volgens mij om te doen, een overspanningsbeveiliger.

Chroxy
15 december 2008, 14:33
ouder topic; toch even omhoog trappen..

We spelen met mijn band de laatste tijd meer en meer, maar helaas ook vaker in cafe'tjes/zaaltjes waar het qua stroom niet ideaal geregeld is. Nu leek het me slim om een power conditioner/voltage regelaar, noem het hoe je wil... aan te schaffen.

Alleen zijn de dingen opzich 'duur', is er een mogelijkheid om zoiest te delen met 2 gitaristen? Natuurlijk! alleen haalt een furman dat qua watts?

het gaat hier om een Fender Twin, Mesa Boogie Stiletto, Vox AC15 en JCM800 op 1 furman.. lukt dat/ervaringen (en vinden jullie het praktisch?)

Roro92
15 december 2008, 15:26
Een watte??? Vanderkley?? :confused:
En Crown is toch een merk wat o.a. eindtrappen voor p.a.'s levert?


Shame! Vanderkley is übertof :).


Ik denk trouwens dat er hier onder de kerstboom een Furman M-10LX E op mij ligt te wachten :).

hole
15 december 2008, 15:40
Alleen zijn de dingen opzich 'duur', is er een mogelijkheid om zoiest te delen met 2 gitaristen? Natuurlijk! alleen haalt een furman dat qua watts?

het gaat hier om een Fender Twin, Mesa Boogie Stiletto, Vox AC15 en JCM800 op 1 furman.. lukt dat/ervaringen (en vinden jullie het praktisch?)

een beetje Furman kan 10A, soms zelfs 15A, aan. Volgens mij haal je dat lang niet met bovenstaande.

Praktisch is het niet echt natuurlijk, maar kostentechnisch wel beter ja ;)

Bram78
15 december 2008, 15:42
Shame! Vanderkley is übertof :).


Ik denk trouwens dat er hier onder de kerstboom een Furman M-10LX E op mij ligt te wachten :).

Beetje overdreven om zelfs je kerstboom van schone stroom te voorzien, hoe 'groen' kun je zijn...!?

Roro92
15 december 2008, 15:44
Zo ben ik nu eenmaal, heb er zelfs nog een papiertje en een doos omheen laten zitten! Met een sticker met mijn naam erop...


Jammer dat ik 'm er nog niet in kan hangen :P.

Chroxy
15 december 2008, 16:16
een beetje Furman kan 10A, soms zelfs 15A, aan. Volgens mij haal je dat lang niet met bovenstaande.

Praktisch is het niet echt natuurlijk, maar kostentechnisch wel beter ja ;)

Praktisch zeker nie, maar idd kostentechnisch ;), dan maar een iets langere kabel naar onze versterkers!

Het is dus mogelijk.. wat raden jullie aan?
Voornaamste reden is; ruis weghalen en stabielere spanning. Op podia bromt het vaak alle kanten op, dat duidelijk niest te maken heeft met het licht. Is het een pré om meteen een voltage-regelaar (die dus lagere voltages omhoog krikt) aan te schaffen? Of redt je je met een 'goedkoper' model in cafe's/zaaltjes?

hole
15 december 2008, 16:22
Een power-conditioner zal geen spanningswisselingen wegnemen, alleen schade door piekspanning voorkomen (en eventueel wat ruis wegnemen)

Een voltageregulator kan wél spanningswisselingen opvangen, maar daar ben je ook (heel wat) meer voor kwijt.


Nog even over mijn eerste berichtje: check even die versterkers hoeveel Ampere ze trekken. Is het totaal <10 zit je met elker Furman goed (piekspanningbeveiliging)

Roro92
15 december 2008, 16:37
Zo duur zijn conditioners ook weer niet. Als je een voltage regulator wil zou ik wel met de hele band daarop gaan ;), die zijn iets prijziger :P.

Dreamer's playground
15 december 2008, 18:12
Beetje zoeken...

Ik ben op zoek naar een Furman PL plus C. Maar ik vind dat ding nergens voor ons 230V net...

Ben ik nu 's werelds domste Googelaar? Of bestaat dat ding gewoon niet voor Europese doeleinden...?


alvast bedankt...

Roro92
15 december 2008, 18:19
http://www.furmansound.com/index.php?div=03

Kijk daar eens verder, je zat op de US site van Furman.

Dreamer's playground
16 december 2008, 12:41
owkey, gevonden...

thanx..

duurder dan verwacht ... nog beetje sparen... :)

grts

ME.
28 februari 2009, 16:25
Merkte gisteren in de oefenruimte het nut van mijn voltage regulator. Ik had hem namelijk niet bij mij.

Hij is helaas stuk, zie ook deze thread http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=120075

Er was in ieder geval een te lage netspanning. Mijn Engl voorversterker had minder gain, was minder strak. En mijn T.C. Electronic Delay begon te vervormen.

Zal blij zijn wanneer mijn Furman weer gemaakt is, je weet pas wat je hebt als je het moet missen, blijkbaar.



Had het al eerder gemerkt daar met een andere set-up, een Marshall combo die een stukje minder klonk.

morris
28 februari 2009, 17:13
Merkte gisteren in de oefenruimte het nut van mijn voltage regulator. Ik had hem namelijk niet bij mij.

Hij is helaas stuk, zie ook deze thread
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=120075Er was in ieder geval een te lage netspanning. Mijn Engl voorversterker had minder gain, was minder strak. En mijn T.C. Electronic Delay begon te vervormen.

Zal blij zijn wanneer mijn Furman weer gemaakt is, je weet pas wat je hebt als je het moet missen, blijkbaar.

Had het al eerder gemerkt daar met een andere set-up, een Marshall combo die een stukje minder klonk.

Is misschien de spanning zo laag dat de Furman het ook niet meer rechtgetrokken kreeg en daardoor begon the stuiteren?
Heb je de furman daarna ook nog eens thuis getest?

ME.
28 februari 2009, 17:23
Die Furman gaf het thuis op. Daar is de spanning gewoon goed.

Hij is helaas echt kapot. Zit te wachten op een email reactie van Furman. Hopelijk kunnen ze hem repareren. Want ik was er echt heel blij mee.

Anders maar HEEEELLL hard sparen voor een nieuwe, maar ze zijn zo duur.

AART
28 februari 2009, 17:25
Das rottig, de meeste bedrijven moet je echter bellen wil je er ooit wat van horen.

Ik zoek btw op het moment een furman pl plus, niemand die er eentje kwijt moet? ;)

Chiel
1 maart 2009, 01:58
De opvolger van de oude Furman AR-serie (http://www.thomann.de/nl/furman_p_1400_ar_e.htm) da's een verrekt prijzige bedoeling zeg!

Bram78
1 maart 2009, 09:41
En zwaar!!! ;)

Chiel
1 maart 2009, 12:53
Zag het ook al. Mag idd hopen dat 't een spellingsfout is! :crazyhappy:

vinni
1 maart 2009, 14:11
Hoi heren met een Furman....

Ik heb er zelf helaas geen één.
Vraag....

Ik heb ergens gelezen dat die dingen ook kunnen storen op andere apparatuur in je rack. Klopt dit verhaal?

Gr,

Vinni

Chiel
1 maart 2009, 16:41
Werkelijk nog nooit last van gehad. Heb hem wel altijd ver van de andere apparatuur in m'n rack zitten (helemaal bovenin of onderin) en zorg er ook altijd voor dat alle Nullen en Fasen op dezelfde wijze zijn aangesloten.

Roro92
1 maart 2009, 19:27
Ik heb ook nergens last van eigenlijk, en ik heb niet eens speciaal gekeken of alles goed aangesloten zit. Plug and play :).

Jelles
5 maart 2009, 18:59
Een brom dankzij een furman? hier niet..

Liquid_Metal
3 mei 2009, 17:13
Jongens ik ben een lijst aan het maken van wat ik allemaal wil aanschaffen om mijn rack 'af' te maken. Zo wil ik een nieuwe 6HE flightcase bestellen bij PLS-shop. Omdat Thomann de powerconditioner die ik wil hebben (Samson Powerbrite 10, ik heb ze gemaild) niet meer heeft was ik voor nieuwe aan het kijken. Op PLS-shop kwam ik dit model (http://www.plsshop.nl/detail.asp?pid=10453000&cat=387) tegen. Twee keer zo goedkoop, maar is het een slecht alternatief? En waarom?

Ik wil nogal veel nieuw gitaarspul kopen en hoef geen superdure conditioner die de spanning op peil houdt. Overvoltageprotectie is voldoende maar tot nu toe nog niet nodig geweest. Het toestel moet de volgende dingen voeden:
-Engl E530
-Peavey Classic 50/50
-TC G-Major
-Rane SM26

Over niet al te lang:
-Voodoo Lab GCX
-verscheidene pedaaltjes (phaser, tremolo, compressor, gate) en dus powerbrick.

Zo te zien blijkt dit Omnitronic toestel geen overvoltageprotectie te hebben..

Geoffrey
3 mei 2009, 18:05
Een power-conditioner zal geen spanningswisselingen wegnemen, alleen schade door piekspanning voorkomen (en eventueel wat ruis wegnemen)

Een voltageregulator kan wél spanningswisselingen opvangen, maar daar ben je ook (heel wat) meer voor kwijt.


Nog even over mijn eerste berichtje: check even die versterkers hoeveel Ampere ze trekken. Is het totaal <10 zit je met elker Furman goed (piekspanningbeveiliging)

Begrijp ik het goed als ik zeg dat een powerconditioner schade door piekspanning voorkomt, maar bij te lage spanning niets doet?

Liquid_Metal
3 mei 2009, 18:58
Begrijp ik het goed als ik zeg dat een powerconditioner schade door piekspanning voorkomt, maar bij te lage spanning niets doet?

Da's het inderdaad :). Degene die ik net toonde doet volgens mij het eerste ook niet.
Denkt men overigens dat deze kabels (http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0IyQzpDX0FHQVRFMTI6MDAwMC4wM GUzLjkxNDY1MDZlJn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28 tODg1OS0xJn5TdGF0ZT0zNDk2ODU0MTc1====?perform_spec ial_action=DirektContentTemplate&~template=pcat_area_s_browse&template=basket_b2c&p_page_to_display=) geschikt zijn om een toestel met gewone stekker op een powerconditioner aan te sluiten? Overigens kan ik gewone Euro-to-Eurokabels niet vinden bij Conrad :S:S. Daarmee bedoel ik dus zoiets (http://www.allekabels.nl/230V-Apparaatsnoer/1245/3246/Netsnoer.html). Die zullen vast ook wel bij Mediamarkt te krijgen zijn (hopelijk ook zo'n soort prijs).
Nadeel is dat mijn bestelling bij Conrad zo minder dan 20 euro is en verzenden is vanaf 20 euro gratis.

WillemdaGuide
3 mei 2009, 21:39
die euro-euro snoeren kun je sowieso ook wel via thomann krijgen, kost volgens mij ook niet alles.

Liquid_Metal
3 mei 2009, 21:49
Ik verwacht ook niet dat het vinden van die kabels een probleem gaat worden. Ik weet alleen niet of die andere kabel, van conrad dus, kan wat ik wil. Volgens mij wel, maar ik weet het niet 100% zeker. Kan ik daarmee een toestel met lichtnetsnoer op een IEC (dus powercon) aansluiten?
Het zou fijn zijn als Conrad ook de gewone IEC/Euro kabels heeft want dan betaal ik geen verzendkosten.

Liquid_Metal
3 mei 2009, 22:02
Nou ik heb ze gevonden bij Conrad hoor: klik (http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/?~template=pcat_product_details_document&object_guid=81816E3BABD18552E10000000A010220&master_guid=&master_typ=&no_brotkrumennavi=&ownrow=15&p_load_area=0410108&p_artikelbilder_mode=Ein&p_sortopt=object_description&page=1&p_catalog_max_results=20&cachedetail=)

Wel 6 euro per stuk. Vind ik best prijzig. Heb er twee nodig dus dat zou wel m'n verzendkosten daar drukken (2 van die en 3 van de andere kabels, eventueel ook maar 2). Nog even kijken of dat ergens goedkoper kan, maar ik denk het eigenlijk niet.

Kan iemand nog terugkomen op de Omnitronic RL-8 (http://www.plsshop.nl/detail.asp?pid=10453000&cat=387)

Chiel
3 mei 2009, 22:55
Die Omnitronic doet niets anders als spanning distribueren. Een overvoltage protection tegen sec. piekspanningen zit ook in je standaard apparatuur in de vorm van een glaszekering of iets dergelijks. Wat betreft filtering doen de betere Gamma stekkerblokken meer. Maar het is niet veel geld.

Roro92
3 mei 2009, 23:48
Die heeft zo te zien ook geen overspanningsbeveiliging. Ga toch voor de Furman, man!

Liquid_Metal
4 mei 2009, 12:02
Die Omnitronic doet niets anders als spanning distribueren. Een overvoltage protection tegen sec. piekspanningen zit ook in je standaard apparatuur in de vorm van een glaszekering of iets dergelijks. Wat betreft filtering doen de betere Gamma stekkerblokken meer. Maar het is niet veel geld.

Dus wat raadt je dan aan? Op dit moment heb ik nog geen gigs gehad of gepland voor crazy places, waar men op een agreggaat speelt oid.

hole
4 mei 2009, 12:35
LM: Ik zou een powerconditioner pakken, niet alleen een stroomverdeler.

het hoeft maar 1x verkeerd te gaan en je kunt je rack bij het vuilnis zetten. Je rack is een beste investering en het kan geen kwaad deze te beschermen (daarom heb ik ook een Furman erin hangen)

Over die snoeren: zelf maken!! stekkers kopen en kabels op maat maken: netter en goedkoper dan prefab!

Liquid_Metal
4 mei 2009, 12:38
LM: Ik zou een powerconditioner pakken, niet alleen een stroomverdeler.

het hoeft maar 1x verkeerd te gaan en je kunt je rack bij het vuilnis zetten. Je rack is een beste investering en het kan geen kwaad deze te beschermen (daarom heb ik ook een Furman erin hangen)

Over die snoeren: zelf maken!! stekkers kopen en kabels op maat maken: netter en goedkoper dan prefab!

Ook voor de standaard IEC to IEC kabels? Lijkt me dat ik die beter wel kan kopen, die zijn zó standaard. Besides, als ik deze (http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/13548.html)zou halen zouden er 4 van dat soort kabels bij zitten. Is er iets mis met Samson of raadt je écht Furman aan? Bij die Samson zit nl een gooseneck aan de achterkant. Lijkt me wel erg fijn want ik heb altijd te weinig licht aan de achterkant.

Of liever toch deze (http://www.feedback.nl/?b=FM10LXE&a=) van Furman? Daar schijnen dan weer geen kabels bij te zitten en dan kan ik wellicht toch nog bij Conrad bestellen, ook het andere type. Is wss nog goedkoper ook?
Bij Thomann schijnen ze deze Furman niet meer te hebben :S.

hole
4 mei 2009, 12:40
Ik ken de Samson niet, ik was bij Feedback, zag de Furman in de aanbieding en ik dacht, die neem ik mee. zodoende niet georienteerd.

Voordeel van zelf maken van de snoeren is wel dat je precies op lengte kunt maken (ziet er netter uit). En ik denk ook dat je voordeliger uitbent...maar dat ligt er dus aan wat voor snoer je precies koopt. Veel zal het niet uitmaken hoor.

Liquid_Metal
4 mei 2009, 12:43
Ik ken de Samson niet, ik was bij Feedback, zag de Furman in de aanbieding en ik dacht, die neem ik mee. zodoende niet georienteerd.

Voordeel van zelf maken van de snoeren is wel dat je precies op lengte kunt maken (ziet er netter uit). En ik denk ook dat je voordeliger uitbent...maar dat ligt er dus aan wat voor snoer je precies koopt. Veel zal het niet uitmaken hoor.

Tja bij m'n mixer is het probleem sowieso dat er al een hele adapter tussen ligt (US->EURO) met een vrij lange kabel. Een heel klein stekkertje zou voldoende zijn. Bij de Poweramp is de kabel héél kort dus daar zou een lange echt een uitkomst zijn.
Ik moet wel rekening houden met het eventueel doorgaan naar twee racks. Dan zouden G-Major, poweramp en mixer onderin komen. De stekkers moeten dan natuurlijk wel lang genoeg zijn. Twee daarvan zijn die 'custom' gekke stekkers. Misschien dan toch maar kopen?

Roro92
4 mei 2009, 13:42
Of liever toch deze (http://www.feedback.nl/?b=FM10LXE&a=) van Furman? Daar schijnen dan weer geen kabels bij te zitten en dan kan ik wellicht toch nog bij Conrad bestellen, ook het andere type. Is wss nog goedkoper ook?
Bij Thomann schijnen ze deze Furman niet meer te hebben :S.

Ik heb deze. Ik hoef geen fancy-voltage meters en zo. Deze doet 't prima!

Liquid_Metal
4 mei 2009, 13:44
Lijkt me inderdaad wel een goede optie. Eens kijken of de lokale muziekboer 'm ook heeft want dat scheelt weer verzendkosten (zoals ik al eerder zei: op miraculeuze wijze heeft Thomann 'm niet meer. Ik dacht dat ze 'm wel hadden).

Roro92
4 mei 2009, 15:48
Had niks uitgemaakt, Thomann is erg duur als het gaat om Furman. Ik heb 'm ook bij Feedback vandaan (Ik haat die zaak) maar daar was hij wel 't goedkoopste en ik was in de buurt.

Er zit enkel een voedingskabel bij, geen losse IEC-IEC kabels, die heb ik zelf gemaakt.

Liquid_Metal
4 mei 2009, 16:52
Die kabels koop ik dan wss gewoon. Samen met de 'stekkerinput-IEC male kabels'.
Roro: heb je toevallig foto's van de achterkant van je rek, dus voor de IEC kabels?

Roro92
4 mei 2009, 18:24
Ik heb geen foto van de achterkant. Ik kan er wel eens een maken. Ik kom er nog op terug.

Houd er rekening mee dat het een bassamp is dus er zitten geen effecten in en zo :P.

Liquid_Metal
4 mei 2009, 18:49
Dat scheelt inderdaad wel. Dan hoef je minder kabels te maken.
Ik heb ns zitten kijken en volgens mij zijn kant en klare kabels goedkoper dan losse. En uiteraard makkelijker

Geoffrey
16 mei 2009, 17:41
Ben ik correct als ik zeg dat je eigenlijk voldoende hebt met de goedkoopste powerconditioner van bvb Furman om je amp te beschermen tegen (te) hoge stroomstoten?

Bestaan er ook kabels die je van die powerconditioner naar een los pedaal kan leggen?
Ik zit namelijk met een ISP Decimator die er op zou moeten aangesloten worden..

Roro92
16 mei 2009, 18:04
Niet alle PC's hebben piekbeveiliging, dat moet er los bij staan hoewel volgens mij alle Furmans 't hebben.

Jan Buurman
14 juni 2009, 15:04
Ik heb ook eens rondgekeken naar regulators en op muzieksites zijn ze in het algemeen erg duur.
Voldoet zoiets als dit ook? http://apc.hardware.nl/p/APC/LE600I Dit doet toch hetzelfde alleen veel goedkoper?

Jan Buurman
14 juni 2009, 15:15
Ik kwam daarop door het volgende topic http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=123383&highlight=4210
Ik speelde gister in een hal op een industrieterrein. Overdag de soundcheck gedaan en ik had een heerlijke sound. 's Avonds de gig en het klonk niet zoals ik wilde. Misschien kwam dat door het licht (Podium en rest van het pand)

Chiel
14 juni 2009, 22:24
Ik heb ook eens rondgekeken naar regulators en op muzieksites zijn ze in het algemeen erg duur.
Voldoet zoiets als dit ook? http://apc.hardware.nl/p/APC/LE600I Dit doet toch hetzelfde alleen veel goedkoper?
Kan op zich wel, maar dit dingetje trekt bruto krap 2,5A. Dat is best magertjes te noemen. Verder is het uiteraard niet echt roadproof. Heb zelf ook wel eens erover nagedacht, maar alles goed afwegend kwam ik toch op een Furman oid uit.