PDA

View Full Version : acoustisch opnemen



chubbyfan
14 september 2008, 21:31
kijk,ik doe alles nu via mijn toneport,ik ga binnenkort een acoustische gitaar kopen (fender malibu) dat pieezo gedoe klinkt gewoon niet echt,En ik wil er geen line 6 deken over hebben en het moet voor mij gewoon ECHT klinken,heeft iemand misschien suggesties (microfoon,geluidskaart,software)ik weet hier zijn al honderden topics over geweest maar ik zie het ff niet meer zitten,alvast bedankt

Thoom42
15 september 2008, 00:48
Je zegt het zelf al, er is al heel veel over geschreven. En zorg dat je het weer ziet zitten, lees wat topics door en dan weet je hoe je een akoustische gitaar het beste kunt opnemen.

Bijv.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=112596

aaronstonebeat
15 september 2008, 02:37
Zet een microfoon voor een akoestische gitaar. Een beetje schuin links voor je, waar de toets over de kast loopt en wat wijzend naar het klankgat; zo'n 10 a 20 cm er vandaan.

Werkt live ook best goed.

Han S
15 september 2008, 09:13
'Van over de schouder' kan ook heel goed klinken. Zet de microfoon in de buurt van een van je oren, een stukje voor je hoofd, want zo hoor je de gitaar zelf.

bert k
15 september 2008, 12:02
Zo hoor je het zelf, maar dat wil niet zeggen dat de gitaar daar het beste klinkt. Er verdwijnt op die plaats toch behoorlijk wat hoog naar mijn ervaring. Maar in combinatie met een andere mic is het wel een bruikbare opstelling.

Thoom42
15 september 2008, 12:28
Microfoon richten op de twaalfde fret. Dan is het geluid naar mijn mening het best.

charles
15 september 2008, 14:25
Ik gebruik een Zoom2 recorder, vind ik vrij natuurlijk klinken voor akoestische gitaar. Heeft natuurlijk geen echt "studio geluid", maar is ook niet zo heel erg duur.

Het is wel een externe recorder, maar je kan je opgenomen wav/mp3 bestanden importeren op de computer en verder bewerken als het nodig is.

Han S
15 september 2008, 14:35
Het is helemaal geen kwestie van geld, je kunt je gitaar met een gratis gekregen cassettedeck en een microfoon van 50 euro heel erg goed laten klinken. Soort van Indiaan/pijl verhaal.