PDA

View Full Version : Afstellen gitaar nodig ?



iesiediesie74
14 september 2008, 21:13
Ik ben nu een half jaar bezig met gitaarspelen en heb een nieuwe nylonsnarige gitaar gekocht.
Is het nu nodig om deze te laten afstellen en wanneer merk ik dat ?
Zo ja weet iemand waar ik dit in de regio Eindhoven kan laten doen?

--=HANS=--
14 september 2008, 21:50
Als je een gitaar koopt in een winkel laat je hem in de regel op dat moment afstellen. Het kan zijn dat je wensen nu anders zijn dan toen je de gitaar kocht en dan zou je hem opnieuw af kunnen laten stellen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen zijn als je de snaren te hoog of te laag boven de toets vind liggen.
Normaal gesproken staat er niet standaard een bepaalde periode voor. Je kunt overigens ook een hoop zelf doen. Er zijn verschillende topics te vinden waarin wordt uitgelegd wat je zelf kan doen.
In eindhoven zit in ieder geval een vestiging van Feedback al weet ik niet hoe kundig zij zijn op dit gebied. Als je naar Den Bosch gaat is Luthiers een aanrader.

Succes!

Gearjunkie
14 september 2008, 22:52
Als je naar Den Bosch gaat is Luthiers een aanrader.

Succes!
Zit die er nog??? Volgens mij niet meer namelijk...

--=HANS=--
14 september 2008, 23:54
Maak je geen zorgen, eergisteren was Chris nog druk aan het werk in zijn winkel en hij maakte niet bepaald de indruk er mee op te willen houden.
Z`n compagnon is er een jaartje geleden wel mee opgehouden.

budje
15 september 2008, 00:08
ik denk dat afstellen pas nodig is als er iets is dat je niet bevalt. Speelt ie lekker? gewoon zo laten dan!

iesiediesie74
15 september 2008, 12:31
De winkel waar ik de gitaar gekocht heb is volgens mij niet in staat zoiets dergelijks te doen.
Wanneer liggen de snaren te hoog of te laag ? waar merk je dat aan ?

blindfaith85
15 september 2008, 13:08
Te hoog te laag is geen norm voor is wat jij lekker vind

snaarplukker
15 september 2008, 14:10
Ik ben nu een half jaar bezig met gitaarspelen en heb een nieuwe nylonsnarige gitaar gekocht.
Is het nu nodig om deze te laten afstellen en wanneer merk ik dat ?
Zo ja weet iemand waar ik dit in de regio Eindhoven kan laten doen?
In de regel komen klassieke gitaren afgesteld uit de fabriek qua intonatie en actie. Mocht je de actie te hoog vinden dan is dat enkel af te stellen door er iets van de brugzadel en of topkam af te schuren. Is de actie te laag dan kan je fretbuzz horen en moet je de zadel ophogen door bijvoorbeeld een reepje van een oude bankpas er onder te leggen.
Als je tunen van de snaren bedoeld dan kan je aan de tuners op je headstock draaien en vergelijken met een tuner of fluitje.

Cees

iesiediesie74
15 september 2008, 18:11
Dan denk ik dat het wel in orde is.