PDA

View Full Version : Hoe kan ik gemakkelijk statische lading uit een kabel verwijderen?



piezo
14 september 2008, 19:35
Ik stel deze vraag maar in een subforum waar veel techneuten komen.

Ik speel gitaarsynthesizer. De verbinding tussen gitaar en synth gaat met de gebruikelijke 13-aderige kabel. Na een week of wat gebruiken krijg ik bij het bewegen van die kabel in mijn gewone gitaarsignaal een boel gerommel/gekraak en van de synth allerlei willekeurig getriggerde noten.

De kabel is beslist niet kapot, ook al lijkt lijkt het kraken op wat zo'n goedkope gitaarkabel van vroeger na een tijdje ging doen.

Waarschijnlijk wordt het veroorzaakt doordat de kabel thuis steeds over het wollen tapijt schuift en daarbij statische lading opbouwt, die vervolgens bij het bewegen zorgt voor de genoemde verschijnselen. Ik kan het probleem weer voor een tijdje verhelpen door steeds een stuk van zo'n 20-30 cm van de kabel tussen mijn handen te nemen en dan stevig te verwringen en schudden.

Wie weet een truuk om statische lading in kunststof gemakkelijk te lozen?

ponq
14 september 2008, 20:35
ff kortsluiten met aarde? (verwarming bijv)

Frits van Mourik
14 september 2008, 21:46
Pfoe, da's een lastige...
Kun je nagaan, of je kabel een totaalafscherming heeft?
Zoniet, dan zit daar 'm de kneep...

piezo
29 december 2014, 12:32
Voor de schaarse gitaarsynthgebruiker die hier (nog) zit:

Ik ben er inmiddels al een jaar of wat achter dat de oorzaak niet statische/galvanische lading is, maar de slechte verbinding tussen de plug en de gevlochten afscherming van de kabel. Die afscherming is vastgeklemd i.p.v. gesoldeerd en de verbinding dus na een jaar of wat gecorrodeerd. Alles vastsolderen lost het probleem op.