PDA

View Full Version : kabel



m@rijn
14 september 2008, 18:40
hallo, Ik ben op zoek naar een goede gitaarkabel, maar heb er eigenlijk heel weinig verstand van en ik wil me ook niet iets laten aansmeren in een winkel. Ik zou de kabel bij voorkeur via Thomann willen kopen (omdat ik daar een bestelling lopen heb). Kunnen jullie me wat advies geven? Maakt een goede kabel veel verschil qua geluidskwaliteit?

budget: zo goedkoop en zo goed mogelijk, maar wel degelijke kwaliteit! Kun je voor 20€ al een goeie hebben?

dank u

hugo123
14 september 2008, 20:16
Kijk eens naar het merk KLotz, die maken over het algemeen wel goede kabels, ik vind ze zelf wel wat duur, maar ik kreeg ze gelukkig vn mijn ouders;)

caliban
15 september 2008, 10:21
Bij thomann laatst patchkabeltjes gekocht van hun huismerk (ben de naam vergeten), en die zijn degelijk. Als je weinig geld wil uitgeven, koop dan daar een kabel van. Zal geen topkwaliteit zijn, maar beter dan iets als yellowcable denk ik. Zelf heb ik eens een planet waves gekocht een heel tijdje terug (redelijke kwaliteit denk ik), en ik hoor bijvoorbeeld geen verschil met yellowcable. Ik vind dat je er vooral op moet letten dat je kabel stevig is (jack stevig op de kabel vast).

pol
15 september 2008, 10:32
http://www.thomann.de/be/cordial_csi_6_ppt.htm

deze lijkt me een goeie keus. goeie kabel, goeie jacks, geen verkoopspraatjes..

kabel maakt wel uit ja, maar goeie kabel moet daarom niet zoveel kosten, dingen als Vovox of monster kabel zijn belachelijk duur, en ook niet beter.

hessepes
15 september 2008, 13:47
ik heb onlangs een kabel van Planet Waves gekocht, met shielded end.
Dit zou ruis en gebrom tegen gaan, zo kon een kenner mij vertellen 8-) . Bevalt goed. Volgens mij was ik iets van 30 euro kwijt voor 6 meter.

artnaz
15 september 2008, 13:53
Ik heb mijn kabels zelf gemaakt van Mogami 2524 (geloof ik) en goede Neutrik plugs. Die Mogami is ook lekker flexibel.

Goedkoper, leuk, en prima kwaliteit.

pol
15 september 2008, 14:01
yup, planet waves is wat duur vind ik, gingen bij mij ook sneller stuk als mijn belden kabel + neutriks

Eko
15 september 2008, 15:09
Het verschil tussen een goedkope en een goede kabel kan levensgroot zijn. Het geluidsverschil evenzo. Een goedkope kabel houd een hoop toon tegen. Het verlies aan hoog is soms schrikbarend. Ook in het laag is verlies goed merkbaar. Betere kabels kosten meer maar leveren ook meer. Het verschil lijkt af en toe zo groot dat het lijkt of je een nieuwe gitaar hebt.
Het gekke is dat er op een nieuwe gitaar rustig nog een keer een nieuwe set elementen wordt gezet voor 100+ euries. Maar een kabel van 30+ dat zou veel te duur zijn.......

pol
15 september 2008, 15:22
zwaar overdreven, dan moet die goedkope kabel al hele slechte eigenschappen qua capaciteit en weerstand, levensgroot is dat verschil zeker niet.

haal de toonregeling uit het circuit van je gitaar, of zet er pots in met een hogere waarde, of bouw een buffer in je gitaar. dit zal meer invloed hebben op je hoogverlies dan een goedkope vs een dure kabel.

kabel met hoge capaciteit zal ook geen laag wegfilteren, enkel hoog.

weerstand is ook niet van een enorm groot belang, de weerstand van de kabel stelt niks voor in verhouding met de ingangsimpedantie van de versterker.

afscherming is wel belangrijk, als die niet in orde is krijg je last van ruis, daar kunnen sommige goedkope kabels wel in falen.

en verder moet die kabel gewoon stevig zijn..

en dan nog, dezelfde mensen die klagen over hoogverlies bij een kabel stoppen dan 250k pots bij hun singlecoils omdat 500K teveel hoog doorlaat :) vind ik ook altijd grappig, als je echt alle verlies wil beperken, sluit dan je pickups zonder pots aan...

Jongen
15 september 2008, 17:56
Ik heb nu een kabel van het merk skytronic, kost 28,95, maar echt degelijk en stevig en zes meter, is een hel verbetering op zo'n dun standaard kabeltje. Een dure kabel is dus zeker aan te raden. :hippie:

Heynis
15 september 2008, 19:46
Mwah, de kabel maakt niet heel veel uit, tenzij je graag met 10+ meter wilt gaan spelen. Zolang er Neutrik op de pluggen staat ben ik snel tevreden.

artnaz
15 september 2008, 19:51
Ik heb nu een kabel van het merk skytronic, kost 28,95, maar echt degelijk en stevig en zes meter, is een hel verbetering op zo'n dun standaard kabeltje. Een dure kabel is dus zeker aan te raden. :hippie:Geen ervaringen met hun kabels, maar Skytronic is voor mij een Stagg voor electronica.

caliban
15 september 2008, 22:52
Zolang er Neutrik op de pluggen staat ben ik snel tevreden.
Dat is ook overdreven, Neutrik gaat zeker niet het enige fatsoenlijke merk pluggen zijn.

Mitch
15 september 2008, 23:21
De meningen lopen weer lekker uiteen ;)
De door pol genoemde duurste versie van Cordial, de CSI is heel behoorlijk en heeft een goed prijs/kwaliteits verhouding.

Stefan. Ptzl
15 september 2008, 23:24
Ik heb een Klotz (60 eur) instrumenten kabel. Zeer goede kwaliteit EN is nog is stevig omguld ook! Een paar keer met je bureau stoel overrijden maakt hem lang niet kapot, doe het wel niet té vaak als het even kan :satisfie:

eggen_h
15 september 2008, 23:46
Monster kabels zijn heel erg goed. heb het een paar weken geleden mogen horen in een muziekzaak en je hoort echt heel veel verschil tussen een normale degelijke kabel en de monsterkabel, is echt te gek, echt beter geluid. ze zijn vrij prijzig, maar het is de moeite waard.

er zijn er verschillende, van rock tot jazz, allebei met de specificaties die voor die stijl geschikt zijn.

check hier de site (http://www.monstercable.com/pro_audio/instrument_cables.asp)

caliban
16 september 2008, 01:01
er zijn er verschillende, van rock tot jazz, allebei met de specificaties die voor die stijl geschikt zijn.
Daar geloof ik echt niet in, een andere kabel voor een ander genre bestemd. Lijkt me marketing gezever.

eggen_h
16 september 2008, 01:23
dacht ik inderdaad ook, geloofde er ook niet in. totdat ik een monsterkabel naast een regular kabel (kabel van 30E) op dezelfde versterker en gitaar hoorde. je hoort daadwerkelijk verschil in geluid, de monsterkabel had meer power en 'belletjes' in de toon. een kabel kan echt verschil maken hoor, ligt eraan hoe ze afgesteld zijn, meer mid, of laag, treble etc. het maakt echt uit, ik heb het zelf ondervonden.

monster kabels kosten 50/60 E, wel prijzig dus, maar er zit wel degelijk verschil in geluid..

pol
16 september 2008, 09:25
van het moment dat de prijs voor die kabel zo hoog oploopt denk ik dat je beter andere dingen gaat veranderen aan je setup.

bv, andere pickups in je gitaar, een speakercab die beter/anders gebouwd is, andere en verse buisjes, akoestiek van de ruimte waarin je speelt...

allemaal factoren die veel meer verschil uitmaken dan overdreven veel geld aan kabels spenderen, opname studio's doen dat ook niet, waarom zou een gitarist dat wel doen ?

voor rond de 30 euro heb je al keuze te over in prima spul, Belden, Mogami, Tasker, Cordial etc... keuze genoeg (kijk naar specs voor lage capitance, weerstand hangt toch van dikte af...)