PDA

View Full Version : Slagplaat vervangen op een Yamaha CPX700



JipStoop
14 september 2008, 13:50
Ik heb een Yamaha CPX700 (naturel) en die heeft zo'n transparante slagplaat. Helemaal niks mis mee, prima gitaar, prima slagplaat. Alleen heb ik veel liever zo'n teardrop slagplaat. Zojuist heb ik op eBay een tortoise exemplaar besteld. Nu was mijn vraag hoe je het beste deze slagplaten kunt verwisselen. Die nieuwe zal wel een kwestie van plakken zijn, maar hoe haal ik die oude eraf zonder mijn gitaar te beschadigen?

Mr.Fingers
14 september 2008, 14:29
plectrummetje onder de "punt" (aan de kant van de hals) wrikken, en de slagplaat opwippen, en dan er gewoon voorzichtig aftrekken.

northernlake
14 september 2008, 15:02
Naast het beetje bij beetje los prikken zoals hierboven beschreven zou ik nog een fohn gebruiken om onder de loskomende slagplaat te blazen zodat het wat makkelijker los komt. Als ie er af is schoonmaken met naptha (zippo benzine):
http://www.fretnotguitarrepair.com/pickguards.htm

JipStoop
22 september 2008, 16:17
Slagplaat is vervangen, nu alleen met naphta de lijmresten weghalen eromheen, nu geen tijd meer om naar een sigarenboer te rennen :)

Het resultaat:
http://img219.imageshack.us/img219/5269/img6660jz0.jpg

JipStoop
24 september 2008, 17:30
Ik zit nu al een kwartier met zippo benzine de schrobben, maar het schiet totaal niet op, de lijmresten zitten er nog steeds. Na flink schrobben is de oppervlakte glad, maar het plakkerige komt vanzelf weer terug (?).
Doe ik iets verkeerd, of zijn er misschien betere technieken om die plakresten weg te halen?

OJJVZ
24 september 2008, 18:06
terpentine is goed tegen lijmresten toch?
(en maar iets boven n euro per fles)

JipStoop
11 oktober 2008, 17:18
Iemand ervaring met lijmresten verwijderen met terpetine?

freekick
11 oktober 2008, 19:17
Bij gebruik wasbenzine e.d. vooral steeds nieuwe doek of papier
gebruiken anders ben je steeds de verdunde lijm aan het heen en weer vegen.

Voorzichtig met agressievere middelen!

JipStoop
11 oktober 2008, 19:25
Bedankt freekick, en wasbenzine, ik gebruik nu zippo benzine, is dat ook goed?
Zelfs als ik een doekje met wasbenzine erop leg, en haal hem minuten later er weer af zit die lijm er nog op. Ook als ik flink poets, is hij als minder plakkerig, maar dat komt vanzelf weer terug (?)