PDA

View Full Version : ROCK-synths



Stefan. Ptzl
14 september 2008, 00:17
Hallo, ik heb geen idee welke synth het (meest) word gebruikt voor het genre rock. De roland sh201 leek me een goeie, maar na het te horen hebben tijdens een demo blijkt het toch vooral een synth voor 'house-toestanden'

Een minimum aan sounds zoals: strings, classic piano, organ zou ideaal zijn, dus voor rock toepassing idd.

Hopelijk kunnen jullie met deze beperkte info iets bedenken :)

duckman
14 september 2008, 00:30
Nord stage, Roland fantom en Korg oasys.

Stefan. Ptzl
14 september 2008, 01:03
Nord stage, Roland fantom en Korg oasys.


En iets rond de 500 EUR? :satisfie:^
Het is niet voor professioneel gebruik (just home recording)
thx

skanky
14 september 2008, 02:11
Waarom ga je dan niet voor software? Koop Native Instruments Kontakt softsampler en je krijgt er gratis een gigantische library met alle soorten geluiden bij.

duckman
14 september 2008, 12:32
Waarom ga je dan niet voor software? Koop Native Instruments Kontakt softsampler en je krijgt er gratis een gigantische library met alle soorten geluiden bij.

+1
Voor 500 euro heb je geen professionele synth hardware.

Stefan. Ptzl
15 september 2008, 22:56
Ik ben niet zo voor software... :satisfie:

Is dit niets? : http://www.josephburke.com/img/korg-x50.jpg
Kent iemand deze en is hij bruikbaar voor rock?

Thoom42
16 september 2008, 01:27
Heb hem verscheidene keren live kunnen beluisteren en vind het een redelijk apparaat. Wat het probleem van het ding is dat het weer 'van alles wat' is. Met andere woorden; ze willen weer veel te veel genres in één apparaat knallen, waardoor dat ten koste gaat van de kwaliteit. Ik denk toch dat je moet gaan denken aan wat duurders. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je voor rock gaat maken. Wij gebruiken vrijwel altijd een Nord Lead, een MOOG en een Korg MS-20. We maken live stoner-rock.

rjong999
16 september 2008, 09:56
Ik heb een tweedehands Yamaha cs1x op ebay gekocht voor 75 euro. Dta is weliswaar volgens Yamaha een dance-synth (vanwege de arpeggiator, die ook gruwelijk goed is) maar er zitten mega-vette strings en zo'n john lord-achtig orgeltje in, en een goeie piano. Wij maken symfo en daar past 'ie prima in.
http://www.vintagesynth.com/yamaha/cs1x.jpg

Joey Handsome
16 september 2008, 12:24
@ Thoom42

Een Korg MS-20 is echt wel een gave bak. Alleen is die monofoon, zitten er geen strings in en gaan ze zo rond de 800 euro. Wel kun je er vette bassen en mooie lead's uit werken. Fuzz erover, delay erachter... hmmm....

Het ligt er een beetje aan wat voor geluiden je wilt hebben. Er zijn best leuke synths te krijgen voor niet al teveel. Korg Juno 106 is een te gek ding, klinkt alleen wel wat 80's. SH101 is ook cool, maar ook weer monofoon. Sequential Circuits Prophet is ook erg gaaf, alleen weer wat duurder.

Die Nord Lead dingen heb ik altijd maar troep gevonden. Klinkt dun/digi. Als je eenmaal wat analoge synths hebt gehoord kan er weinig anders meer tegenop.

Tristan
16 september 2008, 13:34
Haha, inderdaad, die hype rond die Nord dingen begrijp ik echt geen hol van, die dingen klinken zo dun als diarree door een trechter.
De enige Nord die echt goed is, is die Modular, wrede bak waar je allerlei bizarre sounds uit kan halen, maar voor de Topic Starter is dat niks denk ik.

Topic Starter:
Wat betreft softwaresynths zou je kunnen kijken naar de Korg Legacy (ik geloof tenminste dat 'ie zo heet), daar zit een software versie van de Korg Polysix en de MS20 in, maar je krijgt er ook een controller bij die precies hetzelfde eruitziet als de MS20.
Ik weet niet hoe 'ie klinkt, maar het is wel de moeite waard om eens te checken denk ik.

Als je analoog wil dan is de genoemde Juno 106 inderdaad een goede optie en voor niet te veel geld nog te krijgen.
De Juno 60 klinkt nog een stukkie beter maar die heeft geen MIDI en hij heeft VCO's, dus die is wat onstabieler (wat betreft intonatie enzo).

Mijn geheime tip is de Korg Poly 61, of de Korg Poly 61M (met MIDI), die bakken klinken echt te gek, zijn redelijk stabiel vanwege de DCO's en er zitten stiekem naast de sferische pad achtige sounds en freaky sounds waar Korg om bekend staat ook een aantal vette orgelachtige en basachtige sounds in die je nog lekker een beetje kan tweaken.
Supergoede bak en voor een paar honderd euro te krijgen, soms zelfs voor minder.
Korg Polysix en Mono/Poly zijn ook te gek, maar wederom wat instabieler vanwege de VCO's, duurder en moeilijker aan te komen.

Sequantial Circuits en ARP enzo kan je eigenlijk wel vergeten, te duur en bijna niet te vinden.
Oh ja, leuke site over synths: www.vintagesynth.com

Joey Handsome
16 september 2008, 22:41
Dat is niet helemaal waar hoor Tristan. Je ziet nog af en toe Prophets voorbij komen. Vriend van me heeft laatst nog een Prophet (geloof een 6) voor 600 pegels gekocht. Lijkt me toch een goede koop.

Stefan. Ptzl
16 september 2008, 23:02
[QUOTE=Tristan]

ok, dit helpt mij al een eind dichter bij huis :)

Tristan
16 september 2008, 23:33
Dat is niet helemaal waar hoor Tristan. Je ziet nog af en toe Prophets voorbij komen. Vriend van me heeft laatst nog een Prophet (geloof een 6) voor 600 pegels gekocht. Lijkt me toch een goede koop.

Okee, die Prophet 6 is geloof ik een heel ander beestje dan de zo gewilde Prophet 5, maar voor 600 euro is het wel cool denk ik ja, ik weet alleen niet of het een gave Rocksynth is...
Over het algemeen kan je wel zeggen dat de echt vette ARP en Sequential Circuits synths, zeg maar de Amerikaanse synths in het algemeen, niet echt makkelijk te vinden zullen zijn voor een redelijke prijs...

Stefan. Ptzl:
Graag gedaan, check ook echt die site eens: www.vintagesynth.com, daar staat waarschijnlijk meer op dan wij je kunnen vertellen eigenlijk...